Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"5c65f2ce-d8fc-48b1-a2b2-19240324bb9f","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Pete Hegseth szerint a hónap végéig döntés születik a kötelezettségvállalási szint növeléséről. Korábban a magyar miniszterelnök egyértelműen megfogalmazta, ez milyen nehézségeket okozna a magyar gazdaságnak.","shortLead":"Pete Hegseth szerint a hónap végéig döntés születik a kötelezettségvállalási szint növeléséről. Korábban a magyar...","id":"20250605_gdp-vedelmi-kiadas-nato-egyesult-allamok-pete-hegseth","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5c65f2ce-d8fc-48b1-a2b2-19240324bb9f.jpg","index":0,"item":"a1e9e540-c7d6-48bb-a8cb-16e1c6bda2e0","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250605_gdp-vedelmi-kiadas-nato-egyesult-allamok-pete-hegseth","timestamp":"2025. június. 05. 11:30","title":"Trump védelmi minisztere olyan NATO-kiadás-növekedést helyezett kilátásba, amely Orbán szerint tüdőlövéssel ér fel a magyar gazdaságnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Akik szeretnék élvezni Washington védelmét, jól teszik, ha kinyilvánítják hűségüket a trumpizmus iránt. Vége annak, hogy az Egyesült Államok terjesztette a világban a demokráciát, valamint az emberi jogok tiszteletét. Németország a sarkára áll, és végre kezdi vezetni Európát. Feltámadt a Sztálin-kultusz Oroszországban. Témák és vélemények a világsajtóból.","shortLead":"Akik szeretnék élvezni Washington védelmét, jól teszik, ha kinyilvánítják hűségüket a trumpizmus iránt. Vége annak...","id":"20250605_Nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf.jpg","index":0,"item":"a36a299e-fb48-4d9c-8b8d-3cc929b2cbc3","keywords":null,"link":"/360/20250605_Nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. június. 05. 11:47","title":"Wall Street Journal: Az oroszok elleni ukrán dróntámadás figyelmeztetés – az USA-nak is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"75b7151a-d8eb-47a1-ac11-b5af47ffdcbf","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"1959-ben is ők voltak, akik először használták a hárompontos biztonsági övet. ","shortLead":"1959-ben is ők voltak, akik először használták a hárompontos biztonsági övet. ","id":"20250606_biztonsagi-ov-Volvo-mesterseges-intelligencia-szoftverfissites","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/75b7151a-d8eb-47a1-ac11-b5af47ffdcbf.jpg","index":0,"item":"c1968771-afcd-4856-bf9c-c197732532f9","keywords":null,"link":"/cegauto/20250606_biztonsagi-ov-Volvo-mesterseges-intelligencia-szoftverfissites","timestamp":"2025. június. 06. 09:43","title":"Már a biztonsági öv is mesterséges intelligenciát használ – újra feltalálta saját találmányát a Volvo","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b558c46a-45f1-4f58-bea0-996587060625","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az egykori katolikus pap, aki maga is szexuális zaklatás áldozata volt, felháborodását fejezte ki a kormányközeli lap „miniszoknyás” felhívása kapcsán.","shortLead":"Az egykori katolikus pap, aki maga is szexuális zaklatás áldozata volt, felháborodását fejezte ki a kormányközeli lap...","id":"20250605_Hodasz-Andras-mozgalmat-inditana-a-Metropol-szexualis-zaklatasra-buzdito-cikke-miatt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b558c46a-45f1-4f58-bea0-996587060625.jpg","index":0,"item":"1ed4f2ef-ea77-4644-bbef-33a0be4cd287","keywords":null,"link":"/itthon/20250605_Hodasz-Andras-mozgalmat-inditana-a-Metropol-szexualis-zaklatasra-buzdito-cikke-miatt","timestamp":"2025. június. 05. 11:17","title":"Hodász András mozgalmat indítana a Metropol szexuális zaklatásra buzdító cikke miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"46160685-154a-454d-89ae-648608546f67","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A független országgyűlési képviselő szerint aki 15 év NER után a Fideszben politizál, az vagy maga is haszonhúzó társtettes, vagy hülye, vagy zsarolják valamivel.","shortLead":"A független országgyűlési képviselő szerint aki 15 év NER után a Fideszben politizál, az vagy maga is haszonhúzó...","id":"20250605_hadhazy-akos-navracsics-tibor-fidesz-orban-kormany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/46160685-154a-454d-89ae-648608546f67.jpg","index":0,"item":"4b910999-de4b-4f96-a501-7af0d4f78c99","keywords":null,"link":"/itthon/20250605_hadhazy-akos-navracsics-tibor-fidesz-orban-kormany","timestamp":"2025. június. 