Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"6cfaada4-33b3-4180-bc79-2847dc8b293e","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az EKB újra kamatot vágott, az új irányadó ráta 2 százalék. Az inflációs előrejelzést lefelé módosították: idén 2 százalék, jövőre 1,6 százalék várható. A magyar alapkamat 6,5 százalék, az infláció jövőre csökkenhet stabilan 4 százalék alá.","shortLead":"Az EKB újra kamatot vágott, az új irányadó ráta 2 százalék. Az inflációs előrejelzést lefelé módosították: idén 2...","id":"20250605_Buvos-szintre-csokkent-az-eurokamat-Magyarorszagon-marad-a-tripla-rata","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6cfaada4-33b3-4180-bc79-2847dc8b293e.jpg","index":0,"item":"056f6444-bc7a-4141-8ead-6f3cc68bc4c7","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250605_Buvos-szintre-csokkent-az-eurokamat-Magyarorszagon-marad-a-tripla-rata","timestamp":"2025. június. 05. 14:35","title":"Az eurózóna tényleg földbe döngölte az inflációt, Magyarországon álmodni sem lehet ilyen számokról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d3ae995e-71e4-45b5-8b18-c300c05f3fa1","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A kormányzati elvonások miatti tiltakozás jeléül pénteken 10 percre leállt a főváros tömegközlekedése, a MÁV viszont váltóhibával küzdött.","shortLead":"A kormányzati elvonások miatti tiltakozás jeléül pénteken 10 percre leállt a főváros tömegközlekedése, a MÁV viszont...","id":"20250606_Vitezy-David-a-MAV-is-szolidaris-Budapesttel-a-balatoni-fovonalon-osszeomlott-a-kozlekedes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d3ae995e-71e4-45b5-8b18-c300c05f3fa1.jpg","index":0,"item":"61ad24d9-e262-4654-b329-aa29a993df91","keywords":null,"link":"/itthon/20250606_Vitezy-David-a-MAV-is-szolidaris-Budapesttel-a-balatoni-fovonalon-osszeomlott-a-kozlekedes","timestamp":"2025. június. 06. 16:25","title":"Vitézy Dávid: A MÁV is szolidáris Budapesttel, a balatoni fővonalon összeomlott a közlekedés","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4160a55e-71ea-4018-9461-1db745bd0f49","c_author":"Domány András","category":"itthon","description":"Az Országgyűlés törvényalkotási bizottsága azt is meghatározta, hogy hogyan lehet visszaállítani az állampolgárságot.","shortLead":"Az Országgyűlés törvényalkotási bizottsága azt is meghatározta, hogy hogyan lehet visszaállítani az állampolgárságot.","id":"20250605_allampolgarsag-felfuggesztes-torvenyjavaslat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4160a55e-71ea-4018-9461-1db745bd0f49.jpg","index":0,"item":"4407eece-9296-4c63-a71d-60dc4fadb2e9","keywords":null,"link":"/itthon/20250605_allampolgarsag-felfuggesztes-torvenyjavaslat","timestamp":"2025. június. 05. 14:28","title":"Legfeljebb tíz évre lehet majd felfüggeszteni a magyar állampolgárságot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"907fc9a9-6477-4b72-aa47-3012f32125f0","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Hamarosan érkezhet a Volkswagen Tiguan 300 lóerőnél erősebb új csúcsmodellje.","shortLead":"Hamarosan érkezhet a Volkswagen Tiguan 300 lóerőnél erősebb új csúcsmodellje.","id":"20250605_komoly-izgalmakat-tartogathat-az-uj-vw-tiguan-r","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/907fc9a9-6477-4b72-aa47-3012f32125f0.jpg","index":0,"item":"4e1be808-671b-40ac-97f5-ac63438af78e","keywords":null,"link":"/cegauto/20250605_komoly-izgalmakat-tartogathat-az-uj-vw-tiguan-r","timestamp":"2025. június. 05. 06:41","title":"Komoly izgalmakat tartogathat az új VW Tiguan R","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"67e9f14c-7cc5-49e9-b880-3f1e6cc59475","c_author":"HVG","category":"360","description":"Jócskán megugrott az árbevétele tavaly a FaceKom Kft.-nek, amely novemberben nyerte el a közbeszerzést, hogy lehetővé váljon a videós azonosítás a Digitális Állampolgárság Program (dáp) applikációjában.","shortLead":"Jócskán megugrott az árbevétele tavaly a FaceKom Kft.