Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"40a3f694-6797-451c-a5f7-32e19f340d98","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az amerikai InventWood nevű cég egy speciális eljárással olyan fát készített, ami rugalmas, könnyen kezelhető, de ellenáll az időjárás viszontagságainak, és nagyságrendileg erősebb az acélnál.","shortLead":"Az amerikai InventWood nevű cég egy speciális eljárással olyan fát készített, ami rugalmas, könnyen kezelhető, de...","id":"20250521_inventwood-superwood-szuperfa-epitoanyag-tuzallo-fa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/40a3f694-6797-451c-a5f7-32e19f340d98.jpg","index":0,"item":"23ee5a0f-0060-4b94-a61f-f5a8d28eb7f7","keywords":null,"link":"/tudomany/20250521_inventwood-superwood-szuperfa-epitoanyag-tuzallo-fa","timestamp":"2025. május. 21. 08:03","title":"10x erősebb az acélnál, ráadásul tűzálló is az új amerikai szuperfa","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"21f12d24-1849-49ee-9ad7-37c1cf8a3acf","c_author":"HVG","category":"360","description":"A férfiak termékenységét fokozó termék kifejlesztésétől az újszülöttek fájdalomérzetének méréséig számos olyan kutatás folyik a HUN-REN Magyar Kutatási Hálózat intézményeiben, amelynek piaci értéke is lehet.","shortLead":"A férfiak termékenységét fokozó termék kifejlesztésétől az újszülöttek fájdalomérzetének méréséig számos olyan kutatás...","id":"20250522_hvg-kutatohalozat-uzletei-hun-ren-startup","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/21f12d24-1849-49ee-9ad7-37c1cf8a3acf.jpg","index":0,"item":"f0823c00-ccf3-4c37-b284-50bbfef7ca4a","keywords":null,"link":"/360/20250522_hvg-kutatohalozat-uzletei-hun-ren-startup","timestamp":"2025. május. 22. 12:15","title":"A magyar kutatók belecsapnak az üzletbe: a találmányok piacra segítésébe kezd a HUN-REN","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"28f70daa-39d3-4c7f-9fa6-d33f6d1f38f5","c_author":"Mészáros Márton Balázs","category":"gazdasag","description":"Egy év alatt 2000 milliárd forinttal nőtt a 100 leggazdagabb magyar vagyona, a leggyorsabban azok gyarapodtak, akik a legközelebbi kapcsolatban vannak a hatalommal: Mészáros Lőrinc másfélszeresére, Tiborcz István és Jászai Gellért közel kétszeresére növelte vagyonát.","shortLead":"Egy év alatt 2000 milliárd forinttal nőtt a 100 leggazdagabb magyar vagyona, a leggyorsabban azok gyarapodtak, akik...","id":"20250522_100-leggazdagabb-magyar-meszaros-lorinc-csanyi-sandor-tiborcz-istvan-jaszai-gellert-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/28f70daa-39d3-4c7f-9fa6-d33f6d1f38f5.jpg","index":0,"item":"0c4d877b-e097-48cb-b68f-f673d622a898","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250522_100-leggazdagabb-magyar-meszaros-lorinc-csanyi-sandor-tiborcz-istvan-jaszai-gellert-ebx","timestamp":"2025. május. 22. 06:00","title":"Itt az új gazdaglista: Tiborcz és Jászai duplázott, Mészáros csak a tavaly óta szerzett vagyonával a hatodik leggazdagabb lenne","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"49f1fb78-3331-4638-9a50-89a21c25ddad","c_author":"EUrologus","category":"eurologus","description":"Brüsszelben szerdán és csütörtökön plenáris ülést tart az Európai Parlament, és a nagy pártok azt javasolják, hogy vegyék napirendre a magyar átláthatósági törvény ügyét. Bár az erről szóló döntést csak a plenáris ülés kezdetén, délután háromkor hozza meg az EP, a Fidesz parlamenti frakciójának vezetése valamennyi képviselőnek levelet küldött, amelyben a törvény mellett érveltek.","shortLead":"Brüsszelben szerdán és csütörtökön plenáris ülést tart az Európai Parlament, és a nagy pártok azt javasolják...","id":"20250521_atlathatosagi-torveny-europai-parlament-jogallamisag-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/49f1fb78-3331-4638-9a50-89a21c25ddad.jpg","index":0,"item":"8e6ff004-5837-4732-8ab3-eb7b10a60e4a","keywords":null,"link":"/eurologus/20250521_atlathatosagi-torveny-europai-parlament-jogallamisag-ebx","timestamp":"2025. május. 