szerző:
MTI/hvg.hu
Tetszett a cikk?

Kívülálló okokkal magyarázzák, hogy eddig csak veszteséget termelt a közel ötmilliárd állami forintból megvalósított tiszai nyaralóhajózási program. A Mahart Zrt. most B-tervvel reméli fellendíteni a programot: szállásként is kínálja a kikötőben álló folyami jachtokat, és akár egy napra is kiadja majd a hajókat. Az idei szezonban egy hajót átlagosan 15 naponta vittek el a vendégek, átlagosan négy napra.

A globális események miatt elmaradó külföldi vendégek helyett a magyar családok kiszolgálására helyezi a hangsúlyt a Mahart Magyar Hajózási Zrt. a Tisza-tavi és Tokaj térségbeli nyaralóhajózás fellendítésére.

A nyaralóhajózás helyzetére Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő hívta fel a figyelmet a minap, azt állítva, hogy kihasználatlanul vesztegelnek az alkalmanként több százezer forintos díjért bérelhető „luxus folyami jachtok”, párhuzamba állítva a kormányközeli gazdasági elit hajózási szokásaival. Erről a hvg.hu is beszámolt, és kérdéseket is küldtünk a cégnek, amely csütörtökön az MTI-hez juttatott el egy közleményt az ügyben.

Nagyot bukik a Mahart a kormány "kikötőben rohadó" tiszai álomhajóin

Kihasználatlanul vesztegelnek a kikötőkben a nyaralóhajók, melyekkel külföldi turistákat szeretett volna a Tiszához csábítani a kormány. A közel ötmilliárdos fejlesztéssel forgalomba állított folyami luxusjachtok sorsára Hadházy Ákos hívta fel a figyelmet. Azt a Mahart is kénytelen elismerni, hogy súlyos összegeket bukik a nyaralóhajózáson.

A Mahart Zrt. ezzel szemben jelezte, hogy az idei szezonban eddig 142 hajókiadás történt, és a vendégek átlagosan négy napra vittek el egy-egy hajót, és gyakoriak voltak a last minute foglalások. Vagyis ha a cég 20 hajójával számolunk, akkor egy hajót átlagosan hétszer adtak ki május 1-jével induló idei szezon csütörtökig eltelt 108 napja során. Ez azt is jelenti, hogy

egy hajót átlagosan nagyjából 15 naponta vittek el a vendégek.

A Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős kormánybiztos nevéhez fűződő, a 2010-es évek végén kitalált, 4,9 milliárd forintnyi állami pénzből megvalósított program 2020-ban indult be, de eddig nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Az első tesztévben a koronavírus-járvány miatt leálltak a nemzetközi utazások, és ez a helyzet 2021-ben sem javult, 2022-ben pedig az ukrajnai háború vetette vissza a forgalmat, mint a Mahart írta:

a nyaralóhajózás ilyen értelemben kedvezőtlen feltételek között kezdte meg a működést.

Ez az eredményeken is meglátszott, a Mahart Zrt. 2021-ről szóló beszámolójában (ez a legfrissebb, ami elérhető, a tavalyi eredmények még nem ismertek, az ezzel kapcsolatos kérdéseinkre még várjuk a választ) az olvasható, hogy a nyaralóhajózás éves szinten 100 millió forintos veszteséget okoz a cégnek. Emellett tavaly – más állami cégekkel együtt – az Állami Számvevőszék is vizsgálta az állami cég gazdálkodását, aminek 2020-as vagyongazdálkodási kockázatát magasra értékelte, és ez az érték azután sem változott, hogy erre az ÁSZ felhívta a figyelmüket. Nem csoda, hogy a Mahart alkalmazkodni kénytelen az elmúlt évek tapasztalataihoz, és – mint írták – „B" tervet dolgoztak ki. Ettől várják az üzemi eredmények javulását. A B-terv részeként pedig:

  • a nyaralóhajók kiskörei bázisát Családbarát Kikötő és Rendezvényközponttá alakítják át, ahol a „magyar családok a tervezett programok révén maradandó élményt szerezhetnek, és közben megtapasztalhatják a Tisza-tó és Tokaj természeti értékeit”,
  • a kikötőben álló hajókat a továbbiakban szálláshelyként is hasznosítják,
  • csapatépítésre akár egy napra is ki lehet majd bérelni őket (a jelenlegi csomagokban a legrövidebb időszak egy kétnapos hétvége, ami a legkisebb, négyszemélyes hajók esetében kedvezményesen 339 150,-, a legnagyobb, nyolcszemélyeseknél pedig 475 150,- forintba kerül),
  • saját üzemeltetésű büfét nyitottak Lábasház néven, és hasonlóképpen működtetik a közeli kilátót,
  • emellett a szolgáltatások bővítése érdekében beszereztek húsz összecsukható, hajón szállítható kerékpárt és tíz kenut is.

A Mahart Magyar Hajózási Zrt. nettó árbevétele 2021-ben 162,2 millió forintot tett ki, az egy évvel azelőtti 112,8 millió forinttal szemben. Az adózott eredmény 91,8 millió forintos mínuszt mutatott 2021-ben, ami éles ellentétben áll az egy évvel korábbi 141,2 millió forintos plusszal. Az 1955-ben alapított Mahart Magyar Hajózási Rt. tevékenységi köre új cégek átalakításával párhuzamosan 1992-től szűkült: a szétválás 2003-ban folytatódott. A Mahart Magyar Hajózási Zrt. fő tevékenysége jelenleg a céginformációs adatok szerint a vízi szállítást kiegészítő szolgáltatás.

* * * Támogatott hitel vállalkozások számára

A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!