Tetszett a cikk?

Szakcsi Lakatos Béla és alkotótársainak művét, a Szentivánéji álom című zenés játékot „műfajteremtő worldmusicalként” hirdeti a Budapesti Operettszínház. Nos, a darab valóban műfajteremtő, de inkább nevezhető eklektikus operácskának, azaz operettnek. Ez cseppet sem von le értékeiből. Ellenkezőleg: sajátos közép-európai hagyományokat folytatja, s közben mégis egyéni hangvételű.

Szakcsi Lakatos Béla: Szentivánéji álom
Bemutató: október 17., Budapesti Operettszínház

A Shakespeare-színmű csupa bolondság, temperamentum. És persze ihlető, finom líra Mendelssohn korában és a jelenben is. Hiszen szeretni, bolondulni, valakiért oly jó… A két szerelmespár, a tündérfejedelem és királynője, illetve a műkedvelő színészként csetlő-botló mesteremberek szövevényes történetéből Müller Péter Sziámi, Böhm György és Kerényi Miklós Gábor kerekített jól használható librettót a jeles jazzmuzsikus, Szakcsi Lakatos Béla számára. A versek költőiek, pedig Sziámi jó néhány mai kifejezést, fordulatot is belecsempész a szövegbe. Azt hiszem, az Elisabeth című musical hosszan tartó magyarországi sikerének is Sziámi verselése az egyik kulcsa. Olyanok ezek a „fordítások”, mint Karinthy Micimackója: szellemesebbek, mint az eredeti.

A shakespeare-i történet vázát a szerzők megtartották, tehát akinek nem volt előképe a dráma alapján, az is pontosan tudhatja, hogy miről van szó. Hogy kinek a kedvéért vált Theseus és Hippolyta párosa tehetős roma családdá, csak sejthető: Szakcsinak kínáltak föl lehetőséget, hogy egy kis jazzbe oltott roma zenét is beleszőhessen a darabba. A zene helyénvaló és invenciózus is, bár a jelenetek kissé túlméretezettek. De az is lehet, hogy csak a szereplők (Csengeri Ottília és Németh Attila) tolakodó, harsány jelenléte kelti a nézőben ezt az érzést.

Szakcsi Lakatos Béla muzsikája stílusos és jól strukturált: a kettősök, szólók, kvartettek operai igényű felépítése elmélyült és odaadó munkára vall. Ahol elszakad a konkrét történéstől – például a darab fináléját megelőző indiai hangvételű énekkari és zenekari számban –, ott gyönyörűséges, emelkedett, zene szól, amit vágyunk viszonthallani. Színességében, a teljes mű jó hangzásában komoly szerepe van Pejtsik Péternek, aki a hangszerelés kényes feladatát vállalta.

A darab remek szerepeket kínál a társulat fiatal művészeinek. Szabó P. Szilveszter és Janza Kata Oberon és Titánia tündéri alakját formálja meg; az ifjú szerelmeseket, azaz Lysander és Hermia, illetve Demetrius és Heléna kettősét Dolhai Attila és Vágó Bernadett, valamint Szabó Dávid és Peller Anna játssza – a műfaj teljes eszköztárát bevetve. A kamaszkor alsó határán épp csak átlépő lányok sikoltozva ünnepelték Szabó P.-t és Dolhait, a fiúk (civilben családapák) vonzereje talán más színielőadásokra is becsábítja a tinédzsereket. Dolhai egyelőre romlatlan technikával, szépen énekel, bizonyára jó énekmesterrel dolgozik. Három fantasztikus – Kosztolányi idejében úgy mondták – kabinetalakítás örvendezteti meg a nézőt. Kiemelkedő Bereczki Zoltán Zubolya, Kerényi Miklós Máté Puckja és Földes Tamás Vackora. Bereczkit sokat foglalkoztatja színháza: többnyire sápatag hősszerelmesként, holott pazar a humora, briliáns a mozgása. Rendkívüli módon sajátja Zuboly kettős figurája a szamárbőrben és az „önmegvalósító” mesterember alakjában. Tökéletesebbet aligha lehet elképzelni.