21. 10:22","title":"„Gyakorlati szükségszerűség” – levelet küldött az „átláthatósági” törvény miatt két fideszes politikus az Európai Parlament képviselőinek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"da044716-bb0d-499f-8ef2-3c399c5a4647","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"És ez csak a tavalyi eredménye, az idei nagy dobását, a dalt, amelyben politikusok pénzecskéjéről énekel, és amit már több mint 22 millióan láttak a Youtube-on, még nem is számolták bele.","shortLead":"És ez csak a tavalyi eredménye, az idei nagy dobását, a dalt, amelyben politikusok pénzecskéjéről énekel, és amit már...","id":"20250521_majka-dyma-mm-kft-arbevetel-nyereseg-vallalkozas-kkv-rapper","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/da044716-bb0d-499f-8ef2-3c399c5a4647.jpg","index":0,"item":"dbf6d227-1e01-4c14-8b1d-fa556b068b6a","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250521_majka-dyma-mm-kft-arbevetel-nyereseg-vallalkozas-kkv-rapper","timestamp":"2025. május. 21. 09:41","title":"Fürdik a pénzben Majka, szép summát vett ki osztalékként cégéből","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4c53307f-3073-459f-bb12-98509be7f3d7","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Az MVM-mel szerződött a Mol, így az eddiginél több azeri kőolajhoz juthat hozzá.","shortLead":"Az MVM-mel szerződött a Mol, így az eddiginél több azeri kőolajhoz juthat hozzá.","id":"20250522_mol-mvm-olaj-azeri","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4c53307f-3073-459f-bb12-98509be7f3d7.jpg","index":0,"item":"2cc03ae7-be85-4922-9d9c-45d987fb00ae","keywords":null,"link":"/kkv/20250522_mol-mvm-olaj-azeri","timestamp":"2025. május. 22. 14:32","title":"Még több olajat szerez Oroszországon kívülről a Mol","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4a46b622-cb39-4d6e-ab68-be82dea85b73","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Az epicentruma Herakliontól 56 kilométerre volt, de még Athénban is érezték.","shortLead":"Az epicentruma Herakliontól 56 kilométerre volt, de még Athénban is érezték.","id":"20250522_foldrenges-kreta-heraklion","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4a46b622-cb39-4d6e-ab68-be82dea85b73.jpg","index":0,"item":"d2c05a51-8471-4889-b8ed-29af00fa6b51","keywords":null,"link":"/vilag/20250522_foldrenges-kreta-heraklion","timestamp":"2025. május. 22. 10:07","title":"6,1-es földrengés rázta meg Krétát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dfb2be1b-e0d8-49c1-98d1-b84271bea0e3","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A szakemberek szerint két lehetőség van: megtanulunk együtt élni a madarakkal, vagy várjuk, hogy csendben kihaljanak, és ne okozzanak nekünk kellemetlenséget.","shortLead":"A szakemberek szerint két lehetőség van: megtanulunk együtt élni a madarakkal, vagy várjuk, hogy csendben kihaljanak...","id":"20250521_tatabanya-lakotelep-varju-tamadas-rendorok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dfb2be1b-e0d8-49c1-98d1-b84271bea0e3.jpg","index":0,"item":"9d05ecc8-f151-41ed-bad0-1e5f7a055353","keywords":null,"link":"/elet/20250521_tatabanya-lakotelep-varju-tamadas-rendorok","timestamp":"2025. május. 21. 12:36","title":"Rendőrök vitték el a repülni tanuló varjúfiókákat a tatabányai lakótelepről, mert az őket védelmező szülők emberekre ijesztettek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az e-rollerek ugyan joghézagokban gurulnak, de a Kúria szerint annyira azért nem, hogy annyit ne lehetne megállapítani: gépi hajtású járművekről van szó. A kormány azt ígéri, lesz KRESZ-módosítás, de azt nem árulják el, mikor. Pedig az e-rollerek szabályozása nagyon sürgős lenne.
