Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"16e0fceb-bc16-4b34-8c1d-827004bf5ef0","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"A mentést a hóvihar és a lavinaveszély hátráltatta.","shortLead":"A mentést a hóvihar és a lavinaveszély hátráltatta.","id":"20241227_olaszorszag-hegymaszok-meghaltak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/16e0fceb-bc16-4b34-8c1d-827004bf5ef0.jpg","index":0,"item":"6babe018-043f-4a62-862a-18327ab60ac3","keywords":null,"link":"/vilag/20241227_olaszorszag-hegymaszok-meghaltak","timestamp":"2024. december. 27. 14:32","title":"Holtan találták a karácsony előtt eltűnt hegymászókat Olaszországban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7fd4b4d7-5fbc-49b4-9f2a-3207aeee1fde","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az EUV litográfia alapvető fontosságú eljárás a korszerű félvezetők esetében. Azaz nincs nélküle chipgyártás, ami nélkül pedig a modern társadalom sem igazán működőképes. A módszer hozzájárul ahhoz, hogy a chipek energiahatékonyak legyenek, a litográfia gépei viszont csak úgy falják az energiát.","shortLead":"Az EUV litográfia alapvető fontosságú eljárás a korszerű félvezetők esetében. Azaz nincs nélküle chipgyártás, ami...","id":"20241228_euv-litografia-gepek-oriasi-energiafogyasztas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7fd4b4d7-5fbc-49b4-9f2a-3207aeee1fde.jpg","index":0,"item":"6aa15043-4aa8-4ae8-81c3-6ea716fbcbbe","keywords":null,"link":"/tudomany/20241228_euv-litografia-gepek-oriasi-energiafogyasztas","timestamp":"2024. december. 28. 14:03","title":"De hogy lehet bírni energiával az energiatakarékosságot?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8e2020cc-9457-485e-89ed-70b243c52d35","c_author":"Iványi Blanka","category":"360","description":"Már több közvélemény-kutatásban megelőzi a Tisza Párt a Fideszt, az online térben pedig köröket ver az új ellenzéki vezető a miniszterelnökre. A kérdés már csak az, kitarthat-e a lendület a következő választásig, és a NER-gépezet nagyágyúival is felveszi-e a versenyt Magyar Péter. HVG-Ténytár.","shortLead":"Már több közvélemény-kutatásban megelőzi a Tisza Párt a Fideszt, az online térben pedig köröket ver az új ellenzéki...","id":"20241227_hvg-partpreferenciak-2024-magyar-orban-fidesz-tisza-dk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8e2020cc-9457-485e-89ed-70b243c52d35.jpg","index":0,"item":"a652f0f5-3aae-4142-8408-cb668d8337c1","keywords":null,"link":"/360/20241227_hvg-partpreferenciak-2024-magyar-orban-fidesz-tisza-dk","timestamp":"2024. december. 27. 09:30","title":"Magyar kontra Orbán: Lassult a Tisza áradása, de így van esély rá, hogy 2026-ban megelőzze a Fideszt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1a8d2ef8-afe4-4118-ace9-2dbf3c52ec2e","c_author":"Polyák Gábor","category":"360","description":"","shortLead":"","id":"20241227_hvg-polyak-gabor-az-ujsagiras-vedelmeben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1a8d2ef8-afe4-4118-ace9-2dbf3c52ec2e.jpg","index":0,"item":"e5687d9e-c614-4355-b3e9-9fad519ab852","keywords":null,"link":"/360/20241227_hvg-polyak-gabor-az-ujsagiras-vedelmeben","timestamp":"2024. december. 27. 08:00","title":"Polyák Gábor: Az újságírás védelmében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1d5d1b24-6bc8-4044-bfaf-6fabdfd87d29","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A TIME magazin az év 200 legjobb találmányát felvonultató listáján a divatiparral kapcsolatos innovációk is helyet kaptak. A fenntarthatóság egyre fontosabbá válik az iparágban.","shortLead":"A TIME magazin az év 200 legjobb találmányát felvonultató listáján a divatiparral kapcsolatos innovációk is helyet...","id":"20241227_2024-legjobb-talalmanyai-divatipar-fenntartahato-bor-mesterseges-intelligencia-hasznlatruha-okologiai-labnyom","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1d5d1b24-6bc8-4044-bfaf-6fabdfd87d29.jpg","index":0,"item":"25cbfda1-c73c-4a40-a885-cf79288117ee","keywords":null,"link":"/tudomany/20241227_2024-legjobb-talalmanyai-divatipar-fenntartahato-bor-mesterseges-intelligencia-hasznlatruha-okologiai-labnyom","timestamp":"2024. december. 