Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"85a1b686-3c8d-48f6-a8d6-513a30ff72c7","c_author":"Serdült Viktória","category":"itthon","description":"Laczó Adrienn a hvg.hu-nak úgy fogalmazott: reméli, lesz még alkalma látni, amikor az igazságszolgáltatás visszanyeri függetlenségét, szakmai színvonalát és minőségét.","shortLead":"Laczó Adrienn a hvg.hu-nak úgy fogalmazott: reméli, lesz még alkalma látni, amikor az igazságszolgáltatás visszanyeri...","id":"20241129_lemondott-biro-laczo-adrienn","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/85a1b686-3c8d-48f6-a8d6-513a30ff72c7.jpg","index":0,"item":"88b5be95-8cc8-4034-981e-95b3922e173c","keywords":null,"link":"/itthon/20241129_lemondott-biro-laczo-adrienn","timestamp":"2024. november. 29. 12:48","title":"„Az én értékrendemmel ez már nem fér össze” – lemondott bírói tisztségéről a Fővárosi Törvényszék Büntető Kollégiumának tanácselnöke","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bec9f3c5-5266-4f81-866f-8072f2f9e2a1","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"kultura","description":"Az író november 15-én hunyt el Budapesten.","shortLead":"Az író november 15-én hunyt el Budapesten.","id":"20241129_Nemere-Istvan-temetes-Szigethalom","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bec9f3c5-5266-4f81-866f-8072f2f9e2a1.jpg","index":0,"item":"f17b2ca1-971c-43e9-8ddd-99af1c6eb449","keywords":null,"link":"/kultura/20241129_Nemere-Istvan-temetes-Szigethalom","timestamp":"2024. november. 29. 11:35","title":"December 3-án, Szigethalmon búcsúztatják Nemere Istvánt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"35c0d565-7435-454d-aea1-4c95548b7201","c_author":"Balla István, Németh Róbert","category":"kultura","description":"„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.","shortLead":"„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég...","id":"20241130_Jol-hangzott-mert-a-a-o-Lehetett-volna-kakao-is-Analog-Balaton-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/35c0d565-7435-454d-aea1-4c95548b7201.jpg","index":0,"item":"fa838b26-0000-4b37-9d0d-7534bf145f9f","keywords":null,"link":"/kultura/20241130_Jol-hangzott-mert-a-a-o-Lehetett-volna-kakao-is-Analog-Balaton-interju","timestamp":"2024. november. 30. 20:00","title":"„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a5d015d9-b43c-49d8-a2b9-d7c5c7355a6c","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az autós beszélgetéseket tíz év után hagyja abba.","shortLead":"Az autós beszélgetéseket tíz év után hagyja abba.","id":"20241129_Abbahagyja-az-Elviszlek-magammal-cimu-musorat-D-Toth-Kriszta","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a5d015d9-b43c-49d8-a2b9-d7c5c7355a6c.jpg","index":0,"item":"6110e1ed-c114-47c3-92d2-dda2fd0fd521","keywords":null,"link":"/elet/20241129_Abbahagyja-az-Elviszlek-magammal-cimu-musorat-D-Toth-Kriszta","timestamp":"2024. november. 29. 08:58","title":"Abbahagyja az Elviszlek magammal című műsorát D. Tóth Kriszta","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"82b785ca-d222-431f-917a-713690d8201d","c_author":"Mészáros Márton Balázs","category":"360","description":"A fizetés a legfontosabb munkavállalói igény, de sokan elégedetlenek a munkáltatójuk rugalmasságával is, legyen szó akár a munkaidőről, akár az otthoni munkavégzés lehetőségéről.","shortLead":"A fizetés a legfontosabb munkavállalói igény, de sokan elégedetlenek a munkáltatójuk rugalmasságával is, legyen szó...","id":"20241130_hvg-munka-munkahely-munkavallalok-generaciok-fizetes-home-office-munkaido","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/82b785ca-d222-431f-917a-713690d8201d.jpg","index":0,"item":"b4525b03-d6fe-495b-8dd6-4d7ae6e117ab","keywords":null,"link":"/360/20241130_hvg-munka-munkahely-munkavallalok-generaciok-fizetes-home-office-munkaido","timestamp":"2024. november. 30. 