szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

További 21 motorvonatról írtak alá megállapodást, de még az is lehet, hogy Fehéroroszországban gyártják le őket.

A 40 KISS motorvonatról szóló keretmegállapodás alapján 2017 augusztusában tizenegy, 2018 decemberében nyolc emeletes szerelvény szállításáról írt alá szerződést a MÁV-START Zrt., kedden pedig eredményesen zárult a további 21 motorvonat beszerzéséről szóló írásbeli konzultációs folyamat.

A szerződést a gyártóval, a Stadler Bussnang AG-val várhatóan szeptember első felében írják alá, maga a gyártási folyamat a forrás biztosítása után indulhat el, már amennyiben nem kerül orosz vállalathoz a Dunakeszi Járműjavító, ahol a Stadler elkészíteni a szerelvényeket. Májusban ugyanis született egy kormányhatározat, amely versenyeztetés nélkül az orosz Transmashholdingot jelölte ki, hogy vegye meg a DJJ-t. Dunai Zoltán, a Stadler Magyarország ügyvezető igazgatója augusztus 21-én erről azt nyilatkozta a hvg.hu-nak, hogy felbontják a szerződést, amennyiben a vállalat valamelyik közvetlen versenytársuk tulajdonába kerül. A Stadler érthetően nem szeretné, ha a rivális vasúti járműgyártó, Transmashholding rálátna a gyártási folyamatokra. Amennyiben megtörténik a szerződésbontás, vélhetően a minszki telephelyen készülnek majd el a vonatok.

A KISS motorvonatokkal a gyártás után is problémák lehetnek. Ezek ugyanis nem tudnak eljutni a Déli pályaudvarra, illetve Kőbánya-Kispestre, mivel nem férnek át a Kelenföld és a Déli pályaudvar közötti alagúton, illetve a felsővezetékek miatt nem közlekedhetnek a kőbányai állomásra sem. A MÁV vezérigazgató-helyettese, Kormányos László júniusban azt mondta, átalakításokra van szükség, és akkor mindenféle akadály nélkül tudnak közlekedni a jelenleg használt Flirt vonatoknál 31 centivel magasabb KISS-ek. A Déli pályaudvarnál a pálya ágyazatát kell átalakítani – addig is Kelenföld lesz a végállomás –, Kőbányán pedig a felsővezetékeket és a peronokat.

A 21 új motorvonatot egyébként 100,75 milliárd forintból gyártják majd le, uniós és hazai forrásokból. A tervek szerint 2021 tavaszától havi egy új, 600 férőhelyes emeletes KISS állhat forgalomba az újszászi, a székesfehérvári és a győri vonalon. Az első 19 vonat gyártása is a tervezett ütemben halad, ezek 2020 februárjától, majd az év végétől szállítják az utasokat a Budapest–Vác–Szob és Budapest–Cegléd–Szolnok elővárosi vasútvonalakon

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Zelki Benjámin Gazdaság

Tényleg akkorát hibázott a MÁV az emeletes vonatok megvásárlásával?

Sok lap írt arról, hogy nem férnek be az alagútba az új emeletes vonatok. De nem is oda vették őket, hanem a jelenleg túlzsúfolt budapesti elővárosi vonalakra, ahol pedig nagy szükség van rájuk. Két hatrészes szimpla motorvonat tudja csak kiváltani azt a kapacitást, amit egy emeletes vonat nyújt.

Új ár-érték bajnok mobil Magyarországon – kipróbáltuk a Realme 8 Prót

Új ár-érték bajnok mobil Magyarországon – kipróbáltuk a Realme 8 Prót

Problémás csírázóképesség, kevés mag – letesztelte a Nébih a paprikavetőmagokat

Problémás csírázóképesség, kevés mag – letesztelte a Nébih a paprikavetőmagokat

Két vonattal is ütközött egy traktor Újfehértónál

Két vonattal is ütközött egy traktor Újfehértónál