EUDR: szinte mindenkit érint, mégis csak kevesen készültek fel rá
A nagyvállalatoknak ez év végétől, a kis- és középvállalkozásoknak 2026 júliusától kell eleget tenniük az előírásoknak.
Az e-rollerek ugyan joghézagokban gurulnak, de a Kúria szerint annyira azért nem, hogy annyit ne lehetne megállapítani: gépi hajtású járművekről van szó. A kormány azt ígéri, lesz KRESZ-módosítás, de azt nem árulják el, mikor. Pedig az e-rollerek szabályozása nagyon sürgős lenne.
Az elektromos roller gépi meghajtású jármű – döntött a Kúria egy ittas e-rolleres ügyében. A döntés még tavaly őszi, egyes beszámolók szerint a rendőrség mostanában kezdett el hivatkozni rá – pedig a döntésnek nem feltétlenül kellene befolyásolnia a rendőrök eljárási gyakorlatát. A rendőrség nem tudott statisztikai adatokkal szolgálni a hvg.hu-nak arról, hogy hány részeg e-rollerest kaptak el, hogyan intézkedtek velük szemben stb, mert arra hivatkoznak, hogy jogszabályi meghatározás híján nem tudni, mi az az e-roller.
"A jelenleg hatályos KRESZ nem ismer elektromos roller járműkategóriát, így ezen mikromobilitási eszközöket bizonyos műszaki jellemzőik alapján kell a KRESZ-ben nevesített járműkategóriák valamelyikébe besorolni.
Ezek jellemzően segédmotoros kerékpárok, de egyesek akár kerékpárnak vagy motorkerékpárnak is minősülhetnek. Ezekkel azon járműkategóriára vonatkozó szabályok szerint kell közlekedni, amelyiknek az eszköz megfeleltethető
– közölte a rendőrség. Ez praktikusan azt jelenti – ha jól értjük –, hogy az intézkedő rendőrön múlik, hogy az adott eszközt milyen járműkategóriának felelteti meg, majd az arra a kategóriára vonatkozó szabályokat kéri számon az eszköz vezetőjén.
A rendőrség annyit megerősített, hogy gép meghajtású járművel el lehet követni járművezetés ittas állapotban bűncselekményt.
A szóban forgó bírósági ügy – annak nyomán, hogy ittas vezetésen értek a rendőrök egy e-rollerest – még 2021-ben kezdődött, azóta két bíróság is úgy ítélt, hogy a delikvens nem vezetett ittas állapotban járművet, mivel a hatályos jogszabályok szerint (a közlekedési szabályokról szóló KRESZ és a járművek műszaki szabályairól szóló KÖHÉM) az elektromos roller nem sorolható be egyik járműkategóriába sem. Márpedig ha nem jármű, akkor ittas vezetése nem számít ittas járművezetésnek.
A Kúria azonban máshogy látta, ezért az ügyet visszadobta az elsőfokú bíróságra. A Kúria ugyan elismerte, hogy az e-roller nem sorolható be egyik járműkategóriába sem, ugyanakkor a KRESZ-ben van egy általános járműfogalom: „közúti szállító- vagy vontatóeszköz”, illetve a jármű fogalma ennél is tágabban értelmezendő, hiszen járműnek a szárazföldi, vízi, légi személyszállító és teherhordó eszközöket szokás tekinteni. A Kúria arra is emlékeztetett, hogy
vannak olyan eszközök, amiket akár járműnek is tekinthetnénk, ám ezeket a KRESZ tételesen felsorolja, ilyen például a talicska vagy a babakocsi. Az elektromos roller nem szerepel a kivételek közt.
Tehát az e-roller jármű, ráadásul mivel motor („beépített erőgép”) hajtja, gépi meghajtású jármű. Ebbe a kategóriába tartozik például a villamos, és nem azonos a gépjárművek kategóriájával, ahova a gépkocsik és a motorkerékpárok tartoznak. Tehát mivel az e-roller gépi meghajtású jármű, büntetőügyekben ennek megfelelően kell megítélni.
Ha ittas vezetésről van szó, akkor ez minimum pénzbírságot, esetleg a jogosítvány bevonását jelenti.
A Kúria döntésének hatása lesz az összes folyamatban lévő ittas rollerezéses ügyre, illetve a jövőbeliekre. A jelek szerint a rendőrség is hivatkozik erre a döntésre, bár ez nem teljesen megalapozott, a döntés ugyanis csak arról szól, miként kell kezelni az e-rollereket büntetőügyekben, arról nem, hogy mondjuk egy közúti ellenőrzés során milyen eszköznek kell tekinteni. Vagy egyáltalán járműnek-e. A rendőrség beszámolók tanúsága szerint jellemzően a Pintér Sándor belügyminiszter által kiadott ukáznak megfelelően évek óta segédmotoros kerékpárként kezeli az e-rollereket – legalábbis ami az ittas vezetést illeti –, akiket így elkaptak, eddig abban reménykedhettek, hogy a bíróság majd felmenti őket.
