Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"8f5e8ef6-f05e-4c2b-a5a6-e62a4aa949ab","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A lengyel példából az derül ki, hogy egy autokratikus rendszert nem lehet eltakarítani a szokásos játékszabályok mentén mozogva. Más megoldások lehetnek – de azok pont olyan kihívásokkal járnának, mint Lengyelországban. Domány Andrást Kacskovics Mihály Béla kérdezte.","shortLead":"A lengyel példából az derül ki, hogy egy autokratikus rendszert nem lehet eltakarítani a szokásos játékszabályok mentén...","id":"20250604_Fulke-podcast-Domany-Andras-Lengyelorszag-Magyarorszag-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8f5e8ef6-f05e-4c2b-a5a6-e62a4aa949ab.jpg","index":0,"item":"b1487db8-334d-4299-af70-77b6260d47e2","keywords":null,"link":"/itthon/20250604_Fulke-podcast-Domany-Andras-Lengyelorszag-Magyarorszag-ebx","timestamp":"2025. június. 04. 18:02","title":"Lengyel példán látjuk: a NER-t nem lehet lebontani jogállami eszközökkel – Domány András a Fülkében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"923e59ea-32f5-4fae-965d-a159a8537842","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Jövő héten már előadást tartana a kalapácsos támadásban súlyosan megsérült egykori külügyminiszter.","shortLead":"Jövő héten már előadást tartana a kalapácsos támadásban súlyosan megsérült egykori külügyminiszter.","id":"20250603_jeszenszky-geza-nyilatkozat-eloadas-ukrajna","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/923e59ea-32f5-4fae-965d-a159a8537842.jpg","index":0,"item":"e652724e-79d3-47d4-a8b2-b23d2a3dd417","keywords":null,"link":"/itthon/20250603_jeszenszky-geza-nyilatkozat-eloadas-ukrajna","timestamp":"2025. június. 03. 14:51","title":"Jeszenszky Géza: „Biztos, hogy célszemély voltam”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"268fed4b-6368-4fe2-9398-a13e4614ec94","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Mészáros Lőrinc nyílt levelében Magyar Péter szemére vetette, hogy „a gázszerelő szakma” szitokszó lett Magyarországon, „megsértve ezzel sok százezer embert”. Gázszerelőket kérdeztünk, tényleg úgy érzik-e, hogy megbélyegzik őket egykori szaktársuk, az ország leggazdagabb embere miatt.","shortLead":"Mészáros Lőrinc nyílt levelében Magyar Péter szemére vetette, hogy „a gázszerelő szakma” szitokszó lett Magyarországon...","id":"20250603_meszaros-lorinc-gazszerelo-szitokszo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/268fed4b-6368-4fe2-9398-a13e4614ec94.jpg","index":0,"item":"d60ff7e3-5a05-41bb-bf16-cd4b7f6609bc","keywords":null,"link":"/elet/20250603_meszaros-lorinc-gazszerelo-szitokszo","timestamp":"2025. június. 03. 14:02","title":"Tényleg sértve érzik magukat a gázszerelők Magyar Péterék miatt?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"66dedf81-c003-43fe-b4a8-abcd8b6f5c2c","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Csaknem hatszáz induló közül körült be a legjobb négy közé, akik szétosztották a szlovákiai verseny gigantikus nyereményét. A tapasztalt kártyás rapper még sosem nyert ekkorát.","shortLead":"Csaknem hatszáz induló közül körült be a legjobb négy közé, akik szétosztották a szlovákiai verseny gigantikus...","id":"20250603_Majka-hatalmasat-nyert-egy-pokerversenyen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/66dedf81-c003-43fe-b4a8-abcd8b6f5c2c.jpg","index":0,"item":"a8e6aaa7-b282-417b-b323-8ee18efc3f04","keywords":null,"link":"/elet/20250603_Majka-hatalmasat-nyert-egy-pokerversenyen","timestamp":"2025. június. 03. 08:52","title":"Majka hatalmasat nyert egy pókerversenyen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1895ffb1-61da-42cf-b705-85089e828609","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Szenzorok, villanymotorok alapvető összetevői hiányoznak a beszállítóknál. ","shortLead":"Szenzorok, villanymotorok alapvető összetevői hiányoznak a beszállítóknál. ","id":"20250604_Elkezdte-Kina-zsarolni-globalis-autoipart-visszatartjak-a-ritkafoldfemeket","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1895ffb1-61da-42cf-b705-85089e828609.jpg","index":0,"item":"7d510434-e094-49a0-815a-c710bdbccc8b","keywords":null,"link":"/cegauto/20250604_Elkezdte-Kina-zsarolni-globalis-autoipart-visszatartjak-a-ritkafoldfemeket","timestamp":"2025. június. 