szerző:
Dobos Emese
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A koronavírus-járvány miatt került a világ minden táján előtérbe, de könnyen lehet, hogy a légszennyezettség miatt is még jó ideig velünk marad a szájmaszk, ami mára a divatmárkák fő bevételforrásává vált. És nem is csak védőeszközként, hanem valódi kiegészítőként.

Minden rendben lesz
Annyi baljós hír van manapság, hogy mindenki vár valami jobbra, biztatóra. Így vagyunk ezzel mi is: nem dobja fel sem a home office-ban, sem a szerkesztőségben ülő újságírót a helyzet, amikor jóformán csak bajokról szóló információkat kap. Pedig van azért olyan is, aminek örülni lehet, ami megnevettet, vannak remek kezdeményezések, példaértékű kiállások. Ezeket gyűjtjük ebben a cikksorozatban.
Friss cikkek a témában

Ahogy a koronavírus-járvány több és több országot és céget ért el, sokan kényszerhelyzetbe kerültek: a Gucci, a Louis Vuitton és a Prada is maszkok és egészségügyi felszerelések gyártásába fogott, ami – ahogy Vanessa Friedman, a The New York Times divatkritikusa is írja – élcelődéseket váltott ki és mémeket generált a nagyérdeműből. Néhány hónapja még szürreálisnak tűnt a

szájmaszk mint a szezon legtrendibb kiegészítője

gondolat, de ma már ez nincs így. Először a cégek az egészségügyi dolgozóknak kezdték el készíteni ezeket. Mostanra viszont – egyfelől, hogy talpon maradjanak, másfelől, hogy meglovagolják a maszkok iránti keresletet, amit a kijárási korlátozások és a maszkviselés kötelezővé tétele is pörget – már alig van olyan divatcég vagy tervező, aki ne kínálna szájmaszkot.

Instagram / Csiriano

Politikai ellenállástól és védelemtől a divatos önkifejezésig?

Ázsiában korábban is teljesen bevett szokás volt szájmaszkot hordani. Egyfelől, hogy óvjuk a környezetünkben lévőket attól, hogy esetleg bármit is elkapjanak tőlünk, másfelől saját magunk védelmére a metropoliszokat is sújtó légszennyezettség miatt. Ezen túl a hongkongi tüntetők szimbólumává is vált az arc eltakarása – mint a rendszerrel szembeni ellenállás, és identitásunk elrejtésének eszköze, ami megvédi viselőjét a térfigyelő kamerák pásztájától.

Tőlünk keletre nagyobb hagyománya van a kreatív újraértelmezésnek is: csak egy példát említve, Masha Ma kínai divattervező nagy feltűnést keltett a párizsi divathéten, amikor a 2015-ös tavaszi-nyári kollekciója részeként egy Swarovski-kristályokkal díszített maszkot is bemutatott, de a szintén jelentős légszennyezettséggel sújtott Indiában, egy helyi tervező, Manish Arora is már évekkel ezelőtt dizájnerverziót álmodott meg egy maszkgyártásra specializálódott céggel együttműködésben.

AFP

A kezdeti „na most akkor kell-e, vagy sem”-dilemmák és viták után mára az egész világ szájmaszkot hord. Mi, Európában viszont még tanuljuk, hogyan is kell helyesen viselni. Sok országban és városban egyenesen kötelező, nem választás kérdése: Budapesten is április 27-étől viselni kell a tömegközlekedési eszközökön, vagy ha boltba, illetve piacra megyünk.

A textilmaszkok különösen vita tárgyát képezték, hogy mennyire képesek megakadályozni az esetleges fertőzést, azonban arra a szakemberek is felhívták a figyelmet, hogy az civilek inkább viseljenek textilmaszkot ahelyett, hogy felvásárolnák a kórházi dolgozók elől az orvosi maszkokat. Ami jó hír a divatnak is.

A tavaszi divatheteket, szakvásárokat lemondták, az influencerek is legfeljebb a nappalijukból mutatják be a követőik számára a legújabb trendeket és a márkák termékeit, de nem a nagyvárosok utcáin parádéznak. Az új, a divatszcénát is uraló maszktrend egyik stílusikonja pedig nem más, mint Szlovákia köztársasági elnöke, Zuzana Čaputová, aki március 25-én elnöki beiktatásán a ruhájához passzoló piros maszkot vett fel – és teszi ezt így azóta is a hivatalos megjelenésein, minden egyes öltözékéhez színben hozzá illő arcmaszkot visel, amelyeket kesztyűkkel egészít ki.

AFP

Így nem meglepő, hogy mi is egyre kevésbé elégszünk meg a sebészi maszkok halványkék, türkizes színével, ami azért nem áll mindenkinek jól, hiszen közel sem biztos, hogy passzol a ruhatárunk minden eleméhez – leginkább ahhoz a szettünkhöz, amelyet a lehető legindokoltabb esetben a legszükségesebb dolgok elintézéséhez viselünk, ha már kilépünk a négy fal közül: a közösségi oldalakat és az internetes platformokat ellepték az extravagánsabbnál extravagánsabb, sok esetben flitteres, tüllhullámokkal, egzotikus tollakkal vagy akár kövekkel díszített verziók.

