szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Ha a fővárosi önkormányzatnak az iparűzésiadó-bevételét az utolsó forintig a tömegközlekedésre kell fordítania, akkor gyakorlatilag nem marad pénze semmi másra.

Az iparűzési adót elsődlegesen a helyi tömegközlekedés finanszírozására kell fordítaniuk az önkormányzatoknak, és ezt a jövőben törvénybe is foglalják

– közölte a Miniszterelnökség közszolgálatért felelős államtitkára keddi budapesti sajtótájékoztatóján.

Tuzson Bence elmondta: a kormány az önkormányzatok egyik legfontosabb feladatának a helyi tömegközlekedés finanszírozását tartja, és a meglévő jogszabályok is az önkormányzatok feladataként jelölik meg a tömegközlekedés biztosítását.

Szeretnék egyértelműsíteni ezt a feladatot, ezért „törvénybe fogjuk foglalni, hogy az iparűzési adót elsődlegesen a helyi tömegközlekedés finanszírozására kell fordítani”, és csak ha ez biztosítva van, azután lehet az adóból fennmaradó összeget másra költeni – mondta Tuzson.

„Ha Tarlós István tudta finanszírozni a főváros tömegközlekedését, akkor Karácsony Gergelynek is kell tudni” – fogalmazott, és hangsúlyozta, hogy a kormány betart mindent megállapodást, amelyet a fővárossal kötött még Tarlós István főpolgármestersége idején.

A Tuzson által elmondottakhoz azért érdemes megjegyezni, hogy Tarlós István (mármint főpolgármestersége alatt a főváros) nem tudta finanszírozni a tömegközlekedést – erről a BKV saját éves beszámolója tanúskodik a legékesebben:

Segélykiáltással ér fel a BKV éves jelentése

Jóval több kimaradás és baleset volt a BKV-nál 2018-ban, mint a megelőző évben, ebben a munkaerőhiány és a járművek elöregedése is szerepet játszott. A villamosok átlagéletkora például majdnem 35 év. A cég emiatt jóval kevesebb szolgáltatási díjat kapott a kelleténél. 2019-re 15 milliárd forintos veszteséget várnak.

Ez egyébként nem Tarlós István hibája volt, a nemzetközileg elfogadott ökölszabály szerint a központi kormányzatnak, a helyi önkormányzatnak és az utasoknak egyharmad-egyharmad-egyharmad arányban egészséges állniuk a költségeket. Ami a budapesti tömegközlekedést illeti, finanszírozásából a kormány az elmúlt években kivonult. A fővárosi önkormányzat 2018-ban 12 milliárd forint támogatást kapott a kormánytól a tömegközlekedésre, illetve a BKK 15 milliárdot kapott szociálpolitikai menetdíj-támogatásként (a kedvezményesen utazók utáni kompenzációként), vagyis a kormány összesen 27 milliárdot adott. Az önkormányzat ehhez képest 85,9 milliárddal támogatta a BKK-t (ebben benne van a kormány 12 milliárdja, szóval saját zsebből 73,9-cel), a menetdíjbevétel (pótdíjakkal együtt) 68,3 milliárd volt.

A fővárosi önkormányzat (még 2019 elején, szóval Tarlós István idején) 2019-re 156 milliárd forint iparűzésiadó-bevétellel számolt erre az évre, a kerületek pedig 132 milliárdra számíthattak.

Szóval ha a fővárosi önkormányzatnak az iparűzésiadó-bevételét az utolsó forintig a tömegközlekedésre kell fordítania, akkor gyakorlatilag nem marad pénze semmi másra, minthogy ez legfontosabb bevételi forrása – Budapest egész 2019-es költségvetése tokkal-vonóval 386 milliárd forint 2019-re.

A Fidesz nyolc év alatt épp felére töppesztette az önkormányzatokat

GDP-arányosan épp feleannyit tudtak költeni az önkormányzatok 2018-ban, mint 2010-ben. Saját bevételeik az inflációt figyelembe véve 900 milliárd forinttal csökkentek, a legnagyobb érvágást az szja helyben maradó részének elvétele jelentette. 2018-ban felpörögtek a beruházások, amiket főleg maradványokból és hitelekből finanszíroztak.

Gyakorlati szinten persze számtalan kérdés merül fel a kormány tervével kapcsolatban: például hogyan akarják felcímkézni az iparűzésiadó-forintokat, hogy azok csak tömegközlekedésre mehessenek, és mi van akkor, ha a bevételek befolyása nincs szinkronban a tömegközlekedési kiadások kiáramlásával?

Orbán kirohaszthatja a tömegközlekedést Karácsony alól, ő viszont ledobhatja az atombombát

Karácsony Gergely frissen megválasztott főpolgármester komoly fejlesztéseket tervez a budapesti közösségi közlekedésben, de a kormány segítsége nélkül a jelenlegi színvonalat sem fogja tudni fenntartani. A kormánynak lehetősége van bedönteni a tömegközlekedést, a főpolgármester a közgyűlési többséggel pedig sztrájkba engedheti a szakszervezeteket. A legvalószínűbb, hogy csatározásokkal tarkított, kényszerű együttműködés lesz a következő években.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
OGYÉI-főigazgató: Nem csak Magyarország vehet Európában az orosz vakcinából

OGYÉI-főigazgató: Nem csak Magyarország vehet Európában az orosz vakcinából

Eladhatja a Huawei a P és a Mate-sorozatot is

Eladhatja a Huawei a P és a Mate-sorozatot is

Nem mindig a vásárló jár jól az új jótállási szabályokkal

Nem mindig a vásárló jár jól az új jótállási szabályokkal