-nek, amely novemberben nyerte el a közbeszerzést, hogy lehetővé...","id":"20250605_hvg-facekom-arcfelismeres-tiborcz-istvan-digitalis-allampolgarsag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/67e9f14c-7cc5-49e9-b880-3f1e6cc59475.jpg","index":0,"item":"023d0853-c85a-4c80-bc5f-fec02d8893cc","keywords":null,"link":"/360/20250605_hvg-facekom-arcfelismeres-tiborcz-istvan-digitalis-allampolgarsag","timestamp":"2025. június. 05. 09:00","title":"Jól jövedelmez az arcfelismerés Tiborcz üzleti körének","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7c016fc6-e8b4-40ee-b95d-c9b2bac756e3","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A Berlinből Milánóba tartó repülő pilótája kényszerleszállást hajtott végre.","shortLead":"A Berlinből Milánóba tartó repülő pilótája kényszerleszállást hajtott végre.","id":"20250605_ryanair-repulo-vihar-turbulencia-kenyszerleszallas-serultek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7c016fc6-e8b4-40ee-b95d-c9b2bac756e3.jpg","index":0,"item":"35692dc3-9635-4120-83b8-357b226e1fbf","keywords":null,"link":"/vilag/20250605_ryanair-repulo-vihar-turbulencia-kenyszerleszallas-serultek","timestamp":"2025. június. 05. 11:42","title":"Kilencen sérültek meg turbulencia miatt a Ryanair egyik járatán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0bea19c1-4bc2-49b9-b7bc-ffb322f86388","c_author":"Domány András","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Módosították a települések önazonosságáról szóló tervezetet, a helyi képviselők bármikor kimondhatják, hogy élnek a betelepülést akadályozó jogszabállyal.","shortLead":"Módosították a települések önazonosságáról szóló tervezetet, a helyi képviselők bármikor kimondhatják, hogy élnek...","id":"20250605_letszamkorlat-telepulesek-betelepules-telepulesek-onazonossaga","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0bea19c1-4bc2-49b9-b7bc-ffb322f86388.jpg","index":0,"item":"63397f56-234a-4993-bfb9-4fb03a47acb6","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250605_letszamkorlat-telepulesek-betelepules-telepulesek-onazonossaga","timestamp":"2025. június. 05. 15:00","title":"Létszámhatár nélkül bármikor bejelenthetik a települések, hogy nem fogadnak több beköltözőt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"105a3a62-0551-4ace-8397-5902db08f6e3","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az alkotmánybírónak jelölt Kozma Ákos munkáját több kritika is érte az elmúlt években, mind itthonról, mind külföldről. A regnálása alatt sorolta át B kategóriába a Nemzeti Emberi Jogi Intézmények Világszövetsége a magyar ombudsmani intézményt. ","shortLead":"Az alkotmánybírónak jelölt Kozma Ákos munkáját több kritika is érte az elmúlt években, mind itthonról, mind külföldről...","id":"20250605_ombudsman-kozma-akos-fidesz-alkotmanybiro-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/105a3a62-0551-4ace-8397-5902db08f6e3.jpg","index":0,"item":"7a3f17b4-b87b-47d8-b6f4-f307659c659d","keywords":null,"link":"/itthon/20250605_ombudsman-kozma-akos-fidesz-alkotmanybiro-ebx","timestamp":"2025. június. 05. 17:53","title":"A sokat bírált ombudsmant, Kozma Ákost jelöli a Fidesz alkotmánybírónak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Egy atomerőmű megvalósítását a bonyolult mérték utáni építés már önmagában megnehezíti, ráadásul az effajta projekteket általában más tényezők is bonyolítják – mutat rá a buktatókra a világ vezető megaprojekt-szakértőjeként számon tartott Flyvbjerg Bent. Szerkesztett részlet a Megvalósítás hatékonyan című könyvből.
A japán kormány 1983-ban ígéretes projektet indított, amely a Mondzsu, azaz „Bölcsesség” nevet kapta. Úgy tervezték, hogy amikor elkészül, kettős funkciót tölt majd be: egyrészt a fogyasztók számára elektromos áramot termelő atomerőműként, másrészt az atomenergia-ipar számára üzemanyagot előállító, új típusú szaporítóreaktorként működik.
