“Jogi lépéseket fontolgat a budapesti Prestige Towers fejlesztője az ellen az amerikai lakóparkokat építtető cég ellen, amely Wisconsinban, a híres Green Bay negyedben kínálja luxuslakásait, ugyanazon a néven (Prestige Park Towers), amelyet a magyar fejlesztő Budapesten használ.” Ez a hír jelent meg nemrégiben a Magyar Távirati Iroda jóvoltából csaknem az egész magyar sajtóban. A sajtóközlemény szerint még a honlapok angol nyelvű szövege is kísértetiesen hasonlít egymásra, és az amerikai beruházást is ugyanazokkal az arculati elemekkel hirdetik. Szintén a közlemény szövegében áll, hogy a magyar cég igyekezett felvenni a kapcsolatot az amerikaiakkal, de azok nem válaszoltak.
A Duna menti beruházás látványterve © prestigecity.hu |
Szerkesztőségünk megkérdezte a közleményt kiadó beruházót és a megvádolt amerikai felet is az esetről. Kérdéseink lényege egyszerű: ki volt a piacon előbb, tehát lopta-e az amerikai lakásépítő cég a nevet és a fejlesztés arculati elemeit, vagy pedig jól sikerült (esetleg meggondolatlan) PR-akcióról van szó?
Vizsgálják a jogi lehetőséget
Mivel a Prestige Towers név csak Magyarországon lett levédetve, és a logó is csak itthon élvez védettséget, a magyar fejlesztő vizsgálja, érdemes-e egyáltalán pert indítania az amerikai cég ellen − tudtuk meg Szili Balázstól, a Székely Péter vezette Transelektro által használt Prestige-beruházások marketingért és értékesítésért felelős igazgatójától. Szili Balázs szerint az sem biztos, hogy szükséges-e jogi útra terelni a dolgot, hiszen mindezt inkább úgy érdemes felfogni, hogy egy sikeres magyar termék az Egyesült Államokban is megállja a helyét. Bár a wisconsini fejlesztés nagyobb volumenű, mint a budapesti, arculatában és szolgáltatásában mindenképpen nagy a hasonlóság a két beruházás között.
A termék egészét persze nem lehet levédetni − hangsúlyozza Szili Balázs, gyorsan hozzátéve, hogy „a különböző formákat és alakokat, szolgáltatásokat és szintszámokat nem tudjuk levédetni, jogi oltalmat mindössze a névre, a használt betűtípusra és logóra kaphatunk. A jogi lépések fontolgatása éppen ezért a névre, a logóra és az esetleges arculati elemekre korlátozódik. Nem is kell feltétlenül egy amerikai fejlesztővel versenyeznünk, a sajtóközlemény célja inkább az volt, hogy fölhívjuk a figyelmet arra, hogy létezik egy olyan magyar fejlesztés, amelyet külföldön is másolnak."
Amerikából, humorral
„Nem emlékszem rá, hogy bárki is megkeresett volna Magyarországról, persze lehet, hogy elkerülte a figyelmem“ - válaszolta kérdésünkre Paul Kaczrowski, a wisconsini Prestige Realty igazgatója. „Ám nem hiszem, hogy bármilyen módon fenyegetnénk a [budapesti] projektet. Nem leszünk a Duna közelében sem! Leginkább a néven akadnak fenn [a magyarok], ám a Prestige Realty húsz éve a piacon van. Miénk a Prestige Plaza, a Prestige Center, a Prestige Park és a Prestige Park Towers beruházáson is több éve dolgozunk“ - hangsúlyozta az igazgató. Az interneten való további kutatásból úgy tűnik, az említett beruházások e nevekkel valóban léteznek.
Amint Paul Kaczrowski némi humorral megjegyzi, valóban lehetnek hasonló szolgáltatásaik, jellegzetességeik, ahogy a lakóparki beruházások kilencven százalékának. „Sok sikert kívánok a budapesti beruházónak; különös, hogy a nagy elmék még a világ két különböző pontján is találkoznak“ - fűzte hozzá. És hogy igazi amerikai kereskedő módjára lehetőséget teremtsen a reklámra, megkérte újságírónkat, írja le: ha bárki Magyarországról érdeklődést mutatna Green Bay iránt, látogasson el honlapjára, a www.prestigeparktowers.com címen.
Mit mond a jogász? (Oldaltörés)
Bár az ügy nem tűnik valódi jogi esetnek, megkérdeztünk egy szakjogászt, milyen lehetőségei lennének egy magyar beruházónak, ha úgy véli, ellopták terveit.
A tengerentúli beruházás látványterve © prestigeparktowers.com |
„A magyar beruházás jogát vagy jogos érdekeit aligha sérti az, hogy tőle hétezer kilométerre, az Egyesült Államokban egy cég hasonló nevet használva hasonló szolgáltatást kínál“ − mondja Ruszthi Hunor, szerzői jogokkal foglalkozó jogász. „Nem zárja ki egymást az sem, hogy mindkét cégnek vagy annak projektjének a nevében szerepeljen a Prestige szó. Még ha a magyar cég a Prestige logóra védjegyoltalmat kért volna az Egyesült Államokban, az amerikai cég akkor is használhatná a Prestige Park Towers elnevezést és logót, hiszen a megjelenés észlelhetően különbözik, a név pedig nem teljesen azonos. A védjegy ráadásul egy árujelző, amely arra szolgál, hogy megkülönböztesse az egyes termékeket, szolgáltatásokat, és jelen esetben bármely fogyasztó érzékeli a két logó és elnevezés közötti különbséget.“
A szolgáltatás fajtája a jogász szerint nem képvisel szellemi értéket, hiszen rengeteg új építésű társasházhoz kínálnak portaszolgálatot, uszodát és hasonló extrákat. Az Egyesült Államokban ugyan szabadalmi védelmet élvezhet az ún. „business method“, azaz az üzletmenet, de az inkább az adott cégre jellemző gazdasági manőverek láncolatát jelenti, tehát itt nem állja meg a helyét. Fölmerülhet még a „know-how“ is, de ez esetben ez sem alkalmazható megfelelőképpen.
Az épületek építész-tervezőjének az épület tervein és kialakításán szerzői joga van, ha az egyéni, eredeti jellegű. Az ilyen speciális szakkérdésben mindig szakértőknek kell eldönteniük, hogy a két épület között van-e hasonlóság, és az egymásból eredeztethető-e − hiszen lehetséges olyan eset is, amikor a két cég nem tud egymás munkájáról, mégis hasonlót tervez. Ilyen esetben mindkét épület védelemben részesül.
Tartalmi partnerünk a Bookmark Media ingatlanpiaci hírügynökség.