szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

Már több igény érkezett be, mint amire a 30 milliárdos keret elég lenne. A cégek számára kiírt pályázaton részt vevők 52 százaléka venne biztosan megint elektromos autót. A legtöbben keveslik a hatótávolságot.

Kimerültek a vállalkozások számára elektromos autók beszerzésére kiírt pályázat keretei, bár még nem zárult le a program – jelentette a Jövő Mobilitása Szövetség, amely az Elektrifikáció.hu-val közösen mérte fel az ezzel kapcsolatos tapasztalatokat.

A tavaly februárban indult programban akár 4 millió forintot vissza nem térítendő állami támogatást is kaphattak az államtól a vállalkozások arra, hogy elektromos autót vegyenek. Az Energiaügyi Minisztérium legfrissebb közlése alapján eddig több mint 3000 pályázó kapott már pénzt a programban, és 5200-zal kötöttek támogatási szerződést. Bár a keret kimerült, a tárca jelezte, a fel nem használt források miatt még idén december 1-jéig befogadják a pályázatokat.

A két szervezet online felméréséből kiderült, hogy a cégek 68 százaléka most először vásárolt elektromos autót, és három fő szempont alapján döntöttek mellette: 

  • alacsony üzemeltetési költség (94 százalék), 
  • zéró károsanyag-kibocsátás (76 százalék),
  • adókedvezmények, illetve ingyenes parkolás (67 százalék). 
A többség otthon tölti
Fazekas István

A pályázók 85 százaléka személyautóra, 15 százaléka haszongépjárműre nyújtott be igényt. A cégek több mint fele a hagyományos üzemű járműveit váltja ki, és több mint 90 százaléka már átvette vagy rövid időn belül átveszi az újat. 

A támogatással vásárolt villanyautók többsége 15-20 ezer kilométert fut évente, de 22 százalékuk 30 ezernél is többet. A használók inkább otthon (69 százalék) és a munkahelyen (43 százalék) töltik a kocsikat, és bár a cégek 86 százaléka rendelkezik napelemes rendszerrel, csak 9 százalékuk használ mellé – az autók rugalmasabb töltését nagyban segítő – akkumulátoros energiatárolást, ami a jövő egyik fejlesztési irányát is előrevetíti – írták. 

A nehézségekre is rákérdeztek, ezek pedig sorrendben:

  • a korlátozott hatótáv (57 százalék), 
  • a magas bekerülési költség (45 százalék) és 
  • a nyilvános töltési lehetőségek kiszámíthatatlansága (39 százalék).

A cégek többsége azonban hosszú távon is elkötelezett marad: 52 százalékuk biztosan venne újabb elektromos járművet, 30 százalék kivár, de nyitott rá. A legtöbb válaszadó három-öt éven belül számol újabb beszerzéssel.

* * * Támogatott hitel vállalkozások számára

A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!