Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"dda6328b-cf69-4d50-a08d-d47955d788d9","c_author":"Mészáros Márton Balázs","category":"360","description":"Az anyai ágról cseh származású Donald Trump Jr.-nak évekbe tellett megbocsátania apjának, amiért bulvársztorit csinált szülei válásából, később azonban beadta a derekát, és csatlakozott a családi céghez, amelyet ma már öccsével ő vezet. Apjából időközben amerikai elnök lett, amihez a kisebb Don elsősorban a közösségi médiában folytatott szélmalomharccal járult hozzá, de akár kétes hátterű oroszokkal is tárgyalt a politikai haszon reményében. Ma már sokan úgy emlegetik, mint a lehetséges következő elnököt, noha formálisan most sem tagja a kormányzatnak – igaz, néha már egészen úgy viselkedik, mintha az lenne.","shortLead":"Az anyai ágról cseh származású Donald Trump Jr.-nak évekbe tellett megbocsátania apjának, amiért bulvársztorit csinált...","id":"20250425_donald-trump-jr-usa-budapest-jaszai-gellert-szijjarto-peter-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dda6328b-cf69-4d50-a08d-d47955d788d9.jpg","index":0,"item":"1ecc0723-d866-4362-9ef3-d430082d3a5f","keywords":null,"link":"/360/20250425_donald-trump-jr-usa-budapest-jaszai-gellert-szijjarto-peter-ebx","timestamp":"2025. április. 25. 06:45","title":"Lázadó celebgyerekből szélsőjobbos mémtábornok lett a Budapestre látogató Donald Trump Jr., akit egyesek már a következő amerikai elnökként emlegetnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ed1e909d-c238-4f74-bed9-fb88784a5ef7","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A Gondolkodás Öröme Alapítvánnyal közösen matekos hónapot tartunk a hvg.hu-n: május 8-ig minden hétköznap közzéteszünk egy feladatot, és arra biztatjuk – nem csak a matematikus – olvasóinkat, hogy próbálják megoldani. Tizenharmadik kihívás.","shortLead":"A Gondolkodás Öröme Alapítvánnyal közösen matekos hónapot tartunk a hvg.hu-n: május 8-ig minden hétköznap közzéteszünk...","id":"20250425_Gondolkozz-velunk-Mozaikpadlo-Szexi-a-matek-13","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ed1e909d-c238-4f74-bed9-fb88784a5ef7.jpg","index":0,"item":"8c0b7c23-a1ba-41fb-b65f-dbc8cd4a5e88","keywords":null,"link":"/elet/20250425_Gondolkozz-velunk-Mozaikpadlo-Szexi-a-matek-13","timestamp":"2025. április. 25. 10:00","title":"Gondolkozz velünk: Mozaikpadló – Szexi a matek 13.","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8764a407-f0d6-4e45-8a8d-068001b1c67c","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Egy nem csak kölcsönről szóló kölcsönszerződés kellett ahhoz, hogy megpróbálják átmenteni a jegybanki alapkezelő vagyonát, és még így sem sikerült.","shortLead":"Egy nem csak kölcsönről szóló kölcsönszerződés kellett ahhoz, hogy megpróbálják átmenteni a jegybanki alapkezelő...","id":"20250424_MNB-alapitvany-vagyonkezelo-szerzodes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8764a407-f0d6-4e45-8a8d-068001b1c67c.jpg","index":0,"item":"f260327e-8229-4adf-97d3-6b2a6f20ed5d","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250424_MNB-alapitvany-vagyonkezelo-szerzodes","timestamp":"2025. április. 24. 08:14","title":"Kiderült, hogyan próbálták volna Matolcsy Ádám körébe átjátszani az MNB-alapítvány vagyonkezelő cégét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1b39be71-2fa4-4d45-847e-d2d1560ef208","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A volt brazil elnököt 12 napja műtötték meg bérelzáródás miatt, azóta kórházban fekszik.","shortLead":"A volt brazil elnököt 12 napja műtötték meg bérelzáródás miatt, azóta kórházban fekszik.","id":"20250425_bolsonaro-intenziv-osztaly-kezeles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1b39be71-2fa4-4d45-847e-d2d1560ef208.jpg","index":0,"item":"3d4a8f5c-3e48-4b5f-ae87-a5c79a064255","keywords":null,"link":"/vilag/20250425_bolsonaro-intenziv-osztaly-kezeles","timestamp":"2025. április. 