Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"2da67a3c-0c54-4631-baf6-06aab47403c0","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Microsoft kutatói szerint a mesterséges intelligencia nem képes olyan hatékonyan megtalálni egy programkódban lévő hibát, mint az ember.","shortLead":"A Microsoft kutatói szerint a mesterséges intelligencia nem képes olyan hatékonyan megtalálni egy programkódban lévő...","id":"20250411_microsoft-mesterseges-intelligencia-programozas-hibakereses","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2da67a3c-0c54-4631-baf6-06aab47403c0.jpg","index":0,"item":"abefa9e2-316d-4411-b4d2-51948633f78a","keywords":null,"link":"/tudomany/20250411_microsoft-mesterseges-intelligencia-programozas-hibakereses","timestamp":"2025. április. 11. 12:03","title":"Rámértek, mennyire tud programozni a mesterséges intelligencia, az eredmény kijózanító","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6c84f493-0c42-47e7-9f27-18f536ea6396","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Nem tudni, hogy baleset vagy öngyilkosság történt.","shortLead":"Nem tudni, hogy baleset vagy öngyilkosság történt.","id":"20250410_Leesett-egy-ferfi-az-Erzsebet-hidrol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6c84f493-0c42-47e7-9f27-18f536ea6396.jpg","index":0,"item":"5c025ab0-7512-4729-9735-905d8d548a6f","keywords":null,"link":"/itthon/20250410_Leesett-egy-ferfi-az-Erzsebet-hidrol","timestamp":"2025. április. 10. 15:33","title":"Leesett egy férfi az Erzsébet hídról, nem tudták újraéleszteni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"720ff319-90a9-4ff0-bfbd-c24fef51c01a","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A földhasználati változások, a vegyszerek egyaránt hozzájárulnak a szárazföldi gerinctelen populációk csökkenéséhez. Nemrégiben egy újabb bűnöst is találta a kutatók: a Délkelet-Ázisából származó lódarazsat, amely szinte válogatás nélkül zabálja fel a bogarakat, méheket, lepkéket, pókokat.","shortLead":"A földhasználati változások, a vegyszerek egyaránt hozzájárulnak a szárazföldi gerinctelen populációk csökkenéséhez...","id":"20250412_azsiai-lodarazslarva-beltartalmanak-vizsgalata","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/720ff319-90a9-4ff0-bfbd-c24fef51c01a.jpg","index":0,"item":"4158d16f-cdc2-4826-bbea-aa427a6ec632","keywords":null,"link":"/tudomany/20250412_azsiai-lodarazslarva-beltartalmanak-vizsgalata","timestamp":"2025. április. 12. 12:03","title":"1400 különböző rovart találtak az ázsiai lódarázs gyomrában, ez elég rossz hír a méheknek és az embereknek is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d10835fe-95b7-427d-9102-8f57e9d5a9a8","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Frontálisan ütközött egy kamion és egy személyautó szombaton reggel az M0-s autóút és az M1-es autópálya csomópontjánál, a Budapest felé vezető oldalon, Törökbálint térségében.","shortLead":"Frontálisan ütközött egy kamion és egy személyautó szombaton reggel az M0-s autóút és az M1-es autópálya...","id":"20250412_Kamion-es-auto-utkozott-teljes-az-utzar-az-M0-son","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d10835fe-95b7-427d-9102-8f57e9d5a9a8.jpg","index":0,"item":"4da6fb86-e3bb-4a25-85a1-008e6dcc4fd2","keywords":null,"link":"/cegauto/20250412_Kamion-es-auto-utkozott-teljes-az-utzar-az-M0-son","timestamp":"2025. április. 12. 