Tetszett a cikk?

A Lukács Miklós Quintet olyan zenekar, amely a modernséget nem bájtokban méri. Mind az öt zenész akusztikus hangszereken játszik – sokak szemében ez ma már valami konzervatív hóbort. Mégis, ez a zenekar, ez a hangzás tíz évvel ezelőtt még nem létezhetett volna. Emlékezetes koncert, és egy új műfaj születése – a Jazzhajó kedvezőtlen környezetében.


Lukács Miklós Quintet
május 9., Columbus hajó

Lukács Miklós
Folkhangszer modern közegben
© Gramofon
A Columbus Jazzhajó kiváló helyen, a város szívében található, a műsorszervezők pedig mindent elkövetnek azért, hogy a fővárosi jazzrajongók törzshelyre leljenek a Dunán ringó hajóban. Ám a remények ezidáig nem váltak valóra: a vendéglátás horrorisztikus árai a Duna-korzó idegenforgalmához vannak szabva, és a felszolgáló személyzet sem a legbarátságosabb arcát mutatja, ha kiderül, hogy valaki „csak” egy pohár sörre, és koncertet hallgatni jött.
Ezért aztán a Jazzhajó alapállapota a kongó üresség – a közönség legtöbbször messze elkerüli a helyet. Néha viszont olyan turistacsoportok ülnek be, amelyek zajongással, csörömpöléssel durván kifejezésre juttatják, hogy zenészek egyszerűen nem kívánatosak a légtérben.

Ilyen körülmények között egy progresszív alkotófolyamat pillanatképét kreatív módon előadni igencsak hálátlan feladat. Lukács Miklós mégis vállalta. Klasszikus zenei szakon szerzett művészdiplomát a Zeneakadémián, évekkel ezelőtt mégis arra kötelezte el magát, hogy hangszerének, a cimbalomnak a jazz keretei között találja meg a helyét. Persze hol vagyunk már a jazztől vagy inkább a jazz hol van már a hagyományos keretektől? A cimbalom a magyar cigányzene egyik definitív hangszere, de kevesen tudják, hogy eredete perzsa gyökerekhez nyúlik vissza. A cimbalom rokonai elterjedtek a Kaukázustól Közép-Ázsián át egészen Indiáig. Lukács Miklós saját zenekarának alapvetése az, hogy a hangszer gazdag földrajzi örökségét tükrözze szerzeményeinek szerkezetében, hangszerelésében. Ugyanakkor az egzotikus stílus mégis organikusan épül a magyarországi rögtönzött kortárs zene kontextusába, jelrendszerébe. Lukács a magyar jazzélet olyan elismert tagjaival vette körül magát, akik valamilyen módon kitekintenek az itthoni keretek közül, és a külföldön tanultakkal a hazai jazzt gazdagítják. Ilyen módon nem túlzás, ha azt mondjuk: hátborzongató hallani, hogyan kommunikál Winand Gábor olykor franciásan affektáló, egyedi énekhangja Szalai Péter indiai zenén nevelkedett, alázatos, művelt és szofisztikált tablajátékával. Élmény, ahogy a zenekarvezető cimbalmát Dés András kannája kíséri – egy olyan ütősé, aki a jazzen kívül tájékozottan és technikailag felkészülten képes mozogni a roma folklórban, a klezmerben vagy akár a közel-keleti zenei dialektusok mezején. Megható, ahogy a bőgős Szandai Mátyás elmélyült figyelemmel tanulja és alkalmazza hangszerén a virtuóz indiai ritmusképleteket, és higgadt bölcsességgel keresi azok adekvát művészi alkalmazását.

