szerző:
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Az e-rollerek ugyan joghézagokban gurulnak, de a Kúria szerint annyira azért nem, hogy annyit ne lehetne megállapítani: gépi hajtású járművekről van szó. A kormány azt ígéri, lesz KRESZ-módosítás, de azt nem árulják el, mikor. Pedig az e-rollerek szabályozása nagyon sürgős lenne.

Az elektromos roller gépi meghajtású jármű – döntött a Kúria egy ittas e-rolleres ügyében. A döntés még tavaly őszi, egyes beszámolók szerint a rendőrség mostanában kezdett el hivatkozni rá – pedig a döntésnek nem feltétlenül kellene befolyásolnia a rendőrök eljárási gyakorlatát. A rendőrség nem tudott statisztikai adatokkal szolgálni a hvg.hu-nak arról, hogy hány részeg e-rollerest kaptak el, hogyan intézkedtek velük szemben stb, mert arra hivatkoznak, hogy jogszabályi meghatározás híján nem tudni, mi az az e-roller.

"A jelenleg hatályos KRESZ nem ismer elektromos roller járműkategóriát, így ezen mikromobilitási eszközöket bizonyos műszaki jellemzőik alapján kell a KRESZ-ben nevesített járműkategóriák valamelyikébe besorolni.

Ezek jellemzően segédmotoros kerékpárok, de egyesek akár kerékpárnak vagy motorkerékpárnak is minősülhetnek. Ezekkel azon járműkategóriára vonatkozó szabályok szerint kell közlekedni, amelyiknek az eszköz megfeleltethető

– közölte a rendőrség. Ez praktikusan azt jelenti – ha jól értjük –, hogy az intézkedő rendőrön múlik, hogy az adott eszközt milyen járműkategóriának felelteti meg, majd az arra a kategóriára vonatkozó szabályokat kéri számon az eszköz vezetőjén.

Fazekas István

A rendőrség annyit megerősített, hogy gép meghajtású járművel el lehet követni járművezetés ittas állapotban bűncselekményt.

Büntetőügyekben gépi hajtású jármű

A szóban forgó bírósági ügy – annak nyomán, hogy ittas vezetésen értek a rendőrök egy e-rollerest – még 2021-ben kezdődött, azóta két bíróság is úgy ítélt, hogy a delikvens nem vezetett ittas állapotban járművet, mivel a hatályos jogszabályok szerint (a közlekedési szabályokról szóló KRESZ és a járművek műszaki szabályairól szóló KÖHÉM) az elektromos roller nem sorolható be egyik járműkategóriába sem. Márpedig ha nem jármű, akkor ittas vezetése nem számít ittas járművezetésnek.

A Kúria azonban máshogy látta, ezért az ügyet visszadobta az elsőfokú bíróságra. A Kúria ugyan elismerte, hogy az e-roller nem sorolható be egyik járműkategóriába sem, ugyanakkor a KRESZ-ben van egy általános járműfogalom: „közúti szállító- vagy vontatóeszköz”, illetve a jármű fogalma ennél is tágabban értelmezendő, hiszen járműnek a szárazföldi, vízi, légi személyszállító és teherhordó eszközöket szokás tekinteni. A Kúria arra is emlékeztetett, hogy

vannak olyan eszközök, amiket akár járműnek is tekinthetnénk, ám ezeket a KRESZ tételesen felsorolja, ilyen például a talicska vagy a babakocsi. Az elektromos roller nem szerepel a kivételek közt.

Tehát az e-roller jármű, ráadásul mivel motor („beépített erőgép”) hajtja, gépi meghajtású jármű. Ebbe a kategóriába tartozik például a villamos, és nem azonos a gépjárművek kategóriájával, ahova a gépkocsik és a motorkerékpárok tartoznak. Tehát mivel az e-roller gépi meghajtású jármű, büntetőügyekben ennek megfelelően kell megítélni.

Ha ittas vezetésről van szó, akkor ez minimum pénzbírságot, esetleg a jogosítvány bevonását jelenti.

Veres Viktor

A Kúria döntésének hatása lesz az összes folyamatban lévő ittas rollerezéses ügyre, illetve a jövőbeliekre. A jelek szerint a rendőrség is hivatkozik erre a döntésre, bár ez nem teljesen megalapozott, a döntés ugyanis csak arról szól, miként kell kezelni az e-rollereket büntetőügyekben, arról nem, hogy mondjuk egy közúti ellenőrzés során milyen eszköznek kell tekinteni. Vagy egyáltalán járműnek-e. A rendőrség beszámolók tanúsága szerint jellemzően a Pintér Sándor belügyminiszter által kiadott ukáznak megfelelően évek óta segédmotoros kerékpárként kezeli az e-rollereket – legalábbis ami az ittas vezetést illeti –, akiket így elkaptak, eddig abban reménykedhettek, hogy a bíróság majd felmenti őket.

