Nem érdemes őszig várni, májusig meg kell hozni több döntést is, különben az lesz a választók benyomása, hogy a demokratikus ellenzék magával van elfoglalva a választók helyett. Így a miniszterelnök-jelölést is minél hamarabb le kell zárni – mondta a szocialista párt egyik, neve elhallgatását kérő befolyásos vezetője, aki az év elején indult kampány „töredezettségével” magyarázta, miért nem sikerült még az elrugaszkodás. Elnökségi forrásaink viszont azt mondták, a szocialista párt vezetése már novemberben a közös jelölt- és listaállításról döntött, amit a választmány is megerősített. Csakhogy a párt számára készült mérések szerint problémát jelent hogy „az elmúlt nyolc év” rossz emlékei tartják távol a bizonytalanok jelentős csoportjait a párttól, amit a volt miniszterelnökkel való előrehozott egyezkedés csak tetézne.
A Magyar Hírlap múlt szerdai számában arról írt, hogy a pártelnök, Mesterházy Attila ultimátumot kaphat az MSZP idősebb politikusaitól, ha nem változtat a politikáján, illetve ha a következő hetekben továbbra is rosszak lesznek a párt mutatói, akkor engedje kormányfőjelöltként maga elé Botka László szegedi polgármestert, a választmány elnökét. A napilap értesülését a következő napon a Népszavában mind Lendvai Ildikó, mind Kovács László korábbi pártelnökök cáfolták hangsúlyozva, hogy kampányra fordulva nem szabad „személyi kérdésekbe belelökni” egy pártot, ráadásul továbbra is erős Botka szövetsége Mesterházyval.
A hvg.hu által megkeresett szocialista források mindegyike határozottan visszautasította, hogy akár formálisan valamelyik testület, akár informálisan – „folyosói beszélgetéseken” – felmerült volna Mesterházy leváltása, de még csak nem is bírálták az elnököt. Forrásaink szerint még ha fel is merült volna a váltás, azt mindenki belátja, hogy a pártelnök „házon” belül népszerű, sőt „házon kívül” is folyamatosan nő a népszerűsége, ráadásul erős kézzel irányítja az MSZP-t, így az esetleges „pártütőknek” esélyük sem lenne. Azt viszont többen is elismerték, a Dunakeszin két héttel ezelőtt elszenvedett vereség miatt kisebb vita alakult ki a pártban arról, hogy mi volt az oka a rossz szereplésnek. (A hét végén a monori választáson ismét az utolsó helyen végzett a szocialista jelölt.)
Csapatépítés, aggódó jelöltek
Meglepetést okozott forrásaink szerint a szocialista pártban a Tárki március 27-én publikált mérése. A közvélemény-kutató szerint az MSZP népszerűsége évtizedes mélypontra jutott, ráadásul a mérés a nagyszabású március 9-i rendezvény után, a hókáosz napjaiban készült, amikor sokan azt érezhették, hogy a kormány cserbenhagyta a hóban ragadt állampolgárokat.
Mesterházy bemutatja az MSZP megújult logóját
MTI / Soós Lajos
Ezzel szemben más közvélemény-kutató ezzel ellentétes mozgást mért. A Medián április elején közölt adatai erősödést mutattak a szocialistáknak, és gyengülést az Együtt14-nek. Az Ipsos utolsó mérésében három százalékponttal növekedett a szocialista párt, igaz, a cég szerint a Fidesz is erősödött, félmillió új szavazót szerzett egy hónap alatt és 8 százalékponttal vezet az MSZP előtt. Pedig a párt az év elején számos, a kormányt bíráló, Matolcsy György és Hoffmann Rózsa képeivel illusztrált óriásplakátot helyezett ki az országban. Elkészítették az első, 19 perces kampányvideójukat, amit eddig több mint 300 ezren néztek meg a megosztókon, illetve a párt vezetői március 9-én a Budapest Sportarénában tízezres rendezvény keretében mutatták be az MSZP Fejlődés és szabadság nevű programját.
Az egyik budapesti szocialista politikus szerint a Tárki mérése, illetve a hónapok óta várt elrugaszkodás elmaradása azért is okozott elbizonytalanodást, mert a központban kidolgozott kampányt helyben az a 106 választókerületi felelős bonyolítja le, akik várhatóan majd a választásokon is indulnak. Bár az MSZP vezetése – okulva a korábbi évek tapasztalatiból – ragaszkodik hozzá, hogy az utolsó percben döntsön arról, hogy őket indítja-e egyéniben, egy elnökségi forrásunk szerint a 106 emberből 80-90-et biztosan elindítanak. Viszont a nem túl jó népszerűségi mutatók miatt elbizonytalanodtak, ami kihatással van a helyi aktivitásukra is. Úgy tudjuk, a múlt héten Budapestre hívták felkészítésre a választókerületi felelősöket, ahol többek között a cél a kampánycsapatok „felrázása” volt.
