szerző:
Műértő
Tetszett a cikk?

Több mint negyedszázaddal a rendszer-, majd az azt követő, immár hivatalos kánonváltás, illetve a neoavantgárd művészek „rehabilitálása” után igencsak meglepő, ha egy már-már elfeledett, vagy a maga teljességében nem ismert életmű kerül elő. Az acb Galéria három kiállítótermében bemutatott anyag ilyen – még ha szó szerint nem is a semmiből bukkant fel. Talán a szakma számára nem teljesen ismeretlen fenyvesi Tóth Árpád (1950–2014) neve, de azt biztosan kevesen tudták, hogy milyen erős műveket készített – valójában a kortárs művészeti szcénától szinte teljesen elszigetelve.

A művész által felvett előnév arra utal, hogy négy év kivételével – amikor a budapesti Faipari Technikumba járt – egész életében Balatonfenyvesen lakott. A technikumban, 1964–1968 között Csiky Tibor volt a mestere, akinek szellemisége, az anyaghoz való viszonya, illetve a strukturalista/absztrakt geometrikus művészettel kapcsolatos elképzelése erősen hatott rá. Ekkor választotta példaképének a szintén autodidakta Kassák Lajost, s keresett kapcsolatot hasonló művészekkel (Csutoros Sándor, Haraszty István). Még az technikumi években készítette el Nemes Ferenccel és Furák Józseffel a Levélnapló című, vizuális költeményeket tartalmazó, egypéldányos művészkönyvet. Szerepelt a balatonboglári kápolnatárlatokon – ahol 1971-ben Én földem el/és címmel egy olyan akciót hajtott végre, melynek során „apró magtasak méretű celofánban kiporciózott fenyvesi szűzföldet ajándékozott” a többieknek. 1972-ben megismerkedett a szabadkai Bosch+Bosch csoporttal is; az alapító Slavko Matkovic hatására képregényeket kezdett készíteni, majd 1975-től bekapcsolódott a nemzetközi mail-art mozgalomba.

fenyvesi Tóth Árpád: Optimista és Pesszimista – Kép Könyv, 1973
©

A két kisebb kiállítóteremben egyrészt a vizuális költészetből kibomló képverseket, a Matkovic által inspirált képregényeket (stripeket) láthatjuk, köztük a magára a művészre utaló és a kiállítás címét is adó Splendid Isolation című, 1983–1984-ben készített kollázstechnikájú képregényciklusát, illetve kapunk egy kisebb ízelítőt a mail-artos időszakból. Ez egyben le is fedi azt a közel 15 évet, melyből az anyagot válogatták, s amelyben fenyvesi Tóth életműve nemzetközileg és magyar viszonyban értékelhető.

Az acb Attachmentben látható, Apollinaire és Kassák nyomdokain formálódott képverseit egyrészt a tipográfiai játékosság jellemezi, melyben szerepet kap a képpé váló szöveg és a szövegroncsolások, másrészt a betűk és a jelek vizsgálata – a papírmunkák mindegyikén látható egyéni „vízjele”/pecsétje is (arTpad – no artist – Guarantee). A döntően írógéppel írt képversekben akad olyan, amely hasonul a tartalomhoz (oszlopforma), de olyan is, ahol a sarló és a kalapács szavakból egyszerűen kiválnak/kirepülnek a magánhangzók. A betűk/jelek közül már itt megjelenik az ábécé első négy betűje, de van itt számjelek helyett segédjelekkel (például kérdőjellel, kapcsos zárójellel, kettősponttal) ellátott, telefontárcsára emlékeztető rajz, s bónuszként két művészkönyv (egy konceptualista, Optimista és Pesszimista című, a művész fotóit tartalmazó „képkönyv” és egy gumikesztyűbe csomagolt betűkkel ellátott példány).

Az acb NA termében az 1970–1986 között készült képregényeket helyezték el, amelyek két korszakot képviselnek. Az 1972-ben készült Strip és a későbbi Splendid Isolation jellemzője, hogy a (gyakran számozott) képnégyzetek és képsorok olvasata nem lineáris, tulajdonképp „narrációellenes”. Ez a feszes szerkezetű, neoavantgárd, az „elbeszélést” elvető mentalitás kissé felbomlik a kései, 1985–1986-ban készült színes kollázsokon. A nagyobb méretű, újságpapírokból, a nyomtatott sajtóból vett képekből és a filctollal írt, gyakran kacskaringósan felrakott szövegcsíkokból álló kollázsok sokkal több információt hordoznak – csak éppen a konkrét jelentés ígérete nélkül. Itt kaptak helyet olyan mail-art művek, mint a fényképküldésre buzdító Contrainformáció című sorozat, vagy a „világon az egyetlen művészt” reklámozó, gépírásos újsághirdetés.

fenyvesi Tóth Árpád: The untitled epic poem on the signal of industrialization, 1975
©

Az igazi meglepetés a fő kiállítótérben található. Ide került, mintegy átvezetésként, az 1975-ben készített textarchitektúra (amely Kassák 1922-es képarchitektúra-programjára utal), illetve a felületi roncsolásokat (karcolás, kihajtás) hordozó 1982-es A-C; B-D című grafikai sorozat. Ez a fajta rétegelés – a geometriai elemek kivágása, kihagyása, eltolása és kombinálása – szintén felbukkan az 1980 körüli művészkönyv lapjain, s más formában az 1981-es, 90 darabból álló Tao Te King grafikai sorozatban, illetve az azonos elnevezésű, de 1981–1984-ben keletkezett táblaképeken. Lao-Ce Az Út és Erény könyve – Tao Te King című művét 1980-ban magyarul újra kiadták, ez adhatta az alapot a rendet és a rendezetlenséget körüljáró, a részt és az egészet ütköztető és az organikust a geometrikussal összekapcsoló munkák címadásához (a sűrű tusvonalháló ütköztetése síkbeli formákkal, tipográfiai elemekkel). A táblaképek a különféle applikációk (kenderkötél, falemez, fahenger, gipsz) következtében kilépnek a térbe, és ezt az elemek összekapcsolása (csomózás, ráhajtás) is felerősíti. A geometriai elvekhez való hűség és a transzcendens kifejezésének vágya jelenik meg együtt a műveken. Ezek nagyon finom és kiváló munkák – Amelyekkel csak gazdagodik a magyar művészet története. Amit megkönnyít, hogy végre kiléptek a fénybe. (Megtekinthető november 9-ig.)

Dékei Kriszta

(Megjelent a Műértő 2018 októberi lapszámában)

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Egy brazil család tragédiáján keresztül mutatták be, hogy sok kisgyerek hal meg koronavírus miatt

Egy brazil család tragédiáján keresztül mutatták be, hogy sok kisgyerek hal meg koronavírus miatt

Vajon hol létezhet még élet a Földön kívül?

Vajon hol létezhet még élet a Földön kívül?

Elemzés: Járványszerű a korrupció a világban, Magyarország sereghajtó az EU-ban

Elemzés: Járványszerű a korrupció a világban, Magyarország sereghajtó az EU-ban