Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"3c69666f-47c1-4525-b86a-73cb399bae64","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az okostelefon és az annál kisebb okosóra után az okosgyűrű lehet a következő, sokak érdeklődésére számot tartó technológiai csemege. Az első két kategóriában éllovas az Apple, az okosgyűrűvel kapcsolatban viszont – egyelőre – nem hallani róla. Vajon így is marad ez?","shortLead":"Az okostelefon és az annál kisebb okosóra után az okosgyűrű lehet a következő, sokak érdeklődésére számot tartó...","id":"20241130_apple-okosgyuru-befektetes-felvasarlas-oura","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3c69666f-47c1-4525-b86a-73cb399bae64.jpg","index":0,"item":"e6c2b91b-6df3-4edf-854b-5036494851f7","keywords":null,"link":"/tudomany/20241130_apple-okosgyuru-befektetes-felvasarlas-oura","timestamp":"2024. november. 30. 14:03","title":"Megér 2000 milliárd forintot az Apple-nek az okosgyűrű?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"29f9a947-02dd-4961-898c-ab363f8abdac","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A befektetéssel függőségüket és kitettségüket szeretnének csökkenteni, ám a német kormányválság árnyékában kérdéses a megvalósítás.","shortLead":"A befektetéssel függőségüket és kitettségüket szeretnének csökkenteni, ám a német kormányválság árnyékában kérdéses...","id":"20241129_nemetorszag-felvezetoipar-fejlesztes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/29f9a947-02dd-4961-898c-ab363f8abdac.jpg","index":0,"item":"b4c9e499-bc1d-4b99-b8a4-02d99fe760c4","keywords":null,"link":"/vilag/20241129_nemetorszag-felvezetoipar-fejlesztes","timestamp":"2024. november. 29. 13:58","title":"Németország kétmilliárd eurót tolna bele a lemaradó chipiparába","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cf0f9fa5-7b0e-46c4-8846-fd94b44f8372","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Rengeteg fiatal találkozik erőszakkal az online platformokon, és úgy tűnik, ez hatással is van rájuk.","shortLead":"Rengeteg fiatal találkozik erőszakkal az online platformokon, és úgy tűnik, ez hatással is van rájuk.","id":"20241129_kozossegi-media-eroszak-felmeres-hatasok-felelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cf0f9fa5-7b0e-46c4-8846-fd94b44f8372.jpg","index":0,"item":"f9ae2481-2981-4b75-b016-e2a0914fef58","keywords":null,"link":"/tudomany/20241129_kozossegi-media-eroszak-felmeres-hatasok-felelem","timestamp":"2024. november. 29. 08:03","title":"Megvan a felmérés eredménye: ezért fél sok 13-17 éves kimenni az utcára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"024c0787-e14e-4b98-9e2c-2d13d53bab50","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az Imperial College London kutatóinak is jutott abból az aszteroidamintából, amit 300 millió kilométerre a Földtől gyűjtött be a japán Hajabusza-2 űrszonda. A vizsgálata nem várt fejleményt hozott.","shortLead":"Az Imperial College London kutatóinak is jutott abból az aszteroidamintából, amit 300 millió kilométerre a Földtől...","id":"20241129_ryugu-aszteroida-urkutatas-minta-mikroba","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/024c0787-e14e-4b98-9e2c-2d13d53bab50.jpg","index":0,"item":"497f8e65-1464-4c18-a5b1-2e23bd3aa23b","keywords":null,"link":"/tudomany/20241129_ryugu-aszteroida-urkutatas-minta-mikroba","timestamp":"2024. november. 29. 18:03","title":"Mikroszkóppal nézték meg a Ryugu aszteroida mintáit, mikroorganizmusokat találtak rajta – aztán jött a csavar","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d6ee5b13-546d-4fb1-9e1b-221c1c9f4f64","c_author":"HVG","category":"sport","description":"A Leicester City két és fél évre szerződtette a holland vezetőedzőt.","shortLead":"A Leicester City két és fél évre szerződtette a holland vezetőedzőt.","id":"20241129_ruud-van-nistelrooy-leicester-city-manchester-united-premier-league","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d6ee5b13-546d-4fb1-9e1b-221c1c9f4f64.jpg","index":0,"item":"3604fae6-d38b-4190-87ea-5839519a5fce","keywords":null,"link":"/sport/20241129_ruud-van-nistelrooy-leicester-city-manchester-united-premier-league","timestamp":"2024. november. 29. 