A japán népet régóta fenyegette a bizonytalan energiaellátás, a Mondzsu terve pedig jobb jövőt ígért. Az építkezés 1986-ban kezdődött, és közel egy évtized múlva, 1995-ben fejeződött be. Egy tűzeset miatt azonban le kellett állítani a létesítményt, és az erőmű évekre bezárt.
A Japán Atomenergia Ügynökség 2000-ben bejelentette, hogy az erőmű újranyithat. A legfelsőbb bíróság végül 2005-ben tette hivatalossá az újraindítást, amelyet 2008-ra terveztek, ám 2009-ig elhalasztottak. A tesztüzemmód 2010-ben kezdődött, és az ütemezés szerint a teljes működés 2013-ban indult volna meg. Azonban 2013 májusában karbantartási hibákat fedeztek fel az erőmű 14 ezer alkatrésze közül néhánynál, amelyek között kulcsfontosságú biztonsági műszerek is voltak. Az újraindítást leállították.
A biztonsági protokoll további megszegésére derült fény, a japán Atomenergia Szabályozó Hatóság pedig a Mondzsu üzemeltetőjét alkalmatlannak minősítette. Ekkorra a kormány már 12 milliárd dollárt költött, és annak, hogy végül elindítsák, majd tíz évig üzemeltessék az erőművet, újabb 6 milliárd dollárra rúgott a becsült költsége. Mindez egy olyan időszakban, amikor a 2011-es fukusimai katasztrófa az atomenergia ellen fordította a közvéleményt. A kormány végül bedobta a törölközőt: 2016-ban bejelentették, hogy a Mondzsut véglegesen bezárják.
A leszerelés várhatóan újabb harminc évet vesz majd igénybe, és további 3,4 milliárd dollárba kerül. Ha ez az előrejelzés pontosabbnak bizonyul, mint a többi, a projekt hatvan évig tart, több mint 15 milliárd dollárba kerül úgy, hogy az erőmű végül egyáltalán nem termelt elektromos áramot.
A Mondzsu szélsőséges eset, de nem egyedüli
Az adatbázisom szerint az atomerőművek alkotják az egyik legrosszabbul teljesítő projekttípust. Átlagos költségtúllépésük 120 százalék reálértéken, a futamidő pedig 65 százalékkal hosszabb a tervezettnél. Ami még rosszabb: mind a költség, mind az ütemezés tekintetében fennáll a szélsőséges vastagszélűség kockázata, ami azt jelenti, hogy 20 vagy 30 százalékkal meghaladhatják a költségvetést. Vagy 200, illetve 300 százalékkal. Vagy 500 százalékkal. Vagy többel. Ahogy a Mondzsu esete is bizonyítja: a dolgok szinte megállíthatatlanul rossz irányt vehetnek.
A hiba nem az atomenergiában rejlik: sok más projekttípus van, amelynek alig rosszabb az eredménye. A probléma a módszerben gyökerezik, amellyel a Mondzsuhoz hasonló óriási projekteket tervezni és kivitelezni szokták. Ha megértjük, mi bújik meg a háttérben, azt is felismerjük, mi az a – paradox módon apró – dolog, amely megoldja a nagy építkezések kérdését.
Egyetlen hatalmas dolog
Ha óriási projektet tervezünk és valósítunk meg, annak egyik módja, hogy egyetlen dolgot építünk. Egy hatalmas dolgot. A Mondzsu ilyen hatalmas dolog. A legtöbb atomerőmű az. De ilyenek még az óriás vízerőművek, a nagy sebességű vasutak és a felhőkarcolók is. Ha így építünk, csak egy dolgot építünk, amely a dolog természetéből fakadóan egyedi. Nincsenek szabványos részei, nincsenek kereskedelemben kapható termékek, nincsenek már korábban megtett lépések. A folyamat ezért lassú és összetett.
Hiába rendezik az olimpiai játékokat négyévente, a rendezési jogok kiosztásának gyakorlata miatt az eseményt örökké kezdők tervezik és kivitelezik – mutat rá a világ vezető megaprojekt-szakértőjeként számon tartott Flyvbjerg Bent a Megvalósítás hatékonyan című könyvben. Szerkesztett részlet kiadványból.