Az elektromos roller gépi meghajtású jármű – döntött a Kúria egy ittas e-rolleres ügyében. A döntés még tavaly őszi, egyes beszámolók szerint a rendőrség mostanában kezdett el hivatkozni rá – pedig a döntésnek nem feltétlenül kellene befolyásolnia a rendőrök eljárási gyakorlatát. A rendőrség nem tudott statisztikai adatokkal szolgálni a hvg.hu-nak arról, hogy hány részeg e-rollerest kaptak el, hogyan intézkedtek velük szemben stb, mert arra hivatkoznak, hogy jogszabályi meghatározás híján nem tudni, mi az az e-roller.
"A jelenleg hatályos KRESZ nem ismer elektromos roller járműkategóriát, így ezen mikromobilitási eszközöket bizonyos műszaki jellemzőik alapján kell a KRESZ-ben nevesített járműkategóriák valamelyikébe besorolni.
Ezek jellemzően segédmotoros kerékpárok, de egyesek akár kerékpárnak vagy motorkerékpárnak is minősülhetnek. Ezekkel azon járműkategóriára vonatkozó szabályok szerint kell közlekedni, amelyiknek az eszköz megfeleltethető
– közölte a rendőrség. Ez praktikusan azt jelenti – ha jól értjük –, hogy az intézkedő rendőrön múlik, hogy az adott eszközt milyen járműkategóriának felelteti meg, majd az arra a kategóriára vonatkozó szabályokat kéri számon az eszköz vezetőjén.
Fazekas István
A rendőrség annyit megerősített, hogy gép meghajtású járművel el lehet követni járművezetés ittas állapotban bűncselekményt.
Büntetőügyekben gépi hajtású jármű
A szóban forgó bírósági ügy – annak nyomán, hogy ittas vezetésen értek a rendőrök egy e-rollerest – még 2021-ben kezdődött, azóta két bíróság is úgy ítélt, hogy a delikvens nem vezetett ittas állapotban járművet, mivel a hatályos jogszabályok szerint (a közlekedési szabályokról szóló KRESZ és a járművek műszaki szabályairól szóló KÖHÉM) az elektromos roller nem sorolható be egyik járműkategóriába sem. Márpedig ha nem jármű, akkor ittas vezetése nem számít ittas járművezetésnek.
A Kúria azonban máshogy látta, ezért az ügyet visszadobta az elsőfokú bíróságra. A Kúria ugyan elismerte, hogy az e-roller nem sorolható be egyik járműkategóriába sem, ugyanakkor a KRESZ-ben van egy általános járműfogalom: „közúti szállító- vagy vontatóeszköz”, illetve a jármű fogalma ennél is tágabban értelmezendő, hiszen járműnek a szárazföldi, vízi, légi személyszállító és teherhordó eszközöket szokás tekinteni. A Kúria arra is emlékeztetett, hogy
vannak olyan eszközök, amiket akár járműnek is tekinthetnénk, ám ezeket a KRESZ tételesen felsorolja, ilyen például a talicska vagy a babakocsi. Az elektromos roller nem szerepel a kivételek közt.
Tehát az e-roller jármű, ráadásul mivel motor („beépített erőgép”) hajtja, gépi meghajtású jármű. Ebbe a kategóriába tartozik például a villamos, és nem azonos a gépjárművek kategóriájával, ahova a gépkocsik és a motorkerékpárok tartoznak. Tehát mivel az e-roller gépi meghajtású jármű, büntetőügyekben ennek megfelelően kell megítélni.
Ha ittas vezetésről van szó, akkor ez minimum pénzbírságot, esetleg a jogosítvány bevonását jelenti.
Veres Viktor
A Kúria döntésének hatása lesz az összes folyamatban lévő ittas rollerezéses ügyre, illetve a jövőbeliekre. A jelek szerint a rendőrség is hivatkozik erre a döntésre, bár ez nem teljesen megalapozott, a döntés ugyanis csak arról szól, miként kell kezelni az e-rollereket büntetőügyekben, arról nem, hogy mondjuk egy közúti ellenőrzés során milyen eszköznek kell tekinteni. Vagy egyáltalán járműnek-e. A rendőrség beszámolók tanúsága szerint jellemzően a Pintér Sándor belügyminiszter által kiadott ukáznak megfelelően évek óta segédmotoros kerékpárként kezeli az e-rollereket – legalábbis ami az ittas vezetést illeti –, akiket így elkaptak, eddig abban reménykedhettek, hogy a bíróság majd felmenti őket.
