szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

További 21 motorvonatról írtak alá megállapodást, de még az is lehet, hogy Fehéroroszországban gyártják le őket.

A 40 KISS motorvonatról szóló keretmegállapodás alapján 2017 augusztusában tizenegy, 2018 decemberében nyolc emeletes szerelvény szállításáról írt alá szerződést a MÁV-START Zrt., kedden pedig eredményesen zárult a további 21 motorvonat beszerzéséről szóló írásbeli konzultációs folyamat.

A szerződést a gyártóval, a Stadler Bussnang AG-val várhatóan szeptember első felében írják alá, maga a gyártási folyamat a forrás biztosítása után indulhat el, már amennyiben nem kerül orosz vállalathoz a Dunakeszi Járműjavító, ahol a Stadler elkészíteni a szerelvényeket. Májusban ugyanis született egy kormányhatározat, amely versenyeztetés nélkül az orosz Transmashholdingot jelölte ki, hogy vegye meg a DJJ-t. Dunai Zoltán, a Stadler Magyarország ügyvezető igazgatója augusztus 21-én erről azt nyilatkozta a hvg.hu-nak, hogy felbontják a szerződést, amennyiben a vállalat valamelyik közvetlen versenytársuk tulajdonába kerül. A Stadler érthetően nem szeretné, ha a rivális vasúti járműgyártó, Transmashholding rálátna a gyártási folyamatokra. Amennyiben megtörténik a szerződésbontás, vélhetően a minszki telephelyen készülnek majd el a vonatok.

A KISS motorvonatokkal a gyártás után is problémák lehetnek. Ezek ugyanis nem tudnak eljutni a Déli pályaudvarra, illetve Kőbánya-Kispestre, mivel nem férnek át a Kelenföld és a Déli pályaudvar közötti alagúton, illetve a felsővezetékek miatt nem közlekedhetnek a kőbányai állomásra sem. A MÁV vezérigazgató-helyettese, Kormányos László júniusban azt mondta, átalakításokra van szükség, és akkor mindenféle akadály nélkül tudnak közlekedni a jelenleg használt Flirt vonatoknál 31 centivel magasabb KISS-ek. A Déli pályaudvarnál a pálya ágyazatát kell átalakítani – addig is Kelenföld lesz a végállomás –, Kőbányán pedig a felsővezetékeket és a peronokat.

A 21 új motorvonatot egyébként 100,75 milliárd forintból gyártják majd le, uniós és hazai forrásokból. A tervek szerint 2021 tavaszától havi egy új, 600 férőhelyes emeletes KISS állhat forgalomba az újszászi, a székesfehérvári és a győri vonalon. Az első 19 vonat gyártása is a tervezett ütemben halad, ezek 2020 februárjától, majd az év végétől szállítják az utasokat a Budapest–Vác–Szob és Budapest–Cegléd–Szolnok elővárosi vasútvonalakon

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Zelki Benjámin Gazdaság

Tényleg akkorát hibázott a MÁV az emeletes vonatok megvásárlásával?

Sok lap írt arról, hogy nem férnek be az alagútba az új emeletes vonatok. De nem is oda vették őket, hanem a jelenleg túlzsúfolt budapesti elővárosi vonalakra, ahol pedig nagy szükség van rájuk. Két hatrészes szimpla motorvonat tudja csak kiváltani azt a kapacitást, amit egy emeletes vonat nyújt.