Tetszett a cikk?

Amikor legutóbb ehelyütt Kocsis Zoltán karmesteri teljesítményét dicsértük, egy jelentős mű (Rahmanyinov: II. szimfónia) magyarországi interpretációtörténetének csúcsára ismerhettünk rá. Most egy olyan remekművet értelmezett újra, melynek sok katartikus előadása él az emlékezetünkben. Így viszont még nem hallottuk.

Bartók: Zene húros hangszerekre, ütőkre és cselesztára; Szokolay Sándor: Október végi tiszta lángok
Nemzeti Filharmonikus Zenekar, Nemzeti Énekkar, a Magyar Rádió Gyermekkórusa, karmester: Kocsis Zoltán
október 10., Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

A Zene húros hangszerekre, ütőkre és cselesztára együttesét Kocsis Bartók elképzeléseihez maximálisan hűen helyezte el a színpadon. A vonós szólamvezetői posztokon vendégművészek (Kokas Katalin, Kelemen Barnabás, Perényi Miklós) is ültek, az ütős-csoportban pedig feltűnt Szokolay Balázs (zongora). Ez a koncert a darab lemezfelvételét (Bartók Új Sorozat) megelőző munkafolyamat fontos állomása volt.

Bartók életműve a XX. század legnagyobb teljesítményei közé tartozik, és ezzel összemérhető súllyal nehezedik az utókorra a személyiség és az életút ethosza, amit slendriánul „csak” erkölcsi példának szoktunk nevezni. Az ethosz és az esztétikai minőség csodálatos egybezengését, egymást erősítő és egymás létalapját megteremtő interferenciáját az utókor a Zene húros hangszerekre, ütőkre és cselesztára című műben fedezte fel magának; részben ezzel függ össze, hogy a műre csak a cím rövidített változatával szoktunk utalni – a ZENE… –, és részben emiatt tekintjük e kompozíciót főműnek. Olyan alkotásnak tehát, mely egyfelől az életműben való tájékozódásunkat segíti, másfelől olyan biztos pontot ad, mely sok (esztétikai és erkölcsi) kérdésünk origója. Kimondva-kimondatlanul a mű minden elemzése erre irányul, a száraz formatani, a strukturalista, a Lendvai-modelles, a poétikai és a történeti.

Persze sejtjük, hogy a művet ennyire elsúlyosító recepcióra Bartók nem gondolhatott, és nyilván nem is gondolt. Semmi sem utal arra, hogy a Paul Sacher felkérésére komponált, a Sacher-műhely neobarokk/neoklasszikus ízlésébe és orientációjába jól illeszthető művel Bartóknak ilyen magasztos erkölcsi és esztétikai céljai lettek volna. Ám mindez az utókor véleményét aligha befolyásolhatja, s nagyon is érthető, hogy ugyanez az utókor a kollegialitás szellemével ellenkezőnek, a szakmai irigység megnyilvánulásának tekintette a kodályi értékelést: Bartók legjobb műve a Divertimento volt. Érdekes, hogy teljesen visszhang nélkül maradt a nagy Bartók-kutató, Somfai László megjegyzése (ha jól emlékszem, Harnoncourt Divertimento-előadása nyomán fogalmazta meg), miszerint itt az ideje felülbírálni a Zenével kapcsolatos álláspontunkat, mert ez az álláspont más, fontos művek értékelését nehezíti meg, például a Divertimentóét.

Azok a bizonyos katartikus előadások egykor éppen azáltal váltak katartikussá, hogy a művön csüngő gigászi súlyokat élményszerű tapasztalattá tették. A nyitó fúga mindig feszült kapaszkodássá, a ráció gyötrelmes küzdelmévé, az alkotó ember prométheuszi áldozatává vált. A második tételben a bécsi mesterek klasszikus fegyelmezettségével előtörő, barbár lendületet, a népzenei inspiráció kristályos felfénylését csodáltuk. A nagy magányzenében (harmadik tétel) a muzsika Bartók jellegzetes noktürn-intonációjával, szavak nélkül szavalta el József Attila legnagyobb költeményeit, s ahogy a fúgatéma visszaidéződött ebben a monológban, az az emberi kultúra kevés kegyelmi pillanatainak egyikévé vált. A fináléval kapcsolatban pedig mindig is megadtuk a legnagyobbaknak járó tiszteletet, hiszen ha kudarc is, legalább beethoveni.

A recenzió felütésében már megelőlegeztem, hogy a Kocsis vezényelte Bartók-darab mindezt nem szenvedhette. A mű korántsem volt azonos azzal a biztos ponttal. Az első tétel fürgesége felborította a tétel arányait, a dinamikai fokozás másodlagos érdekességűvé vált, a kompozíció utolsó harmada a töredékesség benyomását keltette. A hitvallás zenéjeként ismertük, s most nem ismertünk rá a hitvallóra. Azaz saját magunkra. S mivel az ember csak önmagát képes igazán szeretni, ezt a tételt ebben a formában most nem lehetett szeretni. De épp ez vált a tétel objektív igazságának biztosítékává. Könnyed igazság, de igazság. A könnyedség és játékosság adta meg az alaphangját a második tételnek is, s a harmadik tétel beszédessége is gyakran tűnt (József Attilához képest) cserfességnek. S ezek után nem meglepetés, hogy a negyedik tétel önmagára talált. Autonóm, s ebben az értelemben provokatív volt ez az interpretáció. Szegény és szánalmas az a társadalom, melynek értelmisége a következő hónapokat nem az újra-definiált Zene… feletti vitával tölti. Márpedig tudjuk, hogy nem azzal fogja tölteni.

