szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Közel 370 millió euró értékben, 400 hektáron dolgozott a NER-közeli Garancsi István tulajdonában álló Market Építő Zrt. és leányvállalatai.

A debreceni BMW-gyár legösszetettebb és kiemelten technológiaigényes, 140 ezer négyzetméter alapterületű gyártócsarnokát, az összeszerelő üzemet és a hozzá kapcsolódó infrastruktúrát, továbbá három kisebb, összesen 9000 négyzetméter területen elhelyezkedő létesítményt adott át a megrendelőjének a Market Építő Zrt. – olvasható a cég közleményében. A 367 millió eurós (mai árfolyamon 150 milliárd forintos) beruházásban az anyavállalat mellett az OKM Építőipari és Szolgáltató Kft., a Vilati Szerelő Zrt., az MRKT Padló Kft., az MCM Beton Kft., a TRAG-Plan & Engineering Services Kft. és a Lean Tech Mérnökiroda Kft. vett részt.

Mint írják, a nyolc projekt magában foglalta a telek építési területté alakítását, amely során másfél millió köbméter földet termeltek ki, mozgattak és állítottak be centiméteres pontossággal, emellett a munkálatok részét képezte a felvonulási létesítmények kialakítása is.

A kivitelezés lényegi részét a Training Center, a tűzoltósági-üzemeltetési épület és a gyárkomplexum sprinkler rendszerének egészét irányító létesítmény kialakítása, valamint az összeszerelő üzem elkészítése jelentették. Ez utóbbi, 140 ezer négyzetméteres épületben a gyártási terület mellett irodák, logisztikai egységek, öltözők, a gépészeti és gyengeáramú rendszerek működését biztosító terek is helyet kaptak.

Hozzáteszik: „A munka során különösen nagy nehézségeket jelentettek minden résztvevő számára a Covid-járvány hatásai, emellett az energiaár-változás, a nagyfokú infláció, valamint az építőanyagok áremelkedése is érzékenyen érintette a többéves projektet”.

Jól fizet az akkugyárépítés is

Mint korábban beszámoltunk róla, 2017 óta a hivatalos bejelentések és a Telex számításai alapján összesen 8000 milliárd forintnyi akkumulátoripari beruházást hajtottak végre Magyarországon, ebből 800-1600 milliárd mehetett el a gyárak építésére.

Az ázsiai (dél-koreai és kínai) cégek jellemzően mindig ugyanazt a kört bízzák meg a speciális szakértelmet nem igénylő építőipari munkák elvégzésével, közülük is kiemelkedik a Market Zrt. Ez a vállalat építi az SK komáromi és iváncsai gyárát, a CATL debreceni üzemének egyes részeit, a Bamo katódanyaggyártó ácsi telephelyét és a Semcorp debreceni szeparátorfólia-gyárát is. Az építkezések nagy részében természetesen Mészáros Lőrinc érdekeltségei is szerepet kaptak, míg a BMW-gyáron a Szijjártó Péter külügyminiszterrel együtt jachtozó Benkő Szilárd vasúti cége is milliárdokért dolgozhatott.

A Market honlapja szerint a fent említett négy akkumulátorgyár és egy szeparátorfólia-gyár építése során körülbelül 860 ezer négyzetméternyi épületet, döntően ipari csarnokot húzott fel (vagy fog felhúzni). A lapnak nyilatkozó, névtelenséget kérő építőipari források szerint az ipari csarnokok kivitelezése négyzetméterenként 200-400 ezer forintba kerül, így a Market Zrt. bevétele ebből akár 170-340 milliárd forint is lehetett.

Garancsi István cége 2023-ban 321 milliárd forint nettó árbevétel mellett 21 milliárd forint nyereséget könyvelhetett el. Az előző években viszont ennél némileg alacsonyabb forgalom mellett is jóval nagyobb volt a profit: 2022-ben 36,5 milliárd, 2021-ben 39 milliárd forint.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!