A Lukács Miklós Quintet ritka lehetőséghez jutott azáltal, hogy zenészei a maguk területén kivételes felkészültséggel rendelkeznek, ugyanakkor nyitottak a másik zenei innovációi felé. A zenekar a fejlődés – reményekkel teljes – állapotában van, ami nem is csoda, ha azt tekintjük, hogy bemutatkozó koncertjük csupán fél éve zajlott le a Nyitott Műhelyben. A fiatal formáció gyerekbetegségei könnyen nyomon követhetők: a végtelenül bonyolult metrumok és a kompozíciós kísérletek burjánzása olykor meghaladja a fizikai lehetőségeket, és nem kedvez a zene esztétikai értékeinek. Ám csak idő kérdése, és a Lukács Miklós Quintet az egyik legprogresszívebb hazai jazz-zenekarrá fejlődhet, ha kellő kitartással és hittel folytatják a közös munkát.

H. Magyar Kornél
Gramofon Zenekritikai Műhely

Gramofon

Luna a felhők között

Ha most azzal kezdem, hogy a szomszédos Bécsben tizenegy különböző helyen játszanak operaelőadásokat, akkor nyilván sokan azt válaszolják: az egy gazdag város, gazdag hagyományokkal. És igazuk van. De hogy egy város (vagy ország) fölkerül-e Európa zenei térképére, nem pusztán az anyagi kondícióktól függ.

Gramofon

Behunyt szemmel egész jó

A Magyar Állami Operaház új vezérkarának sok dolga lesz. Végre száműzniük kell az intézményből a dilettantizmust, az ízléstelenséget, a fegyelmezetlenséget. Donizetti muzsikája tényleg bájital, mert az Erkel Színház zsöllyéjében marasztotta a második felvonásra is a nézőt, hogy együttérzéssel figyelje néhány, tisztességes bánásmódra érdemes fiatal tehetség keserves munkáját.

Kult

Operatörténeti pillanat Budapesten

Vajda János Karnyóné című új operájának bemutatóját a premierre készülő művészek egyike operatörténeti pillanatnak titulálta. Az elfogultság nyilvánvaló, de a két azonos értékű, különböző szereposztással látott előadás meggyőzött, hogy az állítás több szempontból is igaz. Ezúttal valóban operatörténeti eseményről adhat számot a recenzens.

Gramofon

Közepesen erős nosztalgia

Azt hittem, tréfát űznek velem, amikor a nyolcvanas évek közepén megtudtam, hogy a Mezzoforte izlandi csapat. Gyerekként az előítéletek még fontosak voltak: azt gondoltam, ilyen profi, húzós, napsugaras zenét a messzi Északon bizonyára nem is lehet előállítani. Pedig lehet. Magyarországon most másodszor hallhattuk őket.

Gramofon

Műfajteremtő vokalista Pesten

Gyakran csak úgy emlegetik őt: „a Hang”. A csodálat nemcsak a zseniális énekesnek, a műfajteremtő vokalistának szól, hanem a páratlan személyiségű muzsikusnak, komikusnak és karmesternek, a zenei polihisztornak is. Bobby McFerrin ismét Budapesten énekelt: hét év alatt immár negyedszer járt Magyarországon. Előadása most is ünnep volt: a rögtönzés és a muzsika közösségi élményének ünnepe.

„Istenkáromló oknyomozásokkal” teszi helyre több száz év magyar irodalmi életét Nyerges András

„Istenkáromló oknyomozásokkal” teszi helyre több száz év magyar irodalmi életét Nyerges András

Háromszáz klímás busz áll készenlétben arra az esetre, ha újra összeomlana a vasúti közlekedés

Háromszáz klímás busz áll készenlétben arra az esetre, ha újra összeomlana a vasúti közlekedés

Az összes szabad klímás busszal készenlétben áll  a MÁV Kelenföldön vasárnap

Az összes szabad klímás busszal készenlétben áll a MÁV Kelenföldön vasárnap

Orbán Ráhel és Vasvári Vivien 1,7 milliós Chanel táskával fotózkodtak

Orbán Ráhel és Vasvári Vivien 1,7 milliós Chanel táskával fotózkodtak