szerző:
Műértő
Tetszett a cikk?

A Kunstmuseum márciusban nyílt Picasso-kiállításának különlegessége, hogy kizárólag bázeli magán- és közgyűjteményekben található műveket mutat be. Ennek ellenére nem szerény helyi rendezvényről van szó, hanem a sokszor stílust és formafelfogást változtató művész minden korszakából remekművekkel szolgáló tárlatot láthatunk: 60 olajfestmény, 100-nál több grafika és 9 szobor bizonyítja a művész és a város különleges kapcsolatát.

Pablo Picasso: Vázlat Az avignoni kisasszonyokhoz, 1907

A bázeli múzeum saját és letétben lévő anyagánál csak a párizsi Centre Pompidou és a New York-i MoMA Picasso-kollekciói gazdagabbak. A bázeli gyűjtők már korán vásárolták a művész alkotásait. Raoul La Roche, a bankár, akit Le Corbusier ismertetett meg Párizsban a modern művészettel, 1921-től folyamatosan vette Picasso és az avantgárd alkotásait. Ezek később mind a Kunstmuseum gyűjteményébe kerültek. A sikeres bázeli üzletember, Rudolf Staechelin 1914–1924 között hatalmas modern anyagot halmozott fel az akkori vezető német és francia műkereskedők kínálatából. Tőle került 1947-ben a múzeumba hosszú távú letétként Picasso három remekműve: A két testvér (1906), az Arlequin farkassal (1918) és az Ülő Arlequin (1923) a neoklasszikus korszakból. Egy másik helyi üzletember, Karl Im Obersteg szintén első osztályú Picasso-műveket vásárolt: a kétoldalas Nő páholyban / Abszintot ivó nő (1906), a második Ülő Arlequin és a szürrealista korszakból származó Fekvő akt (1934) az ő gyűjteményének letétje. Maja Hoffmann – akinek második férje a Bartók-pártfogó Paul Sacher volt – a Mademoiselle Léonie (1910) után Picasso öt további kubista képét szerezte meg, amelyek szintén mind a Kunstmuseumban láthatók.

Különleges szerepet játszott Picasso népszerűsítésében a 2010-ben elhunyt, világhírű bázeli műkereskedő, Ernst Beyeler, aki 1954-től csaknem évente rendezett kiállításokat, 1966-ban pedig olyan szerződést sikerült kötnie a művésszel, hogy igény szerint (!) vásárolhatott tőle. Az általa tett alapítvány tulajdonában van (a Kunstmuseum után) Bázelben a legnagyobb Picasso-gyűjtemény. A többi, meg nem nevezett helyi Picasso-gyűjtő is Beyelertől vette a most kiállított alkotások nagy részét.

A kiállítás címét – Itt vannak a Picassók! – és alapmotívumát azonban az 1967-ben lejátszódott, részben tragikus események adják. Minden egy balesettel kezdődött: 1967. április 20-án a bázeli charter légitársaság, a GlobeAir egyik gépe Nicosiában, rossz időjárási körülmények között, kényszerleszállás alkalmával beleütközött egy dombba. A 128 utas közül csak négyen élték túl a szerencsétlenséget. A társaság elnöke és főrészvényese egy bizonyos Peter Staechelin volt, akinek apja – sok más elsőrangú festménnyel együtt – a már említett Picassókat is megszerezte. A baleset miatt a GlobeAir csődbe ment, és a főrészvényes ellen kártérítési eljárások indultak. Miután ezeket nem tudta kielégíteni, kénytelen volt képeket eladni az apai gyűjteményből. Először Van Gogh A bölcsőt ringató című művét adta el Amerikába (ma a Metropolitan Museum, New York tulajdonában). Amikor kiderült, hogy a Kunstmuseumban letétbe helyezett két korai Picassót is pénzzé akarja tenni, az igazgató, Franz Meyer – helybeli politikusok, újságírók, művészek és polgárok segítségével – a város nyilvánosságához fordult a képek megmentése érdekében. Ennek eredményeként a Staechelin-alapítvány (a jogi tulajdonos) kemény tárgyalások után beleegyezett, hogy árverés helyett 8,4 millió svájci frankért (ma ez 30 milliónak felelne meg) Bázel városának ajánlja fel a műveket megvételre.

