Tetszett a cikk?

Már négy karcsú kötet sorakozik a könyvespolcon: a Budapesti Mahler Ünnepek gondosan szerkesztett összefoglalói. Visszakereshetjük, miként alakult a Művészetek Palotája évadnyitó eseménysorozatának struktúrája. Nem sokat változott. Ám ez nem rugalmatlanságot, hanem hagyományteremtő gesztust mutat. Olyasfajtát, ami Mahlernek is tetszene.

Budapesti Mahler Ünnep 2008
Művészeti vezető: Fischer Iván
Szeptember 6-11., Művészetek Palotája

Birgit Remmert.
Telitalálat volt a felkérése
© Gramofon
Idén három zenekari koncert és egy dalest várta a hallgatót; Matthias Goerne dalestje azonban a művész megbetegedése miatt sajnos elmaradt. Egy beugró szólistát még csak találni huszonnégy óra alatt, de egy komplett dalműsort előteremteni szinte megoldhatatlan feladat – ez még olyan, a kamaramuzsikában évtizedek óta bejáratott helyen sem megy, mind a vorarlbergi Schubertiade. Goerne néhány évvel ezelőtt Schubert A téli utazás című ciklusát adta elő a Budapesti Tavaszi Fesztiválon. Nem kevesen várták az idei programot, amelyben Mahler Gyermekgyászdalai mellé Beethoven- és Sosztakovics-dalokat sorakoztatott volna föl. Majd legközelebb.

Az első és második zenekari hangverseny ugyanazzal a műsorral volt hallható; ezek szolgáltak a magyar szerzők – kifejezetten erre az alkalomra komponált – darabjainak bemutatására. A Budapesti Fesztiválzenekar – a Mahler Ünnep ötletadója és koncepciózus kivitelezője – minden évben felkér magyar komponistákat, hogy adjanak új művet az együttesnek, amelyet erre az alkalomra mutathatnak be. Mahler csak az inspiráció forrása, nem kell feltétlenül hozzá vagy valamelyik darabjához kapcsolódni a friss alkotásnak, de Tihanyi László Mahler csodakürtje című darabja az első, 2005-ös ünnepen a hódolatot kétszeresen, címben és tartalomban is jelezte. Azóta Láng István, Gyöngyösi Levente, Vajda János kompozíciói hangzottak el. Idén Csemiczky Miklós Scherzo all’ongarese-je és Dubrovay László Magyar rapszódiája hangzott el. A szerzők szándéka világos: a magyar zenei hagyományban gyökerező motivikának a korszellemnek megfelelő megjelenítése egy olyan társadalmi közegben, amely éppen nem kedvez a konstruktív múltidézésnek.

A koncert második részében Mahler III., d-moll szimfóniája hangzott el. A nyár, az öröm diadalát hirdeti ez a monumentális alkotás, a nyárutón még tomboló kánikula talán ezért maradt még néhány napig a Kárpát-medencében. Ez a darab a fa- és rézfúvósok parádéjával örvendeztette meg a közönséget, a második részben pedig Birgit Remmert, a Magyar Rádió Gyermekkara és a Magyar Rádió Énekkarának női szekciója nagyszerűen teljesítette vokális feladatát. Fischer Iván – az ünnep művészeti vezetője – mindig kitűnően választ hangot előadásaihoz, de arra is figyel, hogy az énekes személyisége, stílusa pontosan passzoljon a mű légköréhez. Birgit Remmert fölkérése is telitalálatnak bizonyult.

A harmadik zenekari est első részében az együttes vonóskara ült a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem pódiumára, hogy Schönberg A megdicsőült éj című darabját eljátssza. A több évtizedes, aprólékos munka fényes bizonyítéka volt ez az interpretáció: áttetsző, hajlékony, egynemű hangzás, ezernyi árnyalattal. Aki eddig ódzkodott Schönbergtől, most megszerethette, utat találhatott hozzá. A Dal a Földről című szimfonikus alkotás következett a szünet után, két vendégszólistával. Az amerikai tenor, Robert Dean Smith ezúttal halványabbnak mutatkozott, mint korábbi budapesti fellépésein. Az est meglepetése a holland mezzo, Christianne Stotijn volt: a hanganyag és az előadói személyiség egyaránt izgalmas, a technika pedig még csiszolható.

