Kiberbiztonság: Meddig kell elkészülnie a kötelező auditnak?
A kiberbiztonsági követelmények teljesítése érdekében további fél év felkészülési időt kaptak az érintett szervezetek.
A bújtatott áremelés ellen jó eséllyel pár, az EU által előírt módszer segíthet, nem a propaganda.
Újabb bizonyítékát adta a kormány annak, kimeríthetetlen a fantáziája, ha "a magyar családok megvédéséről" van szó. A Gazdaságfejlesztési Minisztérium hétfői közleménye szerint ezúttal a kereskedelemben zsugorflációként ismert gyakorlatnak üzentek hadat – követve az orbáni mantrát, miszerint a kereskedő multik spekulánsként szedik ki az emberek zsebéből a pénzt.
A tárca közleményének első felében persze még egy másik mantra ismétlődik a brüsszeli meg szankciós inflációról, amit a kormány keresztes lovagként egy szál karddal (kötelező akciózás, árfigyelő, stb.) küzd le egy számjegyűre. A szerző a közepén lendül be igazán, amikor arról ír, hogy a „multik profitéhsége és az árspekuláció nem múlt el”.
Elidőzhetnénk persze itt is, felidézve például az elmúlt hetek darálthúsháborúját a diszkontokban, amely világosan megmutatta, ha valamit szeretnének a multik, az az, hogy minél olcsóbban tudjanak beszerezni árut, amit aztán minél alacsonyabb áron tudjanak értékesíteni – igen, lehetőleg haszonnal, de ettől még talán nem kellene magánvállalkozásokat spekulánsnak nevezni.
De menjünk inkább tovább, ahogy a GFM is teszi, megtalálva az új ellenséget: a bújtatott áremelést. Mint írják, „a multik amellett, hogy nagyobb mértékben emelik áraikat, mint azt a gazdaság indokolná, a magas árak miatt kieső fogyasztói keresletcsökkenést látva rejtett áremelésekkel vagy a minőség rejtett csökkentésével trükköznek annak érdekében, hogy tovább növeljék profitjukat”.
„Az árspekuláns multik viselkedésének eredménye az lehet, hogy a fogyasztók a korábbiaknál kevesebbet kapnak a pénzükért a megvásárolt termékekből, ezáltal jelentősen csökken a családok pénzének vásárlóértéke, sőt az is előfordulhat, hogy rosszabb minőségű termékekhez jutnak hozzá, ami egészségügyi szempontból is kiemelt kockázat. A zsugorinfláció különösen azért fogyasztóellenes, mert a multik kihasználják, hogy a vásárlóknak kevésbé tűnik fel a mennyiségi vagy minőségi változás a csomagolásokon, figyelmük többnyire az árcédulákra koncentrálódik. A vásárlók megtévesztése ellen azonban a kormány a leghatározottabban fel fog lépni és megakadályozza, hogy a családokat - különösen ebben a nehéz gazdasági helyzetben - megkárosítsák” - áll a GFM közleményében.
Igen, a kormány felfedezte a zsugorflációt (shrinkflation), amely alapvetően azt jelenti, hogy a változatlan ár kisebb méretet vagy alacsonyabb minőséget takar. A jelenség nem új, és bár jellemzően kötődik az inflációhoz, nem most kezdődött el (ahogy az élelmiszer-drágulás is lassan két éve tart), az, hogy a kormány miért most fedezte fel, leginkább annak tudható be, hogy már mást nem tudtak kitalálni a multikkal szemben.
A zsugorodó termékek nyomában: tényleg nem a szánk lett nagyobb
Az inflációval együtt felpörgött a zsugorfláció is a magyar üzletekben, a tipikus válságjelenségnek tartott méretcsökkentés alól kevés termék bújhat ki, és arra is kevés példát találunk, hogy visszafordítható lenne a folyamat. Védekezni azonban lehet ellene.
A másik praktika pedig a klasszikus zsugorítás, amikor a megszokott mennyiségnél kevesebb kerül a csomagolásba egy adott termékből, így sikerül tartani az árat (vagy legalább kisebb mértékben emelni azt). Mindenki találkozott már 90 darabot tartalmazó „százas” papír zsebkendővel vagy 95 grammos tábla csokoládéval, a mosószerek vagy a chipsek csomagolására pedig már tényleg csak az igazán bátrak tudnak ránézni morgolódás nélkül.
A zsugorflációnak azonban igenis megvan az ellenszere – és ezt a „magyar családok” nem a kormánynak köszönhetik, hanem az uniós szabályozásnak.
Pár jó tanács:
És még egy dolgot érdemes hozzátenni: az, hogy bizonyos esetekben a gyengébb minőségű vagy a nagyobb kiszerelésű termék ára aránytalanul megnőtt, leginkább egy kormányzati intézkedéshez, az élelmiszer-árstophoz köthető. Az ársapkát ugyanis meghatározott kiszerelésben árult termékekre tették, így történhetett, hogy mondjuk egy kétkilós liszt egységára jelentősen magasabb lett, mint a hatósági áras egykilósé. Vagy éppen így kerülhetett a boltokba majdnem háromszoros áron a 1,5 százalékos zsírtartalmú tej a 2,8-as, ársapkáshoz képest – majd indultak meg az árak az ellenkező irányba a hatósági árak kivezetésétől gyakorlatilag azonnal.
A magyar kormányzati propagandánál hatékonyabbnak tűnő eszközt vet be egy francia áruházlánc a Carrefour. A (nálunk nem jelenlévő) multi árfigyelmeztető matricával látja el azokat a termékeit, amelyeknek a mérete csökkent, ám az ára nőtt - még úgy is, hogy az alapanyagok árszintje egyre alacsonyabb. A Carrefour ezzel beszállítóira igyekszik nyomást gyakorolni - és nyilván saját vásárlói figyelmét felhívni arra, hogy a zsugorflációnak ugyanúgy elszenvedője, mint a vásárlói.
Egy francia szupermarket matricát rak azokra a termékekre, amelyekkel át akarják verni a gyártók a vevőket
A Carrefour így szeretne nyomást gyakorolni a Pepsire és más beszállítóira.
A kiberbiztonsági követelmények teljesítése érdekében további fél év felkészülési időt kaptak az érintett szervezetek.
Összefoglaló az aktív pályázatok legfontosabb feltételeiről: kik pályázhatnak, mekkora összeget lehet igényelni, mire fordítható az elnyert támogatás.
A forint árfolyamingadozása feladja a leckét – különösen, ha importhányadot tartalmazó beruházást kell finanszírozni.
Főszabály szerint a munkabért forintban kell fizetni. Vannak azonban kivételek, amely esetekben ettől el lehet térni.
Az eset Magyar Péter országjárásának gyulai állomásán, a politikus beszéde közben történt.
Ezen a nyáron is gyakorlatilag visszabérli a főváros cége a BKV járműveinek hirdetési felületeit a Mészáros Lőrinchez köthető egyik vállalattól.
A gyakorlatsor egyszerű, egészségügyi előnyeit pedig közel 20 évnyi kutatás eredményei támasztják alá.
Első dalában a szabadságról és a nyugati jólétről énekel és rappel.