Kihívások és lehetőségek – mire számítanak az európai vállalkozások?
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Van olyan tejüzem, amely megtízszerezte az eredményét, de a legnagyobb is harmadával nagyobb nyereséget zsebelhet be. Az alapanyagot termelők sem jártak rosszul. Az ágazati szereplők szerint mégsem kecsegtető a helyzet.
Az utolsó békeév óta eltelt három évben a tejtermékek ára megduplázódott: míg 2022 közepéig csak araszolgattak felfelé, addig tavaly nyártól a tejért már havonta kellett 20 forinttal is többet fizetni. Az árak gyártónként is eltérően alakultak, van olyan márka, amelyért a többi jócskán megdrágult terméknél is legalább 20-30 százalékkal többet kell fizetnünk. A KSH adatai szerint márciustól már némi árcsökkenés tapasztalható, de ez az árszint a 2022. januárinak még mindig inkább a kétszerese.
Az élelmiszer-inflációért a kiskereskedelmet okolták, mondván az árstopos termékeken keletkezett veszteségüket úgy kompenzálják, hogy azt szétterítik más termékeken. A nagy áruházláncok többsége mégis csökkenő profittal zárta a 2022-es évet, szemben a legnagyobb élelmiszer-feldolgozókkal, így a tejüzemek sem panaszkodhatnak. A Sole-Mizo Zrt. megháromszorozta a nyereségét, a tavalyelőtti 832 milliós adózott eredményét 2,7 milliárdra tornázta fel, a Naszálytej megtízszerezte a nyereségét. A nagyobbak közül az Alföldi Tej produkált negatív eredményt, de a tavalyelőtti 1,8 milliárdos veszteségét ez a cég is javította 1,4 milliárdra. Az Alföldi Tej Kft 2016-ban megvásárolta a Friesland Campina debreceni üzemét, majd 4,8 milliárd forint állami támogatással együtt 15 milliárdos fejlesztést hajtottak végre, 2020-ban fejezték be a beruházást, az esedékes törlesztőrészlet 1,4 milliárd forint, tehát alighanem a veszteség ennek tudható be.
Itt azért azt is hozzá kell tenni gyorsan, hogy még a Matolcsy-féle jelentésekben is rosszul teljesítőként emlegetik az élelmiszeripart, így az árbevételarányos 2 százalékos profit valójában nem is rossz, bár nem mindegy, hogy mivel érték el a jobb eredményeket.
A költségeik ugyanis nekik is növekedtek. Mindjárt a tejé, ahol az átadási árak emelését azzal indokolták a tejüzemek, hogy a nyerstej, az energiaárak, és a bérek is nőttek. Így a feldolgozók anyagköltségei is legalább 50 százalékkal magasabbak voltak, a bérekre 10-15 százalékkal fizettek többet 2022-ben, mint az előző évben. A gáz ára a kétszeresére nőtt, a villamos energiáé 5-8-szorosára, attól függően, melyik cégnek hogy sikerült megkötni a szerződéseit.
A jelek szerint azonban áraikban érvényesíteni tudták, az árbevételük alaposan kilőtt: a Sole-Mizo belföldön 18 milliárd forinttal, külföldön 13 milliárd forinttal növelte értékesítését, ami 44, illetve 30 százalékos bővülés. A Naszálytejnél az importból 10 milliárddal (48 százalékkal), az exportból 300 millióval (80 százalékkal) folyt be több pénz a tavalyinál. Az Alföldi Tej Kft. belföldi értékesítése 75,8 milliárdot tett ki, ami 43 százalékkal több a tavalyinál, exportból 36 százalékkal jutott több bevételhez. Az alapanyagért ez a cég is 43 százalékkal többet fizetett, a vállalatnak az energiára is háromszor annyi ment el, mint 2021-ben, 2,4 milliárd helyett tavaly 7,9 milliárd energiaszámlát fizettek. A holland FrieslandCampina 26 százalékkal növelte az adózott eredményét, ez majdnem négymilliárdos adózott profitot jelent, miközben a cég értékesítési árbevétele 37-ről 46 milliárdra nőtt.
A cégek jellemzően nem vettek osztalékot a vállalkozásaikból, erre magyarázat lehet az, hogy a 2023-as év sem ígérkezik könnyűnek, még úgy sem, hogy a nyerstej a tavalyi csúcs felére esett vissza, és most már 20 százalékkal olcsóbb, mint 12 hónappal ezelőtt.