21:19","title":"Már ki is nevezték egy másik Premier League-csapat élére a Manchester Unitedtól távozó Ruud van Nistelrooy-t","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"62f19a1d-6421-4187-87d8-c027641be5f5","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Valószínűleg öngyilkosság történt. ","shortLead":"Valószínűleg öngyilkosság történt. ","id":"20241129_m3-autopalya-holttest","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/62f19a1d-6421-4187-87d8-c027641be5f5.jpg","index":0,"item":"d87e9068-7c7a-4d10-a5e6-d06e36f51d8e","keywords":null,"link":"/itthon/20241129_m3-autopalya-holttest","timestamp":"2024. november. 29. 11:19","title":"Találtak egy holttestet az M3-as autópályán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6754e4d2-603c-49dc-8206-8f646121362e","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Ismeretlen tettes ellen, hivatali visszaélés és hamis vád miatt tesz feljelentést az Építési és Közlekedési Minisztérium, miután a tárcától időközben kirúgott Bátonyi Péter a Partizánban rántotta le a leplet az állítása szerint jogsértő módon lepapírozott műemléki felújításokról.","shortLead":"Ismeretlen tettes ellen, hivatali visszaélés és hamis vád miatt tesz feljelentést az Építési és Közlekedési...","id":"20241129_lazar-janos-epitesi-es-kozlekedesi-miniszterium-feljelentes-hivatali-visszaeles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6754e4d2-603c-49dc-8206-8f646121362e.jpg","index":0,"item":"bdc8bc60-58f9-4b4b-be5f-660e81617f30","keywords":null,"link":"/itthon/20241129_lazar-janos-epitesi-es-kozlekedesi-miniszterium-feljelentes-hivatali-visszaeles","timestamp":"2024. november. 29. 18:45","title":"Feljelentést tesz Lázár minisztériuma a jogsértő műemléki felújításokról szóló Partizán-videó miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fc4c79ee-a72c-4d51-9d6d-3e0af1eb9313","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A következő héten az öttalálatos szelvény 1,43 milliárd forintot érhet.","shortLead":"A következő héten az öttalálatos szelvény 1,43 milliárd forintot érhet.","id":"20241130_Halmozodnak-a-milliardok-nem-volt-otos-a-lotton","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fc4c79ee-a72c-4d51-9d6d-3e0af1eb9313.jpg","index":0,"item":"ca32efa9-69e7-42c8-8d80-41ad50c92396","keywords":null,"link":"/elet/20241130_Halmozodnak-a-milliardok-nem-volt-otos-a-lotton","timestamp":"2024. november. 30. 20:41","title":"Halmozódnak a milliárdok, nem volt ötös a lottón","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Hiába tűnik nagyon drágának az átlagosan 450, néhány benzinkúton már 500 forintos üzemanyag, és hiába nálunk nő a leggyorsabb ütemben a benzinár, még mindig nem értük el azt a lélektani határt, amin túl már többen választanák a tömegközlekedést. Mióta vége a lezárásoknak, egyre több benzin fogy, teljesen függetlenül az árak változásától, és a forgalomban lévő autók száma is egyre nő, hiába ugrott meg látványosan az új autók ára.
Soha nem látott szintre emelkedtek az üzemanyagárak. A holtankoljak.hu adatai szerint a 95-ös benzin literjének átlagára már átlépte a korábban elképzelhetetlennek tartott 450 forintos szintet, a gázolajé fillérekkel jár ez alatt, de vannak benzinkutak az ország drágább helyein, ahol már mindkét fajta üzemanyag ára a lélektani, 500 forintos határ fölött jár. Mindez történelmi rekordot jelent, már a tíz évvel ezelőtti, eddig túlszárnyalhatatlanul magasnak tűnő árakon is túl van. Ami még akkor is látványos, ha hozzátesszük, hogy az elmúlt tíz évben nőttek annyival a bérek, hogy a mostaninál csak egy picit alacsonyabb árak akkor sokkal jobban fájtak.
Reviczky Zsolt
Ha valakit nagyon zavar az, hogy sokat kell fizetnie a benzinért, logikus megoldás ritkábban ülni autóba,
csakhogy az autósok elsöprő többsége legfeljebb dühöng, de egy ilyen magas benzinárat is kifizet, nem gondolkozik el azon, hogy más közlekedési formára váltson.
Ezt a megállapítást már akkor is levonhatja bárki, ha megnézi, hogy egy átlagos hétköznap reggel mi történik az autópályák Budapestre bevezető szakaszain, de aki nem éri be ennyivel, az megnézheti a Központi Statisztikai Hivatal üzemanyag-forgalmi adatait. Egymás mellé tettük az üzemanyagok árának és forgalmának változását, és a grafikonokból az látszik: a kettőnek a világon semmi köze nincsen egymáshoz.