Az atomerőművek pontosan ilyenek: elképesztő számú mérték után készült alkatrész és különböző rendszer alkotja őket, amelyeknek mind-mind működniük kell, sőt együtt kell működniük ahhoz, hogy az erőmű termelni tudjon. A bonyolult mérték utáni építési módszer önmagában véve megnehezíti a hatalmas projektek megvalósítását, számos egyéb tényező pedig tovább bonyolítja.
Először is: egy atomerőművet nem lehet gyorsan felépíteni, egy ideig üzemeltetni, megnézni, mi működik és mi nem, majd a tanulságokat hasznosítva megváltoztatni a tervet. Ez túlságosan költséges és veszélyes lenne. Ebből fakadóan a kísérletezés kizárt, a projektnek első nekifutásra jól kell sikerülnie.
Másodszor: van egy kis probléma a tapasztalattal is. Ha atomerőművet építünk, esélyes, hogy nem sok ilyet csináltunk korábban, azon egyszerű oknál fogva, hogy eddig kevés atomerőmű épült, azok is sok éven át, így alig adódott lehetőség a tapasztalatszerzésre. Annak ellenére, hogy nincs mód kísérletezésre, és kevés a tapasztalatunk, elsőre jól kell megvalósítanunk a projektet. Ez nehéz, sőt, szinte lehetetlen.
Még ha van is némi tapasztalatunk az atomerőművek létrehozásában, ennek a konkrét erőműnek az építésében esélytelen, hogy legyen, mivel kevés kivétellel minden erőművet egyedileg terveznek egy konkrét helyszínre, és folyamatosan változó technológiára támaszkodnak. Minden erőmű olyan, mint a Mondzsu: mérték után készül, egyedi. Minden, amit egyedi rendelésre gyártanak, drága, és lassan lesz kész.
Kísérletezés és a tapasztalat híján menet közben csupán azt tanulhatjuk meg, hogy a projekt nehezebb és költségesebb, mint vártuk – és nem csupán az a bizonyos projekt, amelyen épp dolgozunk, hanem az adott projekttípus mint olyan. Eddig ismeretlen akadályok merülnek fel. Azok a megoldások, amelyekről korábban úgy hittük, működnek, most nem használhatók. És hiába kezdjük újra javított és átalakított tervekkel, nem jutunk előre. Az üzemeltetési szakértők ezt a folyamatot „negatív tanulásnak” nevezik: minél többet tanulunk valamiből, annál nehezebb és költségesebb lesz.
A harmadik tényező a pénzügyi nyomás. Egy atomerőműnek teljesen el kell készülnie, mielőtt elektromos áramot termelne. Ezért az összes pénzből, amelyet az erőműbe öntöttek, egészen az átadás pillanatáig semmi sem jön vissza. A szalag átvágásáig pedig rengeteg idő telik el, tekintettel a rendelés szerinti gyártásra, az összetettségre, a kísérletezés kiesésére, a tapasztalathiányra és a negatív tanulásra, valamint arra, hogy mindennek első alkalommal mindjárt jól kell sikerülnie.
Megvalósítás hatékonyan
HVG Könyvek
Végül ne feledkezzünk meg a fekete hattyúkról sem. Minden projektet megjósolhatatlan krízisek fenyegetnek, és az idő múlásával egyre nő a sérülékenységük. Így, mivel az egyetlen hatalmas dolog megvalósítása rengeteg időt vesz igénybe, fennáll a kockázata, hogy előbb-utóbb előre nem látható csapás éri. Pontosan ez történt a Mondzsuval is.
Több mint negyedszázaddal azután, hogy a projekt elindult, egy földrengés miatt cunami csapott le a fukusimai atomerőműre, ami súlyos katasztrófához vezetett. A közvélemény a nukleáris energia ellen fordult, ez pedig végül meggyőzte a japán kormányt, hogy leállítsa a Mondzsu-projektet. Erős túlzás lenne azt állítani, hogy az események ilyetén alakulását 1983-ban előre látni lehetett volna.
Amikor azonban a megvalósítás évtizedeket vesz igénybe, elkerülhetetlenül bekövetkezik valami megjósolhatatlan. Ha mindezt összeadjuk, természetesnek tűnik, hogy az atomerőművek és a többi „egyetlen hatalmas dolog” kivitelezését célzó projektek fájdalmasan lassan készülnek el, és rendkívül költségesek. Az a meglepő, hogy egyáltalán elkészülnek. Szerencsére van egy másik módja is annak, hogyan építsünk hatalmas dolgokat.