27. 10:03","title":"2024 legjobb találmányai: kiszámított valóság, zöld luxusbőr, könnyebb bevásárlás a neten","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f3ee6c36-c8d9-40e2-a3a5-c11660d98893","c_author":"E.ON","category":"brandcontent","description":"Egy kis-és középvállalkozás zöldülésének folyamatában fontos mérföldkő az, amikor a működéséhez szükséges energiát már fenntartható energiaforrásokkal tudja biztosítani. Ennek egyik módja a származási garanciával ellátott zöldáram vásárlása, ami a környezetvédelmi szempont mellett üzleti hasznot is biztosít a felhasználónak. De nézzük, mi a zöldáram, hogyan szerezhető be, és milyen előnye származhat belőle egy vállalkozásnak?","shortLead":"Egy kis-és középvállalkozás zöldülésének folyamatában fontos mérföldkő az, amikor a működéséhez szükséges energiát már...","id":"20241204_Vonzobbak-a-zoldarammal-mukodo-vallalkozasok_eon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f3ee6c36-c8d9-40e2-a3a5-c11660d98893.jpg","index":0,"item":"f4635455-cbc2-4145-b0cf-9c307710b46d","keywords":null,"link":"/brandcontent/20241204_Vonzobbak-a-zoldarammal-mukodo-vallalkozasok_eon","timestamp":"2024. december. 26. 15:30","title":"Tudta, hogy áram és áram között is van különbség?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a7edb185-c065-48ac-b020-a249869b78a6","c_author":"Dzindzisz Sztefan","category":"kkv","description":"Legalábbis, ha átlépjük a magyar határt, akkor már a régióban is találunk sokkal gazdagabbakat náluk. De ilyen léptékű gyarapodást ritkán látni.","shortLead":"Legalábbis, ha átlépjük a magyar határt, akkor már a régióban is találunk sokkal gazdagabbakat náluk. De ilyen léptékű...","id":"20241227_Meszaros-Lorinc-vagyon-forbes-gazdagok-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a7edb185-c065-48ac-b020-a249869b78a6.jpg","index":0,"item":"efa78126-caa6-4071-90cb-45489dd6f5b7","keywords":null,"link":"/kkv/20241227_Meszaros-Lorinc-vagyon-forbes-gazdagok-ebx","timestamp":"2024. december. 27. 12:39","title":"74 millió forint Mészáros Lőrinc órabére, Tiborczé 8,7 millió, de még így is kispályások","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5f67928e-656b-4730-b3a0-eb963b183439","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az első információk szerint a buszon 58-an utaztak.","shortLead":"Az első információk szerint a buszon 58-an utaztak.","id":"20241226_norvegia-buszbaleset","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5f67928e-656b-4730-b3a0-eb963b183439.jpg","index":0,"item":"c3ab9e0d-4684-4f3f-bbec-b3f310d3637c","keywords":null,"link":"/vilag/20241226_norvegia-buszbaleset","timestamp":"2024. december. 26. 16:32","title":"Tóba hajtott egy busz Norvégiában, legalább hárman meghaltak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A kormány emberére akadt a Ryanair nagyszájú vezérében, de az ír milliárdos a kiskapuk keresésében is verhetetlen, a piac pedig szent és sérthetetlen a szemében. Mit érdemes tudni a hvg.hu-nak adott keddi exkluzív interjújában Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszterről keresetlen módon nyilatkozó Michael O’Learyről?
Különmeccs alakult ki a belemenős nyilatkozatairól és rámenős üzleti stílusáról ismert Ryanair-vezér, Michael O'Leary és Nagy Márton újdonsült gazdaságfejlesztési miniszter között a légitársaságokra is kivetett extraprofit-különadó miatt. A fordulatos történet a következőképpen fest:
Ezt követően jelezte a fapados légitársaság, hogy a szabályzatuknak megfelelően a különadó hatályba lépése, július 1. utáni utakra akkor is kivetik az 3900 forintos adót, ha a jegyet még korábban vásárolták.
Közben más, Magyarországon működő légitársaságok, a Wizzair és az easyJet is arról beszélt, hogy árakat fognak emelni a különadó miatt.
A Ryanair vezérigazgatója, Michael O’Leary kedden előbb egy közleményben ócsárolta Nagy Mártont, majd délután cseppet sem nyugodt hangvételű telefoninterjút adott a hvg.hu-nak, amelyben többször is idiótának nevezte a minisztert, és hangsúlyozta, hogy rekordveszteségű évek után vetik ki az ágazatra a különadót, és még el is várják, hogy azt ne hárítsák át az utasokra.
