Tetszett a cikk?

Tíz év alatt ötven százalékkal többet fogyasztunk majd plázákban egy elemzés szerint. A most érkező, új bevásárlóközpontok pedig segítenek igényeink kielégítésében. Ki mire készül Budapesten?

Annak ellenére, hogy a kiskereskedelmi forgalom a fogyasztói bizalommal párhuzamosan ötéves mélypontját érte el 2007-ben, a legtöbb kiskereskedelmi terület átadása mégis az elmúlt évre esett 1996 óta Magyarországon. Összterületük átlépte a a 2,7 millió négyzetmétert. A további nagyütemű fejlesztéseket azok a piaci elemzések prognosztizálják, amelyek szerint Magyarország az EU átlagához képest 26 százalékkal még mindig el van maradva az ezer lakosra jutó kiskereskedelmi területek tekintetében. Csörgő Anita, a Colliers International ingatlanügynökség budapesti kiskereskedelmi divízióvezetőjének elemzése szerint a kiskereskedelmi fogyasztás 50 százalékos növekedése várható a következő 10 évben, miköben újabb nemzetközi márkák és kereskedelmi láncok lépnek a piacra.

Aréna Plaza és bővülő Árkád: kemény a verseny
A bevásárlóközpontok, a kiskereskedelmi üzlethelyiségek és nemzetközi márkák terjeszkedése töretlenül folytatódik úgy a fővárosban, mint vidéken. A 64 ezer négyzetméteres Aréna Plaza 2007 novemberi, kissé rázós átadása után januárra rendezte sorait, és a központ jól működik még akkor is, ha a kisebb kereskedők egyelőre nem érik el a várt forgalmat: az elemzés szerint azonban hosszú távon nőni fog a bevétel. Mára a plaza minden kiskereskedelmi egysége megnyílt (a hivatalos megnyitásra csak 80 százalékos készültségi szinten álltak még), és ráadásul nem csak a bevásárlóközpontokban megszokott bérlői mixet kínálja a közönségnek, hanem olyan új szereplőknek a piacra lépésében is segédkezett, mint a Stradivarius, Bershka, Pull and Bear and Oysho. Összességében jó üzletet remél az az angol ingatlanbefektetési alap, amely a nyitás előtt két hónappal 390 millió euróért megvásárolta az ingatlant (érdekességképpen a francia Bouygues által még 1998-ban indított fejlesztést 2005-ben a Plaza Centers Group vette meg 21 millió euróért, majd 2006-ban folytatva a beruházást 18 hónappal később sikeresen adta tovább az angol befektetőnek).

Az alig 3 kilométerre, az ECE tulajdonában levő Árkádot nem térítette el az új versenytárs megjelenése sem attól, hogy a tervek szerint 2010-re átadják a bevásárlóközpont következő 17 ezer négyzetméteres ütemét. Az üzlethelyiségekre már most kétszeres, háromszoros túljelentkezés tapasztalható. A következő két évben pedig még két további szereplővel is bővülhet a piac.

Bérlői lelkesedés a 4-es metró mentén

Corvin Átrium
Az ING fejlesztésében megvalósuló – a Móricz Zsigmond tér közelében épülő – Újbuda City Centre-ben már most két-háromszoros túljelentkezés mutatkozik. A Ferihegyi út mentén, a 3-as metró megállójánál az R-Co fejlesztése, egy 55 ezer négyzetméter alapterületű bérbeadható területtel rendelkező bevásárlóközpont építése is elkezdődött. Ez a projekt egyben Kőbánya közlekedési csomópontjának fejlesztését is magában tartalmazza (busz-, metro-, vonatállomás, P+R). A közelmúltban a Futureal bejelentette, hogy a 2010-re tervezett átadás előtt sikerült értékesítetnie a Corvin Átrium bevásárlóközpontot. Ez az épület része Közép-Európa legnagyobb városmegújítási programjának, amelynek keretében több mint 3 ezer apartman és 150 ezer négyzetméter irodaterület valósul meg.

A fentieken túl egy lengyel ingatlanfejlesztő tervei alapján a XIV. kerület is új városközponttal gyarapodik majd, ha elkészül a 60 ezer négyzetméteres Mundo projekt. A 4-es metró késése ellenére, amelynek megállóját ide tervezik, a beruházás halad. A 4-es metróvonal másik végállomásán, a XI. kerületben 2012-ben tervezi a Futureal a 35 ezer négyzetméteres bevásárlóközpont átadását.

Bajban az előző áruház-generációk

Eközben Budapest több sikeres bevásárlóközpontja – többek között a Mammut, aWestEnd City Center és az Europark – eléri a tinédzserkort. Ezek menedzsmentje nem kis kihívás elé néz a lejáró bérleti szerződések újratárgyalását, a bérlői-mix és a versenyképesség fejlesztését illetően, hiszen meg kell küzdeniük a piacra lépő harmadik generációs bevásárlóközpontokkal. A legnagyobb nehézséget az okozza számukra, hogy a kisebb átlagos alapterületet, viszonylag magas átlagáron bérlő kereskedői összetétellel rendelkeznek. Az újonnan piacra lépő divatmárkák forgalmazói – például a Peek und Cloppenburg, a H&M vagy az Inditex Csoporthoz tartozó márkák – azonban nagy alapterületű, jellemzően 300-700 négyzetméteres üzleteket preferálnak alacsonyabb bérleti díjakkal. (Ezeket az igényeket az első és második generációs bevásárlóközpontok, a maguk 200 négyzetméter körüli átlagos üzletméretével nem tudják kielégíteni).

A Mohu elárulta, a hét mely napjain érdemes palackvisszaváltással próbálkozni

A Mohu elárulta, a hét mely napjain érdemes palackvisszaváltással próbálkozni

Magyar munkáltatói raboltak ki és bántalmaztak egy 20 éves nőt Tenerifén

Magyar munkáltatói raboltak ki és bántalmaztak egy 20 éves nőt Tenerifén

Az iskolázatlan, alkoholista zseni, aki a fél világgal megszerettette az állatokat – száz éve született Gerald Durrell

Az iskolázatlan, alkoholista zseni, aki a fél világgal megszerettette az állatokat – száz éve született Gerald Durrell

„Azt mondta, el kellene mennem Indiába” – Orbán ájurvédikus gyógyító ismerőse Keralába közvetít ki magyar betegeket

„Azt mondta, el kellene mennem Indiába” – Orbán ájurvédikus gyógyító ismerőse Keralába közvetít ki magyar betegeket