Tetszett a cikk?

Áthidalhatatlannak látszik az ellentét az SZDSZ több-biztosítós egészségügyi modellje és az MSZP "egy OEP - több OEP" bűvkörében mozgó teóriája között. A liberálisok által a koalícióban maradás feltételéül szabott megállapodás június végi határideje vészesen közeleg.

Horváth Ágnes és Kóka János.
Tartanák a lépést
© Müller Judit
Minden jel szerint komolytalan volt a múlt héten kijelenteni, hogy az MSZP-nek van alternatív javaslata az SZDSZ több-biztosítós egészségügyi modelljével szemben. A több kötetbe foglalt, összesen több száz oldalnyi tanulmánycsomag, amit a múlt keddi koalíciós egyeztetésen prezentáltak a szocialisták, a szerzők meghatározása szerint is közbenső munkaanyag, irányokat is csak vájt fülűek tudnak kihallani belőle, modellnek pedig végképp nem nevezhető. Ennek ismeretében nem tudni, mire alapozta Gyurcsány Ferenc miniszterelnök azt a kijelentését, hogy június 25-éig biztosan létrejön a megállapodás a koalíciós partnerek között. Egyelőre csak annyi biztos, hogy az MSZP-frakció vasárnap kategorikus nemet mondott a liberálisok elképzelésére, a kormányfő viszont hétfőn az SZDSZ képviselőcsoportja előtt azt állította: saját ötlete van a kompromisszumos megoldásra. A részletekbe azonban nem avatta be a kisebbik kormánypárt tagjait, arra hivatkozva, előbb saját frakciótársaival próbálja meg elfogadtatni azokat. Márpedig az érdemi szabályozási munka csak a politikai kompromisszum megkötése után kezdődhet el.

Az SZDSZ továbbra is ragaszkodik a valódi versenyhez, melyben az ügyfél kegyéért vetélkedő biztosítók kényszerítenék ki a minőségi ellátást, a költségekkel takarékoskodó, ugyanakkor hatékony gyógyítást. Az Európa legpiacibb modelljét, a holland példát alapul vevő több-biztosítós rendszertől azt is remélik, hogy megszűnik a hálapénz, jóllehet érdemi keresetnövekedést egyelőre senki sem ígért az egészségügyben dolgozóknak. Az üzleti alapon működő biztosítók nem válogathatnának az ügyfelek között, senkit sem utasíthatnának vissza, a krónikus, drága kezelést igénylő betegek többletkiadását egy közös kockázati alapból lehetne számukra kompenzálni - így nem sérülne a szolidaritás elve. Nincs értelme csupán kiegészítő, extra szolgáltatásra üzleti biztosítást ajánlani - állítják a több-biztosítós modell hívei -, hiszen amíg hálapénzzel minden megszerezhető, senki sem fog drága biztosítást kötni.

Nem a mostani kompromisszumkeresés eredménye, hiszen az SZDSZ választási programjában is szerepelt, hogy nem szüntetnék meg az Országos Egészségbiztosítási Pénztárat (OEP), ám nem lenne kitüntetett szerepe a biztosítók között. Ahhoz az elvi alapvetéshez viszont ragaszkodnak, hogy amíg csak egyetlen, monopolhelyzetű szolgáltatásvásárló szervezet van, az nem teheti meg, hogy válogasson a szolgáltatók között - ezt a lehetőségét több alkotmánybírósági döntés is korlátozza -, vagyis nem alakulhat ki versengés s így minőségjavulás sem.

A liberális javaslat a maga vegytisztaságában akár szerethető is lenne, ám a társadalom több kérdésben is elutasító, gyanakvással fogadja az üzleti vállalkozások beengedését az utolsó nagy szocialista-egalitáriánus rendszerbe. Bár mindenki látja, hogy régóta nő az egészségügyben az egyenlőtlenség, a köztulajdonú kórházak magánpraxisok, magánbetegek, "főorvosi ágyak" paraszolvenciát termelő terepei, az ismert rosszat még mindig sokan jobbnak tekintik, mint a szépnek lefestett, de bizonytalan jövőt. Kétségkívül sokat rontott az SZDSZ-es javaslatok "piacképességén" az a tény, hogy a rendszerváltás óta egyetlen tárcavezető sem vált olyan népszerűtlenné, mint Molnár Lajos. A liberális miniszter - a költségvetési kényszer okán - megszorításokkal, a kórházi kapacitások szűkítésével, továbbá a vizitdíj bevezetésével kezdett hozzá az átalakításhoz, 5-6 ezer orvost és szakdolgozót kényszerítve új munkahely keresésére.