Az ittasan e-rollerezők utolsó reménysugara is elveszett ezzel, ugyanakkor az e-rollerek helyzete nem lett rendezettebb. Ami azt illeti, a rendőrségi gyakorlat sem konzekvens, hiszen ha az e-rollereket segédmotoros kerékpárnak tekintik, akkor a vezetőkön a bukósisakot, a jogosítványt, a járműre pedig a kötelező biztosítást is számon kellene kérniük. Még soha senki nem számolt be ilyesmiről.
Egyébként a rendőrök kerékpárként is kezelhetnék az elektromos rollereket.
A közhiedelemmel ellentétben kerékpározni is tilos ittasan, épp csak a kerékpárra nincs zéró tolerancia, a rendőr megítélésére van bízva, járművezetésre alkalmas állapotban van-e a delikvens.
Az e-rollerek továbbra is szinte teljes joghézagban leledznek, besorolásuk és szabályozásuk nagyon sürgős lenne. Jelen állás szerint nem szabályozott, milyen műszaki előírásoknak kell megfelelniük az e-rollereknek, olyan apróságokról nem beszélve, hogy hogyan lehet velük közlekedni. Például mehetnek-e úttesten, kerékpárúton, járdán? Egy reális szabályozásnak a járdáról le kellene tiltania őket, ott még a kerékpáros is csak erősen indokolt esetben (használhatatlan úttest) mehetnek. De a segédmotoros kerékpárok nem használhatják a kerékpárutakat és -sávokat, ami azért túlzás lenne.
Milyen sebességhatárok vonatkoznak rájuk? És ahogy már felvetettük: kell-e bukósisakot hordani e-rollerezés közben? Esetleg csak lakott területen kívül bizonyos sebesség fölött, mint a kerékpárok esetében – utóbbi persze a létező legéletszerűtlenebb közlekedési szabály, szóval nem lenne meglepő, ha a kormány kiterjesztené. És kell-e kötelező biztosítást kötni az e-rollerekre? Kell rá jogosítvány? Hány éves kortól lehet vezetni? Lehet utast szállítani?
A probléma nem új, az elektromos rollerek évek óta meglehetősen elterjedtek Magyarországon – főleg a fővárosban – is. A kormány állítólag dolgozik egy jogszabálymódosítás-csomagon – már évek óta. A dolog most ott áll, hogy „a KRESZ módosításának tárgyában beérkező javaslatok szakmai véleményezése és annak alapján a jogszabály-módosítás kialakítása folyamatban van. Ezt követően kezdődhet meg az előterjesztés közigazgatási, majd társadalmi egyeztetése” – közölte a hvg.hu-val az illetékes Építési és Közlekedési Minisztérium.
A tárca továbbá megígérte, hogy
a társadalmi egyeztetésre bocsátott jogszabálytervezetet a kormányzati honlapon elérhetővé fogják tenni.
Igaz, a közlekedési terület épp nemrég cserélt gazdát a kormányban, többször. Az új kormányban először a Palkovics László vezette innovációs minisztériumban Vitézy Dávid államtitkár alá került, majd a Lázár János vezette építési tárcához – immár Vitézy nélkül. És az is igaz, hogy egy KRESZ-módosításhoz a Belügyminisztériumnak is lenne köze. Mindez azért többévnyi halogatást aligha indokol, még akkor sem, ha a KRESZ-t nem csak a rollerek miatt kellene módosítani, az egész jogszabály elavult, számos ponton életszerűtlen, és a többszöri ráncfelvarrás után túlságosan bonyolulttá vált.
Valószínűbb, hogy a kormány egész egyszerűen nem szívesen nyúl a KRESZ-hez, az autósokat akár csak érintőlegesen érintő minden változtatástól látványosan tartanak a Fideszben. Kivéve persze, ha mondjuk egy, az autótulajdonosoknak kedvező üzemanyag-ársapka választások előtti bevezetéséről van szó.
A nagyvállalatoknak ez év végétől, a kis- és középvállalkozásoknak 2026 júliusától kell eleget tenniük az előírásoknak.
Mit tartalmaz az ajánlás? Mely cégekre vonatkozik? Hogyan védi a vállalkozásokat?
Kedvező lehetőség a likviditás javítására feldolgozóipari vállalatok számára.
Elindult a Gigabit Magyarország program. Változtak a Nemzeti Bajnokok – Zöld és digitális átállást célzó egyműveletes kombinált Hitelprogram feltételei.
A miniszterelnök szerint olyan fontos szerepet játszunk Ukrajna energiaellátásában, hogy ha például egy baleset miatt nem tudnánk nekik áramot és gázt küldeni, akkor megállna az országuk. Megnéztük, mennyi ebben az állításban az igazság.
A főpolgármester szerint azonnali vizsgálatra van szükség.
A projektet Hadházy Ákos szerint „pont úgy lopták szét, mint ahogyan azt a címe sejteti”.