Miért lötyög a régi köntös?
Másfajta játékkultúra Szegeden
Az Operaverseny és Fesztivál a Mezzo Televízióval című kulturális újdonság a finisbe ért – csaknem kétéves előkészítés után. A házigazda, a Szegedi Nemzeti Színház rukkolt elő az első versenyprodukcióval. Nem is akármilyennel: egy ritkán hallható operát, Francesco Cilea Adriana Lecouvreur című művét mutatták be.
Minimálból köbgyököt: Nyman Budapesten
Steve Reich kontra Richard Clayderman. Ez így nagyon viccesen hangzik, de a jelek szerint van olyan művész, aki zenei koncepciónak tekinti ezt a stilisztikai gubancot. Michael Nyman bizonyítványa hangszeres tudásból és színpadi kvalitásokból is lázas magyarázatra szorul. Minapi MüPa-beli koncertjének további szomorú tanulsága: ami tökéletesen passzol egy-egy kultuszfilm zseniálisan megálmodott rendezői elképzeléséhez, azzal a koncertszínpadon kár próbálkozni.
Instant Carmen: könnyen oldódó dráma
Igazán nem meglepő, hogy az egyadagos porlevesek, anyatej-pótló tápszerek, kávé- és teagranulátumok, liofilizált kutya- és macskaeledelek, kanálnyi vízzel hígítható szószalapok és egyéb gyorsító eljárások korában elkészült Bizet négyfelvonásos opéra-comique-jának, a Carmennek másfél órás, instant változata. A sűrítés azonban még nem konyhakész.
Eklektikus world-operett: sikerült a műfajteremtés?
Szakcsi Lakatos Béla és alkotótársainak művét, a Szentivánéji álom című zenés játékot „műfajteremtő worldmusicalként” hirdeti a Budapesti Operettszínház. Nos, a darab valóban műfajteremtő, de inkább nevezhető eklektikus operácskának, azaz operettnek. Ez cseppet sem von le értékeiből. Ellenkezőleg: sajátos közép-európai hagyományokat folytatja, s közben mégis egyéni hangvételű.
Operaverseny – fesztivál nélkül
Pironkodásra okot adó gálaesttel fejeződött be az első Operaverseny és Fesztivál a Mezzo Televízióval című eseménysorozat. A kéthetes szegedi döntőt – öt operaelőadás bemutatásával – fesztiválként hirdették, a városban azonban minden volt, csak fesztiválhangulat nem.