szerző:
Lengyel Miklós
Tetszett a cikk?

Az idei karácsonyi vásár igencsak igénybe veszi majd az amerikai polgárok pénztárcáját, de egyelőre ez nem nagyon érdekli őket. Hál istennek- írja a CNN gazdasági rovata, ha ugyanis a vásárlók visszafognák magukat, akkor az USA és az egész világ gazdasága nagy gondban lenne.

Karácsony 2021
Kicsit szabályozott, kicsit aggódó, kicsit bizonytalan, de mégis csak közeledik a karácsony, és vele mindaz az izgalom, készülődés, öröm, elmélyülés, amit megszoktunk.
Friss cikkek a témában

Szeptemberben 0,6 százalékkal többet költöttek a vásárlók a piacokon, és ez egészséges növekedésnek számít az augusztusi 1% után. Ezek a jó hírek a hétvégén közzétett friss amerikai statisztikákban. A rossz hír az, hogy a tartós fogyasztási cikkek vásárlása csökkent 0,2 százalékkal. Autót, hűtőszekrényt vagy számítógépet kevesebbet vettek az amerikaiak, mint korábban. Ennél is nagyobb baj az infláció, amely több mint tíz éve nem volt ilyen magas. Emiatt nőtt a háztartások kiadása például a benzinkutaknál.

A kiskereskedők országos szövetsége mégis jó karácsonyi szezonra számít annak ellenére, hogy nemcsak az infláció , de a világméretű chiphiány is gondokat okozhat. Emiatt például nehéz új autót vásárolni, pedig ez népszerű a karácsonyi vásár idején.

8,5-10,5% növekedésre számítanak a kiskereskedők novemberben és decemberben. 859 milliárd dollár körül költhetnek a karácsonyi vásár idején az amerikai polgárok, és ez rekordnak számítana.

A magasabb árat elfogadják a vásárlók. Miért? Mert másra nem tudnak költeni. "Korlátozottak a vásárlók lehetőségei "- nyilatkozta a CNN gazdasági rovatának Gus Faucher, a PNC vezető közgazdásza, aki el is magyarázta, hogy pontosan mire gondol: "ha elromlik a mosogatógép, és a kínálat korlátozott, akkor elfogadod a magasabb árat, mert szükséged van a mosogatógépre. Ez vonatkozik a fogkrémre vagy a gyerekjátékokra is."

Olyan nagy cégek, mint a McDonald's, a Coca Cola, a Whirlpool vagy a Procter&Gamble megerősítik ezt az állítást: a vásárlók nem állnak el a szándékuktól a magasabb árat látva.

A McDonald's például 6 százalékkal emelte az árakat, és a pénzügyi igazgató elégedetten nyilatkozott:"jól fogadták a fogyasztók az áremelést." A CNN ehhez gyorsan hozzáfűzi: fennáll a veszély, hogy ha a vásárlók túlságosan magasnak tartják az új árakat, akkor áttérnek az olcsóbb termékekre vagy elhalasztják a vásárlást, ha ez lehetséges.

Biden elnök önti a pénzt a családok kasszájába. A Fehér Ház támogatási programjai sok amerikai családnak jelentenek segítséget - közvetve vagy közvetlenül. A gazdaság pörög, a bérek emelkednek, a munkanélküliség a mélyponton.

Biden elnöknek ezzel kettős célja van: egyrészt növelni a szegényebb rétegek jólétét, csökkentve a társadalmi különbségeket, másrészt pedig a Fehér Ház fenn akarja tartani a magas fogyasztási szintet, mert az húzza az egész amerikai gazdaságot.

De mi lesz ha tartós marad a magas infláció? Ez mindenkinek gondot okozhat. "Ha tartósan magas az infláció és gyorsabban nőnek az árak, mint a bérek, akkor a családok visszafoghatják a fogyasztásukat. Kevesebbet járnak étterembe vagy moziba. És ha el is mennek az étterembe, akkor ott nem bélszínt rendelnek majd" - mondta a CNN-nek Gus Faucher, a PNC vezető közgazdásza.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!