EUDR: szinte mindenkit érint, mégis csak kevesen készültek fel rá
A nagyvállalatoknak ez év végétől, a kis- és középvállalkozásoknak 2026 júliusától kell eleget tenniük az előírásoknak.
A kormány a minimálbér felére rögzítette a közmunkásbért, így annak bruttója idén 116 ezer forint. A közmunkások fizetése évek óta leszakadóban van, mára mindössze az átlagkereset ötöde. A közmunka nem érte el a célját, legalább 80 ezer ember számára nem út a munkaerőpiacra.
Január 1-ével 16 százalékos emeléssel bruttó 116 ezer forintra nőtt a közmunkás-bérminimum összege. A közfoglalkoztatási garantált bér (szakképzettséget igénylő munkaköröknél) 127 600 forintra nőtt. Adókedvezmények nélkül a közmunkás-bérminimum nettója 77 140, a közmunkás garantált béré 84 854 forint. Ennyi tehát a legkisebb, foglalkoztatottaknak adható bér – ha úgy tetszik, a valódi minimálbér és garantált bérminimum.
A közmunkásbér elértéktelenedett
A kormány az elmúlt évek gyakorlatával szemben az idei közmunkásbéreket már nem hirdette ki rendeletben, ezeket ugyanis 2022-vel a minimálbérhez és a garantált bérminimumhoz kötötték, így külön összegszerű megállapításra már nincs szükség. Az automatizmus szerint a közmunkás bérminimum a „rendes” minimálbér 50 százaléka, ugyanez a szabály vonatkozik a közfoglalkoztatási garantált bérre a garantált bérminimumhoz kötötten.
Ezzel a kormány konzerválta a közmunkásfizetéseket, egyszersmind
számszerűsítette, mennyit ér a közfoglalkoztatottak munkája: fele annyit, mint amit bármely más munkáért kötelező kifizetni.
A közmunkás bérek minimálbérhez (és garantált bérminimumhoz) kötése annyiban örvendetes fejlemény, hogy ezzel legalább az azoktól való leszakadás megállt. Ugyanakkor egyben azt is jelenti, hogy folytatódik a közmunkásfizetések leszakadása az átlagos és a közepes (medián) keresetről.
A közmunkaprogram történetének első éveiben a közmunkások még ha nem is magas, de értelmezhető mértékű fizetéseket kaptak. A csúcsponton a közmunkás bérminimum a minimálbér 80 százalékát közelítette, és meghaladta a medián bér 40 százalékát.
2023-ban egy közmunkás már csak az átlagkereset ötödét és a medián bér negyedét kapja.
Ez az összeg munkabérnek már nehezen tekinthető, de még szociális ellátásnak is kevés – havi 77 ezer forintból egy ember sem nagyon tud megélni, nemhogy adott esetben egy többfős család.
Tömegek ragadtak be a közmunkába
És a közmunkásbér még mindig nagyon sok embert érint. A kormány által nyilvánosságra hozott legfrissebb adatok októberiek, abban a hónapban a közfoglalkoztatásban 71 476 fő vett részt. A programok mindig az év végén futnak ki és a tavaszi, nyári hónapokban tetőznek, így a közmunkások száma inkább 100 ezer körül lehet, ha az olyan embereket soroljuk ebbe a csoportba, akik vagy közmunkásként dolgoznak, vagy sehogy. A 2022-es létszámcsúcs márciusban volt, 92 480 fő.
Igaz, ezek a számok messze elmaradnak a 2010-es évek közepén látottaktól, azokban az években negyedmillió magyar dolgozott a közfoglalkoztatásban.
Az érintettek számának csökkenése ugyanakkor nem indokolja, miért hagyta a kormány leszakadni a közmunkásbéreket. Legalábbis szociális szempontból, hiába van szó immár „csak” 80 ezer–100 ezer emberről, nekik – és családjaiknak – is élniük kell valamiből. Vagyis kellene.
Nem út a munkaerőpiacra
A közmunkásfizetések tudatos leszakítása akár illeszkedhetne a közmunka bevezetésének eredeti kormányzati célkitűzéséhez: a munkaerőpiacról tartósan kiszorult rétegek visszavezetése oda, amelynek során a közmunka fokozatosan elnéptelenedik, végül megszüntethető. Nyilván ha a közmunka a piacival összemérhető fizetéseket kínálna, a közmunkások kevésbé lennének motiváltak, hogy átlépjenek az elsődleges munkaerőpiacra.
A kitűzött célt nem sikerült elérni – ezt már önmagában az jól mutatja, hogy több mint egy évtized után még mindig 80 ezer–100 ezer közmunkás van. Az évek során több tanulmány arra jutott (például), hogy a program egy széles társadalmi réteget nem volt képes visszavezetni a munkaerőpiacra.
