szerző:
MTI
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A Nyugati pályaudvar átalakításával a tervek szerint közel két városmajornyi terület szabadul fel, ahol új városrész születik középületekkel, minőségi közterületekkel, vadonatúj közparkkal.

Tizenkét világhírű építésziroda versenyezhet a Nyugati pályaudvarnak és környezetének megújítására kiírt, nyílt nemzetközi tervpályázaton – jelentette be a Miniszterelnökség Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkára. Fürjes Balázs, aki a pályázatokat elbíráló zsűri elnöke is, a Facebook-oldalán azt írta: Budapesten igazi világsztárok terveznek.

Tájékoztatása szerint a következő években a Nyugati pályaudvar és környezete teljesen megújul. A föld alatt vasúti mélyállomás épül, amely a felszínen megmaradó vágányokkal együtt sokkal több utast és vonatot tud majd fogadni, gyorsabban és kényelmesebben. Új közösségi tér lesz a műemléki Eiffel-csarnok és a Nyugati tér is átalakul: bezöldül és megszűnik a „szocialista tájseb, a térbe belerondító autópálya”, a Nyugati-felüljáró.

A tervek szerint a vágányok és az állomás föld alá helyezésével 23,5 hektár, vagyis közel két városmajornyi terület szabadul fel. A helyén új városrész születik középületekkel, minőségi közterületekkel, vadonatúj közparkkal, zöldfolyosóval a Nagykörúttól egészen a Városligetig.

A politikus szerint az októberben indult a kétfordulós, nyílt, nemzetközi építészeti tervpályázat iránt hatalmas volt az érdeklődés, négy kontinensről 36, köztük több világhírű, komoly nemzetközi tapasztalattal rendelkező építésziroda és mérnöki konzorcium jelentkezett. Az irodák többsége az elmúlt tizenöt-húsz évben részt vett Európa nagy történelmi vasútállomásainak megújításában: Bécsben, Amszterdamban, Zürichben, Rotterdamban és Londonban. A Budapest Fejlesztési Központ „objektív és átlátható szakmai rangsorolás alapján” tizenkét építészcsapatot választott ki, a második fordulójában ők készíthetik el a megújításra vonatkozó terveket.

A második fordulóba japán, brit, francia, holland, magyar, spanyol, svéd, olasz és osztrák tervezőirodák jutottak be, és a külföldi irodákkal összeállva öt magyar iroda is bejutott a második fordulóba, többségük a helyismeret mellett műemléki épületek megújításában is komoly tapasztalattal rendelkezik.

A pályázatok beadási határideje a jövő év március 1-je, az eredményhirdetés 2022 tavaszán várható Fürjes bejegyzése szerint.

A politikus azt is írta, hogy a budapestiek érdekében szorosan együttműködnek az érintettekkel, ezért amellett, hogy a munkáját alelnökként Vitézy Dávid, a kormányzati Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója segíti, felkérte Karácsony Gergely főpolgármestert és a három érintett kerület polgármesterét – az MSZP-s Tóth Józsefet, a momentumos Soproni Tamást és a fideszes Szentgyörgyvölgyi Pétert –, hogy alpolgármestereik vagy főépítészeik teljes jogú, szavazati joggal bíró zsűritagként vegyenek részt.

Rajtuk kívül a szakmai szervetek – a Magyar Építész Kamara és a Magyar Mérnöki Kamara – is szerepet vállalnak a bírálóbizottság munkájában, és a brit és a cseh vasút állomásainak fejlesztéseiért felelős vezetőket is felkérték erre.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!