Majdnem szabályozott pénzügyek helyett biztos pillérek
A vállalkozások belső problémáiból eredő pénzügyi válságok jelentős része elkerülhető lenne. Mutatjuk, hogyan!
A munkabeszüntetés három cégnek is milliárdos nagyságrendű, vagy azt megközelítő veszteségeket okozott.
Előzetes megállapodásra jutott a dolgozók hathetes munkabeszüntetése után az amerikai United Auto Workers (UAW) szakszervezet és a PSA-Citroën csoportot valamint a Fiat-Chrysler csoportot is magába olvasztott egyik legnagyobb autóipari világvállalat, a Stellantis, idézi a CNBC-t a Portfolio. Hozzátéve: az érdekképviselet helyi vezetőinek és a tagoknak még jóvá kell hagyni az egyezséget.
Ám az már látszik, hogy ez ahhoz a négy és fél éves megállapodáshoz lesz hasonló, amit ugyanez a szakszervezet a Ford Motorsnál elért. Ez utóbbit – amely még szintén jóváhagyásra vár – a hét elején hozták tető alá és jelentős béremelést tartalmaz és a Stellantis mellett a General Motorsnál zajló tárgyalásokhoz is viszonyítási alapot jelenthet.
A most lezárulni látszó, szeptember közepén kezdődött sztrájk volt az első a szakszervezet több, mint nyolcvanéves történetében, amely ezt a három nagy céget egyszerre érintette. A dolgozók négy év alatt mintegy 40 százalékos béremelést és a kezdők rosszabbul fizető gyakorlatának megszüntetését követelték.
Miért sztrájkolnak az amerikai autóiparban?
A három nagyvállalat, a Ford, a General Motors és a Stellantis csillagászati profitot vágott zsebre, miközben a dolgozóknak kevés jutott. A szakszervezet vezetője egy kongresszusi képviselővel együtt nyílt levélben fordult az amerikai közvéleményhez, hogy megindokolja a sztrájkot, amely megbéníthatja az amerikai autóipart, de egyelőre csak egy-egy Ford, General Motors és Stellantis gyárban szüntették be a munkát.
Az autógyártók viszont ezt sokallták, 20 százalék körüli béremelést javasoltak egyéb juttatásokkal, úgy érvelve, hogy a dupla ekkora követelés akadályozná a hosszú távú beruházásokat. Így kezdtek végül sztrájkolni a munkavállalók, amelyek mindhárom cégnek milliárdos nagyságrendű, vagy azt megközelítő veszteségeket okoztak, az Anderson Economic Group hét eleji becslése szerint összességében a sztrájk okozta gazdasági veszteség elérheti 9,3 milliárd dollárt (3,4 ezer milliárd forintot) is.
A Stellantisnál körvonalazódó egyezség egy leállított Ilinois állambeli összeszerelő üzemben új termékek gyártására irányuló terveket is tartalmaz, miután egy belvidere-i üzem leállítása 1200 munkahelyet szüntetett meg. Ám ezek most visszatérhetnek és újak is szerepelnek egy, szintén ebbe a 25 ezres ilinois-i városba tervezett új akkumulátorgyárban. Ezzel pedig várhatóan véget ér az elhúzódó sztrájk, igaz, a kiharcolt feltételek becslések szerint 6-7 milliárdos pluszkiadást jelentenek mindhárom autógyártónak.
(Nyitóképünk illusztráció)
A vállalkozások belső problémáiból eredő pénzügyi válságok jelentős része elkerülhető lenne. Mutatjuk, hogyan!
Egyre több szektorban kötelező a felelősségbiztosítás. Mire nyújt valódi védelmet? És mikor fizetjük hiába a díjat?
Már párszáz milliós hitelnagyság esetén is – akár több tízmillió forinttal – többe kerülhet cégünknek, ha csupán a kamatszint alapján döntünk.
Meghosszabbították a BAY Voucher programot – október közepéig lehet pályázni.
A kocsik hasítanak, de a sztárok csak gügyögnek Brad Pitt új filmjében.
Elmondása szerint megrögzött Bond-rajongó, aki számára a karakter szent terület.
A párt fővárosi frakciója hajlandó részt venni a hétfői közgyűlésen, de kérnek is cserébe.
A magabiztos Tisza-előnyt mérő, június elején készült Medián-kutatásban azt is megvizsgálták, milyen hatással lennének a különböző összefogás-kombinációk Magyar Péter pártjára.