szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

A kivitelező szerint tévedésről és fordítási hibákról van szó.

A brazil munkaügyi hatóságok szerint emberkereskedelem áldozatai azok a kínai munkások, akik a BYD elektromos járműveket gyártó kínai vállalat brazíliai gyárépítésén dolgoztak – írja a Reuters hírügynökség.

A beruházást kivitelező Jinjiang csoport korábban elutasította a hatóságok feltételezését arról, hogy a Bahia államban található telephelyen a munkások rabszolgasággal felérő körülmények között dolgoznának, szerintük ez pontatlanságból és fordítási tévedésekből fakad. A BYD előbb azt közölte, hogy megszakítja a kapcsolatot a Jinjianggal, később viszont az autógyártó egyik vezetője „külföldi erőket” vádolt meg azzal, hogy szándékosan pocskondiázzák a kínai márkákat és az országot.

A kínai külügyminisztérium pénteken bejelentette, hogy kapcsolatban állnak a brazil féllel, hogy tisztázzák a helyzetet. Hozzátették: Kína védi a dolgozók jogait, és elvárja a kínai cégektől, hogy működésük során betartsák a jogszabályokat.

A brazil munkaügyi hatóságok január 7-ére tárgyalást tűztek ki a BYD-vel és a Jinjianggal, ahol megállapodhatnak az ügyben zajló eljárás lezárásáról, de továbbra is szigorú vizsgálat alá vethetik tevékenységüket.

Az idei év első hónapjában a BYD Kínán kívüli értékesítésének közel ötöde Brazíliára esett, a vállalat jövőre a dél-amerikai országban is megkezdené a gyártást. A BYD-gyár Kína növekvő brazíliai befolyásának jelképe, a cég csak a Bahia állambeli gyár felépítésére 250 milliárd forintnyi összeget fordít.

A Reuters megjegyzi: a baloldali brazil elnök számára elsőséget élvez a munkahelyteremtés, ezzel azonban szemben áll az a gyakorlat, hogy a kínai vállalatok saját munkásaikat viszik a külföldi beruházásaikhoz. A brazil hatóságok videókat tettek közzé a kínai munkások körülményeiről: ezeken az látható, hogy matrac nélküli emeletes ágyakon alszanak, és a hét minden napján, kirívóan magas óraszámban dolgoztatják őket.

A BYD a jövő év végén magyarországi gyárában is megkezdené a termelést.

Kiderült, mely modellekkel indítja a szegedi autógyártást 2025 végén a BYD

2025 végén két modellel indítja be magyarországi autógyárát a kínai BYD. A kis kategóriájú modelljük gyártása csúszik, először a Golf-kategóriában szállnak szembe az európai gyártókkal.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!