Szocialista alternatívák kormányfői megrendelésre (Oldaltörés)

Kökény Mihály. Konzílium
© Fazekas István
A szocialisták alternatív reformjavaslataként valójában azok a szakértői elemzések járnak kézről kézre, amelyeket áprilisban a Miniszterelnöki Hivatal rendelt meg. Gyurcsány valószínűleg ekkor ébredt rá, hogy az SZDSZ vezette egészségügyi tárcától, ahol már a több-biztosítós modell törvényi szövegének a kidolgozásával foglalkoztak, nem várhat alternatív javaslatokat, noha eredetileg az volt a minisztérium feladata. Szűk két hónap alatt több tanulmány is készült, egyebek mellett a magántőke szerepvállalásáról, az OEP tevékenységének és hatókörének gyökeres megváltoztatásáról, a piaci verseny növelésének lehetőségeiről. MSZP-közeli szakemberek szerint a mindeddig "elosztóhivatalként" működő OEP-et 100 százalékos állami tulajdonú nonprofit részvénytársasággá kellene alakítani, ezáltal valóságos gazdálkodói jogosítványokkal felruházni. A munkaanyag szerint a kistérségek lennének az ésszerűsítés, az ellátásszervezés bázisai, összefogva a terület háziorvosi, járó- és fekvőbeteg-ellátását. Ők kapnák meg lakosságszám alapján azt a társadalombiztosítási fejkvótát, amelyből gazdálkodhatnának. Az ellátásszervezéssel megbízhatnának magáncéget - akár biztosítót is -, a lényeg a helyi szükségletek és lehetőségek összehangolásával javítani az egészségügyi ellátáshoz való hozzáférést, a betegek irányítását. Az ellátás valamennyi szintjén számítanának a magánerőre, amelytől nemcsak többletbefektetést várnak, hanem az intézményi gazdálkodás és menedzsment professzionális átszervezését is.

Míg a Medgyessy-kormány idején éppen az SZDSZ lobbizott az irányított betegellátási rendszer (ibr) további kiterjesztéséért, s az akkor MSZP-s vezetésű egészségügyi tárca vonakodott a több-biztosítós modell csírájának gondolt forma továbbfejlesztésétől, most úgy látszik, fordult a kocka, legalábbis a favorizált kistérségi ellátásszervezés az ibr-re hajaz. Még ezt is inkább támogatnák, mint az üzleti biztosítókat. "Ez illúzió, a régiók, mint a kapacitáselosztásnál is láttuk, nem hajlandóak racionalizálni. Az érdek-képviseleti szervek mindenekelőtt az intézményeik fenntartásában érdekeltek" - véli Mihályi Péter, az SZDSZ egészségpolitikusa. A nagyobbik koalíciós partner egészségtudorai viszont nem politikusok, hanem szakemberek kezébe tennék a kistérségi ellátásszervezést. Bár célszerű lenne a politikát a lehetőségekhez képest távol tartani az egészségügy-menedzseléstől, a kivitelezés a hazai jogi környezetben - ahol az önkormányzatokat érintő döntések kétharmados parlamenti többséget igényelnek - meglehetősen bizonytalannak látszik.

"Ne feledjük, hogy a biztosítókról való döntés csak az egyik a sürgős feladatok közül, hiszen az alap- és a járóbeteg-ellátás megerősítése, a finanszírozás volumenkorlátainak lazítása sem tűr halasztást. Botorság azt gondolni, hogy akármilyen biztosítási reform önmagában orvosolná ezt a problémát" - vélekedett Kökény Mihály, a parlament egészségügyi bizottságának MSZP-s elnöke.

Mindeközben a Fidesz vezetése Pokorni Zoltán alelnök szerint most azt mérlegeli, beleilleszthető-e népszavazási kampányába az egybiztosítós szisztéma bebetonozása. Egy ilyen kérdést magánszemélyek kérésére már hitelesített az Országos Választási Bizottság, az ellenzék vezető ereje attól teszi függővé az ötlet támogatását, hogy a kérdés egyértelműen kizárja-e a profitorientált piaci alapú rendszer létrejöttét. A színfalak mögött viszont Gógl Árpád már leporolta minisztersége idején meg nem valósult terveit. Gógl nem zárja ki a kiegészítő - az alapcsomagban nem szereplő - szolgáltatásokra köthető üzleti alapú biztosítást, a vállalkozói ellátásszervezést, ugyanakkor "közmegegyezés alapján" növelné az egészségügy köz- és magánfinanszírozását. Az előbbit bizonyára nem a járulék-, az utóbbit pedig nem az adócsökkentés Fidesz által szorgalmazott programja keretébe illesztené.

GÁTI JÚLIA

Fókuszban

Csak biztosra mennek

Az attól függ - válaszolta lakonikusan egy biztosítási szakember, amikor nemrég egy konferencián nekiszegezték a...

Fókuszban

Megszédítő messzeség

Az amszterdami OLVG kórház bár modern építésű, fikarcnyit sem tér el a németalföldi puritánság jól bevált...

Fókuszban

Holland recept

Hans Hoogervorst (51 éves) a holland kormány februárban leköszönt egészségügyi minisztere egy hónapig Magyarországon...

Rossz címre ment ki akciózni a TEK, de szerintük nem történt tévedés

Rossz címre ment ki akciózni a TEK, de szerintük nem történt tévedés

Szorong és pánikol Robbie Williams, amikor idegenek mennek oda hozzá fotót kérni

Szorong és pánikol Robbie Williams, amikor idegenek mennek oda hozzá fotót kérni

Gyárfás Tamás meg volt győződve arról, hogy felmentik a Fenyő-ügyben

Gyárfás Tamás meg volt győződve arról, hogy felmentik a Fenyő-ügyben

A trumpi vámháború mellékhatása: sárkányt uszít Peking Amerika kapitány pajzsára

A trumpi vámháború mellékhatása: sárkányt uszít Peking Amerika kapitány pajzsára