szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Carrefour így szeretne nyomást gyakorolni a Pepsire és más beszállítóira.

Bár hétfőn a magyar kormány is felfedezte a zsugorflációt, az természetesen nem csak a magyar üzletekben jelent problémát: a Carrefour szupermarketlánc árfigyelmeztető címkéket ragasztott ki az összes franciaországi üzletében számos termékre, köztük a Lindt csokoládéra, a Lipton Ice Tea-ra is, hogy nyomást gyakoroljon a beszállítókra, például a Nestlére, a Pepsire és az Unileverre, hogy csökkentsék áraikat – írja a CNN.

Mint írják, a Carrefour azokat a termékeket jelölte meg, amelyek mérete csökkent, de többe kerülnek, annak ellenére, hogy a nyersanyagárak az utóbbi időben csökkentek. A szupermarket ezzel a fogyasztók támogatását szeretné megnyerni, miközben azt szeretnél elérni, hogy a gyártók gondolják át az árpolitikájukat.

Alexandre Bompard, a Carrefour vezérigazgatója, aki egyben az FDC francia kiskereskedelmi lobbicsoportot is vezeti, többször kijelentette, hogy a fogyasztási cikkeket gyártó vállalatok nem csökkentik több ezer alapvető élelmiszer árát, annak ellenére, hogy esik a nyersanyagok ára. Ennek érdekében hamarosan tárgyalások kezdődnek, amely során a kiskereskedők a világ legnagyobb márkáival szállnak szembe.

A megegyezés elősegítésére Bruno Le Maire francia pénzügyminiszter júniusban 75 nagy kiskereskedőt és fogyasztói csoportot hívott be a minisztériumába, és az árcsökkentésre szólította fel őket.

A Carrefour szerint például a PepsiCo által gyártott, cukormentes, barackízű Lipton Ice Tea palackja 1,5 literről 1,25 literre zsugorodott, így a literenkénti ára összesen 40%-kal emelkedett.

A Nestlé által gyártott Guigoz csecsemőtápszer 900 grammról 830 grammra csökkent, míg az Unilever Viennetta jégkrémtortája 350 grammról 320 grammra zsugorodott.

A zsugorflácóra figyelmeztető matricákat addig hagyják kint, amíg a beszállítók bele nem egyeznek az árcsökkentésbe.

És hogy miként védekezhetünk a boltokban tapasztalt zsugorfláció ellen, amíg Magyarországon nincs matrica? A termékek forgalmazói kötelesek feltüntetni az üzletekben a kilónkénti, literenkénti egységárat, az árak, kiszerelések összevetésénél ezt érdemes megnézni. Nem érdemes rutinból vásárolni, hiszen sokszor éppen a kisebb kiszerelés egységára alacsonyabb.

Az igazán profik összehasonlíthatják a termékalternatívák összetevőit. Egy virsli (virslinek kinéző, az élelmiszerkönyv szerint azonban ezen a néven nem árusítható) hústartalma például befolyásolhatja az árat mindkét irányban, lehet, hogy az olcsóbb termékkel valójában egyáltalán nem járunk jól.

A környezetnek és a pénztárcánknak is jót teszünk azzal, ha előrecsomagolt termékek helyett kimérve vásárolunk, amit csak lehet. További ötleteket itt olvashat:

A zsugorodó termékek nyomában: tényleg nem a szánk lett nagyobb

Az inflációval együtt felpörgött a zsugorfláció is a magyar üzletekben, a tipikus válságjelenségnek tartott méretcsökkentés alól kevés termék bújhat ki, és arra is kevés példát találunk, hogy visszafordítható lenne a folyamat. Védekezni azonban lehet ellene.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!