04. 13:49","title":"Elkezdte Kína zsarolni a globális autóipart: visszatartanak kulcsfontosságú ritkaföldfémeket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"32567e8a-723d-422a-9213-9dd954805ab3","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Takács Péter egészségügyi államtitkár tavaly személyesen adta át az új épületet.","shortLead":"Takács Péter egészségügyi államtitkár tavaly személyesen adta át az új épületet.","id":"20250604_Egy-eve-uresen-all-az-Ujbudai-Egynapos-Sebeszet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/32567e8a-723d-422a-9213-9dd954805ab3.jpg","index":0,"item":"06179ad9-989b-4466-b153-937b7f8d4f86","keywords":null,"link":"/itthon/20250604_Egy-eve-uresen-all-az-Ujbudai-Egynapos-Sebeszet","timestamp":"2025. június. 04. 05:34","title":"Egy éve üresen áll a tavaly átadott Újbudai Egynapos Sebészet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"43e38b0c-f537-4a02-8886-90f5ecddb93f","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Nagy beruházások készülnek a Hungaroringen, úgyhogy mínuszba ment le az éves eredmény.","shortLead":"Nagy beruházások készülnek a Hungaroringen, úgyhogy mínuszba ment le az éves eredmény.","id":"20250604_hungaroring-veszteseg-beszamolo-felujitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/43e38b0c-f537-4a02-8886-90f5ecddb93f.jpg","index":0,"item":"343e13aa-61e1-4c32-9c2c-988ccdba47b1","keywords":null,"link":"/kkv/20250604_hungaroring-veszteseg-beszamolo-felujitas","timestamp":"2025. június. 04. 12:12","title":"Ilyen csak a Covid alatt történt: veszteséges lett a Hungaroring","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ec3aaf5d-d569-49bf-9736-7525918059df","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Akinek pedig ez nem tetszik, az „húzzon haza”.","shortLead":"Akinek pedig ez nem tetszik, az „húzzon haza”.","id":"20250603_40-milliardnyi-osztalekot-vett-ki-Meszaros-Lorinc-osszesen-a-cegeibol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ec3aaf5d-d569-49bf-9736-7525918059df.jpg","index":0,"item":"961b8b7c-10fb-4a25-8520-3afc24511e9f","keywords":null,"link":"/kkv/20250603_40-milliardnyi-osztalekot-vett-ki-Meszaros-Lorinc-osszesen-a-cegeibol","timestamp":"2025. június. 03. 07:43","title":"40 milliárdnyi osztalékot vett ki eddig Mészáros Lőrinc összesen a cégeiből","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Hiába tűnik nagyon drágának az átlagosan 450, néhány benzinkúton már 500 forintos üzemanyag, és hiába nálunk nő a leggyorsabb ütemben a benzinár, még mindig nem értük el azt a lélektani határt, amin túl már többen választanák a tömegközlekedést. Mióta vége a lezárásoknak, egyre több benzin fogy, teljesen függetlenül az árak változásától, és a forgalomban lévő autók száma is egyre nő, hiába ugrott meg látványosan az új autók ára.
Soha nem látott szintre emelkedtek az üzemanyagárak. A holtankoljak.hu adatai szerint a 95-ös benzin literjének átlagára már átlépte a korábban elképzelhetetlennek tartott 450 forintos szintet, a gázolajé fillérekkel jár ez alatt, de vannak benzinkutak az ország drágább helyein, ahol már mindkét fajta üzemanyag ára a lélektani, 500 forintos határ fölött jár. Mindez történelmi rekordot jelent, már a tíz évvel ezelőtti, eddig túlszárnyalhatatlanul magasnak tűnő árakon is túl van. Ami még akkor is látványos, ha hozzátesszük, hogy az elmúlt tíz évben nőttek annyival a bérek, hogy a mostaninál csak egy picit alacsonyabb árak akkor sokkal jobban fájtak.
Reviczky Zsolt
Ha valakit nagyon zavar az, hogy sokat kell fizetnie a benzinért, logikus megoldás ritkábban ülni autóba,
csakhogy az autósok elsöprő többsége legfeljebb dühöng, de egy ilyen magas benzinárat is kifizet, nem gondolkozik el azon, hogy más közlekedési formára váltson.
Ezt a megállapítást már akkor is levonhatja bárki, ha megnézi, hogy egy átlagos hétköznap reggel mi történik az autópályák Budapestre bevezető szakaszain, de aki nem éri be ennyivel, az megnézheti a Központi Statisztikai Hivatal üzemanyag-forgalmi adatait. Egymás mellé tettük az üzemanyagok árának és forgalmának változását, és a grafikonokból az látszik: a kettőnek a világon semmi köze nincsen egymáshoz.
