Tetszett a cikk?

Nem nyilatkozik a kormány egyértelműen, hogy mire költi a szén-dioxid-kvóták exportjából származó bevételt. A bizonytalanság egyre erőteljesebb tiltakozásra készteti a zöld szervezeteket.

Fizetett hirdetésben sürgette a múlt héten az Energia Klub, valljon végre színt a kormány, mikorra tervezi a szén-dioxid-kvóták értékesítéséből származó bevételt visszaforgatni a gazdaságba, mikor írja ki a szennyezés mérséklését szolgáló pályázatokat. A zöld szervezet szerint a késlekedés miatt közel százezer, még az idénre tervezett, energiahatékonyságot és a megújuló energia hasznosítását célzó beruházás került veszélybe, a kiszámíthatatlan piaci körülmények miatt pedig munkahelyek szűnhetnek meg, vállalkozások mehetnek csődbe. Az Energia Klub fellépésének annyi alapja vitathatatlanul van, hogy a tavalyi kvótaértékesítésből befolyt 28,2 milliárd forintot hiánytalanul, átlátható és ellenőrizhető módon kellene kibocsátáscsökkentő projektekre fordítani egy úgynevezett zöld beruházási rendszer (zbr) keretében.

HVG
Amikor a környezetvédelmi tárca tavaly augusztusban megegyezett a belga klíma- és energiaügyi minisztériummal, majd szeptemberben a spanyol környezetvédelmi, vidék- és tengerügyi tárcával arról, hogy partnerei 2 millió, illetve 6,6 millió kiotói szén-dioxid-kibocsátási egységkvótát vásárolnak Magyarországtól, bemutatott nekik egy színes, nyolcoldalas brosúrát a zbr-ről. Ennek alapján a vevők megnyugtathatták saját közvéleményüket, hogy az ügylet eredményeként valóban csökken majd a globális kibocsátás. Valószínűleg ennek hatására köttetett meg az üzlet, mégpedig kifejezetten jónak számító, kvótánként 13-14 euró körüli árral. Csakhogy az ügylet szinte azonnal a kritikák kereszttüzébe került. Tavaly november végén, parlamenti interpellációjában Katona Kálmán azt kifogásolta, hogy mind a tanácsadó cég kiválasztása, mind az üzlet lebonyolítása versenyeztetés nélkül, a nyilvánosság teljes kizárásával történt, s ez az akkor még MDF-es képviselő szerint „kiváló alkalmat teremt arra, hogy az eladó összejátsszon a vevővel, és ezzel megrövidítse a közvagyont”. A kialkudott ár azonban utóbb igazolta a kétoldalú tárgyalásos megegyezés módszerét, és nem véletlen, hogy mindeddig egyetlen eladó ország sem tartott kvótaárverést, noha például Csehország egy ideig fontolgatta ezt a megoldást. Akkor még nemcsak azt nem lehetett kihúzni a magyar kormányból, hogy az ügyletből mekkora bevétel származott, hanem azt sem, mikor és mire kívánja azt fordítani.

Pedig a pénz felhasználásának módját az adásvételről szóló kétoldalú kormányközi megállapodások szigorúan megkötik. Mint Oláh Lajos, a környezetvédelmi tárca államtitkára novemberben a HVG-nek elmondta: az állami kvótaeladásból származó bevétel kizárólag klímavédelmi beruházásokra költhető, „méghozzá mérhető és ellenőrizhető módon” (HVG, 2008. november 15.) A Belgiummal kötött szerződésben a kormány azt is vállalta, hogy a pénz elkülönített kincstári alszámlára kerül, amelynek felhasználását a belga szaktárca is ellenőrizheti.

A kiotói egységek átruházásából származó bevételt az idei költségvetési törvény szerint a környezetvédelmi tárcánál kell elszámolni, ám a büdzsében nem szerepel ilyen jogcím. Arról viszont a tavaszi hónapokban több kormánytag, így Szabó Imre környezetvédelmi miniszter is nyilatkozott, hogy a tárca 20 milliárd forintot zárol a kvótabevételből. Márciusban a kormány az IMF-nek megküldött szándéklevélben úgy fogalmazott, hogy „a költségvetés egyensúlyának megtartását a kiotói jegyzőkönyv feltételei szerinti szennyezési jogok értékesítése is segíteni fogja”, a konvergenciajelentés májusban aktualizált változata pedig „a környezetvédelmi kvóta értékesítéséből származó bevétel” megtakarítására tesz ígéretet. Ennek ellenére ilyen tartalmú nyilvános kormányhatározat mindeddig nem született. Feltehetően azért nem, nehogy a kormány kényelmetlen helyzetbe kerüljön – mondta a HVG-nek Keller László, aki idén április 15-éig pénzügyminisztériumi államtitkár volt.

