A Belügyminisztérium tervei szerint Magyarországon várhatóan csak 2005. januárjától vezetik be az Európai Unióban szabványos gépjármű-azonosítókat. A már forgalomban lévő, hagyományos rendszámokat azonban a jármű forgalomból történő kivonásáig használhatja a tulajdonos.

A változáshoz rendeletet nem, csak szabványt kell módosítani. A BM Központi Adatfeldolgozó, Nyilvántartó és Választási Hivatalában azt tervezi, hogy 2004 közepéig áttekintik a lehetőségeket, megalkotják az új szabványt, s ezután kezdődhet az új azonosítók gyártása. Arról, hogy ki és mennyiért fogja előállítani azokat, az illetékesek szerint egyelőre még korai beszélni, bár a több teherautót üzemeltető közúti fuvarozók számára ez jelentős költségnövekedést okoz majd.
Magyarországtól nem kértek, és nem is vállalt kötelezettséget, hogy a csatlakozással egy időben alkalmazni kezdi az EU-s rendeletben rögzített rendszámtáblákat. A belügyi tárca szerint a jelenleg használatos magyar hatósági jel, a „H"-betű a nemzetközi szabályozásnak, és az erről rendelkező bécsi közúti közlekedési egyezménynek teljesen megfelel. Mivel azonban az Európai Unió nem aláírója a megállapodásnak, ezért a rendszámokról saját rendeletet alkotott.
Eszerint az EU hatósági jelzése annyiban tér el a bécsi egyezményben leírtaktól, hogy a tábla bal oldalán, a nemzeti színek helyén, kék alapon látható a felségjel és az EU csillagos jelvénye. Emellett már nem kötelező külön is feltüntetni a felségjelzést. E rendelettől eltérő hatósági azonosítót is lehet alkalmazni az unióban, Olaszországban, Spanyolországban és Németországban is többféle rendszám van forgalomban.
Magyarországon 1989-ben vezették be a jelenlegi rendszámtáblákat, többéves türelmi időt hagyva a régiek lecserélésére. Csak hosszú szakmai és politikai vita után dőlt el, hogy azon mi legyen. Emlékezetes, hogy sokan szerették volna a koronás magyar címert is látni a rendszámtáblán.
Jelenleg a hatósági jelet a jármű tulajdonosának körülbelül 4500 forintért meg kell vásárolni. Tízezer forint ellenében pedig egyedi rendszámot igényelhet, amin a felségjel és a nemzeti színek mellett, az általa kívánt legfeljebb hat karakteres – legalább egy szám és öt betű – jelkombinációt tüntetik fel. A BM szerint nem indokolt a jelenlegi hat karakteres, alapesetben három betűt és három számot tartalmazó rendszám megváltoztatása.
Az uniós rendszámot külön felségjelzés nélkül is elfogadják az EU összes tagállamában, valamint több unión kívüli országban is. Az uniós rendszámtáblát minden további nélkül elfogadják felségjelzésként is Bulgáriában, Magyarországon, Szerbia-Montenegróban, Norvégiában, Svájcban, Litvániában és Liechtensteinben. Hivatalosan nem ismerik el, de hallgatólagosan eltűrik Horvátországban is, míg Csehországban, Lengyelországban, Lettországban, Szlovéniában és Szlovákiában egyáltalán nem érvényes. Az utóbbi országokban okvetlenül fel kell ragasztani a járműre az ország betűjelzését viselő fehér matricát is. (MTI)

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Angyalt reptettek a velencei karneválon – fotók

Angyalt reptettek a velencei karneválon – fotók

Tovább sztrájkol a tél

Tovább sztrájkol a tél

Mától kamerával számolják a turistákat Velencében

Mától kamerával számolják a turistákat Velencében

Az MTA irodalomtudományi osztálya visszavonatná a Nemzeti Alaptantervet

Az MTA irodalomtudományi osztálya visszavonatná a Nemzeti Alaptantervet

Súlyos élelmiszerválságra figyelmeztet az ENSZ több afrikai országban

Súlyos élelmiszerválságra figyelmeztet az ENSZ több afrikai országban

Sebestyén Balázs a TV2 polipján nevetgél

Sebestyén Balázs a TV2 polipján nevetgél