Idén szimpóziumot is tartottak. Franz Willnauer, a jeles kutató nemcsak a programfüzet számára adott egy tanulmányt, élőben Mahler Mozart-előadásmódjáról tartott előadást. Az idei kiállítás – ismét a párizsi Mahler Archívumból kölcsönözve – is ezt a témát dokumentálta. A szimpózium másik előadója, Heidi Aitenbichler a szövegkönyvek oldaláról vizsgálta Mahler Mozart-felfogását.

Albert Mária
Gramofon Zenekritikai Műhely

Gramofon

Balkáni summer feeling

Az éghajlatváltozás miatt (is) egyre nehezebb nyári fesztiválokat rendezni a Kárpát-medence centrumában. Egyszer tikkasztó a meleg, máskor hűvös szél röpíti el a hangot és cibálja a szereplők ruháját. Nem számíthatták ki a margitszigeti operapremier – Gounod: Rómeó és Júlia – szervezői-rendezői sem az időjárási körülményeket. Csak egyet tudhattak biztosan: a helyszín egyelőre nem ideális a jó értelemben vett magaskultúrához.

Gramofon

Ágyúval folyóra: Hancock Veszprémben

A Veszprémi Ünnepi Játékok kínálatában idén már nem először jelentek meg a jazz-Parnasszus csúcsán helyet foglaló előadók. Ezúttal Herbie Hancock zenekara és a Take 6 vokálegyüttes jött a dunántúli városba. A Gramofon kritikusa a Hancock-koncerten járt.

Gramofon

Mesterlegény és űrturista: milyen volt Bartók Salzburgban?

Salzburgban, az ünnepi játékok Bartók-sorozatában Gregory Vajda, azaz Vajda Gergely ugrott be vezényelni a megbetegedett Eötvös Péter helyett. A „százfejű sárkány”, vagyis a Bécsi Filharmonikus Zenekar nem falta föl az ifjú muzsikust, sőt az együttes tagjai – karöltve a bécsi Operaház kórusával – szeretettel ünnepelték a harmincas éveiben járó magyar karmestert. Ahogy a kritikus látta!

Gramofon

Zempléni anziksz

Sárospatak tavaly óta meglepően sokat szépült, de futómuskátlik díszítik a sátoraljaújhelyi erkélyeket is. Úton-útfélen romantikus vendégházakat és fogadókat hirdetnek Zemplénben. Az autóutak még nem jók, de a biciklisek számára ez a vidék majdnem a paradicsom. Megengedem magamnak azt a valamelyest túlzó megállapítást, hogy ennek az országrésznek a felzárkózásában nem csupán a borgazdaságok befektetői részesek, hanem jelentős mértékben a Zempléni Fesztivál is.

Gramofon

Még mindig tüzes a Fehér Ló

Rezignáltan figyelik a Gramofon Zenekritikai Műhely tagjai a Sziget fesztivál programkínálatának kommercializálódását. A kevés, zeneileg izgalmas kivétel közé tartozott a Roma sátor programja, ahol a hagyományőrzés mellett progresszív, energikus produkciók is megjelentek. Például a Parno Graszt muzsikája.

Havi 250 millió eurót kaszáló illegális streaminghálózatra csaptak le Európában

Havi 250 millió eurót kaszáló illegális streaminghálózatra csaptak le Európában

Die Presse: Európa 1945 óta nem volt ennyire súlyos helyzetben

Die Presse: Európa 1945 óta nem volt ennyire súlyos helyzetben

Hatalmas ukrán zászlót vetítettek ki Putyin látogatásakor Kazahsztánban

Hatalmas ukrán zászlót vetítettek ki Putyin látogatásakor Kazahsztánban

Éjszakai italozás másnapján okozott halálos balesetet egy férfi, öt évet kaphat

Éjszakai italozás másnapján okozott halálos balesetet egy férfi, öt évet kaphat