szerző:
Tetszett a cikk?

Két súlyos gond ért össze a MÁV-nál: az elmúlt hónapokban a motorvonat-állomány tizede milliós javításra szorult balesetek után, az alkatrészek viszont Ukrajnából és Oroszországból csak akadozva érkeznek. Emiatt már van is olyan vasútvonal, ahol több mint három héten keresztül nem tudtak vonatot forgalomba állítani.

Járnak a vonatok egy vasútvonalon – normál körülmények között ez nem kellene, hogy hír legyen, most azonban mégis felkaphattuk a fejünket erre. Február 16-a és március 9-e között ugyanis akármi is történt, egy olyan dolog volt a magyar tömegközlekedésben, ami atombiztos kiszámíthatóságot jelentett úgy, hogy szinte órát lehetett igazítani hozzá: minden este megjelent a Mávinform oldalán, a váratlan leállásokat és hibákat összesítő hírek között a bejelentés, hogy másnap Somogyszob és Nagyatád között pótlóbusz fog közlekedni. Januárban és február elején is volt egy pár ilyen nap, de azért a majdnem egy hónapig tartó mindennapos leállás még így is váratlan volt. Aztán elérhetett március 10-e este, sehol nem volt a bejelentés a másnapi leállásról, 11-én hajnal háromnegyed ötkor pedig annak rendje és módja szerint el is indult a vonat a somogyszobi állomásról Nagyatád felé. Járt egész 11-én és 12-én is, és csak 13-án késő délelőtt jöttek újra a pótlóbuszok. Még hogy nincs fejlődés ebben az országban!

Megkérdeztük a MÁV-ot, miért naponta adtak hírt arról, hogy másnap csak pótlóbusz megy ott. A válasz olyan problémákra mutatott rá, amelyek sokkal nagyobbak, mint egyetlen mellékvonal leállása:

kezdenek elfogyni a vonatok. Nem csak Somogyban, hanem az egész országban.

Az elmúlt hónapokban annyi motorvonat lett használhatatlan, hogy választani kellett, hova ne küldjenek. Több lehetőség elemzése után azért éppen a nagyatádi vonal lett a peches, mert ott oldható meg a leghatékonyabban a vonatpótlás: közúton és vasúton közel azonos a menetidő, a buszok pedig mindenhol a vasútállomáshoz tudnak érkezni – írta kérdésünkre a MÁV.

Azért lehet most ekkora vonathiány, mert több probléma egyszerre ért össze. A dízel motorvonatok javítása most sokkal nehezebb a szokásosnál, ezeknek a karbantartásához ugyanis ukrán, illetve orosz alkatrészekre van szükség, most viszont a háború miatt akadozik az alkatrészek utánpótlása (A Bzmotok mellett ugyanez igaz a vasutas szlengben uzsgyi becenevű orosz motorvonatokra is). De nem csak az amúgy teljesen természetes amortizáció miatt vannak most műszaki hibák: a szokásosnál is több olyan baleset történt mostanában, amelyekben komolyabban megsérült a vonat.

 

Stiller Ákos

A MÁV-Start 205 Bz motorkocsija közül az elmúlt hónapokban 21-et ért olyan baleset az autósok figyelmetlensége, a KRESZ-szabályok megszegése miatt, amely után több, mint egymillió forintba került a helyreállítás – közölte a hvg.hu-val a vasúttársaság. Olyan motorkocsi is volt, amelyet miután megjavítottak egy vasúti átjáróban történt baleset után, és visszaengedtek a forgalomba, újra tönkretette egy szabálytalan autós. A balesetek, illetve a műszaki hibák miatt több dízel motorvonat most is javításra vár.

Egy igazán különleges mellékvonal

A Nagyatád–Somogyszob vonal amellett, hogy az ország egyik legszebb helyén haladó vasúti vonala, a legrövidebb is, igazi egzotikum: 9 kilométer az egész út, köztes megálló nincs, csak az induló és az érkező végállomás – ennyit hagytak meg az 1970-es évek nagy bezárási hullámában a Barcs–Somogyszob vonalból, azóta Nagyatádon túl még a síneket is felszedték. A távolból nézve a menetrendet logikátlannak tűnik, hogy ez a vonal még létezik, de aki egyszer is volt ott, érti, hogy mi a lényege, és hogy miért minősítik rendszeresen jó kihasználtságúnak: ez köti össze a járásközpont Nagyatádot a Gyékényes–Kaposvár–Dombóvár–Budapest vonallal, úgy, hogy amint beérkezik Somogyszobra a Kaposvárról jövő vonat, megvárja az arról átszállókat, majd indul Nagyatádra. A vonalon oda-vissza egy Bzmot ingázik – napi két vonatra van szükség ehhez, egy hajnaltól késő délelőttig jár, egy pedig déltől estig –, összesen naponta 16-szor, szóval az nem szokatlan, hogy ha az tönkremegy, akkor amíg meg nem javítják vagy nem hoznak újat, áll a forgalom, de a többhetes leállás így is szokatlan.


Somogyszobról amúgy Balatonszentgyörgy felé is indul egy vonal, ott 2009-ben állították le a személyszállítást. Tehervonatok még tizenegy évig jártak ott, 2020-ban azonban egy villámárvíz elmosta a vonal egy részét, és hiába ígéretek, azóta sem tették forgalomra alkalmassá. A MÁV tavaly erről azt írta: „A vasúttársaság jelenleg forrás hiányában nem tervezi a sérült pályaszakasz helyreállítását”.

A helyi hírportálnak, az Atádhír.hu-nak a MÁV még az év eleji hibákra reagálva írta azt, hogy több olyan alkatrészre van szükség, „amely beszerzése nehezen, vagy a gyártási körülmények változásából adódóan nem kivitelezhető”. Megkérdeztük a MÁV-ot, ezt úgy kell-e értenünk - főleg azzal együtt, hogy azóta már hetekre leállt a vasúti forgalom -, hogy hosszú távon is arra kell-e berendezkedni, hogy nem lesz elég motorvonat az országban, azt a választ kaptuk: „A vasúttársaság arra törekszik, hogy a vonatforgalomhoz szükséges járműveket biztosítsa.”

A Bzmotok amúgy nem annyira öregek, hogy sorozatosan kellene megjavíthatatlanul tönkremenniük: az első ilyen motorkocsik 1977-ben érkeztek meg ide Csehszlovákiából, utána egészen 1986-ig kapta a MÁV az újabbakat, majd az 1990-es években volt egy nagyobb átalakítási hullám. Ennyi idő után nyilván már el kell kezdeni selejtezni őket, de normál esetben még sok közülük javítható.

 

Stiller Ákos

A MÁV azt ígérte kérdésünkre: addig is, amíg nem sikerül minden szükséges javítást elvégezni, folyamatosan vizsgálják, hogy hogyan lehet átcsoportosítani a járműveket.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!