Nyersanyagpiaci kilátások 2025 második felére
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
Svédországban az emberek csaknem egynegyede, egészen pontosan 23 százaléka kevesebbet vagy egyáltalán nem repült tavaly annak érdekében, hogy csökkentse az üvegházhatást.
Egy óra alatt a közönséges földi halandó repülőúttal okozhatja a legnagyobb kárt a természetben – nyilatkozta a BBC-nek egy szakértő. Csakhogy a globális gazdaság felgyorsult, és ennek megfelelően a vonatközlekedés nem mindig megfelelő opció a mindig mindenhova siető huszonegyedik századi ember számára.
Ugyanakkor Svédországban mind többen fogadják meg, hogy nem szállnak repülőgépre. Köztük van Malena Ernman operaénekes, akinek a lánya világhírre tett szert már tinédzserkorában. Ő Greta Thunberg, a klímaaktivista. Szerintük a környezettudatos polgárok jelenthetik a huszonegyedik század új elitjét, amely már nemcsak profitszempontokat vesz figyelembe.
A vasúti közlekedés mindinkább alternatívát jelenthet a repülésnek – legalábbis a repülőutakat megtagadó mozgalom szervezői szerint. Ők például kéthetes utazásokat javasolnak a környezettudatos polgároknak Kínában: az ország Európához hasonló méretű területén hihetetlen tempóban épülő gyorsvasúthálózat teszi lehetővé, hogy az emberek eljussanak távoli célpontokra is viszonylag rövid idő alatt.
Ráadásul a szervezők arra hívják fel a figyelmet, hogy míg a repülőterek a városközponttól mind távolabb helyezkednek el (Brüsszeltől Charleroi, a fapados repülőtér például csaknem 90 kilométerre van), addig a vasúti pályaudvarok általában a városközpontokba viszik az utasokat, akik ezzel nagyon sok időt spórolnak meg.
De nem csak Svédországban tagadják meg a repülést: Dániában a Politiken című lap szerkesztőségében közölték az újságírókkal, hogy a jövőben csakis vonattal utazhatnak a saját hazájukban, a belföldi repülőjegyet az újság nem téríti meg.
Nemrég pedig 650 tudós a világ minden tájáról közös kiáltványban fordult a közvéleményhez: repüljenek kevesebbet. Az egyik aláíró, Alice Larkin professor például úgy gondolja, hogy "20 év múlva az emberek nevetni fognak azon, hogy a tudósok átrepülték a világot egy konferencia miatt. Ma már remekül kiépíthető a virtuális kapcsolat. Nincs szükség a konferenciaturizmusra" – mondta a BBC-nek a tudós, aki több mint tíz éve nem ült repülőgépen. Szerinte a klímaváltozás ellen küzdő tudósoknak példát kell mutatniuk: "ha elmegyek a háziorvoshoz, és azt látom, hogy vígan pöfékel, miközben nekem tanácsolja az egészséges életformát, akkor nem veszem komolyan, amit mond!"
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
A szabályozás egyre szigorúbb, a megfelelés jogi kötelezettség és stratégiai kérdés is.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
A bvk hosszú távú döntés, az adózási kérdéseket ezt figyelembe véve célszerű kezelni.
Ha kétségei merülnének fel, akkor nézze meg a 2025-ös év első negyedéves számait.
Kijev rákényszerülhet arra, hogy igazságtalan tűzszünetet kössön.