13:30","title":"Egyáltalán nem csak a fizetés számít, amikor megítéljük, hogyan érezzük magunkat a munkahelyünkön","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a56411d6-f8d4-432e-8e65-04215e5afbe1","c_author":"Balla István","category":"elet","description":"<strong>Egy friss uniós felmérés szerint tíz magyar diákból körülbelül három gyengén teljesít a matematika terén, a szegényebb rétegekben ez az arány több mint 50 százalék.</strong>","shortLead":"<strong>Egy friss uniós felmérés szerint tíz magyar diákból körülbelül három gyengén teljesít a matematika terén...","id":"20241129_europai-bizottsag-versenykepesseg-matematika-oktatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a56411d6-f8d4-432e-8e65-04215e5afbe1.jpg","index":0,"item":"9a79eb98-6544-42ee-8366-ad66b25a5fb9","keywords":null,"link":"/elet/20241129_europai-bizottsag-versenykepesseg-matematika-oktatas","timestamp":"2024. november. 29. 14:57","title":"Az ország versenyképességét gátolja a diákok egyre rosszabb matekteljesítménye","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"48977f41-d70c-413c-ba68-ee2c9ff5ba26","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A legnagyobb baloldali szakszervezetek a jövő évi költségvetés ellen tiltakoznak, amely megszorításokat is tartalmaz.","shortLead":"A legnagyobb baloldali szakszervezetek a jövő évi költségvetés ellen tiltakoznak, amely megszorításokat is tartalmaz.","id":"20241129_olaszorszag-orszagos-sztrajk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/48977f41-d70c-413c-ba68-ee2c9ff5ba26.jpg","index":0,"item":"4b4cf21f-b08a-47a8-8b2d-54265de2501f","keywords":null,"link":"/vilag/20241129_olaszorszag-orszagos-sztrajk","timestamp":"2024. november. 29. 16:03","title":"„Itt az ideje, hogy felforgassuk ezt az országot” – megbénult Olaszország","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0ccb5b5d-eeac-4ba4-8783-5128abe23470","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A későbbi leminősítésre utaló döntést három év stabilitás után hozta meg a hitelminősítő, amely a kormányzati lépésekkel indokolta a változtatást.","shortLead":"A későbbi leminősítésre utaló döntést három év stabilitás után hozta meg a hitelminősítő, amely a kormányzati...","id":"20241129_moodys-hitelminosites-magyarorszag-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0ccb5b5d-eeac-4ba4-8783-5128abe23470.jpg","index":0,"item":"695be0a2-f14c-4839-abc9-c959232e8062","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241129_moodys-hitelminosites-magyarorszag-ebx","timestamp":"2024. november. 29. 22:39","title":"Rontotta a magyar gazdaság kilátását a Moody's","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nem csupán az autópálya-építés, de a kartellezés is drága mulatság. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) által 7 milliárd forintos bírsággal sújtott öt autópálya-építőnek a beruházó is benyújtotta a számlát: 32 milliárdos kártérítést követel. A cégek – vélhetően visszautasító – válaszai a hét közepére érkezhetnek meg. Az állam évekig futhat a pénze után.
Elfogadhatatlannak tartjuk, hogy egy dolog miatt háromszor büntessenek meg – szólt az autópálya-építők kartellezése miatt a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) által öt másik céggel együtt megbírságolt Strabag kommunikációs osztályának szűkszavú reagálása, amikor a hvg.hu azt szerette volna megtudni: a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) 15 nappal ezelőtt postázott, 32 milliárdos kártérítési igényének rájuk eső részét kifizetik-e. A cég, amely az építőipar meghatározó szereplője, a „bírság-kártérítés-kizárás” hármasát kifogásolja. Bár utóbbira, vagyis hogy egy sztrádaépítő céget kizártak volna a további közbeszerzési eljárásokból, még nem volt példa. Az ötökre (Strabag, Betonút, Hídépítő, Debmút, Egút) a GVH által korábban kiszabott 7 milliárd mellé most az állami beruházó is benyújtotta számlát. A szeptember 21-én postázott levélre a hét közepére várja a válaszokat a NIF.