Egyáltalán mi az az e-roller?

Az ittasan e-rollerezők utolsó reménysugara is elveszett ezzel, ugyanakkor az e-rollerek helyzete nem lett rendezettebb. Ami azt illeti, a rendőrségi gyakorlat sem konzekvens, hiszen ha az e-rollereket segédmotoros kerékpárnak tekintik, akkor a vezetőkön a bukósisakot, a jogosítványt, a járműre pedig a kötelező biztosítást is számon kellene kérniük. Még soha senki nem számolt be ilyesmiről.

Egyébként a rendőrök kerékpárként is kezelhetnék az elektromos rollereket.

A közhiedelemmel ellentétben kerékpározni is tilos ittasan, épp csak a kerékpárra nincs zéró tolerancia, a rendőr megítélésére van bízva, járművezetésre alkalmas állapotban van-e a delikvens.

Az e-rollerek továbbra is szinte teljes joghézagban leledznek, besorolásuk és szabályozásuk nagyon sürgős lenne. Jelen állás szerint nem szabályozott, milyen műszaki előírásoknak kell megfelelniük az e-rollereknek, olyan apróságokról nem beszélve, hogy hogyan lehet velük közlekedni. Például mehetnek-e úttesten, kerékpárúton, járdán? Egy reális szabályozásnak a járdáról le kellene tiltania őket, ott még a kerékpáros is csak erősen indokolt esetben (használhatatlan úttest) mehetnek. De a segédmotoros kerékpárok nem használhatják a kerékpárutakat és -sávokat, ami azért túlzás lenne.

MTVA / Bizományosi: Jászai Csaba

Milyen sebességhatárok vonatkoznak rájuk? És ahogy már felvetettük: kell-e bukósisakot hordani e-rollerezés közben? Esetleg csak lakott területen kívül bizonyos sebesség fölött, mint a kerékpárok esetében – utóbbi persze a létező legéletszerűtlenebb közlekedési szabály, szóval nem lenne meglepő, ha a kormány kiterjesztené. És kell-e kötelező biztosítást kötni az e-rollerekre? Kell rá jogosítvány? Hány éves kortól lehet vezetni? Lehet utast szállítani?

A kormány kerülgeti a forró KRESZ-t

A probléma nem új, az elektromos rollerek évek óta meglehetősen elterjedtek Magyarországon – főleg a fővárosban – is. A kormány állítólag dolgozik egy jogszabálymódosítás-csomagon – már évek óta. A dolog most ott áll, hogy „a KRESZ módosításának tárgyában beérkező javaslatok szakmai véleményezése és annak alapján a jogszabály-módosítás kialakítása folyamatban van. Ezt követően kezdődhet meg az előterjesztés közigazgatási, majd társadalmi egyeztetése” – közölte a hvg.hu-val az illetékes Építési és Közlekedési Minisztérium.

A tárca továbbá megígérte, hogy

a társadalmi egyeztetésre bocsátott jogszabálytervezetet a kormányzati honlapon elérhetővé fogják tenni.

Igaz, a közlekedési terület épp nemrég cserélt gazdát a kormányban, többször. Az új kormányban először a Palkovics László vezette innovációs minisztériumban Vitézy Dávid államtitkár alá került, majd a Lázár János vezette építési tárcához – immár Vitézy nélkül. És az is igaz, hogy egy KRESZ-módosításhoz a Belügyminisztériumnak is lenne köze. Mindez azért többévnyi halogatást aligha indokol, még akkor sem, ha a KRESZ-t nem csak a rollerek miatt kellene módosítani, az egész jogszabály elavult, számos ponton életszerűtlen, és a többszöri ráncfelvarrás után túlságosan bonyolulttá vált.

Lázár János
Veres Viktor

Valószínűbb, hogy a kormány egész egyszerűen nem szívesen nyúl a KRESZ-hez, az autósokat akár csak érintőlegesen érintő minden változtatástól látványosan tartanak a Fideszben. Kivéve persze, ha mondjuk egy, az autótulajdonosoknak kedvező üzemanyag-ársapka választások előtti bevezetéséről van szó.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!