Tetszett a cikk?

Orbán Viktor Fidesz-elnök országos kampánykörúton, Gyurcsány Ferenc miniszterelnök tévévitában próbál híveket szerezni álláspontjának a vasárnapi népszavazás előtt. Eközben a szakmai kérdések egyre inkább háttérbe szorulnak a viták során.

Megváltoztatta taktikáját Gyurcsány Ferenc kormányfő a vasárnapi népszavazás előtt: míg eddig a semleges, csak tájékoztatást nyújtó kormány imázsát építgette, hétfőn délután már teljesen egyértelműen letette voksát a nem mellett. "Nemmel szavazok a kettős állampolgárságra, a nemzetegyesítésre hivatkozó nemzetmegosztásra" - mondta a miniszterelnök a szocialista párt székházában. Különösen figyelemreméltó volt ez annak fényében, hogy néhány MSZP-politikus - köztük Szili Katalin házelnök - a hét végén még arról beszélt: mindenki vegyen részt a népszavazáson, és voksoljon lelkiismerete szerint. A párton belüli vitákat jelzi, hogy az MSZP társadalompolitikai tagozatának ügyvivői kedden délután azt javasolták, a szocialisták hagyjanak fel a nem melletti kampánnyal a kettős állampolgárság ügyében.

A kormányfő színvallása arra utal, a szombati kampánycsendig szabályos belpolitikai háború várható. A vasárnapi népszavazáson ugyanis nagy a tét: képes-e az új szocialista vezetés "saját pályáján", a nemzetpolitika területén legyőzni a Fidesz-MPSZ-t, s ezzel lendületben tartani a pártot, illetve velük szemben képes-e a fideszes vezetés 2 milliónál több "igenes" szavazót mozgósítani, s ezzel megállítani az új kormány offenzíváját. Nem véletlenül mondják elemzők, hogy a december eleji népszavazás kimenetele meghatározó lesz a következő másfél év politikájára.

A Fidesz közben kevésbé konfrontatív stílusra váltott. Orbán Viktor pártelnök a múlt szombati városligeti nagygyűlésen egyenesen a szocialista szavazókhoz fordult, arra kérve őket, szavazzanak igennel, egyebek mellett azzal nyugtatva őket, hogy az EU-ban is számos példa van az áttelepülés nélküli kettős állampolgárságra (lásd erről EU-s megoldások című írásunkat). Az új támogatókra szüksége is van, várhatóan nem lesz könnyű megszerezni a választókorú lakosság legalább egynegyedének (plusz egy fő) igen szavazatát (erre figyelmezteti a Fidesz-vezetést a soproni időközi választás alacsony részvétel miatti érvénytelensége is). Éppen ezért a Fidesz-kampány nagyobb sebességre kapcsol: Orbán a 2002-es két választási forduló közötti időszakhoz hasonlóan egy hétig az országot járja, naponta két-három városban is nagygyűlésen vesz részt. Gyurcsány másképp korteskedik: elfogadta három határon túli magyar vezető - Tőkés László, Duray Miklós és Ágoston András - felkérését egy élő televíziós vitára a kampánycsend előtti estére.

Közben elsikkadni látszik a népszavazási kérdések tartalma, a határon túliaknak adandó magyar állampolgárság kérdése bekerült a napi politikai darálóba, s a szakmai viták mostanra szinte teljesen eltűnnek a politikai harcban. Nem az számít, mit jelent a magyar állampolgárság esetleges kiterjesztése a határon túli magyarokra, hanem az, hogy melyik párt tud nagyobb hatást kifejteni a szavazókra. Egyre nyilvánvalóbb például, hogy a kormányoldal erőteljes "nem" szavazatát sokkal inkább motiválja az új állampolgárok esetleges szavazati jogától való berzenkedés, mintsem a magyar adófizetők pénzét féltő aggodalmaik. Kuncze Gábor SZDSZ-elnök például hétfőn délután azt mondta napirend előtt a parlamentben, "nem tudjuk, lehet-e szavazati joga annak, aki ilyen módon állampolgárságot kap, és bejelentkezik Magyarországon". Petrétei József igazságügy-miniszter válaszával csak növelte Kuncze aggodalmait, mivel - mint mondta - ha "a külföldön élő magyar állampolgár teljesíti lakóhely-bejelentési kötelezettségét, mindenféleképpen választójoggal rendelkezik".