„Nem tartok attól, hogy valamelyik cég hirtelen néhány milliárddal megterheli majd a bankszámlánkat” – mondta Reményik Kálmán, a NIF elnök-vezérigazgatója a határidőre és a cégek fizetési szándékára utalva. Amennyiben nem utalnak a cégek, úgy bírósághoz fordulnak, s a polgári peres eljárás – Reményik várakozásai szerint – hosszú évekig is elhúzódik majd. (Franciaországban egy hasonló ügy már 8 éve zajlik – és még mindig elsőfokon tart.) A Strabag reakciója alapján kétséges a fizetés. Hasonlóan nyilatkozott korábban Kolozsvári Gyula, az Egút vezérigazgatója is. Nem fogalmazott egyértelműen Horváth Gergely, a Betonút vezérigazgatója sem; mint mondta, még egyeztetnek a Hídépítővel, amellyel közös konzorciumban indultak (a konzorciumvezető a Hídépítő volt), s a két céggel szembeni követelés – becslések szerint – 17 milliárd forint körül van. A Hídépítő egyelőre hallgat, de Horváth annyit elmondott, hogy egy hatósági (GVH) döntéssel szemben kevés mozgásterük volt, a polgári peres eljárásban azonban a védelem is kellő teret kaphat majd.
Útépítési túlfizetések
Találgatás tárgya, mennyivel épülhetett volna olcsóbban az utak és sztrádák az elmúlt években. A NIF mellett a Fővárosi Önkormányzat is kártérítést követel. A HVG cikkét elolvashatja itt!
A pénzbírság és kártérítés mellett büntetésként említette a Strabag a közbeszerzésekből történő kizárás lehetőségét. „Erre lehetőségünk lenne, de a GVH-val egyeztetve úgy döntöttünk, hogy ezt nem tesszük, hiszen akkor mi magunk szűkítenénk le a piacot, s korlátoznánk a versenyt, mivel az autópálya-építők 70 százalékáról van szó” – magyarázza Reményik Kálmán. Nem biztos, hogy helyes lenne egy céget öt évre most kizárni a piacról azért, amit évekkel ezelőtt követett el – mondja, hozzátéve, hogy a körülmények és a piac is sokat változott az utóbbi években: ma már nyílt, egyfordulós pályázatok vannak, és élesedett a verseny a résztvevők között, akik inkább "feldobják egymást" a Közbeszerzési Döntőbizottság előtt, semmint egyezkednének.
Akkoriban azonban – Reményi szavaival élve – „igazi gruppen volt”, háromszor pályáztatták meg a feladatot, mindenki ismert mindenkit, mindenki ismerhette a másik által ajánlott árat. Többek között ezzel is védekeztek a cégek a GVH, majd a Fővárosi Bíróság előtt, amikor azt akarták bizonyítani, hogy összebeszélésről szó sem volt. A GVH még 2003-ban indított vizsgálatot egy 2002-es tender ügyében, amikor 59,9 km autópályára 128 milliárd forintért szerződött a Nemzeti Autópálya Rt. (a NIF jogelődje) és az öt cég: az M7-M70-es autóút-autópálya 27 km-ét a Strabag nyerte el 44,8 milliárdért, az M7-es Balatonszárszó-Ordacsehi közötti 20 km-es szakaszát a Hídépítő és a Betonút konzorciuma 65 milliárdért, az M3-as Polgár-Görbeháza közötti 13 km-es szakaszát pedig az Egút és a Debmút konzorciuma 18 milliárdért.
A GVH egyik legfontosabb bizonyítéka az ügyben azok a jegyzetek voltak, amelyeket egy másik eljárás miatt a Strabagnál előzetes értesítés nélkül tartott helyszíni szemle során foglalt le. Ezek „számszaki és sorrendi adatai minimális eltéréssel egybeesnek a közbeszerzési eljárás eredményével” – állt a Fővárosi Ítélőtábla indoklásában, amellyel jóváhagyta az elsőfokú döntést, miszerint jogos a GVH-bírság, s amelynek alapján a NIF most kártérítést követel. Ennek alapján pedig a jövőben nagyobb esélye van a pályázatot kiíró állami vállalatoknak a kartellből eredő kár megtéríttetésére.
A cégek következetesen azzal védekeztek, hogy ismertek voltak a piaci szereplők, a kapacitásuk, a földrajzi elhelyezkedés, az adottságok, s mindezek alapján nem volt nehéz megközelítőleg meghatározni, hogy az adott szakaszokon melyik cég nyerhet és mennyibe kerülhet a kivitelezés. Emellett kifogásolták a Strabagnál talált feljegyzések felhasználhatóságának jogszerűségét is. (Egy feljegyzéssel kapcsolatban a Strabag úgy védekezett, hogy: „A. J. értelemszerűen az adott pályázati szakaszok eredményhirdetését követően jegyezte fel”(…) „feljegyzései mindig is rendszertelenül, időrendi vagy egyéb logikai sorrend nélkül kerültek papírra”. A GVH azonban életszerűtlennek tartotta, hogy egy vezető építőipari cég igazgatósági tagja így készítené a jegyzeteit.)