Ha összefüggést akarunk keresni, akkor azt nem az árak, hanem a járvány miatti lezárások körül találhatjuk meg. Az emberek akkor vásároltak kevesebb benzint, amikor a járványügyi lezárások miatt nem lehetett annyi helyre menni, és lehetett többet otthonról dolgozni, majd akkor indult növekedésnek a forgalom, amikor tavaly a nyár elején, illetve idén tavasszal jött a lezárások utáni nyitás. A 2020. februári forgalmi csúcstól még messze vagyunk, de ebbe nem nehéz belelátni annak a hatását, hogy még mindig sokkal többet dolgozhat az átlagember otthonról, mint a járvány előtt. (Egy módszertani megjegyzéssel tartozunk: mivel a KSH a forgalomról és az árakról is csak júniusig tette még közzé az adatokat, a grafikon végén épp árcsökkenés látszik. Azt tudjuk, hogy azóta újra nőttek az üzemanyagárak, de hogy országos átlagban pontosan mennyivel, azt a jövő héten teszik csak közzé.)
Való igaz, vannak helyei az országnak, ahol a tömegközlekedés nem annyira gyors és sűrű, hogy jó alternatívát jelentsen az autózással szemben - csakhogy a főváros környéki agglomeráció legnagyobb része pont nem ilyen hely, mégis egyre nő a Budapestre irányuló autós forgalom. Balogh Samu, a főpolgármester kabinetfőnöke mutatta be a számokat arról, hogy fővárosi átlagban már magasabb az autós forgalom most, mint 2019-ben, ennek egyik csúcsaként az M3-as bevezető szakaszán már 15 százalékos a növekedés. Ebből egy részt magyaráz az, hogy a járvány miatt nem annyira szeretnek sokan emberek közé menni, ezt támasztja alá az is, hogy a kerékpáros forgalom is a 2019-es másfélszerese most.
Tehát sokak számára a lényeg az, hogy bármit találjanak, ami nem tömegközlekedés,
ez a belsőbb kerületekben élők számára a kerékpár, a főváros külsőbb részein és még inkább az agglomerációban viszont inkább autóba ülnek.
Az autópiac egyébként is megállíthatatlan. A Magyarországon forgalomban lévő autóállomány 2013-ban lépte át a 3 milliós határt, 2020 végén már 3,92 milliónál járt, és mivel a Datahouse adatai szerint idén csak az első félévben már 65 ezer új személyautót eladtak, nagyon valószínű, hogy még 2021-ben meglesz a négymillió használatban lévő autó az országban. Ebben az sem akadályozza meg a vevőket, hogy egy új autó most 9,2 százalékkal drágább, mint tavaly ilyenkor volt. Ennek a magyarázatai között ott van az is, hogy amióta a kormány elkezdte támogatni az új autók vásárlását, ez átszivárog az árakba is, de nem érdemes mindent erre fogni, hiszen ez egy olyan szektor, ahol különösen meglátszik az árakon, ha a forint gyengül. Az pedig egyenesen biztat az autóvásárlásra, hogy a használt járművek 0,9 százalékkal még olcsóbbak is most az egy évvel korábbinál.
Stiller Ákos
De mitől ennyire drága a benzin?
Egyrészt azért, mert akkor is nagyon sok adót kellene fizetni, ha semmi más nem mutatna a drágulás felé. A jövedéki adó a benzin esetében literenként 120 forint, a gázolajnál pedig 110,35. Azért csak ennyi, mert 2016 óta az a magyar szabály, hogy ilyen szintre csökken, ha a Brent kőolaj átlagára hordónként 50 dollár fölött van – ha pedig ennél olcsóbb, akkor 125, illetve 120,35 forint a jövedéki adó. Ezt egy kicsivel megnöveli még a kőolaj-készletezési díj, de ez csak 1,47, illetve 1,38 forintot jelent a benzin, valamint a gázolaj minden egyes literjénél. Sokkal nagyobb tétel a világrekorder 27 százalékos áfa, és a járvány alatt bevezetett, de azóta állandósított kiskereskedelmi, a benzinkutakra is érvényes különadó.
Ez viszont így volt tavaly ilyenkor is – a legfontosabb változás ahhoz az időszakhoz képest az, hogy véget ért a ritka olcsó, néha a negatív árszintet is elérő olaj időszaka. Tavaly ősz óta a kétszeresére nőtt a kőolaj világpiaci ára, a piac normalizálódik, mindenki egy kicsit megnyugodott, miután látszik, hogy közeledik a járvány vége, újraindulnak a gazdaságok, ez pedig megemeli a keresletet, így az árakat is. És persze hozzájön ehhez az is, hogy mivel minden itthon forgalmazott üzemanyag külföldről érkezik az országba, a forint legkisebb árfolyammozgása is megérződik az árakban, márpedig az elmúlt másfél évben nem épp kicsiket ingadozott a forint. Így aztán európai összevetésben az elmúlt egy évben nálunk lőtt ki a leginkább az üzemanyagár.
Milyen vezetési trükkökkel takarékoskodhatunk az üzemanyagszámlánkon? Egy vezetéstechnikai instruktor segítségével összeszedtünk néhány okos tanácsot a gazdaságosabb autózásért.