szerző:
ingatlanmenedzser.hu
Tetszett a cikk?

Idén is Belgium vezeti a legjobb ipari/logisztikai helyszínek listáját.

Idén is Belgium vezeti a legjobb ipari/logisztikai helyszínek listáját. A második helyen Hollandia áll, melyet Magyarország, Csehország és Lengyelország követ. Szlovákia, mely a legerősebb új belépő a rangsorban a kilencedik helyen áll.
A Cushman & Wakefield nemzetközi ingatlantanácsadó által készített “Európai Ipari Ingatlanpiac 2008” kutatás 25 európai ország ipari ingatlanpiacát értékeli és állítja rangsorba. (lásd szerkesztői információk). A rangsor 16 szempont súlyozása alapján készült, melyek közé tartozik a bérleti díjak, telek árak, építési költség, munkaerő költség, úthálózat sűrűsége, úthálózat túlterheltsége, vasút hálózat sűrűsége, közúti áruforgalom, vasúti, légi és vízi áruforgalom, népsűrűség, Nyugat-Európa illetve Kelet-Európa elérhetősége, 10 ezer négyzetméternél nagyobb ingatlan kínálat és telek kínálat.
 
Jók a közlekedési mutatóink
Tarró Emilia a C&W ipari ingatlantanácsadója elmondta: „Nagyon örülünk, hogy Magyarország idén az előkelő harmadik helyre lépett előre a legjobb ipari ingatlanhelyszínek rangsorában, mely jelentős potenciált jelent országunk ipari ingatlanpiaca számára. Európai összehasonlításban különösen jól teljesítünk az út és vasúthálózat sűrűsége, szabad telek kínálat, a 10 ezer négyzetméternél nagyobb ipari ingatlankínálat és Kelet-Európa elérhetősége szempontjából.”
Forgách Emese, a C&W ipari ingatlantanácsadója hozzáfűzte: „Különösen erős évet zárt a hazai ipari ingatlanpiac 2007-ben, amikor a kínálat átlépte a bűvös 1 millió négyzetméteres határt (1,033,905 négyzetméter). A fejlesztők tavaly összesen 151 222 négyzetméternyi új ipari ingatlanterületet adtak át. A piacon tavaly 229 357 négyzetméter új bérleti tranzakció történt, melynek közel fele a logisztikai szektorban aktív Prologis nevéhez kötödik.”
 
 
Hárman a régióból
A C&W legjobb ipari ingatlanhelyszínek rangsor élvonalában három közép-kelet-európai ország található.
„Nem meglepő a közép-kelet-európai országok folyamatosan javuló pozíciója az európai ipari ingatlanpiacok rangsorában.” mondta Ferdinand Hlobil, a C&W közép-kelet-európai ipari osztályvezetője. „Ezekre az országokra úgy tekintünk, mint disztribúciós központokra, melyek a helyi piacok bővülésének és a vállalatok költségcsökkentési célkitűzéseinek köszönhetően folyamatosan fejlődnek.”
A gazdasági tevékenységek középpontjában továbbra is Nagy Britannia, Belgium, Hollandia, Franciaország és Németország áll, mivel itt találhatóak Európa fő szállítmányozási kikötői és repülőterei. A nyugat európai piac teljes méretét tekintve továbbra is uralja az európai ipari és logisztikai piacot. Az öt legdrágább ipari ingatlan helyszín - London (Heathrow), Dublin, Barcelona, Stockholm és Amsterdam (Schiphol) szintén Nyugat-Európában található.
 
 Európa legmagasabb bérleti költségei 2008-ban
 
Helyezés
Piac
Ország
Bérleti díj (euró/m2/év)
1
London (Heathrow)
Nagy Britannia
165
2
Dublin
Írország
118
3
Barcelona
Spanyolország
102
4
Stockholm
Svédország
100
5
Amsterdam (Schiphol)
Hollandia
95
6
St Petersburg
Oroszország
94
7
Riga
Lettország
90
8
Kyiv
Ukrajna
88
9
Moscow
Oroszország
87
10
Madrid
Spanyolország
87
összehasonlító adat 
Budapest
Magyarország
54
 
 
Megyeszékhelyeket választanak
“A világgazdaság globalizációjának köszönhetően a vállalatok mindennapi működésében egyre fontosabb szerepet játszik az „ellátási lánc menedzsment”. fűzte hozzá Steven Watt, a C&W európai logisztikai és ipari osztályának vezetője. „A vállalatok folyamatosan keresik a hatékony és kedvező ár/érték arányú szolgáltatásokat, mely Európa-szerte mozgásban tartja az ipari és logisztikai piacot. Az ipari és logisztikai szektor alkalmazkodik a nemzetközi vállalatok folyamatosan változó igényeihez, illetve az olaj növekvő árához.” folytatta Watt.
A C&W kutatás további érdekes adata, hogy a bérlők Európa-szerte a fővárosok helyett egyre inkább megyeszékhelyeket (nagyobb városokat) választják, mivel ezeken a területeken kisebbek a közlekedési dugók, nagyobb földterületek állnak rendelkezésre és alacsonyabbak a bérleti díjak. Az ilyen tipusú régiós terjeszkedésre kitűnő példa Németország és Lengyelország.
„Az új fejlesztések, különösen a konstanzai Fekete tengeri kikötő bővítése Romániában, mely a kínai hajózási útvonal fejlődése miatt növekszik, illetve a lengyelországi Gdanskban az új tengeri kikötő építése vélhetően szerepet játszik Európa szállítmányozási térképének újra rajzolásában.”
 
   Európa legjobb ipari/logisztikai helyszínei
 
Ország
Helyezés
2008-ban
Pontszám
 2008
Helyezés
2006-ban
Belgium
1
8.45
1
Hollandia
2
9.54
3
Magyarország
3
9.56
7
Csehország
4
9.57
4
Lengyelország
5
9.76
5
Franciaország
6
10.25
2
Ausztria
7
10.81
9
Németország
8
10.82
6
Szlovákia
9
10.85
-
Olaszország
10
11.37
8
Nagy Britannia
11
12.25
10
Dánia
12
12.31
-
Románia
13
12.49
-
Litvánia
14
12.56
-
Portugália
15
13.11
12
Lettország
16
13.24
-
Spanyolország
17
13.44
15
Észtország
18
13.81
-
Törökország
19
13.91
-
Ukrajna
20
14.44
-
Finnország
21
14.93
-
Oroszország
22
15.27
13
Bulgária
23
15.7
-
Írország
24
16.41
11
Svédország
25
16.49
14
 
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!