A 7 milliárdos bírság nagyságát (Strabag 2,46 milliárd, Betonút 2, 2 milliárd, Hídépítő 1,37 milliárd, Debmút és Egút 496 millió) a GVH többek között azzal indokolta, hogy a tender árai több évre befolyásolhatták a sztárdaépítés költéségét, ráadásul közpénz felhasználását érintette az összejátszás. „Mára nagyon visszanyomtuk az árakat, és az előzetes költségbecslések is sokkal pontosabbak” – magyarázza Reményik. Szerinte 2007-2008-ban sokkal alacsonyabbak lesznek az árak, mint 2009-2010-ben. „A közlekedésfejlesztési operatív program keretében 1500 milliárd forintot költünk majd út- és vasútfejlesztésre, ráadásul komoly autópálya-építési projektek vannak Közép-Európában, kapacitásigénnyel, ez drágítani fogja az építkezést” – mondja a NIF-vezér.
Mennyi és miért? (Oldaltörés)
Kilométerek odaát
Több országban is rendre elhangzik, hogy ott épülnek a világ, de legalábbis Európa legdrágább sztrádái. Egy EU-becslés szerint a régi tagállamokban 2004-ben az átlagos költség 6,8 millió euró volt kilométerenként, az újaknál 9,1 millió. A térségbeli autópályák átlagos építési költsége 3-9 millió euró között mozgott kilométerenként. HVG 2006/03 Kilométerek és milliók
Mennyibe kerül 1 km autópálya? – hangzik fel időről-időre a már-már misztikusnak tűnő kérdés. S a válaszok sem segítenek az átlag autópálya-használónak politikussal, szakemberrel, építővel és építtetővel számolni. „Mennyibe kerül egy aranygyűrű?” – dobta vissza a kérdést Reményik Kálmán, érzékeltetve, hogy összetettebb a probléma. „Mennyi egy kiló paradicsom? Hát attól függ, hogy lecsóba vesszük vagy a szendvics mellé, esetleg még a biohoz is ragaszkodunk” – szól Horváth Gergely még plasztikusabb, a zöldségszezonhoz illeszkedő válasza. Ő azt is hozzáteszi, hogy hazánkban nagyon szigorú előírásoknak kell megfelelni, ráadásul a magyar autópályák igen jó minőségűek. Ahány szakasz, annyi ár – állítják a szakemberek: piaci körülmények, domborzati viszonyok, a nyersanyag közelsége, a piac kapacitások lekötöttsége. „Ugyanazon a nyomvonalon még nem épült kétszer autópálya, így mindenféle számháború értelmezhetetlen” – érvel Reményik. Úgy tűnik, ebben egyetért beruházó és vállalkozó. Lehet, de a kartellezve épített három útszakasz mindenesetre a drágábbak közé tartozik.
Az árakkal kapcsolatban a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium csak megerősíteni tudta Kóka János miniszter korábbi szavait: „az autópálya-építések területén a szigorúbb rendszabályoknak köszönhetően két év alatt 40 százalékos költségcsökkenést sikerült elérni, így egy kilométer autópálya ára a kétmilliárdot közelítő összegről egymilliárd forintra csökkent. Ez a kedvező változás akár többszáz milliárd forintos megtakarítást is jelenthet az adófizetők számára a következő években”. Mindehhez persze az is hozzátartózik, hogy az Állami Számvevőszék (ÁSZ) júniusi jelentésében nehezményezte, hogy 2006-ra vonatkozóan nem talált olyan számításokat, amelyek alapján meg lehetett volna mondani, a szerződésben vállalt ár gazdaságos-e vagy sem. Reményik szerint ma már alapos előzetes becsléseket készítenek, s 2-3 százalék eltéréssel meg tudják határozni az indokolt árat.
A 32 milliárdos kártérítési igény kiszámításába is beavat: a Strabag-feljegyzéseken talált, költségszintet meghatározó 90,3 milliárdos árhoz hozzáadtak egy „értelmezhető” nyereséget, és a kettő különbözete jelenti a NIF, illetve az adófizetők kárát, amelyből arányosan „részesednek” a cégek.
Autópálya-szakasz
Építési időszak
Fajlagos főpályaár (ezer Ft/km)
2007-es áron számolva (a hvg.hu becslése) ezer Ft/km