|
Az elnökség külön foglalkozott a március 24-i Dunakeszin tartott időközi választás eredményével is. A voksoláson a Fidesz főlényesen nyert, az Együtt 2014 támogatta jelölt második lett, a szocialista Feketéné Miczki Melinda 153 szavazattal csak a negyedik. Feketené a megyében befolyásos – korábban botrányokba keveredett – fóti csoportot vezető szocialista felesége, aki ráadásul 2010-ben egyszer már eredménytelenül kampányolt Dunakeszin. Úgy tudjuk, az elnökség úgy döntött, a következő időközi választások jelöltjeit szigorúbban ellenőrzi majd, ha szükséges, megvétózzák a helyiek nomináltjait. Mint arról korábban beszámoltunk, a kampány lebonyolításában zavart okozott, hogy forrásaink szerint nem voltak világosak a feladatkörök. Az időközikért Molnár Zsolt a felelős, aki a pártelnök csapatától független fővárosi erőcsoport vezetője, ám a „kasszakulcs” a Mesterházy legfőbb szövetségesénél, a pártigazgató Velez Árpádnál van, az aktivisták mozgatását viszont a tavaly szerződtetett izraeli kampányszakember, Ron Werber intézi. „Ron szerződését a mai napig nem láttam, így nem tudom, pontosan mi is az ő szerepe” – mondta egy befolyásos, a szervezésben részt vevő forrásunk. Ugyanakkor a vihart kavart kampányfilmet nem ő készítette (egyes információk szerint a volt SZDSZ-es Horn Gáborhoz kötődő Republikon Intézet, ám ezt az érintettek cáfolták). Elnökségi forrásaink szerint mára sikerült összerázni a kampánycsapatot. Az Index múlt kedden arról számolt be, hogy a napokban alakították meg a párt kampány-előkészítő munkacsoportját, melynek Molnár lett a vezetője. Ő azt mondta a hírportálnak, hogy Werber kizárólag Mesterházy Attilának ad tanácsokat. |
Nem sietik el
Volt olyan, a kampány előkészítésére rálátó forrás, aki szerint a párt kidolgozta ugyan a legfőbb üzeneteit, de azokat nem futtatják ki, nem hangsúlyozzák elégé, ráadásul túlzottan is igazodnak a Fidesz irányváltásaihoz. Forrásunk szerint így „töredezetté” vált a kampány, „nem mennek át” az üzenetek. Példaként a szocialisták rezsicsökkentési ötletét említette – a kormány koncepciójával szemben az MSZP energetikai korszerűsítéssel egybekötött tervvel állt elő –, melynek szerinte alig volt visszhangja. „Pedig azt kellett volna minden fórumon nyomni, hogy a Fidesz a gazdagoknak kedvez, a kormány nem veszi figyelembe a rászorultságot” – mondta a szocialista politikus.
Felpörgetett kampány
Fülöp Máté
„Mindegyik lakossági fórumon az első vagy második kérdés, hogy mikor szövetkezünk az E14-gyel, és ki lesz a miniszterelnök-jelöltünk” – mondta egy másik vezető MSZP-s politikus, akit éppen egy ilyen fórum után értünk el. Február végén Szigetvári Viktor, az Együtt 2014 mozgalom társelnöke azt nyilatkozta, az lenne az ideális, ha a kormány leváltásában érdekelt erők nyár végéig lezárnák az egyeztetéseket. Egy Mesterházyhoz húzó forrásunk szerint akkor lenne értelme őszig várni, ha a következő hónapban hirtelen mindkét párt lendületet kapna, az összefogás pedig ezt továbblendítené. Viszont ha a jelenlegi mérésekben mutatkozó, pártokkal szembeni ellenérzés megmarad, akkor szerinte nem érdemes túl sokáig húzni a miniszterelnök-jelölt megnevezését. A vezető szocialista politikus szerint, ha sem Mesterházy nem fogadja el Bajnait, sem az Együtt 2014 vezetője az MSZP elnökét, akkor félő, hogy egy, a 2009-es esethez hasonló jelöltkeresés indulna, ami tragikusan rombolná a népszerűséget, így – ahogy forrásunk fogalmazott – a szocialisták „húznák a rövidebbet”.