Ha összefüggést akarunk keresni, akkor azt nem az árak, hanem a járvány miatti lezárások körül találhatjuk meg. Az emberek akkor vásároltak kevesebb benzint, amikor a járványügyi lezárások miatt nem lehetett annyi helyre menni, és lehetett többet otthonról dolgozni, majd akkor indult növekedésnek a forgalom, amikor tavaly a nyár elején, illetve idén tavasszal jött a lezárások utáni nyitás. A 2020. februári forgalmi csúcstól még messze vagyunk, de ebbe nem nehéz belelátni annak a hatását, hogy még mindig sokkal többet dolgozhat az átlagember otthonról, mint a járvány előtt. (Egy módszertani megjegyzéssel tartozunk: mivel a KSH a forgalomról és az árakról is csak júniusig tette még közzé az adatokat, a grafikon végén épp árcsökkenés látszik. Azt tudjuk, hogy azóta újra nőttek az üzemanyagárak, de hogy országos átlagban pontosan mennyivel, azt a jövő héten teszik csak közzé.)
Való igaz, vannak helyei az országnak, ahol a tömegközlekedés nem annyira gyors és sűrű, hogy jó alternatívát jelentsen az autózással szemben - csakhogy a főváros környéki agglomeráció legnagyobb része pont nem ilyen hely, mégis egyre nő a Budapestre irányuló autós forgalom. Balogh Samu, a főpolgármester kabinetfőnöke mutatta be a számokat arról, hogy fővárosi átlagban már magasabb az autós forgalom most, mint 2019-ben, ennek egyik csúcsaként az M3-as bevezető szakaszán már 15 százalékos a növekedés. Ebből egy részt magyaráz az, hogy a járvány miatt nem annyira szeretnek sokan emberek közé menni, ezt támasztja alá az is, hogy a kerékpáros forgalom is a 2019-es másfélszerese most.
Tehát sokak számára a lényeg az, hogy bármit találjanak, ami nem tömegközlekedés,
ez a belsőbb kerületekben élők számára a kerékpár, a főváros külsőbb részein és még inkább az agglomerációban viszont inkább autóba ülnek.
Az autópiac egyébként is megállíthatatlan. A Magyarországon forgalomban lévő autóállomány 2013-ban lépte át a 3 milliós határt, 2020 végén már 3,92 milliónál járt, és mivel a Datahouse adatai szerint idén csak az első félévben már 65 ezer új személyautót eladtak, nagyon valószínű, hogy még 2021-ben meglesz a négymillió használatban lévő autó az országban. Ebben az sem akadályozza meg a vevőket, hogy egy új autó most 9,2 százalékkal drágább, mint tavaly ilyenkor volt. Ennek a magyarázatai között ott van az is, hogy amióta a kormány elkezdte támogatni az új autók vásárlását, ez átszivárog az árakba is, de nem érdemes mindent erre fogni, hiszen ez egy olyan szektor, ahol különösen meglátszik az árakon, ha a forint gyengül. Az pedig egyenesen biztat az autóvásárlásra, hogy a használt járművek 0,9 százalékkal még olcsóbbak is most az egy évvel korábbinál.
Stiller Ákos
De mitől ennyire drága a benzin?
Egyrészt azért, mert akkor is nagyon sok adót kellene fizetni, ha semmi más nem mutatna a drágulás felé. A jövedéki adó a benzin esetében literenként 120 forint, a gázolajnál pedig 110,35. Azért csak ennyi, mert 2016 óta az a magyar szabály, hogy ilyen szintre csökken, ha a Brent kőolaj átlagára hordónként 50 dollár fölött van – ha pedig ennél olcsóbb, akkor 125, illetve 120,35 forint a jövedéki adó. Ezt egy kicsivel megnöveli még a kőolaj-készletezési díj, de ez csak 1,47, illetve 1,38 forintot jelent a benzin, valamint a gázolaj minden egyes literjénél. Sokkal nagyobb tétel a világrekorder 27 százalékos áfa, és a járvány alatt bevezetett, de azóta állandósított kiskereskedelmi, a benzinkutakra is érvényes különadó.
Ez viszont így volt tavaly ilyenkor is – a legfontosabb változás ahhoz az időszakhoz képest az, hogy véget ért a ritka olcsó, néha a negatív árszintet is elérő olaj időszaka. Tavaly ősz óta a kétszeresére nőtt a kőolaj világpiaci ára, a piac normalizálódik, mindenki egy kicsit megnyugodott, miután látszik, hogy közeledik a járvány vége, újraindulnak a gazdaságok, ez pedig megemeli a keresletet, így az árakat is. És persze hozzájön ehhez az is, hogy mivel minden itthon forgalmazott üzemanyag külföldről érkezik az országba, a forint legkisebb árfolyammozgása is megérződik az árakban, márpedig az elmúlt másfél évben nem épp kicsiket ingadozott a forint. Így aztán európai összevetésben az elmúlt egy évben nálunk lőtt ki a leginkább az üzemanyagár.
Milyen vezetési trükkökkel takarékoskodhatunk az üzemanyagszámlánkon? Egy vezetéstechnikai instruktor segítségével összeszedtünk néhány okos tanácsot a gazdaságosabb autózásért.