Tetszett a cikk?

Azt hittem, tréfát űznek velem, amikor a nyolcvanas évek közepén megtudtam, hogy a Mezzoforte izlandi csapat. Gyerekként az előítéletek még fontosak voltak: azt gondoltam, ilyen profi, húzós, napsugaras zenét a messzi Északon bizonyára nem is lehet előállítani. Pedig lehet. Magyarországon most másodszor hallhattuk őket.

Mezzoforte
április 23., A38 hajó

Mezzoforte
Helyes megfejtők
© Gramofon
A Mezzoforte 1977-ben alakult, amiből – a színpadra lépő muzsikusokat elnézve – kétféle következtetésre lehetett jutni. Vagy egytől egyig minden tag kicserélődött a zenekaralapítás óta, vagy elképesztően fiatalon kezdték a professzionális muzsikálást. A második variáció rejti az igazságot. A négy jóbarát – Fridrik Karlsson gitáros, Eythor Gunnarson billentyűs, Johann Asmundsson basszusgitáros és Gulli Briem dobos – a piros 18-as karikával megjelölt filmeket még nem nézhette volna meg, amikor létrehozta a néhány évvel később világszámba menő zenekart. 1982-ben robbant a bomba (nem is félhangosan), a Garden Party című szám megjelenésével. Aztán a rádiók nem győzték játszani slágereiket, amelyek honi televíziós műsorszignálok formájában is visszaköszöntek (bár meglepne, ha külföldi rádió- és tévécsatornáknak nem jutott volna eszébe Mezzoforte-számokat használni). Merthogy használható a zenéjük, ami itt furcsa módon nem negatív értékítélet, ahogy számos smooth-lift-jazz esetében nagyon is az. Nem kifejezetten az előre megfontolt szándékkal, jelentős bevétel reményében elkövetett andalítás, hanem – úgy érzem – az őszinte szórakoztatni és szórakozni vágyás jellemzi a bandát, akik szívükből játszanak a pálmafás, tengerpartos, koktélos, naplementés életérzésről.

Ezt a sejtést támasztotta alá az A38 hajón adott koncertjük is, amelyen a Gunnarson–Asmundsson–Briem törzshármas mellett Sebastian Studnitzky, az ugyanezen a színpadon korábban föllépő Wolfgang Haffner Bandből ismerős billentyűs–trombitás, Bruno Müller gitáros és Oskar Gudjonsson tenorszaxofonos jeleskedett a jól ismert Mezzoforte-világ tökéletes, szerkesztésében, hangszereléseiben, hangzásában is legalább CD-minőségű megjelenítésében. A többletet egyrészt az adta, hogy a biztos nyerő Icebreaker, Magic, Expressway vagy Prime Time mellett újabb kompozíciókat is megszólaltattak, így nem feltétlenül éreztük magunkat nosztalgiapartin. Másrészt néhány hangszerszóló, különösen Studnitzky trombitaimprovizációi emlékeztettek arra, hogy valójában jazzkoncerten vagyunk, még ha a jazzt itt jó adag funkkal és rockkal elegyítik is. Studnitzkyre volt a legkevésbé jellemző, hogy patternekből, előre kigyakorolt motívumokból építkezzen, s ő merészelte a legtöbb alterált hangot csempészni játékába. A többiek „csak” lehengerlő profizmusukkal, stílusos, lekerekített, de szenvedélyes szólóikkal arattak osztatlan sikert a hajó koncerttermét faltól falig megtöltő hallgatók körében. Ennek a csapatnak valahogy jobban el lehetett nézni azt a „szubzenei” ötletet is, ami néhány héttel korábban Courtney Pine-nak is eszébe jutott: ugráltassuk meg a közönséget, hátha megmozdul a hajó!

Időről időre fontos az embernek egyszerűen jól éreznie magát – akár a szellemi mélységeket, művészi magaslatokat hátrahagyva. Ám kevesen képesek garantálni, hogy bármikor magas szinten elszórakoztatnak bennünket. A Mezzoforte igen.

Bércesi Barbara
Gramofon Zenekritikai Műhely

Gramofon

Kodálytól Kodályig

A jubileumi évben szinte magától értetődő, hogy Kodály Zoltán művei hangsúlyosan jelennek meg a hazai hangversenytermekben. A Háry János koncertszerű előadása – amit a Gramofon Zenekritikai Műhely tagja is meghallgatott – az életmű poétikus vonásait, de a népköltészet erejét is hangsúlyozta.

Gramofon

Luna a felhők között

Ha most azzal kezdem, hogy a szomszédos Bécsben tizenegy különböző helyen játszanak operaelőadásokat, akkor nyilván sokan azt válaszolják: az egy gazdag város, gazdag hagyományokkal. És igazuk van. De hogy egy város (vagy ország) fölkerül-e Európa zenei térképére, nem pusztán az anyagi kondícióktól függ.

Gramofon

Harsonázni gyerekjáték?

Christian Lindberg a világ egyik legjobb harsonása, de ez a tény – a rézfúvós-növendékeket kivéve – kevéssé hozta lázba a koncertre járó budapesti publikumot. A zenei különlegességekből összeállított koncerten azért így sem maradt el a világsztárnak kijáró lelkes fogadtatás.

Gramofon

Beethoven Lajos és a szervezetfejlesztés

Több olyan kulturális eseményre vetődtem el, amelyen a támogató cég képviselője büszkén vallotta, hogy náluk bizony a „szervezetfejlesztési stratégia” fontos eleme a művészetek támogatása. A BBC Filharmonikusok budapesti vendégjátéka kis híján áldozatul esett a céges öndicséretnek. Az ingyenjegyesek ott is tapsolnak, ahol csendben szokás ülni.

Gramofon

Etűdök hangrobbanásra

Hangerő és virtuóz technika. A fiatal, progresszív zenészek egy ambiciózus rétegének első számú fegyverévé avanzsált ez a nyerő páros, amellyel – lássuk be – könnyű ma egyestés sikereket elérni. Az Azuma Clan is ezt a vonalat követi, pedig legutóbbi koncertjük alapján sokkal többre hivatottak.

Saját holdingot alapított a kormányzat ideológiai szervezeteinek egyik fontos háttérembere

Saját holdingot alapított a kormányzat ideológiai szervezeteinek egyik fontos háttérembere

Tűz okozta füstben halt meg egy férfi Hortobágy-Szászteleken

Tűz okozta füstben halt meg egy férfi Hortobágy-Szászteleken

Starbucks nyílt az észak-koreai határ mellett

Starbucks nyílt az észak-koreai határ mellett

Nagymesterek a Karmelitában: Orbán Viktor az Aranygyapjas rend és a Máltai Lovagrend képviselőivel találkozott

Nagymesterek a Karmelitában: Orbán Viktor az Aranygyapjas rend és a Máltai Lovagrend képviselőivel találkozott