05. 13:04","title":"Hadházy Ákos arról ír, miért Navracsics Tibort tartja az egyik leggerinctelenebb fideszesnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5b1a5d3c-ada6-4ec8-8f74-0edd0becfd40","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A szélsőjobboldali politikus, aki mellett Orbán Viktor kiállt, Magyarországra nézve éles szavakkal éltette a trianoni békediktátumot.","shortLead":"A szélsőjobboldali politikus, aki mellett Orbán Viktor kiállt, Magyarországra nézve éles szavakkal éltette a trianoni...","id":"20250605_george-simion-trianon-magyarorszag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5b1a5d3c-ada6-4ec8-8f74-0edd0becfd40.jpg","index":0,"item":"9d956f09-8c31-4ea8-86cf-3c5bfdaf46d8","keywords":null,"link":"/itthon/20250605_george-simion-trianon-magyarorszag","timestamp":"2025. június. 05. 19:08","title":"George Simion Trianonról: Magyarország csak azt veszítette el, amit erőszakkal elfoglalt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c877dc01-e402-4ca4-aeeb-1330fee354d1","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"100 éve született Tony Curtis, a színésznő édesapja.","shortLead":"100 éve született Tony Curtis, a színésznő édesapja.","id":"20250606_Buszke-magyar-vagyok-videouzenetet-kuldott-Jamie-Lee-Curtis","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c877dc01-e402-4ca4-aeeb-1330fee354d1.jpg","index":0,"item":"62a9448b-e6a5-4c4f-b2dc-b96ba282b1cd","keywords":null,"link":"/kultura/20250606_Buszke-magyar-vagyok-videouzenetet-kuldott-Jamie-Lee-Curtis","timestamp":"2025. június. 06. 08:52","title":"„Büszke magyar vagyok” – videóüzenetet küldött Jamie Lee Curtis","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fe0c62a3-bb4a-4082-b0f6-499947107deb","c_author":"Kocsis Györgyi","category":"360","description":"Kipécéz ki, besároz, megfélemlít, móresre tanít a Fidesz, ám propagandája közönsége szűkül. Lemerült a magyar növekedés akkuja, se beruházás, se uniós támogatás. A főváros az a fű, amelyen a Fidesz és a Tisza párt a jövő évi választásokra trenírozó erőpróbáját előadja. Ez a Fülszöveg, az e heti HVG ajánlója.","shortLead":"Kipécéz ki, besároz, megfélemlít, móresre tanít a Fidesz, ám propagandája közönsége szűkül. Lemerült a magyar növekedés...","id":"20250605_Kocsis-Gyorgyi-Szolasok-es-szabadsagok-hvg-fulszoveg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fe0c62a3-bb4a-4082-b0f6-499947107deb.jpg","index":0,"item":"05413ae7-7507-418c-9cc3-6ab385268bd1","keywords":null,"link":"/360/20250605_Kocsis-Gyorgyi-Szolasok-es-szabadsagok-hvg-fulszoveg","timestamp":"2025. június. 05. 08:00","title":"Kocsis Györgyi: Az egyre keményebb kéz politikája","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A kormány emberére akadt a Ryanair nagyszájú vezérében, de az ír milliárdos a kiskapuk keresésében is verhetetlen, a piac pedig szent és sérthetetlen a szemében. Mit érdemes tudni a hvg.hu-nak adott keddi exkluzív interjújában Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszterről keresetlen módon nyilatkozó Michael O’Learyről?
Különmeccs alakult ki a belemenős nyilatkozatairól és rámenős üzleti stílusáról ismert Ryanair-vezér, Michael O'Leary és Nagy Márton újdonsült gazdaságfejlesztési miniszter között a légitársaságokra is kivetett extraprofit-különadó miatt. A fordulatos történet a következőképpen fest:
Ezt követően jelezte a fapados légitársaság, hogy a szabályzatuknak megfelelően a különadó hatályba lépése, július 1. utáni utakra akkor is kivetik az 3900 forintos adót, ha a jegyet még korábban vásárolták.
Közben más, Magyarországon működő légitársaságok, a Wizzair és az easyJet is arról beszélt, hogy árakat fognak emelni a különadó miatt.
A Ryanair vezérigazgatója, Michael O’Leary kedden előbb egy közleményben ócsárolta Nagy Mártont, majd délután cseppet sem nyugodt hangvételű telefoninterjút adott a hvg.hu-nak, amelyben többször is idiótának nevezte a minisztert, és hangsúlyozta, hogy rekordveszteségű évek után vetik ki az ágazatra a különadót, és még el is várják, hogy azt ne hárítsák át az utasokra.
