Kiberbiztonság: Meddig kell elkészülnie a kötelező auditnak?
A kiberbiztonsági követelmények teljesítése érdekében további fél év felkészülési időt kaptak az érintett szervezetek.
Az Országgyűlés október végéig szóló üléstervében nem szerepel a bérlakástörvény, pedig az Alkotmánybíróság döntése után újra kellene tárgyalni.
Újra kellene tárgyalni a bérlakástörvényt, a javaslatnak azonban nyoma sincs a parlament október végéig szóló munkatervében.
Böröcz László fideszes képviselő még májusban nyújtotta be azt a törvényjavaslatot, amely szerint az önkormányzati bérlakások lakói nagy kedvezménnyel megvásárolhatták volna a lakásukat. Ezzel lényegében megszűnt volna az önkormányzati bérlakásállomány, ami ellen még sok fideszes polgármester is szokatlanul élesen tiltakozott. Ezután a tervezetet leszűkítették a budai Várra és az Andrássy út környékére, de közben újabb kedvezményeket is adtak. Továbbá kiderült, hogy – a kezdeti cáfolatokkal szemben – néhány évet kivárva a Várban lakó ismert emberek is megvehették volna a bérelt lakásukat.
Ebben a formában az országgyűlés június 15-én elfogadta a törvényt, de Áder János köztársasági elnök alkotmányossági felülvizsgálatra küldte. Az Alkotmánybíróság pedig alig egy hónap múlva öt ponton Alaptörvény-ellenesnek minősítette.
A testület kimondta: éppen az okozna a bérlakásban élő magyar állampolgárok között indokolatlan különbséget, ha a jogalkotó önmagában azért engedné kedvezményes vételi joggal tulajdonhoz jutni a bérlők egy részét, mert a törvényben megnevezett helyeken található lakásokban laknak. Az Ab szerint csak a 25 évnél régebbi bérlők esetében fogadható el a vételi jog, mert náluk egy indokolatlan régi megkülönböztetést szüntetnének meg.
Az Ab megoldásokat is javasolt: az önkormányzatok a vételi jog folytán elvesztett lakásokért kapjanak ellenszolgáltatást. Az akár huszonöt évi, kamatmentes részletfizetési lehetőség nem megfelelő megoldás, de szó lehetne egy piaci alapú – akár az állam által is támogatott – lakáshitelről és részletfizetésről is, de kamattal.
Az Országgyűlésnek most újra kellene tárgyalnia a törvényt, de lehet, hogy így már senkinek sem sürgős, hiszen a kormányközeli érdekeltek 25 évnél rövidebb ideje bérlők. Tehát előfordulhat, hogy az történik vele, mint a 2018 nyarán elfogadott, de az Ab által szintén államfői javaslatra visszadobott kútfúrási törvénnyel: nem vonták vissza, de több mint három éve úgy szerepel az elvben megtárgyalandó témák között, hogy ténylegesen soha nem tűzik napirendre.
A kiberbiztonsági követelmények teljesítése érdekében további fél év felkészülési időt kaptak az érintett szervezetek.
Bővült azon fejlesztési lehetőségek köre, amelyekre a Demján Sándor Tőkeprogramban forrást igényelhetnek a vállalkozások.
Az öröklés előkészítése, a vagyon átruházása bonyolult, tudatosságot igénylő folyamat – különösen akkor, ha működő cég is van a javak között.
Az elektronikus aláírásoknak egyre nagyobb a szerepe, de a különböző típusok közötti különbségek nem mindig egyértelműek.
Hivatalos panaszt nyújtott be az Európai Bizottság versenypolitikai főigazgatóságához Tordai Bence Paks II. ügyében. Az ellenzéki politikus szerint a projektre 2017-ben kiadott uniós jóváhagyást vissza kell vonni, és eljárást kell a magyar kormány nyakába akasztani.