Majdnem szabályozott pénzügyek helyett biztos pillérek
A vállalkozások belső problémáiból eredő pénzügyi válságok jelentős része elkerülhető lenne. Mutatjuk hogyan.
Tíz évvel ezelőtt együtt írta alá Lázár János és Botka László a projekt elindulását, most külön-külön avatták a több tízmilliárdos, a két város főterét összekötő tram-traint.
Palkovics László és Lázár János hajnali próbajárata után néhány órával Márki-Zay Péter is felült a Hódmezővásárhelyt Szegeddel összekötő vasútvillamosra. A hódmezővásárhelyi polgármester (és összellenzéki miniszterelnök-jelölt) Szegedig utazott, útközben felszállt az algyői polgármester is, majd Szegeden Botka László polgármester várta őket a megállóban. Az ellenzéki polgármesterek itt adták át a 80 milliárdos, uniós pénzből készült beruházást.
A sajtótájékoztatón az is kiderült, hogy a tram-train működésének finanszírozásáról, üzemeltetésének költségeiről, a lehetséges veszteségekről az érintett települések, azaz Szeged, Hódmezővásárhely és a kettő közötti Algyő, még semmilyen tervezetet nem láttak, pedig ez az önkormányzatok költségvetését is érzékenyen is érintheti.
„Szeged örül minden közlekedési beruházásnak” – mondta Botka László, miután megérkeztek a kollégái. A szegedi polgármester azért azt is hozzátette, hogy annak ellenére örülnek, hogy 2021 végére a sokszorosára nőtt a tram-train költsége. Botka szerint ebből a pénzből két-három Tisza-hídra is futotta volna, és ha megkérdezték volna a szegedieket, bizonyára a híd mellett voksoltak volna. (Szegeden már évtizedek óta ígérik meg minden kampányban egy harmadik híd építését, most elvileg a tervezési szakaszban van.)
Márki-Zay Péter is dicsérte a tram-traint, de azért oda is szúrt Lázárnak: A kormánybiztos állítását, hogy Botkával ők csak akadályozták volna a beruházást, visszautasította. (Lázár korábban már kiadott egy szórólapot, amelyben azt írta, hogy a szegedi és a vásárhelyi polgármesterek akadályozták a projekt sikeres előrehaladását.) Márki-Zay szerint egyedül Lázár akadályozta meg kis híján egy alkalommal, még 2017 áprilisában, amikor kiderült, hogy a közbeszerzéseken beszerzett szerelvények jóval drágábbak a tervezettnél. A vásárhelyi polgármester állítása szerint a beruházáson dolgozóktól "azt is hallotta", hogy a projekt valós költségei már a 100 milliárdot is meghaladták.
Márki-Zay azt is felemlegette, hogy időszakosan használt síneket terveztek beépíteni, bár ezen később módosítottak. (Korábban egyébként egy rádiós műsorban Lázár azt állította, hogy az Algyő melletti MOL-telep kiszolgálásának a folytonossága miatt volt erre szükség.)
Azon pedig Botka László lepődött meg nagyon, amikor Lázár egy korábbi nyilatkozatában azt állította, hogy már elkészült az üzemeltetésről, a jegyárbevételek elosztásáról a tervezet, ami a szegedi polgármester asztalán van. Botka újságírói kérdésre azt válaszolta, hogy semmiféle szerződéstervezetet nem látott, pedig mind a jegyárbevételek, mind a pályahasználatban meg kell állapodniuk, ezekről szerződést kell kötniük. Arról is beszéltek, hogy a tram-train soha nem fog megtérülni, de egy ilyen jellegű beruházásnál ez talán nem is vetődik fel.
Botka szerint nem is a megtérülés a fontos, hanem az, hogy valószínűleg óriási veszteséggel fog működni, akkor pedig abban nem ártana megállapodni, hogy az érintett önkormányzatok és az üzemeltető MÁV Zrt. milyen arányban viselik majd ezt a veszteséget.
A vállalkozások belső problémáiból eredő pénzügyi válságok jelentős része elkerülhető lenne. Mutatjuk hogyan.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
Már párszáz milliós hitelnagyság esetén is – akár több tízmillió forinttal – többe kerülhet cégünknek, ha csupán a kamatszint alapján döntünk.
Az elektronikus aláírásoknak egyre nagyobb a szerepe, de a különböző típusok közötti különbségek nem mindig egyértelműek.
A kegyelmi botrány után is trükköznek a gyermekvédelemben a számokkal, hogy Orbán Viktor elmondhassa, vállalható az állami gondozás állapota. A családjukból kiszakadó gyermekek ezt először a túlzsúfolt, eszköztelen befogadóotthonokban tapasztalják meg.
A tiltottá lett Pride üzenete aktuálisabb, mint valaha.
A Tisza Párt elnöke úgy nyilvánult meg félreérthetetlenül a Pride-ról, hogy le sem írta a rendezvény nevét.
Az indoklás szerint azért, mert nem fellebbeztek a tiltás ellen, de a szervező főváros szerint nem is kell engedély.
Mindenki azt találgatja, hogyan alakul a szombati Pride. Nemzetközi lapszemle.
Nehéz-Posony Kata, a HVG ügyvédje minden kérdésre válaszol.
A többi uniós ország megvan Orbán nélkül is, legalábbis egy bizonyos pontig.
„A bukásoktól, brutális sérülésektől való félelem folyamatosan bennem van” – meséli Valter Attila országútikerékpár-versenyző a Penge podcast új adásában.