Nagy Márton szerdán erre úgy reagált: „bárcsak akkor is ilyen gyorsan születnének meg a légitársaság válaszai, amikor a magyar állampolgárok fordulnak hozzá ügyfélpanasszal”.
A magyar nagyközönség, ha máshonnan nem, ebből a csörtéből képet alkothatott arról, mennyire szókimondó Európa legnagyobbá nőtt fapados légitársaságának vezérigazgatója. Michael O'Leary számára nem Nagy Márton azonban az első, akit elküldött melegebb éghajlatra. Ki az excentrikus vállalkozó?
AFP / Daniel Leal
Könyvelőből légimágnás
Michael O’Leary Írország egyik leggazdagabb embere, vagyonát 1 milliárd dollárra teszik. 1961-ben született Dublinban, az egyik legjobb ír egyetemen, a Trinity College-ban tanult közgazdaságtant, később a KPMG-nél dolgozott könyvelőként. Itt lett az ügyfele a Ryanair társalapítója, Tony Ryan ír milliárdos, aki később személyes könyvelőjévé és tanácsadójává fogadta, majd 1988-ban a légitársaság pénzügyi igazgatójának nevezte ki. Innentől már csak 6 év kellett, hogy ő legyen a Ryanair vezérigazgatója, pozícióját 28 éve őrzi.
O’Leary a cég vezetőjeként arra törekedett, hogy a helyjegyek árait alacsonyan tartva, de minden más extra szolgáltatásra – csomagok, fedélzeti fogyasztás, autóbérlés, szállásfoglalás – külön díjat szabva népszerűsítse a diszkont légiközlekedést, és közben bővítse az úti célok repertoárját.
Utóbbiban többször is kezére játszott az Európai Unió. A cég 1990 előtt még csak Írország, Anglia, Hollandia és Belgium között üzemeltetett rövid, de nem diszkont járatokat, 1992-ben azonban az Európai Unió liberalizálta a légitársaságok járatindítását (korábban a kiindulási és úticél-országok közül legalább az egyik bele kellett egyezzen egy új útvonal elindításába), így új, észak- és nyugat-európai útvonalak jöttek létre. O’Leary alatt felpörgött a cég, amelyet tőzsdére is vittek: 2000-ben elindult a weboldaluk (amely egy éven belül a foglalások háromnegyedét bonyolította), új központot létesítettek Brüsszelben, több száz repülőgépet rendeltek, a 2004-es EU-bővítéssel pedig bebetonozták magukat Európa légiközlekedésébe. Bár a 2010-es évek környékén O’Leary többször is arról beszélt, hogy 10 eurós belépő árú, transzatlanti járatokat fognak indítani egy külön név alatt, a tervek nem váltak valósággá.
O’Learynek négy gyereke van, hobbiként pedig versenylovakat (és marhákat) tenyészt, amelyek több alkalommal is megnyerték a legrangosabb angliai versenyeket, a Cheltenham Race-t és a Grand Nationalt.
A vezérigazgató kőkemény lobbistája a repülésnek és a szabad piacnak, és képes szembemenni minden olyan intézkedéssel, amely a Ryanairt akadályozza.
AFP
2001-ben az ikertornyok megtámadása után például kritizálta a fokozott repülésbiztonsági intézkedések bevezetését, legfőképpen a fedélzetre felvihető folyadékmennyiség 2006-ban bevezetett korlátozását. Akkor úgy fogalmazott: „A terroristák minden bizonnyal a fetrengenek a röhögéstől a pakisztáni barlangjaikban. Nem fognak megölni minket a piperecikkek.” A 2000-es évek terrortámadásai után azonban nem ez a megszólalás váltotta ki a legnagyobb felháborodást. O’Leary 9/11-et követően hangosabban kampányolt a repülés mellett, mint valaha, ehhez pedig Winston Churchill figuráját is bevetette. Elcsenve a brit háborús miniszterelnök híres mondását, azt mondta egy Churchillnek öltözött figura mellett állva a Ryanair reklámjában:
Repülni fogunk a partokra. Repülni fogunk a hegyekbe. Repülni fogunk Londonba.
A vezérigazgató a közelmúltban is tett vitatott megjegyzéseket a reptéri biztonsággal kapcsolatban: a Timesnak arról beszélt, hogy nem mondhat semmit, mert rasszistának fogják kikiáltani, de a reptéri veszélyt alapvetően muszlim férfiak jelentik. 30 évvel ezelőtt meg az írek jelentették. Hozzátette: támogatja, hogy a reptéri átvilágításoknál az egyedülálló muzulmán férfiakat szedjék ki a sorból, mert annak az esélye, hogy valaki a családja mellett robbantja fel magát, „kibaszottul nulla”.
