Országos Kereskedelmi Szövetség: Az extraprofitadó nem értelmezhető

A kereskedők magasabb áron veszik és adják el termékeiket, így az árbevétel növekedése nem jelenti a profit növekedését is.

  • hvg.hu
Országos Kereskedelmi Szövetség: Az extraprofitadó nem értelmezhető

„A jelenlegi feszült gazdasági környezetben alapvető, közös érdek megőrizni az áruellátás biztonságát. A súlyos helyzet hátterében egyebek mellett a korábban vártnál nagyobb infláció, a termelői árak jelentős emelkedése, az energia drágulása és a munkaerőhiány húzódik meg” – olvasható az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) közleményében. Az OKSZ szerint a „kereskedelem saját működési költségei, továbbá különösen a legnagyobb ráfordítást igénylő beszerzések költségei az inflációnál nagyobb ütemben növekedtek az elmúlt időszakban”.

A szövetség úgy látja, hogy az extraprofit adója újabb

számottevő súlyú terhet jelent, ami tovább szűkíti a kereskedelmi vállalkozások gazdálkodási lehetőségeit”.

Az extraprofitadót a kiskereskedelem esetében is „az árbevétel alapján kell elszámolni, így

közvetlenül nem kapcsolható össze a kiskereskedők profitjával, és így nem értelmezhető”

– tették hozzá.

Azt az OKSZ is elismerte, hogy a kiskereskedők árbevétele nőtt tavalyi árbevételükhöz képest, mivel azonban magasabb áron veszik és értékesítik is a termékeket, „az árbevétel növekedése nem a profit növekedését jelenti”.

„Figyelemmel kell lenni arra, hogy a kereskedelmet terhelő intézkedések a vállalkozások napi működési kereteire, pénzügyi mozgásterére rendkívül kedvezőtlen hatással vannak” – írták.

Az OKSZ hozzáfűzte: a kormány az új adó előkészítésekor „sajnálatos módon” nem egyeztetett a tagvállalkozásaikkal, pedig ezt elengedhetetlennek tartják „a szükséges kormányzati intézkedések végrehajtása és az árubiztonság megőrzése érdekében”.

Kereskedelmi Szövetség az extraprofiadóról: Tekintettel kell lenni a vállalkozásokra is

Az extraprofitra hivatkozni már 2010 előtt is megpróbáltak néha a kormányok, igazán csúcsra viszont az elmúlt 12 évben pörgött ez. Ehhez pedig szorosan kapcsolódik a politikai kommunikáció nagy mondása: „ne az emberekkel fizettessék meg". Amivel annyi a baj, hogy az extraprofit fogalmát nagyon nehéz igazságosan értelmezni, és a legtöbb esetben megérezték a fogyasztók a különadókat.

Az extraprofit adójáról itt írtunk bővebben:

Jön az extraprofitadó, kinek lesz félnivalója?

Az új kormány első intézkedéseként széles, elsősorban szolgáltatóipari és multikból álló körre vetett ki válságadót a háborúra hivatkozva. Orbán Viktor azonban szerda délutáni bejelentésekor nem kényeztette el információkkal hallgatóságát, így még mindig rengeteg kérdés maradt az új adónemmel vagy adónemekkel kapcsolatban.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Aktuális pályázatok

Összefoglaló az aktív pályázatok legfontosabb feltételeiről: kik pályázhatnak, mekkora összeget lehet igényelni, mire fordítható az elnyert támogatás.

Mikor jó egy céges hitelajánlat?

Már párszáz milliós hitelnagyság esetén is – akár több tízmillió forinttal – többe kerülhet cégünknek, ha csupán a kamatszint alapján döntünk.