Újabb konkvisztádorok a plázapiacon
Tíz év alatt ötven százalékkal többet fogyasztunk majd plázákban egy elemzés szerint. A most érkező, új bevásárlóközpontok pedig segítenek igényeink kielégítésében. Ki mire készül Budapesten?
Aréna Plaza és bővülő Árkád: kemény a verseny
A bevásárlóközpontok, a kiskereskedelmi üzlethelyiségek és nemzetközi márkák terjeszkedése töretlenül folytatódik úgy a fővárosban, mint vidéken. A 64 ezer négyzetméteres Aréna Plaza 2007 novemberi, kissé rázós átadása után januárra rendezte sorait, és a központ jól működik még akkor is, ha a kisebb kereskedők egyelőre nem érik el a várt forgalmat: az elemzés szerint azonban hosszú távon nőni fog a bevétel. Mára a plaza minden kiskereskedelmi egysége megnyílt (a hivatalos megnyitásra csak 80 százalékos készültségi szinten álltak még), és ráadásul nem csak a bevásárlóközpontokban megszokott bérlői mixet kínálja a közönségnek, hanem olyan új szereplőknek a piacra lépésében is segédkezett, mint a Stradivarius, Bershka, Pull and Bear and Oysho. Összességében jó üzletet remél az az angol ingatlanbefektetési alap, amely a nyitás előtt két hónappal 390 millió euróért megvásárolta az ingatlant (érdekességképpen a francia Bouygues által még 1998-ban indított fejlesztést 2005-ben a Plaza Centers Group vette meg 21 millió euróért, majd 2006-ban folytatva a beruházást 18 hónappal később sikeresen adta tovább az angol befektetőnek).
Az alig 3 kilométerre, az ECE tulajdonában levő Árkádot nem térítette el az új versenytárs megjelenése sem attól, hogy a tervek szerint 2010-re átadják a bevásárlóközpont következő 17 ezer négyzetméteres ütemét. Az üzlethelyiségekre már most kétszeres, háromszoros túljelentkezés tapasztalható. A következő két évben pedig még két további szereplővel is bővülhet a piac.
Bérlői lelkesedés a 4-es metró mentén
Corvin Átrium |
A fentieken túl egy lengyel ingatlanfejlesztő tervei alapján a XIV. kerület is új városközponttal gyarapodik majd, ha elkészül a 60 ezer négyzetméteres Mundo projekt. A 4-es metró késése ellenére, amelynek megállóját ide tervezik, a beruházás halad. A 4-es metróvonal másik végállomásán, a XI. kerületben 2012-ben tervezi a Futureal a 35 ezer négyzetméteres bevásárlóközpont átadását.
Bajban az előző áruház-generációk
Eközben Budapest több sikeres bevásárlóközpontja – többek között a Mammut, aWestEnd City Center és az Europark – eléri a tinédzserkort. Ezek menedzsmentje nem kis kihívás elé néz a lejáró bérleti szerződések újratárgyalását, a bérlői-mix és a versenyképesség fejlesztését illetően, hiszen meg kell küzdeniük a piacra lépő harmadik generációs bevásárlóközpontokkal. A legnagyobb nehézséget az okozza számukra, hogy a kisebb átlagos alapterületet, viszonylag magas átlagáron bérlő kereskedői összetétellel rendelkeznek. Az újonnan piacra lépő divatmárkák forgalmazói – például a Peek und Cloppenburg, a H&M vagy az Inditex Csoporthoz tartozó márkák – azonban nagy alapterületű, jellemzően 300-700 négyzetméteres üzleteket preferálnak alacsonyabb bérleti díjakkal. (Ezeket az igényeket az első és második generációs bevásárlóközpontok, a maguk 200 négyzetméter körüli átlagos üzletméretével nem tudják kielégíteni).