Magyarország az európai logisztika bronzérmese
Idén is Belgium vezeti a legjobb ipari/logisztikai helyszínek listáját.
Idén is Belgium vezeti a legjobb ipari/logisztikai helyszínek listáját. A második helyen Hollandia áll, melyet Magyarország, Csehország és Lengyelország követ. Szlovákia, mely a legerősebb új belépő a rangsorban a kilencedik helyen áll.
A Cushman & Wakefield nemzetközi ingatlantanácsadó által készített “Európai Ipari Ingatlanpiac 2008” kutatás 25 európai ország ipari ingatlanpiacát értékeli és állítja rangsorba. (lásd szerkesztői információk). A rangsor 16 szempont súlyozása alapján készült, melyek közé tartozik a bérleti díjak, telek árak, építési költség, munkaerő költség, úthálózat sűrűsége, úthálózat túlterheltsége, vasút hálózat sűrűsége, közúti áruforgalom, vasúti, légi és vízi áruforgalom, népsűrűség, Nyugat-Európa illetve Kelet-Európa elérhetősége, 10 ezer négyzetméternél nagyobb ingatlan kínálat és telek kínálat.
Jók a közlekedési mutatóink
Tarró Emilia a C&W ipari ingatlantanácsadója elmondta: „Nagyon örülünk, hogy Magyarország idén az előkelő harmadik helyre lépett előre a legjobb ipari ingatlanhelyszínek rangsorában, mely jelentős potenciált jelent országunk ipari ingatlanpiaca számára. Európai összehasonlításban különösen jól teljesítünk az út és vasúthálózat sűrűsége, szabad telek kínálat, a 10 ezer négyzetméternél nagyobb ipari ingatlankínálat és Kelet-Európa elérhetősége szempontjából.”
Forgách Emese, a C&W ipari ingatlantanácsadója hozzáfűzte: „Különösen erős évet zárt a hazai ipari ingatlanpiac 2007-ben, amikor a kínálat átlépte a bűvös 1 millió négyzetméteres határt (1,033,905 négyzetméter). A fejlesztők tavaly összesen 151 222 négyzetméternyi új ipari ingatlanterületet adtak át. A piacon tavaly 229 357 négyzetméter új bérleti tranzakció történt, melynek közel fele a logisztikai szektorban aktív Prologis nevéhez kötödik.”
Hárman a régióból
A C&W legjobb ipari ingatlanhelyszínek rangsor élvonalában három közép-kelet-európai ország található.
„Nem meglepő a közép-kelet-európai országok folyamatosan javuló pozíciója az európai ipari ingatlanpiacok rangsorában.” mondta Ferdinand Hlobil, a C&W közép-kelet-európai ipari osztályvezetője. „Ezekre az országokra úgy tekintünk, mint disztribúciós központokra, melyek a helyi piacok bővülésének és a vállalatok költségcsökkentési célkitűzéseinek köszönhetően folyamatosan fejlődnek.”
A gazdasági tevékenységek középpontjában továbbra is Nagy Britannia, Belgium, Hollandia, Franciaország és Németország áll, mivel itt találhatóak Európa fő szállítmányozási kikötői és repülőterei. A nyugat európai piac teljes méretét tekintve továbbra is uralja az európai ipari és logisztikai piacot. Az öt legdrágább ipari ingatlan helyszín - London (Heathrow), Dublin, Barcelona, Stockholm és Amsterdam (Schiphol) szintén Nyugat-Európában található.
Európa legmagasabb bérleti költségei 2008-ban
Helyezés | Piac | Ország | Bérleti díj (euró/m2/év) |
1 | London (Heathrow) | Nagy Britannia | 165 |
2 | Dublin | Írország | 118 |
3 | Barcelona | Spanyolország | 102 |
4 | Stockholm | Svédország | 100 |
5 | Amsterdam (Schiphol) | Hollandia | 95 |
6 | St Petersburg | Oroszország | 94 |
7 | Riga | Lettország | 90 |
8 | Kyiv | Ukrajna | 88 |
9 | Moscow | Oroszország | 87 |
10 | Madrid | Spanyolország | 87 |
összehasonlító adat | Budapest | Magyarország | 54 |
Megyeszékhelyeket választanak
“A világgazdaság globalizációjának köszönhetően a vállalatok mindennapi működésében egyre fontosabb szerepet játszik az „ellátási lánc menedzsment”. fűzte hozzá Steven Watt, a C&W európai logisztikai és ipari osztályának vezetője. „A vállalatok folyamatosan keresik a hatékony és kedvező ár/érték arányú szolgáltatásokat, mely Európa-szerte mozgásban tartja az ipari és logisztikai piacot. Az ipari és logisztikai szektor alkalmazkodik a nemzetközi vállalatok folyamatosan változó igényeihez, illetve az olaj növekvő árához.” folytatta Watt.
A C&W kutatás további érdekes adata, hogy a bérlők Európa-szerte a fővárosok helyett egyre inkább megyeszékhelyeket (nagyobb városokat) választják, mivel ezeken a területeken kisebbek a közlekedési dugók, nagyobb földterületek állnak rendelkezésre és alacsonyabbak a bérleti díjak. Az ilyen tipusú régiós terjeszkedésre kitűnő példa Németország és Lengyelország.
„Az új fejlesztések, különösen a konstanzai Fekete tengeri kikötő bővítése Romániában, mely a kínai hajózási útvonal fejlődése miatt növekszik, illetve a lengyelországi Gdanskban az új tengeri kikötő építése vélhetően szerepet játszik Európa szállítmányozási térképének újra rajzolásában.”
Európa legjobb ipari/logisztikai helyszínei
Ország | Helyezés 2008-ban | Pontszám 2008 | Helyezés 2006-ban |
Belgium | 1 | 8.45 | 1 |
Hollandia | 2 | 9.54 | 3 |
Magyarország | 3 | 9.56 | 7 |
Csehország | 4 | 9.57 | 4 |
Lengyelország | 5 | 9.76 | 5 |
Franciaország | 6 | 10.25 | 2 |
Ausztria | 7 | 10.81 | 9 |
Németország | 8 | 10.82 | 6 |
Szlovákia | 9 | 10.85 | - |
Olaszország | 10 | 11.37 | 8 |
Nagy Britannia | 11 | 12.25 | 10 |
Dánia | 12 | 12.31 | - |
Románia | 13 | 12.49 | - |
Litvánia | 14 | 12.56 | - |
Portugália | 15 | 13.11 | 12 |
Lettország | 16 | 13.24 | - |
Spanyolország | 17 | 13.44 | 15 |
Észtország | 18 | 13.81 | - |
Törökország | 19 | 13.91 | - |
Ukrajna | 20 | 14.44 | - |
Finnország | 21 | 14.93 | - |
Oroszország | 22 | 15.27 | 13 |
Bulgária | 23 | 15.7 | - |
Írország | 24 | 16.41 | 11 |
Svédország | 25 | 16.49 | 14 |