Miután a kormány ajánlatát – hogy a költségvetésből 6 millió frankot szánjanak a vásárlásra – a helybeli parlament nagy többséggel elfogadta, még 2,4 millióra volt szükség. Ezt egy híressé vált Bettlerfest (Koldusünnep) alkalmával – amelyen az egész város részt vett – sikerült is összeszedni. De mivel Svájc a közvetlen demokrácia országa, időközben a tönkrement légitársaság egyik megkárosított kisrészvényese kezdeményezésére népszavazást tartottak azzal a céllal, hogy megakadályozzák a közpénz felhasználását efféle érdektelen képek megvásárlására mondván, hogy az összeget inkább olcsó lakások építésére, vagy kórházak fejlesztésére kellene felhasználni. Az ilyen populista érvelés mindig és mindenütt népszerű. Ezenkívül 1967-ben Picasso még messze nem élvezett olyan általános elismerést a nagyközönség körében, mint manapság. Így mindenki biztosra vette az ellenzők győzelmét. A népszavazás eredményét 1967. december 17-én hirdették ki: a bázeliek 32 118 igennel (27 190 nem ellenében) jóváhagyták a 6 milliós hozzájárulást a Picassók megvételére.

A Kunstmuseum igazgatója a szavazást követő órákban a támogatókkal ünnepelt egy étteremben, amikor telefonhoz hívták. Picasso felesége, Jacqueline volt a vonalban, és arra kérte Meyert, hogy rögvest utazzék a művészhez Dél-Franciaországba, mert meglepetés várja. Meyer szeretett volna pár nappal később menni, de Jacqueline figyelmeztette: ha késik, a festő megváltoztathatja elhatározását. Az igazgató másnap már a mougins-i villában volt. A kilátásba helyezett meglepetés minden várakozást felülmúlt: Picasso annyira megörült a bázeliek demokratikus döntésének, hogy elhatározta: két olajfestményt és egy, a világhírű Avignoni kisasszonyokhoz készült vázlatot ajándékoz a városnak. De nem az állami hivatalnokoknak – tette hozzá –, hanem a bázeli fiataloknak adja őket. Az egyik festmény, az 1906-ban készült Férfi, asszony és gyerek szerinte jól illik a bázeli gyűjteményben lévő klasszicista képeihez. A másik művet az igazgatónak kellett volna kiválasztania két kései alkotás közül. Miután nem tudta (vagy inkább ügyesen nem akarta) eldönteni, melyik tetszik neki jobban, Jacqueline azt javasolta Picassónak: adja oda mind a kettőt; amibe ő rögtön bele is egyezett. A nagyvonalú adománynak volt még egy pozitív utójátéka: a hír hallatán az említett Maja (Hoffmann) Sacher elhatározta, hogy ő is ad egy Picasso-képet a múzeumnak. Így került a kubista korszakból származó kép, A költő (1912) is a Kunstmuseum tulajdonába. A legenda szerint a hölgy egyszerűen leakasztotta a képet házának faláról, és maga vitte be a megajándékozott intézménybe.

Ez a háttere a mostani bázeli Picasso-kiállításnak, amely a város sok évszázados humanista és polgári művészetpártoló tradíciójának folyamatosságáról tesz tanúságot. (Megtekinthető július 21-ig.)

Darányi György
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Magyar Péter: Ha a miniszterelnök minden családtagja százmilliárdossá válik, az államfőnek meg kell szólalnia

Magyar Péter: Ha a miniszterelnök minden családtagja százmilliárdossá válik, az államfőnek meg kell szólalnia

Megvannak az ötös lottó nyerőszámai

Megvannak az ötös lottó nyerőszámai

Döntetlen lett a Liverpool - Manchester United rangadó, óriási ziccert hibázott az utolsó pillanatban Maguire – videó

Döntetlen lett a Liverpool - Manchester United rangadó, óriási ziccert hibázott az utolsó pillanatban Maguire – videó

Az első pillanatban szívinfarktusnak tűnt, de aztán kiderült, hogy összetört egy nő szíve, mert túl sok wasabit evett

Az első pillanatban szívinfarktusnak tűnt, de aztán kiderült, hogy összetört egy nő szíve, mert túl sok wasabit evett