Nem félünk eléggé
Drámaian nő a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. Lépni kell! Nem csak a józan üzleti megfontolás, hanem a jogszabályoknak való megfelelés érdekében is.
A főváros csak kínkeservesen tudta tető alá hozni a 3-as metró felújítását, mert a rendelkezésre álló forrás már az elején szűkös volt. Most a BKV és az önkormányzat kiszolgáltatottak az alagút felújítását végző cégnek.
A BKV a „folyamatban lévő tárgyalásokra” való tekintettel egyelőre nem kívánt további tájékoztatást adni arról, hogy július 24-én lejár a Swietelsky Vasúttechnikával a 3-as metró alagútjának felújítására kötött szerződése – miközben a 3-as metró felújítása még messze nincs kész. A szerződést ezért hosszabbítani/módosítani kellene, amit a cég feltételekhez köt: 18 milliárd forint többletköltséget akar elszámolni. Ez ahhoz képest mindenképpen hatalmas összeg, hogy a szerződés eredeti értéke kevesebb mint 50 milliárd forint.
Tüttő Kata főpolgármester-helyettes a Lánchíd felújítására kiírandó közbeszerzés bejelentésekor szintén nem akarta kommentálni a helyzetet azon túl, amit korábbi Facebook-bejegyzésében már leírt. A főváros és a BKV álláspontja szerint a Swietelsky nem támasztotta alá megfelelően, pontosan mi alapján akar 18 milliárd forint pluszköltséget elszámoltatni – ennek úgy a felét készek elismerni a projekt csúszása, illetve menet közben felmerült azbesztmentesítési munkák miatt, a maradékot azonban nem. Tüttő Kata szerint a Swietelsky azzal fenyegetőzik, hogy ha nem kapják meg a pénzt, levonulnak, és leáll a metrófelújítás.
A szerződés csak a lejárata előtt módosítható. A Népszava információi szerint a BKV kilátásba helyezte a szerződés középső vonalszakaszra vonatkozó felfüggesztését. Ha ez alatt se sikerül megállapodásra jutni, akkor a Swietelsky felmondhatja a szerződést és kérheti az addig elvégzett munka kifizetését. Ebben az esetben egy új gyorsított közbeszerzési eljárást kell lefolytatni, de ez alaphangon is 4 hónapot vinne el.
A BKV alternatív megoldásokat keres, állítólag ezek között az is szerepel, hogy a középső szakasznak nem mindegyik állomását újítják fel.
Az egész ügyben a legnagyobb probléma az idő, a metrófelújítás ugyanis uniós támogatásból valósul meg, ezért 2023-ig be kell fejezni. Tény, hogy a felújítás hatalmas csúszásban van – hogy mekkorában, az attól függ, mihez képest nézzük. Ez most már csak muzeális idézet, de Szeneczey Balázs akkori főpolgármester-helyettes 2015 májusában még abban bízott, hogy a vállalkozási szerződést 2015. július 1-ig aláírják. Az üzembe helyezés tervezett határideje akkor 2017. december 31. volt.
Nem csak a nosztalgiafaktor miatt érdekesek viszont azok a határidők, amik a Swietelsky és a BKV közti, 2017 szeptemberében aláírt eredeti szerződésben szerepelnek. Ebben még olyan kötbérköteles teljesítési határidőket kötöttek ki, mint 2018 novembere a déli szakaszra és az északi szakaszra, 2019 novembere és 2020 áprilisa a középső szakaszra, végül néhány különálló munka, és 2020. július 24-re az összes ütem elkészülése. Ehhez képest 2020 júliusában még csak az északi szakasz felújítása készült el teljesen, a déli szakasz már majdnem kész, a középső pedig épp csak elkezdődött.
A szerződés nyilvános része szerint a Swietelskynek egyébként jogában állna egyoldalúan módosítani a még hátra lévő kötbérköteles határidőket a határidők csúszása miatt.