Az alapanyagköltségeket jelentős részben a nyerstej felvásárlása teszi ki, a nemzetközi árak pedig a tavalyi évben magasak voltak. Ennek megfelelően a tejtermelő gazdaságok, annak ellenére, hogy a takarmányárak is az egekben voltak, a feldolgozókhoz hasonlóan jó évet zártak. A Mészáros Lőrinc agrárcsoportjához tartozó Sárvári Mezőgazdasági Zrt. is majdnem megduplázta a nyereségét, a tavalyelőtti 703 millióról nőtt 1,3 milliárd forintra. Az árbevételük 25 százalékkal, 3,8 milliárdról 4,7 milliárdra nőtt. Míg a bevételüknek a 48,5 százaléka származott a tejtermelésből 2021-ben, addig 2022-ben már a 62,9 százaléka folyt be ebből. A nyereségnövekedés egyik eleme lehet, hogy a belföldi értékesítésük csökkent, míg exportból 1,1 milliárd forinttal több folyt be. A beszámolóból az nem derül ki, hogy a nyerstejet adták-e el külföldön, és ebből származik-e a többletbevétel, de szakipari körökből úgy tudjuk, hogy a nyerstej nemzetközi piaci árának növekedése miatt megérte kivinni a feldolgozatlan tejet, ugyanis a hazai termelői árak mindig hónapok múltával követik le az európai felvásárlási árakat.
Ha valamely cég akkor adott el külföldön nyerstejet, amikor itthon még nem igazodott az ár a nemzetközi árszinthez, akkor gyakorlatilag nulla hozzáadott értékkel 20-30 százalékos többletet érhetett el. Nyilván nem minden tejtermelő jött ki jól a tavalyi évből, de a tejtermeléssel és vegyesgazdálkodással foglalkozó Hód-Mezőgazda Zrt. 40 százalékkal növelte a profitját, és a kifejezetten tejtermelő Makói Hagymakertész Kft. is az elmúlt öt év legjobb eredményét produkálta.
Mi kerül a trappista sajtban 4000 forintba, ha magyar termék?
Hiába készül valami magyar alapanyagokból Magyarországon, így is meredeken emelkedik az ára. Ez tehát még akkor is így van, ha az árut a szomszéd városból rendelik meg és forinttal fizetnek érte. De miért van ez így? Hogyan tudja a forint gyengülése áttételesen is drágítani a bevásárlásainkat?
A GVH januárban indított gyorsított eljárást a tejpiaci viszonyok felderítésére, ezt május elején zárta le. A jelentésben, igaz, a trappista árszintjét részletezve, de kiemelték, hogy bár a kiskereskedelem is a korábbiaknál nagyobb árréssel dolgozott a tavalyi évben, de ez önmagában nem indokolná a fogyasztói árak tapasztalt emelkedését. Azt kifogásolta a GVH, hogy az ágazat szakmai szervezete, a Tej Terméktanács a nyerstej felvásárlásakor olyan árképletet alkalmaz, amely előrevetíti a tejtermékek további drágulását. A Tej Terméktanács úgy reagált a jelentésre, hogy az árprognózisuk lehet, hogy nem megfelelő, de 10 évvel ezelőtt a GVH azt nem kifogásolta.
A hazai piac nem képes függetlenül működni a nemzetközi piactól, ha a hazai árak nem követnék le a külföldön elismert árakat, akkor nem maradna itthon nyerstej, holott így is annak 10 százalékát kamionokban kiviszik.
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Összefoglaló a kedvezményes konstrukciók feltételeiről: mire, milyen feltételekkel lehet igényelni ilyen forrást?
Főszabály szerint a munkabért forintban kell fizetni. Vannak azonban kivételek, amely esetekben ettől el lehet térni.
Az idénymunkásokat foglalkoztató vállalkozásoknak kihívás a szabályok szigorodása.
Magyarországon már szinte hagyománya van az asztronauták köszöntésének, de az utolsó óta is eltelt 45 év. Nem tudni, Kapu Tibort mivel fogják fogadni, mindenesetre az MNB már rárepült az űrrepülésére.
Politikusokat, és résztvevőket kérdeztük Tusványoson arról, hogy el tudják-e képzelni, hogy a Fidesz 2026-ban ellenzékbe kerül.