A szünet után Szokolay Sándor Október végi tiszta lángok című oratorikus emlékezésével, egy bő hetvenperces kompozícióval ismerkedhetett meg a premier-közönség. (Ez a közönség már a szünet előtt is premiert hallott, de ezt már említettük…) Szokolay mondanivalóját tekintve (emlékezés 1956 hőseire) saját főművének tartja ezt a sajátos, Nagy Gáspár verseivel montázsolt Requiemet. (Vagy gyászmise-szöveggel igazolt Nagy Gáspár-megzenésítést.) A főmű-problematikát bőven érintettük Bartókkal kapcsolatban, így a szerzői szándék tudomásulvételénél most többre nem is kell vállalkoznunk.

A költőt Szokolay „saját Cocteau-jának” nevezi, s ezzel nyilván nem Jean Cocteau és Nagy Gáspár irodalmi működésének nívója között kíván párhuzamosságokat sejtetni, pusztán arra utal, hogy miként a múltban néhány zeneszerző-nagyság és Cocteau között szimbiotikus alkotói kapcsolat jött létre, ugyanígy Nagy Gáspár és közte is. S a zenét hallgatva arra is rájöhettünk, hogy Cocteau zenész társai közül Szokolay számára nem Satie vagy Stravinsky az útmutató, hanem inkább Poulenc vagy Honegger. A francia orientáció persze korántsem új jelenség Szokolay életművében, törekvéseinek már igen régóta fontos eleme a XX. századi francia zene alkotói recepciója. A kompozíció legértékesebb pillanatai épp ehhez az alkotói magatartáshoz kapcsolódtak, jellegzetes megnyilvánulásait a 3. (Dies irae) és a 4. tételben (Libera me) hallottam. Nem mellesleg itt a francia zene XIX. századi gyökérzetéig is lenyúlt Szokolay – persze hogy a legkevésbé franciához, Berliozhoz.

A műnek viszont van egy stiláris rétege, mely a nemzeti romantikához való vonzalomról árulkodik. Nos, egy forradalmi téma művészi megformálásakor a nemzeti romantika zenei gesztusrendszere nagyon is kézenfekvő elgondolásnak tűnik; főleg, ha a forradalom szelleme – miként Nagy Gáspár költészetének géniusza – Petőfiben reinkarnálódik. 1848 és 1956 összekapcsolása nem okozhat gondot a magyar történelmi tudat számára, csak az okozhat elbizonytalanodást, hogy Petőfit megint Görbe Jánosnak látjuk (Föltámadott a tenger, 1953), az akusztikus háttér (a zene) pedig kísértetiesen úgy viszonyul a nemzeti romantikához, mint ahogy azt a szocialista realizmus gyakorlati kimunkálásán fáradozó ideológusok (1948-1953) elvárták. Szokolay mentségére szolgál, hogy ez a (felteszem öntudatlan) „pártos” hang nem teng túl a műben, de ahhoz épp elég feltűnő, hogy a közönség nemzeti-konzervatív elkötelezettségű része (némi gondolkodás után) megütközzön. Ahhoz viszont nem elég karakteres (ironikus, parodisztikus, játékos), hogy a nyugatos-liberálisok önfeledten kacarásszanak. Egyedül a baloldaliak örülhetnek ennek a furcsa és zavaros eklektikának. Ők jelenleg épp identitásuk forrását keresik ’56-ban, s most végre egy forradalomi requiemben, művészi formában hallják, hogy maga a forrás is zavaros.

Miután a különböző meggyőződésekkel megvert publikumhoz címezhető üzeneteket nagyjából kibontottuk, elvileg feltehetnénk a kérdést, hogy milyen találati biztonsággal értek Szokolay üzenetei célba. Azért csak elvileg, mert az alkotói tudatosság (amennyiben egy művészi üzenet kódolása ilyen tevékenység) megnyilvánulásával nem találkoztunk a műben. Szegény és szánalmas az a társadalom, melynek értelmisége a következő hónapokban nem lesz képes higgadtan elmélkedni egy jelentékeny magyar zeneszerző kevéssé sikeres művéről.

Molnár Szabolcs
Gramofon Zenekritikai Műhely

Drasztikusan visszaesett a születések száma Magyarországon, házasságot is sokkal kevesebben kötöttek

Drasztikusan visszaesett a születések száma Magyarországon, házasságot is sokkal kevesebben kötöttek

Orbán Viktor azt állítja, nála nem lehet kijárni semmit

Orbán Viktor azt állítja, nála nem lehet kijárni semmit

Lengyelországban munkaszüneti nap lesz december 24.

Lengyelországban munkaszüneti nap lesz december 24.

Varga Mihály helyettese és Palkovics László bizalmasa is tagadta bűnösségét a több minisztériumot is érintő korrupciós perben

Varga Mihály helyettese és Palkovics László bizalmasa is tagadta bűnösségét a több minisztériumot is érintő korrupciós perben