Miért veszélyes halogatni a digitalizációt? Cégvezetőként ezeket érdemes átgondolnia!
Aki időben cselekszik, hatékonyabban működik és pályázatokhoz, új piacokhoz is hozzáférhet.
Minden 100 forint kiadásból 2 sportra, 1 pedig vallásra ment. Leginkább a közegészségügyi kiadások nőttek, az eredetileg tervezett összeg 12-szerese ment el. A vallással kapcsolatos kiadások megháromszorozódtak menet közben, de a sportkiadások is közel duplájukra híztak.
Az ország központi költségvetése átláthatatlan, köszönhetően egyebek mellett annak, hogy a kormány folyamatosan, már az életbe lépése előtt módosítgatja. Immár a költségvetés teljesüléséről szóló zárszámadásban is egyre több a kérdőjel, a járvány elleni védekezés ezermilliárdos keretéből a kormány például nem nyilvános, egyedi döntések alapján csoportosított ki pénzeket – és a zárszámadásból sem derül ki, pontosan milyen célokra.
Meglátszik a járványválság hatása
A költségvetésben minden előirányzatot fel kell címkézni, hogy milyen állami funkcióba sorolódik – például egy stadionépítés sporttal és szabadidővel kapcsolatos kiadás, egy kórháznak adott forrás egészségüggyel kapcsolatos kiadás stb. Így a zárszámadásban látszik, hogy a megelőző évben mennyi pénz ment el az egyes állami funkciókra, az összeg mekkora szeletét jelenti az összes állami kiadásnak, illetve hogyan viszonyul a GDP-hez.
A járvány nem meglepő módon alaposan feje tetejére állította az államháztartást (ebben benne van a kormány és az alá tartozó intézmények, az önálló pénzügyi alapok, a TB-alapok és az önkormányzatok is). Az állam szinte minden funkcióra többet költött a tervezettnél – a GDP zsugorodásával együtt így nőtt a GDP 80 százalékára az államadósság.
Százalékosan az egyéb gazdasági tevékenységek nevű funkcionális főcsoport kiadásai nőttek, 80 százalékkal, 1,1 ezer milliárd forint helyett 2 ezer milliárd forint volt a kiadás. A magyar állam nemzetközi összehasonlításban ugyan szűkmarkú volt, ami a válságkezelést illeti (azt leginkább a hitelezés felpörgetésével oldotta meg), ezzel együtt természetesen a gazdasági kiadások is nőttek.
Főcsoport szinten a második legnagyobb növekedés az egészségüggyel kapcsolatos kiadásoknál volt, a kiadások a terv másfélszeresére teljesültek. A növekedés összegszerűen is itt volt a legnagyobb, a területre ezer milliárddal több ment. Ezen belül a közegészségügyi tevékenységek és szolgáltatások körébe sorolt kiadások nőttek a legnagyobbat. Sőt az alkategóriákon belül messze a legnagyobbat, a tervezett 48 milliárd helyett 586 milliárd forint kiadás jött össze, ez tizenkétszeres növekedés.
Prioritások a NER-ben: sport és vallás
Harmadik helyre a szórakoztató, kulturális, vallási tevékenységek és szolgáltatások nevű funkcionális főcsoport került. Ennek kiadási összege szintén másfélszeresére nőtt, összegszerűen a tervezett 1,1 ezer milliárd helyett 1,7 ezer milliárdot költött az állam.
Itt csoportosulnak a sporttal és szabadidős tevékenységekkel, a vallással (hitélettel) és a kultúrával kapcsolatos kiadások. Továbbá a párttevékenységek – kevés funkció van, amire 2020-ban kevesebb jutott a tervezettnél, ez az egyik. Ez sem meglepő, a kormány megfelezte a pártok támogatását a járványra hivatkozva.
Az államháztartás szempontjából aprópénzről van szó, a felezéssel sikerült megspórolni 1,3 milliárd forintot.
Az egyházakon nem spórolt az állam, a tervezett 73 milliárd helyett 229 milliárd jutott hitéleti tevékenységekre, vagyis a tervezett összeg háromszorosa. Sportra 292 milliárd helyett 528 milliárd ment, vagyis a tervezett összeg közel duplája.
A sport és a vallás bőkezű állami dotálása aligha váratlan fejlemény – bár egy pandémia közepén talán kissé visszás, még ha a sportba a lakossági szabadidős tevékenységek is beleszámítanak –, a magyar állam évek óta kiemelkedően sokat költ ezekre a funkciókra. Nem csak a többi funkcióhoz képest, hanem uniós összehasonlításban is. Ennyi év után már csak az a meglepő, hogy a költségvetéseket még mindig relatíve alacsony sport- és vallási célú kiadásokkal tervezik – amiket minden évben sikerül alaposan túlteljesíteni.
A torta átrendeződött
Ami az állami kiadások megoszlását illeti – vagyis azt, hogy az egyes funkciók szelete mennyire vastag a teljes tortán belül és egymáshoz képest – szintén jelentős átrendeződés történt a tervezetthez képest. Az egész torta nagyobb lett: az állam több, mint 5 ezer milliárd forinttal többet költött a vártnál.
A társadalombiztosítási és jóléti szolgáltatások szelete (ide tartoznak egyebek mellett a nyugdíjak, a munkanélküli segély, a táppénz, mindenféle szociális juttatások) vékonyabb lett a többihez képest – azzal együtt, hogy kilóra – tehát forintban – ez is nagyobb lett. Látványosan nagyot nőtt az válsággal kapcsolatos kiadások miatt az egyéb gazdasági tevékenységek nevű szelet, illetve az egészségügyé.
Aki időben cselekszik, hatékonyabban működik és pályázatokhoz, új piacokhoz is hozzáférhet.
Bővült azon fejlesztési lehetőségek köre, amelyekre a Demján Sándor Tőkeprogramban forrást igényelhetnek a vállalkozások.
Javult a vállalkozások alkupozíciója: az árak konszolidálódtak, a kockázati prémiumok csökkentek, van verseny. Érdemes élni a lehetőségekkel.
Már egyetlen, megfelelően kiválasztott MI-eszköz révén is jelentős hatékonyságnövekedést érhetnek el a kisebb cégek is.
Nem kell már tartós tejet venni, jön a világháború, kivéve Magyarországon – üzeni Orbán. Megnéztük, mi igaz az állításaiból.
Szerinte Majkát neki köszönhetjük.