Bilincselő nosztalgia
Snétberger Ferenc évente kétszer, jól kiszámítható időközönként hazajár Berlinből, hogy a budapesti közönségnek hintsen egy kis gitármuzsikát. Aki már látta-hallotta koncertjeit, nagyjából tudja, mire számíthat. Kritikusunk mégis megpróbált újdonságot keresni a virtuóz művész játékában.
Snétberger Ferenc Klasszicizálódás felé © snetberger.com |
Bár Snétberger többször is kísérletet tett arra, hogy a korszakot lezárja és újat nyisson művészi pályáján, szerintem ez a mai napig nem sikerült. Nem mintha különösebben zavarna ez a tény. A művész ugyanis olyan kincsre lelt gitárjában, amilyenre kevesen: köztük van a brazil Egberto Gismonti vagy az Oregon együttes művészeti vezetője, Ralph Towner. Ezeknek a művészeknek a keze alatt a gitár olyan médiummá válik, amely több szempontból is természetfeletti dolgokra képes. Először is hangzása sikeresen helyettesít egy egész, kisebb szimfonikus kamarazenekart. Másrészt olyan dinamikai és ritmikai megoldásokkal ajándékozza meg a közönséget, amelyek viszont jóval túlmutatnak egy kamarazenekar kapacitásán. Nem utolsó sorban Snétberger is – két kollégéjához hasonlóan – olyan dolgokról mesél hangszerével, amelyekre szavakat aligha találnánk. Az a fajta poézis, líraiság, amellyel képes szállni témáinak ívén, ritkán hallható más környezetben. Ugyanezt hallottam meg a Trio Stendhalban is annak idején, és a mostani koncerten is folyamatosan a nosztalgiát próbáltam leküzdeni. A klasszikus gitáron a régi kompozíciók csendültek fel – nekem űgy tűnt, hogy még a sorrendjük is megegyezett az egy évvel ezelőtti szólókoncertével, de valószínű, hogy tévedek. Kibontásuk sokszor hosszú improvizáció keretén belül történt, de ennek eszköztárában több a már jól ismert elem, mint az új, valóban invenciózus pillantok.
Nehéz friss ötletekre lelni Snétberger játékában, ami abban az esetben nem jó, ha letisztult stílusát, játékának, szólótechnikájának eszköztárát jól ismeri a hallgató. Így van ezzel a budapesti törzsközönség is, amely évente kétszer meghallgatja Snétbergert élőben – egyszer szólóban, egyszer aktuális zenekarával. A megszokott szerzemények, megszokott szólók, megszokott érzelmi vonalak után megszokott taps, és megszokott hazamenetel – a koncert nem okoz már annyira mély élményt, igazi katarzist, mint évekkel ezelőtt. A klasszicizálódás útja veszélyes, különösen, ha aktív zenész választja – akár tudattalanul is – ezt az utat. Egy kis meglepetést, kiszámíthatatlanságot kérünk szépen még!
H. Magyar Kornél
Gramofon Zenekritikai Műhely