08:12","title":"Kamion és autó ütközött: teljes az útzár az M0-son","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cebd7ee3-81f6-4fd9-9c4d-ec6e8bb26780","c_author":"Matalin Dóra","category":"360","description":"Külföldön egyre több közismert nő beszél nyíltan változókori tapasztalatairól. Itthon egyelőre kevesen vállalják, pedig a nyilvánosság segít megismertetni az új lehetőségeket, új irányokat a menopauza kezelésében. Mi a leggyakoribb kérdés, ami a menopauzával kapcsolatban elhangzik? Milyen tünetekkel kell számolnunk? Hormonpótlás: igen vagy nem? Hogyan vetette vissza évtizedekre a tünetegyüttes kezelését egyetlen rosszul kommunikált tanulmány?","shortLead":"Külföldön egyre több közismert nő beszél nyíltan változókori tapasztalatairól. Itthon egyelőre kevesen vállalják, pedig...","id":"20250411_hvg-valtozasok-kora-klimax-menopauza-tunetek-tevhitek-perimenopauza-egymillio-magyar-no-keves-orvos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cebd7ee3-81f6-4fd9-9c4d-ec6e8bb26780.jpg","index":0,"item":"6027257d-5a66-4954-a1f3-4180beab115a","keywords":null,"link":"/360/20250411_hvg-valtozasok-kora-klimax-menopauza-tunetek-tevhitek-perimenopauza-egymillio-magyar-no-keves-orvos","timestamp":"2025. április. 11. 17:30","title":"„Rengetegszer dolgoztam súlyos fejfájással és kialvatlanul” – egymillió magyar nőt érint, mégis csak negyven orvos ért igazán a menopauzához","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e1ecce1f-ac4d-4619-a786-c8c8f5721d95","c_author":"Szentirmai Áron","category":"elet","description":"Az egészséges agy lényegében végtelen mennyiségű információt képes megjegyezni, más kérdés, hogy ezek közül mit tudunk később felidézni. A jó hír, hogy a memória fejleszthető, egyesek szerint akár egyetlen egyszerű szabállyal is.","shortLead":"Az egészséges agy lényegében végtelen mennyiségű információt képes megjegyezni, más kérdés, hogy ezek közül mit tudunk...","id":"20250411_memoria-javito-emlekezet-fejlesztese-trukk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e1ecce1f-ac4d-4619-a786-c8c8f5721d95.jpg","index":0,"item":"0ab61454-b486-4e7a-87bf-7c54794e39ff","keywords":null,"link":"/elet/20250411_memoria-javito-emlekezet-fejlesztese-trukk","timestamp":"2025. április. 11. 05:30","title":"Képtelen megjegyezni a dolgokat? Ezzel a trükkel egyszerűen fejlesztheti a memóriáját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f03712f7-a5e8-45b1-b890-a0852e24372c","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az Alföld középső részén 75 km/h-s széllökés is előfordult.","shortLead":"Az Alföld középső részén 75 km/h-s széllökés is előfordult.","id":"20250410_debrecen-porvihar-latotavolsag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f03712f7-a5e8-45b1-b890-a0852e24372c.jpg","index":0,"item":"935863a4-8ce3-4213-a03c-27a6f9f7f758","keywords":null,"link":"/itthon/20250410_debrecen-porvihar-latotavolsag","timestamp":"2025. április. 10. 14:44","title":"Durva porvihar Debrecennél, minimálisra csökkent a látótávolság a 4-es úton – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2d7662f2-c63c-4348-a483-070ca4181b72","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A lemezt Steve Mackey, a 2023 márciusában 56 évesen elhunyt basszusgitárosuk emlékének ajánlják.","shortLead":"A lemezt Steve Mackey, a 2023 márciusában 56 évesen elhunyt basszusgitárosuk emlékének ajánlják.","id":"20250410_Pulp-uj-album-24-ev-utan-More-turne","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2d7662f2-c63c-4348-a483-070ca4181b72.jpg","index":0,"item":"8f47fcc1-85a8-4011-998a-3926244ef09f","keywords":null,"link":"/elet/20250410_Pulp-uj-album-24-ev-utan-More-turne","timestamp":"2025. április. 10. 16:06","title":"24 év után új albummal jelentkezik a Pulp","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az e-rollerek ugyan joghézagokban gurulnak, de a Kúria szerint annyira azért nem, hogy annyit ne lehetne megállapítani: gépi hajtású járművekről van szó. A kormány azt ígéri, lesz KRESZ-módosítás, de azt nem árulják el, mikor. Pedig az e-rollerek szabályozása nagyon sürgős lenne.
