szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A szakszervezetek szerint egy ötéves hűségszerződés némileg segítene megállítani a munkaerőhiányt.

A folyamatos késések és járatkimaradások miatt tüntettek csütörtökön a Keleti pályaudvarnál. A demonstrálók közvetve a létszámhiány és az ebből fakadó problémák miatt is felemelték a hangjukat. Több mint nyolcszáz betöltetlen munkahely van, a vasutasok szerint már balesetveszélyes a létszámhiány. A szakszervezetek az elvándorlás megállítására a gazdasági növekedést figyelembe vevő béremelést szorgalmaznak, ezen felül fejenként 3 millió forintos extra hűségjuttatást szeretnének, írja a 24.hu. A MÁV (és a Volán is) kezdeményezte a munkáltatóknál a bértárgyalásokat.

Korábban három évre szóló bérmegállapodást kötöttek, a Vasutasok Szakszervezetének elnöke, Meleg János szerint viszont ez az időintervallum beláthatatlan, ezért új koncepciót készítettek a többi vasutas-szakszervezettel egyetértésben.

Azt szeretnék, ha a MÁV figyelembe venné a gazdaság teljesítőképességét is, számolna a GDP-növekedéssel, az inflációval, és legyen benne bérfelzárkóztatási elem is. 2020-ban plusz 2 százalék, a következő évben plusz 3 százalék. A szakszervezet nemrég levélben fordult az elnök-vezérigazgatóhoz, amelyben azt kérik, hűségpénzzel vegyék elejét a további elvándorlásnak.

Ötéves szerződést szeretnének, amelyben 3 millió forintot kapnának, ha az időszak alatt nem hagyják el a pályát.

Ez a szakszervezet számításai szerint nagyjából 30 milliárd forintjába kerülne az állami vasúttársaságnak, és jó eséllyel megfékezné a további létszámcsökkenést. A szakszervezet inkább lemondana az egyszeri karácsonyi jutalomról, hogy azt alapbérfejlesztésre fordítsák, igaz, erről még egyeztetniük kell a dolgozókkal. A dolgozók megtartását nehezíti, hogy a magánvasutak egyre jobb ajánlatokkal állnak elő, és hogy nagy a bérkülönbség egyes területek között.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!