Nagy Márton szerdán erre úgy reagált: „bárcsak akkor is ilyen gyorsan születnének meg a légitársaság válaszai, amikor a magyar állampolgárok fordulnak hozzá ügyfélpanasszal”.
A magyar nagyközönség, ha máshonnan nem, ebből a csörtéből képet alkothatott arról, mennyire szókimondó Európa legnagyobbá nőtt fapados légitársaságának vezérigazgatója. Michael O'Leary számára nem Nagy Márton azonban az első, akit elküldött melegebb éghajlatra. Ki az excentrikus vállalkozó?
AFP / Daniel Leal
Könyvelőből légimágnás
Michael O’Leary Írország egyik leggazdagabb embere, vagyonát 1 milliárd dollárra teszik. 1961-ben született Dublinban, az egyik legjobb ír egyetemen, a Trinity College-ban tanult közgazdaságtant, később a KPMG-nél dolgozott könyvelőként. Itt lett az ügyfele a Ryanair társalapítója, Tony Ryan ír milliárdos, aki később személyes könyvelőjévé és tanácsadójává fogadta, majd 1988-ban a légitársaság pénzügyi igazgatójának nevezte ki. Innentől már csak 6 év kellett, hogy ő legyen a Ryanair vezérigazgatója, pozícióját 28 éve őrzi.
O’Leary a cég vezetőjeként arra törekedett, hogy a helyjegyek árait alacsonyan tartva, de minden más extra szolgáltatásra – csomagok, fedélzeti fogyasztás, autóbérlés, szállásfoglalás – külön díjat szabva népszerűsítse a diszkont légiközlekedést, és közben bővítse az úti célok repertoárját.
Utóbbiban többször is kezére játszott az Európai Unió. A cég 1990 előtt még csak Írország, Anglia, Hollandia és Belgium között üzemeltetett rövid, de nem diszkont járatokat, 1992-ben azonban az Európai Unió liberalizálta a légitársaságok járatindítását (korábban a kiindulási és úticél-országok közül legalább az egyik bele kellett egyezzen egy új útvonal elindításába), így új, észak- és nyugat-európai útvonalak jöttek létre. O’Leary alatt felpörgött a cég, amelyet tőzsdére is vittek: 2000-ben elindult a weboldaluk (amely egy éven belül a foglalások háromnegyedét bonyolította), új központot létesítettek Brüsszelben, több száz repülőgépet rendeltek, a 2004-es EU-bővítéssel pedig bebetonozták magukat Európa légiközlekedésébe. Bár a 2010-es évek környékén O’Leary többször is arról beszélt, hogy 10 eurós belépő árú, transzatlanti járatokat fognak indítani egy külön név alatt, a tervek nem váltak valósággá.
O’Learynek négy gyereke van, hobbiként pedig versenylovakat (és marhákat) tenyészt, amelyek több alkalommal is megnyerték a legrangosabb angliai versenyeket, a Cheltenham Race-t és a Grand Nationalt.
A vezérigazgató kőkemény lobbistája a repülésnek és a szabad piacnak, és képes szembemenni minden olyan intézkedéssel, amely a Ryanairt akadályozza.
AFP
2001-ben az ikertornyok megtámadása után például kritizálta a fokozott repülésbiztonsági intézkedések bevezetését, legfőképpen a fedélzetre felvihető folyadékmennyiség 2006-ban bevezetett korlátozását. Akkor úgy fogalmazott: „A terroristák minden bizonnyal a fetrengenek a röhögéstől a pakisztáni barlangjaikban. Nem fognak megölni minket a piperecikkek.” A 2000-es évek terrortámadásai után azonban nem ez a megszólalás váltotta ki a legnagyobb felháborodást. O’Leary 9/11-et követően hangosabban kampányolt a repülés mellett, mint valaha, ehhez pedig Winston Churchill figuráját is bevetette. Elcsenve a brit háborús miniszterelnök híres mondását, azt mondta egy Churchillnek öltözött figura mellett állva a Ryanair reklámjában:
Repülni fogunk a partokra. Repülni fogunk a hegyekbe. Repülni fogunk Londonba.
A vezérigazgató a közelmúltban is tett vitatott megjegyzéseket a reptéri biztonsággal kapcsolatban: a Timesnak arról beszélt, hogy nem mondhat semmit, mert rasszistának fogják kikiáltani, de a reptéri veszélyt alapvetően muszlim férfiak jelentik. 30 évvel ezelőtt meg az írek jelentették. Hozzátette: támogatja, hogy a reptéri átvilágításoknál az egyedülálló muzulmán férfiakat szedjék ki a sorból, mert annak az esélye, hogy valaki a családja mellett robbantja fel magát, „kibaszottul nulla”.