Egyáltalán mi az az e-roller?
Az ittasan e-rollerezők utolsó reménysugara is elveszett ezzel, ugyanakkor az e-rollerek helyzete nem lett rendezettebb. Ami azt illeti, a rendőrségi gyakorlat sem konzekvens, hiszen ha az e-rollereket segédmotoros kerékpárnak tekintik, akkor a vezetőkön a bukósisakot, a jogosítványt, a járműre pedig a kötelező biztosítást is számon kellene kérniük. Még soha senki nem számolt be ilyesmiről.
Egyébként a rendőrök kerékpárként is kezelhetnék az elektromos rollereket.
A közhiedelemmel ellentétben kerékpározni is tilos ittasan, épp csak a kerékpárra nincs zéró tolerancia, a rendőr megítélésére van bízva, járművezetésre alkalmas állapotban van-e a delikvens.
Az e-rollerek továbbra is szinte teljes joghézagban leledznek, besorolásuk és szabályozásuk nagyon sürgős lenne. Jelen állás szerint nem szabályozott, milyen műszaki előírásoknak kell megfelelniük az e-rollereknek, olyan apróságokról nem beszélve, hogy hogyan lehet velük közlekedni. Például mehetnek-e úttesten, kerékpárúton, járdán? Egy reális szabályozásnak a járdáról le kellene tiltania őket, ott még a kerékpáros is csak erősen indokolt esetben (használhatatlan úttest) mehetnek. De a segédmotoros kerékpárok nem használhatják a kerékpárutakat és -sávokat, ami azért túlzás lenne.
MTVA / Bizományosi: Jászai Csaba
Milyen sebességhatárok vonatkoznak rájuk? És ahogy már felvetettük: kell-e bukósisakot hordani e-rollerezés közben? Esetleg csak lakott területen kívül bizonyos sebesség fölött, mint a kerékpárok esetében – utóbbi persze a létező legéletszerűtlenebb közlekedési szabály, szóval nem lenne meglepő, ha a kormány kiterjesztené. És kell-e kötelező biztosítást kötni az e-rollerekre? Kell rá jogosítvány? Hány éves kortól lehet vezetni? Lehet utast szállítani?
A kormány kerülgeti a forró KRESZ-t
A probléma nem új, az elektromos rollerek évek óta meglehetősen elterjedtek Magyarországon – főleg a fővárosban – is. A kormány állítólag dolgozik egy jogszabálymódosítás-csomagon – már évek óta. A dolog most ott áll, hogy „a KRESZ módosításának tárgyában beérkező javaslatok szakmai véleményezése és annak alapján a jogszabály-módosítás kialakítása folyamatban van. Ezt követően kezdődhet meg az előterjesztés közigazgatási, majd társadalmi egyeztetése” – közölte a hvg.hu-val az illetékes Építési és Közlekedési Minisztérium.
A tárca továbbá megígérte, hogy
a társadalmi egyeztetésre bocsátott jogszabálytervezetet a kormányzati honlapon elérhetővé fogják tenni.
Igaz, a közlekedési terület épp nemrég cserélt gazdát a kormányban, többször. Az új kormányban először a Palkovics László vezette innovációs minisztériumban Vitézy Dávid államtitkár alá került, majd a Lázár János vezette építési tárcához – immár Vitézy nélkül. És az is igaz, hogy egy KRESZ-módosításhoz a Belügyminisztériumnak is lenne köze. Mindez azért többévnyi halogatást aligha indokol, még akkor sem, ha a KRESZ-t nem csak a rollerek miatt kellene módosítani, az egész jogszabály elavult, számos ponton életszerűtlen, és a többszöri ráncfelvarrás után túlságosan bonyolulttá vált.
Lázár János
Veres Viktor
Valószínűbb, hogy a kormány egész egyszerűen nem szívesen nyúl a KRESZ-hez, az autósokat akár csak érintőlegesen érintő minden változtatástól látványosan tartanak a Fideszben. Kivéve persze, ha mondjuk egy, az autótulajdonosoknak kedvező üzemanyag-ársapka választások előtti bevezetéséről van szó.