Az elektromos roller gépi meghajtású jármű – döntött a Kúria egy ittas e-rolleres ügyében. A döntés még tavaly őszi, egyes beszámolók szerint a rendőrség mostanában kezdett el hivatkozni rá – pedig a döntésnek nem feltétlenül kellene befolyásolnia a rendőrök eljárási gyakorlatát. A rendőrség nem tudott statisztikai adatokkal szolgálni a hvg.hu-nak arról, hogy hány részeg e-rollerest kaptak el, hogyan intézkedtek velük szemben stb, mert arra hivatkoznak, hogy jogszabályi meghatározás híján nem tudni, mi az az e-roller.
"A jelenleg hatályos KRESZ nem ismer elektromos roller járműkategóriát, így ezen mikromobilitási eszközöket bizonyos műszaki jellemzőik alapján kell a KRESZ-ben nevesített járműkategóriák valamelyikébe besorolni.
Ezek jellemzően segédmotoros kerékpárok, de egyesek akár kerékpárnak vagy motorkerékpárnak is minősülhetnek. Ezekkel azon járműkategóriára vonatkozó szabályok szerint kell közlekedni, amelyiknek az eszköz megfeleltethető
– közölte a rendőrség. Ez praktikusan azt jelenti – ha jól értjük –, hogy az intézkedő rendőrön múlik, hogy az adott eszközt milyen járműkategóriának felelteti meg, majd az arra a kategóriára vonatkozó szabályokat kéri számon az eszköz vezetőjén.
Fazekas István
A rendőrség annyit megerősített, hogy gép meghajtású járművel el lehet követni járművezetés ittas állapotban bűncselekményt.
Büntetőügyekben gépi hajtású jármű
A szóban forgó bírósági ügy – annak nyomán, hogy ittas vezetésen értek a rendőrök egy e-rollerest – még 2021-ben kezdődött, azóta két bíróság is úgy ítélt, hogy a delikvens nem vezetett ittas állapotban járművet, mivel a hatályos jogszabályok szerint (a közlekedési szabályokról szóló KRESZ és a járművek műszaki szabályairól szóló KÖHÉM) az elektromos roller nem sorolható be egyik járműkategóriába sem. Márpedig ha nem jármű, akkor ittas vezetése nem számít ittas járművezetésnek.
A Kúria azonban máshogy látta, ezért az ügyet visszadobta az elsőfokú bíróságra. A Kúria ugyan elismerte, hogy az e-roller nem sorolható be egyik járműkategóriába sem, ugyanakkor a KRESZ-ben van egy általános járműfogalom: „közúti szállító- vagy vontatóeszköz”, illetve a jármű fogalma ennél is tágabban értelmezendő, hiszen járműnek a szárazföldi, vízi, légi személyszállító és teherhordó eszközöket szokás tekinteni. A Kúria arra is emlékeztetett, hogy
vannak olyan eszközök, amiket akár járműnek is tekinthetnénk, ám ezeket a KRESZ tételesen felsorolja, ilyen például a talicska vagy a babakocsi. Az elektromos roller nem szerepel a kivételek közt.
Tehát az e-roller jármű, ráadásul mivel motor („beépített erőgép”) hajtja, gépi meghajtású jármű. Ebbe a kategóriába tartozik például a villamos, és nem azonos a gépjárművek kategóriájával, ahova a gépkocsik és a motorkerékpárok tartoznak. Tehát mivel az e-roller gépi meghajtású jármű, büntetőügyekben ennek megfelelően kell megítélni.
Ha ittas vezetésről van szó, akkor ez minimum pénzbírságot, esetleg a jogosítvány bevonását jelenti.
Veres Viktor
A Kúria döntésének hatása lesz az összes folyamatban lévő ittas rollerezéses ügyre, illetve a jövőbeliekre. A jelek szerint a rendőrség is hivatkozik erre a döntésre, bár ez nem teljesen megalapozott, a döntés ugyanis csak arról szól, miként kell kezelni az e-rollereket büntetőügyekben, arról nem, hogy mondjuk egy közúti ellenőrzés során milyen eszköznek kell tekinteni. Vagy egyáltalán járműnek-e. A rendőrség beszámolók tanúsága szerint jellemzően a Pintér Sándor belügyminiszter által kiadott ukáznak megfelelően évek óta segédmotoros kerékpárként kezeli az e-rollereket – legalábbis ami az ittas vezetést illeti –, akiket így elkaptak, eddig abban reménykedhettek, hogy a bíróság majd felmenti őket.
