Tetszett a cikk?

Bővülő, de még szűkös kínálat, óriási kereslet és magas hozamok lehetősége Ukrajnát az egyik legvonzóbb kelet-európai befektetési célponttá teszi. A HVG Ingatlan cikke.

Ukrajna ingatlanpiacának minden szegmense jelentős fejlődés előtt áll. A folyamatos építkezések ellenére még mindig kevés az iroda, a raktár, a bevásárlóközpont és a szálloda. A kereslet óriási. A helyi és nemzetközi beruházók is tisztában vannak ezzel, ezért mind erősebb az ország jelenléte a nagy külföldi ingatlanpiaci vásárokon: a szakmát is meglepte, hogy a május végén megrendezett bécsi Real Viennán Ukrajna lett a legnagyobb területű kelet-európai kiállító.

A szűk kínálat miatt minden ingatlan nagyon drága, ezért a befektetők (britek, osztrákok, izraeliek, oroszok és kazahok) főként építkezésekbe szállnak be. A legnagyobb üzlet most az irodák és bevásárlóközpontok építése.

Az irodapiacot jól jellemzi, hogy tavaly 172 ezer négyzetméternyi új iroda épült, de 250 ezer négyzetméternyit béreltek ki. A kihasználtság óriási, az üresedési arány országszerte 2 százalékos, ám Kijev belvárosában mindössze fél százalékos. A bérleti díjak évi 37-38 százalékkal emelkednek, a belvárosi havi díj jócskán meghaladja az európai átlagot (ld. táblázatunkat). A fővárosi összkínálat 750 ezer négyzetméter, amelynek jelentős része felújított szocreál irodaház. A modern igényeknek megfelelő, A kategóriás épületek aránya azonban növekszik, immár 17 százalék. A 2009-ig tervezett további 450 ezer négyzetméternyi új iroda nem lesz képes kielégíteni a keresletet, a piaci várakozások szerint a 2011-re befejeződő építkezések hozzák csak egyensúlyba ezt a piaci szegmenst.

Hasonló a helyzet a kiskereskedelmi ingatlanok piacán, azzal a különbséggel, hogy a legnagyobb építkezések a vidéki városokban, Odesszában, Harkovban és Donyeckben zajlanak, mivel Kijev környékén túl drágák a telkek. A bérleti díjak emelkednek, az üresedési arány meglehetősen alacsony. Így nem csoda, hogy Ukrajna a kiskereskedelmi befektetők legrangosabb indexe, az A.T. Kearney listáján az ötödik helyen a „sürgősen meghódítandó piacok” között. A nagy hipermarketek, kereskedelmi láncok és világmárkák megjelenését a lakosság fogyasztásának növekedése indokolja, Odesszában már luxuskategóriájú bevásárlóközpont is épült. A vidéki városokba most érkezik az Auchan, a Praktiker, az OBI és a Carrefour. Számos ismert külföldi márka gyors megjelenését viszont az akadályozza, hogy egyszerűen nincsen megfelelő méretű üzlethelyiség. A nagyobb ruházati cégek (Marks&Spencer, C&A) önálló áruházakat építenek.

Kijev körül több nagy logisztikai központ és üzem építése is elkezdődött. Tavaly 113 ezer négyzetméternyi raktárt adtak át, és minimum ennyi várható a következő esztendőkben is. De a Colliers ingatlantanácsadó cég szerint a cégek ennek ötszörösét igényelnék. A fővárosban a raktárbérleti díjak évi 10, vidéken 20 százalékkal emelkednek.

Az ukrán bürokrácia meglehetősen nehézzé teszi a külföldi befektetők dolgát, külföldiek számára földvásárlási moratórium van érvényben, ezért az ipari ingatlanokba szinte csak ukrán cégekkel társulva lehet beruházni.

Ukrán gazdasági adatok (2007)

Lakosság 46,2 millió

GDP növekedés 7,3%

Infláció 16,6%

Egy főre jutó GDP 8500 USD

Egy főre jutó fogyasztás 1740 USD

Munkanélküliség 6,7%

Ipari termelés növekedése 10,2%

Külföldi befektetések értéke 8 milliárd USD

Forrás: Colliers, Economist Intelligence Unit

Békepártinak vallotta magát a román elnökválasztás első fordulójának győztese

Békepártinak vallotta magát a román elnökválasztás első fordulójának győztese

Két irányból két vonat szakított szét egy sínen ragadt autót Komáromnál

Két irányból két vonat szakított szét egy sínen ragadt autót Komáromnál

Tizenkét éves lány is szerepelt a Sulyok Tamás oldalára készült videóban, de a készítők nem kértek hozzá engedélyt

Tizenkét éves lány is szerepelt a Sulyok Tamás oldalára készült videóban, de a készítők nem kértek hozzá engedélyt

MÁV-vezér: „Átment a piroson” egy vonat a Délinél

MÁV-vezér: „Átment a piroson” egy vonat a Délinél