A divatlapok is hellyel-közzel alkalmazkodtak: miközben hagyományosan ilyenkor jelennek meg a „mit viselj idén a tengerpartra” tanácsok, ezek helyét felváltották a „honnan rendelj online stílusos maszkot” jellegű összeállítások: kedveljük akár a letisztultabb, geometrikus szabásvonalakat követő, keleties beütésű darabokat, vagy a virág-, állatmintás, illetve még a tavaly berobbanó batikolt trend hátszelén evező darabokat, a dizájnerekre most is számíthatunk. A fenntarthatóság sem került háttérbe: a zölden gondolkodók újrahasznosított, illetve újból felhasznált, maradék anyagokból készülő maszkok mellett tehetik le a voksukat.

A pár eurós, egyszerű daraboktól az akár többszázezer forintig terjedő luxusmaszkokig mindenki megtalálja, mivel fejezheti ki az egyéniségét – illetve vagyoni helyzetét. Persze nincs azért olyan könnyű helyzetben az ember, ha éppen luxusholmikra akarja szórni a pénzét: számos országban zárva vannak az üzletek, és az online vásárláshoz sem menekülhetünk egykönnyen, hiszen az egyik legjelentősebb online luxusüzlet, a YNAP csoport, amelyhez a Net-a-Porter is tartozik, ideiglenesen beszüntette a tevékenységét.

Farfetch.com

Azért így sem maradunk hoppon, ha valami extrára vágyunk: a Farfetchen, az egyik vezető online luxusáruházban kínál az Off-White egyszerű pamutmaszkot például 929 euróért. Igen, 929 euróért, ami több mint 300 ezer forint. A jó hír viszont, hogy mosógépben mosható. Akár az összes többi textilmaszk. (Csak összehasonlításképpen: a hájpolt kultmárkától már vehetünk cipőt és táskát is 600 euróért, amit azért mégiscsak kicsit bonyolultabb legyártani és az anyagköltsége is összehasonlíthatatlanul magasabb.) A maszkokat a márka 500 és 1000 euró közé lőtte be, ami kiverte a biztosítékot, és Twitteren bojkott indult a viszonteladó ellen.

A márka többi maszkja hivatalosan persze elfogyott az online áruházból: így egészen úgy tűnik, mintha a rendkívüli lehetőség miatt kapkodták volna el, még úgy is, hogy valójában a dühös reakciók miatt vették le a kínálatból.

A popüdvöske Billie Eillish már januárban, az idei Grammy-n is áttetsző, kövekkel díszített Gucci-szájmaszkot visel, ahogy például Miley Cyrus is óriási logókkal díszített darabban ejti meg az egészségügyi sétáját. Egyfelől felelős viselkedésre buzdítanak, másrészt népharagot is kiváltanak a hírességek a luxusvilláikból posztolt „börtönben érzem magam”-jellegű bejegyzésekkel. Többen a mostani helyzet okán egyenesen az influencer-korszak és gazdaság végét kiáltották ki.

AFP

Velünk van és marad is?

A divatmárkák kollekciói sokszor meg sem térülnek: egyfajta kommunikációs és marketingeszközként szolgálnak, látványosak és kommunikálhatók. A tömeggyártott termékeknél is jelentős a túltermelés, ami nemcsak hogy környezetszennyező, de egyben veszteség is a márkáknak. Nem a ruhák generálják a divatcégek számára a legnagyobb bevételt, hanem a kiegészítők és a kozmetikumok: azok, amelyeket mérettől függetlenül mindenki viselhet.

Ha pedig szigorúan a számoknál és a gazdasági megtérülésnél maradunk, nem is rossz üzlet éppenséggel maszkot gyártani, ha már a rúzseladások vélhetően mélyrepülésben vannak. Nem igényel különösebb technológiai háttért, bonyolult szabásvonalakat, így a gyártása egyszerűbb és az sem utolsó szempont, hogy szem előtt van: a viselője így élő reklámtáblaként funkcionálhat a márka számára, miközben egy parfümről nem állapítják meg első ránézésre, melyik cég terméke.

AFP

Amíg pedig világszerte egyre kevesebb ruhát adnak el, addig a maszkokra folyamatos, és egyre csak nő a kereslet, így egyelőre munkát ad a varrónőknek is. Szakértők szerint még egy évig velünk maradnak a szájmaszkok, amíg a védőoltás el nem készül. De könnyen lehet, hogy végleg felkerül a divatmárkák állandó kínálatába a szájmaszk, mint kiegészítő, hiszen a légszennyezés is bőven ad okot arra, hogy viseljük.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Dobos Emese Gazdaság

A Guccitól a hobbivarrónőkig mindenki maszkot gyárt, de biztos jó ez?

Egyre több divatcég maszkokat vagy orvosi felszerelést gyártana, a gond azonban nem is a jó szándék, hanem a megfelelő technológia és a speciális alapanyag hiánya. Sokan ráadásul nyerészkedni próbálnak azon, hogy mindenki maszkot akar vásárolni, így viszont oda nem jut, ahol valóban létfontosságú lenne: az egészségügybe.