2010-ben, amikor az izlandi Eyjafjallajökull vulkán kitörése megbénította a légiközlekedést, O’Leary szintén a piacot képviselte. A vezérigazgató először azt állította, hogy semmilyen vulkáni hamu nem fedte be Európát, „mítosz volt az egész”, és nem kellett volna lezárni a reptereket.
A leállás miatt 50 millió eurós nagyságrendű kártérítést kellett fizetniük az utasoknak, O’Leary viszont „barmoknak” nevezte azokat, akik ezerszeres visszatérítést követeltek, a Ryanair pedig visszautasította a legmagasabb kártérítései kérelmeket. Az üzletember úgy tartja:
Van az a mondás, hogy mindig a vevőnek van igaza. Nincs. Olyakor tévednek, és ezt el kell mondani nekik.
AFP
Még két válságban mutatkozott meg O’Leary gondolkodása. Az egyik a Boeing 737-MAX típusjelű repülőgépekkel kapcsolatban volt: 2019-ben két ilyen repülő is lezuhant, melyet követően az összes 737-MAX-ot leállították, a megrendeléseket pedig tömegesen mondták le a légitársaságok. Végül 2020 elején a Ryanair volt az első cég, amely újra megrendeléseket tett, többek között azokra a gépekre, amelyek másoknak már elkészültek, de elálltak a megvásárlásuktól. A gépek leszállítása, hiába voltak készen, akadozott az amerikai gyártó oldaláról, amelyre az ír üzletember egy kiszivárgott hangfelvétel szerint úgy reagált:
„a Boeing vezetőségében úgy rohangálnak körbe-körbe, mint a fejvesztett csirkék. Kirúgni, de legalább jól seggbe rúgni kéne őket. […] Két éve állnak ott a repülők, csak bele kell tölteni a kerozint, és rohadtul elrepíteni őket Dublinba.”
Az igazi kihívást – mint minden légitársaságnak – O’Learynek is a koronavírus-járvány jelentette, amely miatt még 2021-ben is 335 millió eurós vesztesége volt a vállalatnak, és részben erre is hivatkozik akkor, amikor a magyar kormány megadóztatja a repülést. Az üzletember a pandémia alatt csinált igazi rendszert a kormányok leidiótázásából:
A briteket már 2020 áprilisában leidiótázta, mondván, senki nem tartja be a repülést követő karanténszabályaikat.
Hasonló szavakkal illette azokat, akik szerint járható védekezési mechanizmus lett volna a középső székek kihagyása a járatokon.
Nemrégiben a briteket újfent „pánikvezérelt” idiótáknak nevezte, mert amíg Európában lehetett védettségivel utazni 2021 végén, addig az Egyesült Királyságba való belépéshez PCR-teszt kellett, emiatt pedig kevesebben utaztak az ünnepek alatt.
Közben pedig a piac más szereplőibe is beleszállt: a Reutersnek azt mondta, hogy az utazási irodáknak és a nagybőröndös nyaralásoknak befellegzett, mert „40 alatt senki nem csinál ilyet”, a Lufthansa vezetőjét pedig egy kokainfüggőhöz hasonlította, mert folyamatosan állami segélyt kért Németországtól. Egy másik interjúban pedig, amikor Váradi József Wizz Air-vezér nevét emlegették, annyit kérdezett vissza flegmán: kicsoda?
AFP
Az tehát jól látszik: fel kell kötnie a nadrágját Nagy Mártonnak, ha szócsatát akar vívni Michael O’Learyvel. Ennek mi, utasok pedig aligha fogunk örülni:
ha valaki, akkor a Ryanair-vezére pontosan tudja, hogyan kell a piaci törvényeknek érvényt találni, és ha a magyar kormány ennek keresztbe tesz, a Ryanair minden bizonnyal meg fogja találni a saját profitját – máshol.
Egy kormány nem szólhat bele abba, hogyan szabja meg árait egy légitársaság, amiatt legfeljebb az utasok panaszkodhatnak - mondta el a hvg.hu-nak adott interjúban Michael O'Leary, Európa legnagyobb fapados légitársaságának a vezérigazgatója. A Magyarországon is piacvezető ír cég vezetője szerint az álszent érv, hogy a magyar családoknak segít a kormány a veszteséges ágazatra kivetett extraprofitadóval.