A Belügyminisztérium rendszeresen vizsgálja a közfoglalkoztatásból kikerülők későbbi munkaerő-piaci részvételét. E nyomon követéses vizsgálatok eredményei megmutatják, hogy hányan vettek részt ezekben a programokban, és közülük a program befejezése után 6 hónappal (pontosan a kilépést követő 180. napon) milyen arányban dolgoztak a munkaerő-piacon, kerültek vissza a közmunkába, stb. A közmunka mutatói csapnivalóak, ami az elsődleges munkerőpiacra való átvezetés sikerességét illeti, és mindig is azok voltak. 2014-ben a kilépők 12,6 százaléka dolgozott 180 nappal később az elsődleges munkaerőpiacon. 2021-ben az arány 13,8 százalékos volt.
2021-ben a 144 ezer kilépő közül 81 ezren fél év múlva ismét közmunkások voltak, 25 ezren regisztrált álláskeresők, 19 ezrük munkaerőpiaci státusa pedig ismeretlen volt.
A közmunka kudarcának oka, hogy a program valójában soha nem nyújtott valóban értékelhető képzéseket, amelyek érdemben segítették volna az érintettek továbblépését. Továbbá a program soha nem nyújtott megfelelő szociális, pszichológiai, családsegítő támogatást, pedig ezekre feltétlenül szükség lenne ahhoz, hogy a munkanélküliségbe/közmunkába tartósan beragadt embereken segíteni lehessen.
A közmunka részleges látszatsikere elsősorban a 2010-es évek második felében lezajlott gazdasági fellendülésnek köszönhető: ahogy fokozódott a munkaerőhiány, a piac olyan munkavállalók is állást találtak, akik pár évvel korábban nem tudtak volna elhelyezkedni.
Szeptembertől tömegek szorulhatnak ki a létfenntartásukat jelentő közmunkából
A közmunka átmenti megoldásnak indult, idővel mégis sokak számára hosszú távú állásnak bizonyult. Vannak, akik bennragadtak a programban, és már nincs sok esélyük a kitörésre, ám a közmunkások több mint 10 százalékának sikerült átlépni a piaci szférába.
Szépíti a statisztikát
Ahogy említettük, a közmunkásbér mára lényegében szociális ellátásnak tekinthető, adva, hogy az érintettek számának további jelentős csökkenése nem várható. De legalább a közfoglalkoztatás még mindig alkalmas arra, hogy némileg kozmetikázza a munkaerőpiaci statisztikákat, bár ez vélhetően a kormány számára a jelenlegi arányok mellett kevéssé fontos szempont.
A közfoglalkoztatottak száma a munkanélküliségi adatra csekély hatással van. Ha abból indulunk ki, hogy mára többségében már csak azok dolgoznak közmunkásként, akik egyáltalán nem tudnak és/vagy nem akarnak az elsődleges munkaerőpiacon elhelyezkedni, akkor
a közfoglalkoztatás esetleges fölszámolása esetén a volt közmunkások többsége nem a munkanélküliek, hanem az inaktívok számát növelné.
A statisztikai definíció szerint ugyanis azt kell munkanélkülinek tekinteni, aki aktívan munkát keres és/vagy két héten belül munkába tud állni.
A foglalkoztatottak száma természetesen azonnal csökkenne, ha a közmunkát a kormány fölszámolná, következésképp a foglalkoztatási ráta romlana. Novemberben – egyelőre ez a legfrissebb adat – 4,55 millió volt a foglalkoztatottak száma. Mármint a közmunkások, a külföldön dolgozók, és a gyeden, gyesen lévők nélkül, a velük együtt számított 4,71 millió azért sokkal szebben fest, nem véletlen, hogy a kormány utóbbi számmal szokott büszkélkedni.
A nagyvállalatoknak ez év végétől, a kis- és középvállalkozásoknak 2026 júliusától kell eleget tenniük az előírásoknak.
Mit tartalmaz az ajánlás? Mely cégekre vonatkozik? Hogyan védi a vállalkozásokat?
Kedvező lehetőség a likviditás javítására feldolgozóipari vállalatok számára.
Elindult a Gigabit Magyarország program. Változtak a Nemzeti Bajnokok – Zöld és digitális átállást célzó egyműveletes kombinált Hitelprogram feltételei.
A miniszterelnök szerint olyan fontos szerepet játszunk Ukrajna energiaellátásában, hogy ha például egy baleset miatt nem tudnánk nekik áramot és gázt küldeni, akkor megállna az országuk. Megnéztük, mennyi ebben az állításban az igazság.
A főpolgármester szerint azonnali vizsgálatra van szükség.
A projektet Hadházy Ákos szerint „pont úgy lopták szét, mint ahogyan azt a címe sejteti”.