Egyáltalán mi az az e-roller?
Az ittasan e-rollerezők utolsó reménysugara is elveszett ezzel, ugyanakkor az e-rollerek helyzete nem lett rendezettebb. Ami azt illeti, a rendőrségi gyakorlat sem konzekvens, hiszen ha az e-rollereket segédmotoros kerékpárnak tekintik, akkor a vezetőkön a bukósisakot, a jogosítványt, a járműre pedig a kötelező biztosítást is számon kellene kérniük. Még soha senki nem számolt be ilyesmiről.
Egyébként a rendőrök kerékpárként is kezelhetnék az elektromos rollereket.
A közhiedelemmel ellentétben kerékpározni is tilos ittasan, épp csak a kerékpárra nincs zéró tolerancia, a rendőr megítélésére van bízva, járművezetésre alkalmas állapotban van-e a delikvens.
Az e-rollerek továbbra is szinte teljes joghézagban leledznek, besorolásuk és szabályozásuk nagyon sürgős lenne. Jelen állás szerint nem szabályozott, milyen műszaki előírásoknak kell megfelelniük az e-rollereknek, olyan apróságokról nem beszélve, hogy hogyan lehet velük közlekedni. Például mehetnek-e úttesten, kerékpárúton, járdán? Egy reális szabályozásnak a járdáról le kellene tiltania őket, ott még a kerékpáros is csak erősen indokolt esetben (használhatatlan úttest) mehetnek. De a segédmotoros kerékpárok nem használhatják a kerékpárutakat és -sávokat, ami azért túlzás lenne.
MTVA / Bizományosi: Jászai Csaba
Milyen sebességhatárok vonatkoznak rájuk? És ahogy már felvetettük: kell-e bukósisakot hordani e-rollerezés közben? Esetleg csak lakott területen kívül bizonyos sebesség fölött, mint a kerékpárok esetében – utóbbi persze a létező legéletszerűtlenebb közlekedési szabály, szóval nem lenne meglepő, ha a kormány kiterjesztené. És kell-e kötelező biztosítást kötni az e-rollerekre? Kell rá jogosítvány? Hány éves kortól lehet vezetni? Lehet utast szállítani?
A kormány kerülgeti a forró KRESZ-t
A probléma nem új, az elektromos rollerek évek óta meglehetősen elterjedtek Magyarországon – főleg a fővárosban – is. A kormány állítólag dolgozik egy jogszabálymódosítás-csomagon – már évek óta. A dolog most ott áll, hogy „a KRESZ módosításának tárgyában beérkező javaslatok szakmai véleményezése és annak alapján a jogszabály-módosítás kialakítása folyamatban van. Ezt követően kezdődhet meg az előterjesztés közigazgatási, majd társadalmi egyeztetése” – közölte a hvg.hu-val az illetékes Építési és Közlekedési Minisztérium.
A tárca továbbá megígérte, hogy
a társadalmi egyeztetésre bocsátott jogszabálytervezetet a kormányzati honlapon elérhetővé fogják tenni.
Igaz, a közlekedési terület épp nemrég cserélt gazdát a kormányban, többször. Az új kormányban először a Palkovics László vezette innovációs minisztériumban Vitézy Dávid államtitkár alá került, majd a Lázár János vezette építési tárcához – immár Vitézy nélkül. És az is igaz, hogy egy KRESZ-módosításhoz a Belügyminisztériumnak is lenne köze. Mindez azért többévnyi halogatást aligha indokol, még akkor sem, ha a KRESZ-t nem csak a rollerek miatt kellene módosítani, az egész jogszabály elavult, számos ponton életszerűtlen, és a többszöri ráncfelvarrás után túlságosan bonyolulttá vált.
Lázár János
Veres Viktor
Valószínűbb, hogy a kormány egész egyszerűen nem szívesen nyúl a KRESZ-hez, az autósokat akár csak érintőlegesen érintő minden változtatástól látványosan tartanak a Fideszben. Kivéve persze, ha mondjuk egy, az autótulajdonosoknak kedvező üzemanyag-ársapka választások előtti bevezetéséről van szó.