A Belügyminisztérium tervei szerint Magyarországon várhatóan csak 2005. januárjától vezetik be az Európai Unióban szabványos gépjármű-azonosítókat. A már forgalomban lévő, hagyományos rendszámokat azonban a jármű forgalomból történő kivonásáig használhatja a tulajdonos.

A változáshoz rendeletet nem, csak szabványt kell módosítani. A BM Központi Adatfeldolgozó, Nyilvántartó és Választási Hivatalában azt tervezi, hogy 2004 közepéig áttekintik a lehetőségeket, megalkotják az új szabványt, s ezután kezdődhet az új azonosítók gyártása. Arról, hogy ki és mennyiért fogja előállítani azokat, az illetékesek szerint egyelőre még korai beszélni, bár a több teherautót üzemeltető közúti fuvarozók számára ez jelentős költségnövekedést okoz majd.
Magyarországtól nem kértek, és nem is vállalt kötelezettséget, hogy a csatlakozással egy időben alkalmazni kezdi az EU-s rendeletben rögzített rendszámtáblákat. A belügyi tárca szerint a jelenleg használatos magyar hatósági jel, a „H"-betű a nemzetközi szabályozásnak, és az erről rendelkező bécsi közúti közlekedési egyezménynek teljesen megfelel. Mivel azonban az Európai Unió nem aláírója a megállapodásnak, ezért a rendszámokról saját rendeletet alkotott.
Eszerint az EU hatósági jelzése annyiban tér el a bécsi egyezményben leírtaktól, hogy a tábla bal oldalán, a nemzeti színek helyén, kék alapon látható a felségjel és az EU csillagos jelvénye. Emellett már nem kötelező külön is feltüntetni a felségjelzést. E rendelettől eltérő hatósági azonosítót is lehet alkalmazni az unióban, Olaszországban, Spanyolországban és Németországban is többféle rendszám van forgalomban.
Magyarországon 1989-ben vezették be a jelenlegi rendszámtáblákat, többéves türelmi időt hagyva a régiek lecserélésére. Csak hosszú szakmai és politikai vita után dőlt el, hogy azon mi legyen. Emlékezetes, hogy sokan szerették volna a koronás magyar címert is látni a rendszámtáblán.
Jelenleg a hatósági jelet a jármű tulajdonosának körülbelül 4500 forintért meg kell vásárolni. Tízezer forint ellenében pedig egyedi rendszámot igényelhet, amin a felségjel és a nemzeti színek mellett, az általa kívánt legfeljebb hat karakteres – legalább egy szám és öt betű – jelkombinációt tüntetik fel. A BM szerint nem indokolt a jelenlegi hat karakteres, alapesetben három betűt és három számot tartalmazó rendszám megváltoztatása.
Az uniós rendszámot külön felségjelzés nélkül is elfogadják az EU összes tagállamában, valamint több unión kívüli országban is. Az uniós rendszámtáblát minden további nélkül elfogadják felségjelzésként is Bulgáriában, Magyarországon, Szerbia-Montenegróban, Norvégiában, Svájcban, Litvániában és Liechtensteinben. Hivatalosan nem ismerik el, de hallgatólagosan eltűrik Horvátországban is, míg Csehországban, Lengyelországban, Lettországban, Szlovéniában és Szlovákiában egyáltalán nem érvényes. Az utóbbi országokban okvetlenül fel kell ragasztani a járműre az ország betűjelzését viselő fehér matricát is. (MTI)

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Ez borzasztóóó – 25 éves az Apa kocsit hajt

Ez borzasztóóó – 25 éves az Apa kocsit hajt

Az év végével bezár Magyarország egyik legmenőbb étterme

Az év végével bezár Magyarország egyik legmenőbb étterme

Magyar tudósok olyan rendszeren dolgoznak, ami előre szól majd, hol várható köd

Magyar tudósok olyan rendszeren dolgoznak, ami előre szól majd, hol várható köd

Nem jár a 2-es metró a Deák és a Déli között

Nem jár a 2-es metró a Deák és a Déli között

Több autó árokba borult és a vonatok is késnek a havazás miatt

Több autó árokba borult és a vonatok is késnek a havazás miatt

A szerényebben kereső munkavállalók kezet csókolhatnak a Párizst felforgató sárgamellényeseknek

A szerényebben kereső munkavállalók kezet csókolhatnak a Párizst felforgató sárgamellényeseknek