Velich Rita kortalan és mesés, ugyanakkor látványos kosztümöket tervezett, pompásan funkcionálnak Turi Erzsébet bizarr díszletei, Duda Éva koreográfiája lendületes. A mű ősbemutatója a Szegedi Szabadtéri Játékokon már lezajlott augusztusban. Kerényi Miklós Gábor, a színház igazgatója a produkció rendezőjeként ünnepet varázsolt a Szentivánéji álom kőszínházi premierjéből is. Szükségünk van ilyen vidám ünnepekre.

Albert Mária
Gramofon Zenekritikai Műhely

Gramofon

Közéleti zenélés

Amikor legutóbb ehelyütt Kocsis Zoltán karmesteri teljesítményét dicsértük, egy jelentős mű (Rahmanyinov: II. szimfónia) magyarországi interpretációtörténetének csúcsára ismerhettünk rá. Most egy olyan remekművet értelmezett újra, melynek sok katartikus előadása él az emlékezetünkben. Így viszont még nem hallottuk.

Gramofon

Levegőtlen magaslatok

Dukay Barnabás a magyar zenei élet remetéje. Eldugott kunyhójához ma már megbízható előadók vezetnek bennünket, kíváncsi zeneturistákat – kacskaringós, meredek, szűk ösvényeken. Nem kérdés, érdemes felcaplatni, és megcsodálni ezt a tüneményt. De sok időt nem lehet fent eltölteni: fojtogat a levegőtlenség.

Gramofon

Csodagyerek, vagy nem? Tegyük meg tétjeinket!

Jó két éve már, hogy regéket mesélnek a most tizennégy esztendős Perényi Benjáminról. Elsősorban e regék valóságtartalmára, megalapozottságára voltunk kíváncsiak, amikor meghallgattuk az ifjú művészjelölt zongorakoncertjét, amelyet Bartók Béla halálának 63. évfordulóján adott a pasaréti Bartók Emlékházban.

Gramofon

Túlpörgő asszociációk: Fidelio az Operaházban

Meg kell változtatnunk a magyar gondolkodást az operajátszásról! Nem mai, inkább tegnapelőtti gondolat ez Kovalik Balázstól. És nem csak tőle. Sokan gondolják úgy: rossz, hogy a műfaj gyakorlatilag egyközpontú, mert üzemszerű operajátszás csupán az Andrássy úton folyik.

Gramofon

Pomádé: gyerekeknek a legjobbat?

Gyerekeknek mindenből a legjobbat! Ezzel az erős felütéssel indította 125. évadját a Magyar Állami Operaház. Az első premiert annak a nemzedéknek szánták, amelytől elvárják, hogy néhány év múlva tagjai alkossák a dalszínház új közönségbázisának jelentős részét. Ránki György groteszk ifjúsági operája, a Pomádé király új ruhája sikeres első lépésnek bizonyult.

Tíz lakásbérlő magyarból négynek az összes jövedelme majdnem felét elviszi a bérleti díj és a rezsi

Tíz lakásbérlő magyarból négynek az összes jövedelme majdnem felét elviszi a bérleti díj és a rezsi

Bűnösnek találtak egy volt brit katonát, aki a vád szerint Iránnak kémkedett

Bűnösnek találtak egy volt brit katonát, aki a vád szerint Iránnak kémkedett

Hallotta már Európa hangját? Így hangzik egyszerre 109 000 000 000 telefonhívás, SMS és mobilnetezés

Hallotta már Európa hangját? Így hangzik egyszerre 109 000 000 000 telefonhívás, SMS és mobilnetezés

Samuel L. Jackson jól leszólta az Oscar-jelöléseket

Samuel L. Jackson jól leszólta az Oscar-jelöléseket