Az MSZP politikusai – köztük a pártelnök – hónapok óta azt hangsúlyozzák, hogy az lesz a szocialisták miniszterelnök-jelöltje, akivel nyerni lehet, viszont minden forrásunk biztosra vette, hogy erre párton belül csakis Mesterházy lehet az esélyes – bejelentkező beszédként értelmezték a március 9-i előadását is. Ám a pártelnök szerint a nagy bejelentés ideje még nem érkezett el, az előkészítéshez több időre van szükség. (Forrásaink szerint a programadónak szánt március 9-i pártelnöki beszédet aprólékos munkával állították össze, Mesterházy szinte minden vezető MSZP-sel konzultált, még Török Gábor politológus véleményét is megkérdezte.)
Még mindig működik az „elmúltnyolcévezés”
Információink szerint a párt szűkebb vezetése az utóbbi napokban kifejezetten arra koncentrált, hogyan tudná leküzdeni a Fidesszel szemben a közvélemény-kutatásokban mutatkozó hátrányát. Úgy tudjuk, ehhez több, belső használatra készült nagymintás mérést rendeltek, amit részletesen kielemeznek.
Mesterházy és Bajnai 2010-ben a parlamentben - együtt nem megy?
Túry Gergely
Vezetőségi forrásunk szerint ezekből kiderül, hogy hangzatos, átütő ígértetekkel egyelőre nem érdemes kampányolni. „Ha mi teszünk hangzatos ígéreteket, azt populizmusnak tartják, ha a Fidesz áll elő elképesztő ötletekkel, azt elhiszik, mert a kormány a kétharmados erejét felhasználva keresztülviszi, még akkor is, ha fenntarthatatlan” – mondta egy vezető MSZP-s, miért nem hasznos ez, a korábbi választási kampányok idején alkalmazott módszer. A felmérésekből kiderül, hogy az ellenzéki ígéretekkel az is a gond, hogy nincs olyan médiahátszelük, mint a Fidesznek, így a mondanivalójuk „töredezetten”, hiányosan jut el a választókhoz. Még a Médiahatóság havi felmérései is azt mutatják, hogy a szocialisták médiafelülete jóval kisebb, mint a Fideszé.
Ráadásul egy mérés szerint a bizonytalanok jelentős része a korábbi évekhez képest már nem rendszeres médiafogyasztó, elvétve figyelik a politikai eseményeket. Forrásaink szerint így az MSZP-ben az „ajtótól ajtóig” kampány továbbfejlesztésén dolgoznak. Ebből a szempontból teljesen újragondolják a menetrendet, mint egyik forrásunk fogalmazott, olyan módszert kell találniuk, amire sem a korábbi évekből, sem más, nyugati országokban nem nagyon van példa.
A mérések azt is mutatják, hogy az MSZP-nek nem szabad elsietnie az Együtt 2014-gyel való összefogást sem. A választok egy jelentős része ugyanis – a 2010-es vereség óta eltelt három év ellenére – a gazdasági helyzetért még mindig a Gyurcsány–Bajnai-időszakot, illetve a szocialistákat teszi felelőssé. Egy frakcióbeli forrás szerint éppen ezért hiba lenne Bajnaival idő előtt „összebútorozni”, mert a Fidesz negatív kampányának lényege továbbra is a „8 évezés”, tehát ezt a választói „érzetet” csak felerősítené. Egyelőre Bajnaiék stratégiája sem működik, ők sem tudtak jelentős bizonytalan szavazói kört megszólítani, nem is beszélve a kiábrándult Fidesz-szavazókról.
Bár már 2010-ben elindult, tavaly pedig lezárult a tisztújítás, a választók egy jelentős része még nem érzékeli a megújulást, nem figyelt fel a változásokra. Forrásaink szerint az sem segíti a az MSZP kampánystratégiáját, hogy a szerintük rendelkezésre álló kis médiafelületen nehezen tudják felépíteni a párt új politikusait, ezért a bizonytalanok között még mindig ugyanazok szimbolizálják az MSZP-t, mint 2010 előtt. Ezért a jövőben ennek hangsúlyozására külön figyelnek, a március 9-én a pártelnök mellé a pódiumon felsorakozott politikusok számára több megjelenési lehetőséget biztosítanak. „Hosszú, aprólékos munkára van szükség, egyenként, célzott üzenetekkel kell megszólítanunk a választói rétegeket. Például be kell mutatnunk, hogy a mostani válságért az Orbán-kormány a felelős” – mondta egy elnökségi forrás, aki szerint a munkahelyteremtés kerülhet a fókuszba.
Az Ipsos legutóbbi mérése szerint az MSZP főleg az alsóbb osztályokban erősített, belső mérések szerint pedig a középosztálynál is nőtt a népszerűségük. Így forrásaink szerint a következő hetekben elsősorban a 2010 óta lecsúszott, rosszabbul élő alsóközéposztályra figyelnek majd, mert a pártvezetés úgy látja, elsősorban náluk lehetnek eredményesek a párt üzenetei.