Tetszett a cikk?

A legnagyobb változás az lesz az új adószabályokkal, hogy több mint 30 forinttal megnő az üzemanyagok jövedéki adója literenként, a fogyasztói ár ennél is jobban emelkedhet. Több eddigi különadót megtartanak úgy, hogy normál adót csinálnak belőle, a légitársaságokat úgy adóztatják, hogy a környezetkímélőbb gépeket használják inkább, és akár a családtámogatásoknál, akár a megbízható adózói minősítésnél elnézik azt, ha egy kevés tartozása van az embernek vagy a cégnek.

Beadta a kormány a 2024-es adóváltozásokról szóló törvénytervezetet – összesen 153 oldalon keresztül sorolják, hogyan változhatnak meg az adózási szabályaink a következő évtől, már ha a parlamenten a mostani formájában megy át a javaslat. Az adócsomag pdf-ben itt olvasható, mi pedig átnéztük a legfontosabb részleteit.

A járműüzemanyagok adója egészen látványosan nő, több mint 30 forinttal literenként. Egész pontosan úgy néz ki a változás:

  • A benzin jövedéki adója abban az esetben, ha a kőolaj világpiaci ára hordónként 50 dollárnál több, literenként 120 forintról 152,55 forintra nő, ha pedig a kőolaj világpiaci ára a hordónkénti 50 dollár alatt marad, akkor 125 forintról 157,55 forintra nő a jövedéki adó.
  • A petróleum jövedéki adója hordónkénti 50 dolláros világpiaci olajár felett 124,2 forintról 152,55 forintra nő, 50 dolláros olaj alatt 129,2-ről 157,55 forintra,
  • a gázolaj adója pedig 50 dolláros világpiaci olajár fölött 110,35-ről 142,9 forintra nő literenként, 50 dolláros olajár alatt 120,35 forintról 152,9 forintra.

Mindehhez érdemes hozzátenni, hogy a jövedéki adó a nettó árra kerül, erre jön még az áfa, amely a termékek esetében 27 százalék, vagyis alapesetben, az ártól függetlenül 41,3 forintos emeléssel kell számolniuk az autósoknak.

Veres Viktor

Az autózáshoz kapcsolódóan egy könnyítés lett: mostantól az egyesületek és alapítványok nem csak a saját tulajdonukban álló autó után nem kell, hogy gépjárműadót fizessenek, hanem az után sem, amelyet ők az üzemben tartói, vagy ha a jármű tulajdonosa egy köztestület. A többiek pedig mostantól nem feltétlen kell, hogy két részletben fizessék be a gépjárműadójukat, kérhetik azt is, hogy egyszerre, április 15-ig intézzék el ennek az ügyintézését.

Megváltozik a légitársaságok adója, méghozzá úgy, hogy a környezetbarátabb repülők után csökken, a károsabbak után nő az adó. Így aztán:

  • ha az egy ülésre jutó károsanyag-kibocsátási érték 10,5 kilónál kevesebb, akkor Európába (kivéve Törökországot, valamint Oroszországot és Belaruszt, ahova most amúgy sem nagyon érdemes utazni) 2700 helyett 1600, Európán kívülre 6800 helyett 3900 forint lesz az adó utasonként,
  • ha 10,5-17,5 kiló közötti az érték, akkor nem változik, marad Európába 3900, máshova 9750 forint,
  • ha viszont 17,5 kiló fölötti, akkor 5100-ról, illetve 12 700-ról 6200-ra, illetve 15 600-ra nő.

Egy kicsit még csavarnak a légitársaságokra vonatkozó szabályokon: eddig az a légitársaság volt köteles iparűzési adót fizetni, amelynek magyarországi telephelye van (vagy itteni a székhelye), mostantól telephelynek számít a repülőtér is, tehát még így sem lehet megúszni az adózást. Azt is rögzítik, hogy a légitársaságok adójának kiszámolásakor a nettó árbevétel részének kell tekinteni nem csak a jegyárbevételt, hanem a helybiztosítás díját, poggyászdíjat, pótdíjat is. Ez nem kis összeg: a Magyarország vezető légitársaságainak számító fapadosok (Ryanair, Wizz Air) esetében ezek a díjak már többet hoznak, mint a jegyárból származó bevételek.

 

Megváltozik a légitársaságok adója is
AFP / NICOLAS ECONOMOU

A törvényjavaslat hosszasan sorolja azokat a változásokat is, amelyek vagy a különadókról szóló rendeletben, vagy a kormány valamelyik másik rendeletében benne voltak, most viszont már törvény is lesz belőlük –

azaz eddig ez volt a kivétel, mostantól viszont az alap lesz.

Ilyen például az energiaellátók jövedelemadója, a tranzakciós illeték, a bankadó, és minden olyan jövedéki adó, amelyet a különadó-rendelettel emeltek meg.

A családtámogatásokat eddig akkor lehetett igénybe venni, ha az embernek nem volt semmilyen köztartozása. Most egy kis mozgásteret ad a kormány: 30 ezer forint alatti köztartozás, valamint 5 ezer forintnál kevesebb adótartozás még belefér. Erre hasonlít, csak épp céges szabályozásban, hogy amikor a NAV megbízható adózónak minősít egy vállalatot, akkor a 100 ezer forint alatti végrehajtásról szóló megkereséseket nem veszi figyelembe.

Aki családi kedvezményt vett igénybe a személyi jövedelemadójából, az egy kis könnyebbséget még kap: eddig az adóbevallásnál kellett nyilatkozni arról, a család melyik tagja veszi igénybe ezt, mostantól már év közben is lehet majd változtatni.

Megváltoztatják a munkaerő-kölcsönzők szabályait is. Eddig ezeknek ott kellett iparűzési adót fizetni, ahol a székhelyük vagy telephelyük van, így viszont ki lehetett kerülni az adózást. Mostantól minden olyan önkormányzatnak is fizethetnek, ahol a kölcsönzött munkavállalók egy év alatt legalább 1440 munkaórát dolgoznak.

A 30 éven aluli anyák adómentességét is törvénybe írják. A kedvezmény mindig az előző év júliusi bruttó átlagkereset szintjéig érvényesíthető, ez idén havi 499 952 forint. A 18,5 százalékos társadalombiztosítási járulékot azonban meg kell fizetniük a fiatal anyáknak is.

 

A 30 évnél fiatalabb anyák adómentsségét is törvénybe foglalják
AFP / Caia Image / Science Library

Azt is egy rendelettel szabályozták tavaly nyáron, hogy az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulás, vagyis az ekho mértéke csökken, tavaly szeptemberből ennek a munkáltatókat terhelő 13 százalékos részét nem kell megfizetni, csak a munkavállalókat terhelő 15 százalékos ekho marad. Most a 13 százalékra utaló részt ki is veszik a törvényből, szóval marad a 15 százalékos rész.

Az adótanácsadói és adószakértői szakmákhoz már most is szakképesítés szükséges, most viszont a kormány hatósági képzést vezet be, jogszabályba írja a képzés és a vizsgáztatás feltételeit.

És hogy haladjunk a korral is: a könyvvizsgálóknak mostantól nem lesz kötelező közzétenniük a faxszámukat. Még hogy nincs fejlődés ebben az országban!

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!