2010-ben, amikor az izlandi Eyjafjallajökull vulkán kitörése megbénította a légiközlekedést, O’Leary szintén a piacot képviselte. A vezérigazgató először azt állította, hogy semmilyen vulkáni hamu nem fedte be Európát, „mítosz volt az egész”, és nem kellett volna lezárni a reptereket.
A leállás miatt 50 millió eurós nagyságrendű kártérítést kellett fizetniük az utasoknak, O’Leary viszont „barmoknak” nevezte azokat, akik ezerszeres visszatérítést követeltek, a Ryanair pedig visszautasította a legmagasabb kártérítései kérelmeket. Az üzletember úgy tartja:
Van az a mondás, hogy mindig a vevőnek van igaza. Nincs. Olyakor tévednek, és ezt el kell mondani nekik.
AFP
Még két válságban mutatkozott meg O’Leary gondolkodása. Az egyik a Boeing 737-MAX típusjelű repülőgépekkel kapcsolatban volt: 2019-ben két ilyen repülő is lezuhant, melyet követően az összes 737-MAX-ot leállították, a megrendeléseket pedig tömegesen mondták le a légitársaságok. Végül 2020 elején a Ryanair volt az első cég, amely újra megrendeléseket tett, többek között azokra a gépekre, amelyek másoknak már elkészültek, de elálltak a megvásárlásuktól. A gépek leszállítása, hiába voltak készen, akadozott az amerikai gyártó oldaláról, amelyre az ír üzletember egy kiszivárgott hangfelvétel szerint úgy reagált:
„a Boeing vezetőségében úgy rohangálnak körbe-körbe, mint a fejvesztett csirkék. Kirúgni, de legalább jól seggbe rúgni kéne őket. […] Két éve állnak ott a repülők, csak bele kell tölteni a kerozint, és rohadtul elrepíteni őket Dublinba.”
Az igazi kihívást – mint minden légitársaságnak – O’Learynek is a koronavírus-járvány jelentette, amely miatt még 2021-ben is 335 millió eurós vesztesége volt a vállalatnak, és részben erre is hivatkozik akkor, amikor a magyar kormány megadóztatja a repülést. Az üzletember a pandémia alatt csinált igazi rendszert a kormányok leidiótázásából:
A briteket már 2020 áprilisában leidiótázta, mondván, senki nem tartja be a repülést követő karanténszabályaikat.
Hasonló szavakkal illette azokat, akik szerint járható védekezési mechanizmus lett volna a középső székek kihagyása a járatokon.
Nemrégiben a briteket újfent „pánikvezérelt” idiótáknak nevezte, mert amíg Európában lehetett védettségivel utazni 2021 végén, addig az Egyesült Királyságba való belépéshez PCR-teszt kellett, emiatt pedig kevesebben utaztak az ünnepek alatt.
Közben pedig a piac más szereplőibe is beleszállt: a Reutersnek azt mondta, hogy az utazási irodáknak és a nagybőröndös nyaralásoknak befellegzett, mert „40 alatt senki nem csinál ilyet”, a Lufthansa vezetőjét pedig egy kokainfüggőhöz hasonlította, mert folyamatosan állami segélyt kért Németországtól. Egy másik interjúban pedig, amikor Váradi József Wizz Air-vezér nevét emlegették, annyit kérdezett vissza flegmán: kicsoda?
AFP
Az tehát jól látszik: fel kell kötnie a nadrágját Nagy Mártonnak, ha szócsatát akar vívni Michael O’Learyvel. Ennek mi, utasok pedig aligha fogunk örülni:
ha valaki, akkor a Ryanair-vezére pontosan tudja, hogyan kell a piaci törvényeknek érvényt találni, és ha a magyar kormány ennek keresztbe tesz, a Ryanair minden bizonnyal meg fogja találni a saját profitját – máshol.
Egy kormány nem szólhat bele abba, hogyan szabja meg árait egy légitársaság, amiatt legfeljebb az utasok panaszkodhatnak - mondta el a hvg.hu-nak adott interjúban Michael O'Leary, Európa legnagyobb fapados légitársaságának a vezérigazgatója. A Magyarországon is piacvezető ír cég vezetője szerint az álszent érv, hogy a magyar családoknak segít a kormány a veszteséges ágazatra kivetett extraprofitadóval.
Európában elsőként Pesten, 1872-ben jött létre gyakorlógimnázium, ahol az egyetem utolsó éveiben járó tanárjelöltek gyakorlati tapasztalatot szerezhettek a tanításban.