szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Könnyebb és olcsóbb lesz buszos jogosítványt szerezni, de ez továbbra sem oldja meg a munkaerőhiányt, cserébe rizikós lehet, ha huszonévesek ülnek a volánnál.

Bár a kormány azon dolgozik, hogy a B kategóriás (személyautó) jogosítvány megszerzése után ne kelljen még C kategóriás (teherautó) engedélyt is szerezni mielőtt valaki a D kategóriás, buszsofőri képzésbe is belevág, a kiskapu nem feltétlen oldja meg a buszsofőrhiányt, cserébe új problémákat is felvet – foglalta össze a Telex.

A kihagyott középső lépcsővel százezrekkel olcsóbb és pár hónappal rövidebb lehet a képzés. A lap a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestületének ügyvezetőjével, Dittel Gáborral beszélt, aki szerint Magyarországon 20 ezer buszsofőr dolgozik, de az Európa-szerte jellemző munkaerőhiányt nem feltétlenül egy ilyen jogszabály könnyítené meg, hanem az államilag finanszírozott képzés és a szakma vonzóbbá tétele, hogy aki kiképzi magát, ne külföldön vállaljon munkát.

A változtatás értelmében még hamarabb kerülhetnek volán mögé fiatal sofőrök, Zerkovitz Dávid közlekedéspszichológus szerint azonban ez kockázatos, mert a buszvezetés nemcsak nagyobb odafigyelést, de hatalmas mentális felkészültséget is igényel, lévén a sofőr rengeteg emberért felelős, bírnia kell az utazás és az utasok okozta stresszt, és kiszámíthatóan, türelmesen kell viselkednie – ami a 18–25 év közötti sofőrökre kevésbé jellemző, mert ők több rizikót vállalnak, kevésbé rutinosak, és kétséges helyzetben hajlamosak túlértékelni a teljesítményüket.

Budapesten a BKV-buszokat működtető Arriva 434 ezres átlagbérrel vonzaná be a munkavállalókat, de a BKV maga is sofőröket keres – utóbbi hamarosan indítja B-ről D kategóriába léptető átképzéseit, de előbbi is dolgozik a maga oktatási rendszerén. A Telex kiemeli: a relatíve magas bér és a kiszámítható, online menetrendek kedvezőek, de utóbbi leginkább az utasoknak segít, ugyanis az elektronikus rendszer folyamatos stresszt pakol a sofőrökre, feladatuk pedig az első ajtós felszállással és a csúcsforgalmi nehézségekkel kiegészülve ahhoz vezet, hogy pihenőidejük is csökken.

Kimerültek, túlterheltek a BKV-s sofőrök, a társaság évente százmilliókat fizet ki munkahelyi balesetekre

Van, aki a BKV-nál lehúzott műszak után átül a Volánbusz járműveibe, hiába írja elő a munkaszerződés, hogy csak kipihenten lehet vezetni. Két súlyos BKV-s baleset is jutott 2022-re: először az M3-as metró kőbánya-kispesti állomásán rohant egymásba két szerelvény (letarolva közben egy harmadikat is), karácsony előtt pedig a Petőfi hídon futott rá egy Combino villamos az előtte haladóra.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!