A szerződés nagyobbik része nem nyilvános, így nem világos, hogy a BKV-nak milyen jogorvoslati lehetőségei lennének, ha a Swietelsky befejezetlen munkákkal és többlet-költségigényekkel lépne ki a szerződésből. Egy esetleges pereskedés évekig húzódhat. A BKV-nak és a fővárosnak egyértelműen nem érdeke, hogy a cég félbehagyja a munkát, de az önkormányzatnak egész biztosan nincs 18 milliárd forintja, amit csak úgy ki tud rántani a zsebéből. Vélhetően a Swietelskynek sem érdeke félbehagyni a munkát (és azzal benne hagyni a BKV-ban a vállalkozói díj egy részét), levonulni, aztán esetleg évekig pereskedni az elszámoláson.
Az egész felújítás azért ilyen megkésve és bonyolult konstrukcióban valósul meg, mert csak kínkeservesen sikerült tető alá hozni – alapvetően azért, mert a kormány már az első pillanatban sem biztosította rá a megfelelő fedezetet (csak 137,5 milliárd forintot), a fővárosnak pedig erre nincs és nem volt ennyi pénze. Ezt Tarlós István főpolgármester akkoriban elismerte.
A három szakasz (észak, közép, dél) állomásfelújítási beszerzéseit többször érvénytelenül zárták, mert csak túl drága ajánlatok érkeztek. A kiírások közt a műszaki tartalom többször csökkent. A felújítást nem is az északi szakasszal kellett volna kezdeni, hiszen az a legfiatalabb, egész egyszerűen erre sikerült először kivitelezőt találni. Ezt Tarlós István akkoriban szintén elismerte. A déli szakasz állomásai sem keltek el egyszerűen, a középső szakaszról nem beszélve, ahová csak 2019 végén lett meg a kivitelező.
A helyzetet bonyolította a metró buszos pótlásának megoldása, illetve a pótláshoz szükséges buszok biztosítása. A kormány az időközben csődbe ment és felszámolt Ikarus Egyedit próbálta helyzetbe hozni, aminek a vége az lett, hogy a BKV nem jutott új buszokhoz, a járműállomány átcsoportosításával kellett összekotorni a pótláshoz szükséges járműveket.
Szóval véletlenül sem igaz, hogy Tarlós idejében bezzeg olajozottan zajlott a metrófelújítás, bár az akkori (hatásukat a mai napig éreztető) problémákért sokkal inkább a kormány tehető felelőssé, mintsem a városvezetés.
Drámaian nő a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. Lépni kell! Nem csak a józan üzleti megfontolás, hanem a jogszabályoknak való megfelelés érdekében is.
Lassan valóban eljön az ideje annak, hogy a cégvezetők mérlegeljék, mit kezdjenek az MI kínálta lehetőségekkel.
Egyelőre nem, de ez nem jelenti azt, hogy adott esetben nem éri meg a cégnek ilyen számlával rendelkeznie.
Mozikban a film, amely valóra váltotta Scarlett Johansson álmát. Neki már biztos jó, de jól jár-e mindenki más, aki nem Scarlett Johansson?
Orbán Viktor bejelentése alapján 3 százalékos kamatozás mellett kaphatnak lakáscélú jelzáloghitelt azok, akik első ingatlanjukat vásárolnák meg. De mennyit nyerhetnek az érintettek az új kölcsön indulásával? Hogyan hathat az új támogatás a lakáspiacra? Milyen feltételei lehetnek? A Bankmonitor szakértői elemezték a bejelentést.
Dietetikus segítségével vesszük sorra, hogyan segíthet a tojás izmaink gyarapításában, és érdemes-e nyersen fogyasztani.
A Pentagon közölte, hogy világszerte felülvizsgálják az USA valamennyi szövetségesének szánt szállítmányokat.
Az énekes már bánja, hogy megbántotta a Fidesz szavazóit.
Bryan Christopher Kohbergert így várhatóan négyszeres életfogytig tartó börtönre ítélik a feltételes szabadlábra helyezés lehetősége nélkül.