Ha a szerződésszegést a kormány egy ilyen határozattal elismerné, valószínűleg azt kockáztatná, hogy eztán senki nem vásárol tőle kvótát. Márpedig erre a bevételre égető szükség volna – igaz, nem az államháztartási hiány csökkentésére, hanem a környezetszennyezést enyhítő beruházásokra. Ezzel szemben Keller szerint a bespájzolt 20 milliárd forint az idén mindenképpen a kasszában marad, a zbr-pályázatokat csak az azon felüli 8,2 milliárd forintból, illetve az újabb eladások bevételeiből lehet majd meghirdetni. A szaktárca váltig hangoztatja, hogy minden kvótaforintot a zbr pályázataira fog költeni – de azt nem teszi hozzá, hogy mikor; a nagyobb részt alighanem csak jövőre.

Visszatérő fordulat a szaktárca közleményeiben, hogy „néhány héten belül” meghirdeti az épületek energiatakarékos felújítására szóló pályázatokat. A legutóbbi önkéntes határidő június vége volt, de az ügyben lapzártánkig nem történt semmi. A környezetvédelmi tárcától a HVG-nek annyit sikerült kicsikarnia, hogy „gőzerővel dolgoznak a pályázati rendszeren”. A tervezett, „klímabarát otthon” és „klímabarát intézmény” című pályázatok közül egyelőre csak az előbbinek a panelalpályázata körvonalazódik. Ebben, a HVG információi szerint, a korábbi panelprogramhoz képest jelentős többletköltséget kell vállalniuk a pályázóknak. Ráadásul azt is nekik kell majd tételesen kiszámítaniuk, hogy a tervezett beruházás – a panelház külső szigetelése, a nyílászárók felújítása vagy cseréje, a fűtés és melegvíz-ellátás korszerűsítése, a nyári hővédelem, a megújuló energiaforrások felhasználása – pontosan mennyi megtakarítást jelent az üvegházhatású gázok kibocsátásában, „mérhető és ellenőrizhető” módon.

Az átláthatóságnak és Magyarország kvótapiaci megítélésének nagy a tétje, mivel a szén-dioxid-kvóták értékesítéséből a tavalyinál sokkal nagyobb bevétel származhatna. A nemzetközi klímavédelmi szerződések ugyanis Magyarország számára 2008 és 2012 között összesen 542 millió tonna szén-dioxid-kibocsátást engedélyeznek, s miután a súlyosan környezetszennyező szocialista nagyipar a rendszerváltás idején összeomlott, az ország legfeljebb 443 millió tonnányi üvegházhatású gázt fog a légtérbe eregetni. Így a magyar kormány öt év alatt 95 millió tonnának megfelelő kvótát, azaz úgynevezett kiotói kibocsátási egységet adhat el más államoknak. A piac a túlkínálat miatt most a vevőknek kedvez ugyan, a kvótaár ma 11 euró alatt van. 2012-ig azonban több mint tíz iparosodott ország kényszerül kvótavásárlásra, és összesen mintegy 900 millió egységre lesz szükségük – summázták az igényeket a HVG-nek a kibocsátáskereskedelemmel foglalkozó Vertis Zrt.-nél.

A legnagyobb mennyiséget Japán fogja beszerezni, várhatóan 540 millió egységet. Első körben 95 milliót vásárolt (például a Magyarországnak e téren fontos konkurenciának számító Csehországtól és Ukrajnától). Tavaly a magyar állammal is tárgyalt 5 millió egység megvásárlásáról, az Index internetes hírportál szerint azonban az üzlet amiatt hiúsult meg, mert a japán kormány is olyan megbízható partnert keres, amely teljesíti a szerződésben vállalt feltételeket, Magyarország iránt pedig megrendült a bizalma. Nagy tételben vásárolna például Spanyolország (84 millió egység) és Olaszország is (74 millió egység), de számukra szintén alapfeltétel, hogy saját adófizetőiknek el tudjanak számolni: pénzük igazolhatóan hasznosul egy másik ország zöld beruházásai által.

SÁGHY ERNA

Meredeken nőtt a Pride elfogadottsága, amióta Orbánék importálták a homofób kampányt Oroszországból

Meredeken nőtt a Pride elfogadottsága, amióta Orbánék importálták a homofób kampányt Oroszországból

Év elején is gyors ütemben folytatódott az építőipar lejtmenete

Év elején is gyors ütemben folytatódott az építőipar lejtmenete

Nem bankolhatnak tovább Mészárosnál, megszűnik az osztrák szélsőjobboldali tévécsatorna

Nem bankolhatnak tovább Mészárosnál, megszűnik az osztrák szélsőjobboldali tévécsatorna

Pankotai Lili megnyerte a pert korábbi iskolájával szemben

Pankotai Lili megnyerte a pert korábbi iskolájával szemben