Az esetleges áttelepülési rohammal járó horribilis költségekről viszont mostanában már alig hallani, ami nem is csoda, mivel a kiszámítási mód meglehetősen esetlegesre sikeredett (HVG, 2004. november 20.). Semmi nem támasztja alá ugyanis, hogy Magyarországra csak magukat eltartani képtelen, segélyekből élő emberek települnének át. Sőt egy, az 1990-2000 közötti áttelepülőket vizsgáló tanulmányból kiderül, hogy a szomszédos országokból bevándorlók, illetve állampolgárságot kérők nagy többsége aktív korú dolgozó, akik csak biztos magyarországi munkahely reményében jöttek át. Mellettük sokan vannak fiatalok, akik itt tanulnak, míg a nyugdíjasok az áttelepültek alig 10 százalékát teszik ki. A Magyarország által a román és ukrán állampolgároknak fizetett nyugdíjellátás egyébként nem kötődik az állampolgársághoz, azaz a hét végi voksolás eredményétől függetlenül is jár az itteni állandó lakcímmel rendelkezőknek. A Romániával 1961-ben kötött kétoldalú - mostanában sokat emlegetett - nyugdíjszerződést egyébként Magyarország évek óta szeretné módosítani, ám a tárgyalások a kormány szerint még nem értek véget - a Fidesz-MPSZ viszont a megszerzett megállapodástervezet birtokában azt gyanítja, azért, mert új egyezmény esetén (amely szerint Románia folyósítaná a nyugdíjat az onnan áttelepülőknek) az MSZP elveszítene egy "riogatási okot", ezért az ügyet tisztázandó december 2-ára összehívják a parlament külügyi bizottságát (a 2006 novemberében lejáró szerződést egyébként a lejárat előtt hat hónappal egyoldalúan fel lehet mondani).

Egyre kevésbé állja meg a helyét az az érv is, hogy ha valaki állampolgárságot kap, akkor automatikusan részesülnie kell minden ezzel járó jogban és juttatásban is. A Nyugatra kivándoroltak, emigráltak, illetve leszármazottaik például, ha - származás alapján - kérik az állampolgárságuk megállapítását, a magyar útlevélen kívül másra nemigen jogosultak, ha nem költöznek vissza, így állandó lakcím nélkül nem is szavazhatnak. Más EU-országban is van példa különbségtételre: Németországban a kedvezményesen, származás alapján állampolgárságot szerzők közül azoknak, akiknek nincs megélhetése biztosítva, egyszerűen kijelölik a lakhelyét, s ha onnan valaki bizonyos időn belül elköltözik, akkor nem juthat hozzá a jóléti szolgáltatásokhoz, pedig egyébként ugyanolyan állampolgárként él az országban, mint bárki más.

A magyar politikai elit láthatóan nem tudja eldönteni, milyen stratégiát is kövessen a határon túli magyarokkal kapcsolatban. Ha azt szeretnék, hogy minél kevesebben települjenek át, s a szülőföldjükön boldoguljanak (HVG, 2004. november 20.), akkor a kettős állampolgárság biztosan ez ellen hat majd. Vannak olyan vélemények is, hogy a népszavazás kiírása tulajdonképpen eldöntötte a kérdést, akár igen, akár nem lesz a válasz, az eredmény mindenféleképpen kedvezőtlen hatással lesz az áttelepülésre és az asszimilációra. Ezt főleg szlovákiai magyar politikusok hangsúlyozzák, akik egyébként alapvetően nem érdekeltek sem a népszavazás sikerében, sem annak sikertelenségében. Szlovákiából ugyanis eddig is Magyarországra költözhettek volna az ottani magyarok, ám nem tették, s nem is tűnik úgy, hogy mozdulni szeretnének. Illetve egy esetben mégis: az északnyugat-magyarországi gyárak és kórházak szinte működésképtelenek lennének a szlovákiai munkaerő nélkül. A szlovákiai magyar politikusok szerint az ottani magyarok számára ennek ellenére fontos a népszavazás eredménye, mivel ha a "nem" kerül ki győztesen, azt úgy éreznék, hogy az anyaország lemondott róluk.

Hasonló lesz a helyzet nemsokára az erdélyi magyarokkal is, akik Románia várhatóan 2007-es EU-csatlakozása után sokkal könnyebben tudnak majd áttelepedni, illetve munkát vállalni Magyarországon. Ezért számukra is inkább csak szimbolikus értéke van a népszavazási eredménynek, amely ráadásul nem is jelent azonnali magyar állampolgárságot. Az ahhoz szükséges jogszabályokat a parlamentnek kell - jórészt kétharmados többséggel - meghoznia, s nem kizárt, hogy a következő parlamenti választásig ez nem fog megtörténni.

RIBA ISTVÁN

Társadalom

EU-s megoldások

Az EU alapvetően nem avatkozik bele a tagállamok állampolgársági gyakorlatába, ami nemzeti hatáskörnek minősül.

Társadalom

Kampányolhat-e a kormány?

A kormány hatáskörének-feladatkörének gyakorlása nem sorolható a választási-népszavazási kampánycselekmények közé -...

Csata a Mol új hulladékos szerzeménye körül, amelyben Csányi Sándor váratlanul lett szereplő

Csata a Mol új hulladékos szerzeménye körül, amelyben Csányi Sándor váratlanul lett szereplő

Economist: A szövetségesek nem tudják a végtelenségig megbékíteni Trumpot

Economist: A szövetségesek nem tudják a végtelenségig megbékíteni Trumpot

Hidrogénpalack robbant fel Mészáros Lőrinc bükkábrányi üzemében

Hidrogénpalack robbant fel Mészáros Lőrinc bükkábrányi üzemében

Senki sem hitte el, hogy nem AI, annyira lenyűgöző látványt nyújtott egy balerina

Senki sem hitte el, hogy nem AI, annyira lenyűgöző látványt nyújtott egy balerina