25. 06:14","title":"Romlott Bolsonaro állapota, intenzív osztályon kezelik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b191e780-1801-4a09-8f1e-4dd400826397","c_author":"Lenthár Balázs","category":"360","description":"1884 első napjaiban a pesti főposta épületének udvaráról eltűnt egy nagy értékű pénzesláda. Minden jel arra mutatott, hogy belső munkáról volt szó, a rendőrség mégis tehetetlen volt sokáig az ügyben, ami részben azért volt, mert a testület addigra használhatatlanná korrumpálódott, illetve azért, mert a bűnügy felderítéséhez szükséges szakértelemnek is híján volt. A népgúny hozzájárult viszont ahhoz, hogy a fővárosi rendőrség berkein belül komoly változás vette kezdetét, és létrejött egy európai összehasonlításban is az élvonalba pozicionálható testület. És menet közben a rablás tetteseit is kézre kerítette egy szemfüles detektív.","shortLead":"1884 első napjaiban a pesti főposta épületének udvaráról eltűnt egy nagy értékű pénzesláda. Minden jel arra mutatott...","id":"20250424_Szazadfordulos-bunugyek-posztkisztli-postarablas-budapest-rendorseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b191e780-1801-4a09-8f1e-4dd400826397.jpg","index":0,"item":"4672f4e3-a0f7-45e9-b668-351dceba8aed","keywords":null,"link":"/360/20250424_Szazadfordulos-bunugyek-posztkisztli-postarablas-budapest-rendorseg","timestamp":"2025. április. 24. 20:00","title":"Századfordulós bűnügyek – A postarablás, ami miatt 10 éven át röhögött mindenki a rendőrségen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"43157607-d386-438c-ba35-8f3f8b098b60","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A tajvani TSMC 2028-tól már 1,4 nanométeres gyártási technológiával is készítene chipeket, amelyek gyorsabbak lehetnek és kevesebbet fogyaszthatnak még a jelenlegi csúcsteljesítményű lapkákhoz képest is.","shortLead":"A tajvani TSMC 2028-tól már 1,4 nanométeres gyártási technológiával is készítene chipeket, amelyek gyorsabbak lehetnek...","id":"20250424_tajvan-tsmc-processzor-chipgyartas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/43157607-d386-438c-ba35-8f3f8b098b60.jpg","index":0,"item":"d46b0805-8cff-48b2-b2e1-895a0a1b71fd","keywords":null,"link":"/tudomany/20250424_tajvan-tsmc-processzor-chipgyartas","timestamp":"2025. április. 24. 17:33","title":"Megmutatta a tajvani chipgyártó, milyen lesz a csúcsprocesszor, ami az ön mobiljában is ott lehet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3e8cc700-6806-477d-a6b9-bd150e64c207","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A képviselő szerint a rendőr társa letépte a felvarrót, amikor észrevette, hogy fényképezik.","shortLead":"A képviselő szerint a rendőr társa letépte a felvarrót, amikor észrevette, hogy fényképezik.","id":"20250424_Vizsgalat-indult-a-francia-felvarros-rendorrel-szemben-akirol-a-Momentum-kepviseloje-posztolt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3e8cc700-6806-477d-a6b9-bd150e64c207.jpg","index":0,"item":"b6d857cc-9a32-4718-808e-91f16ba7af6e","keywords":null,"link":"/itthon/20250424_Vizsgalat-indult-a-francia-felvarros-rendorrel-szemben-akirol-a-Momentum-kepviseloje-posztolt","timestamp":"2025. április. 24. 15:46","title":"Vizsgálat indult a francia felvarrós rendőrrel szemben, akiről a Momentum képviselője posztolt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8b2f5c71-ff32-4303-bb63-75d82d58df8b","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az orosz elnök és az izraeli államfő kifejezték részvétüket, de a szertartáson nem vesznek részt a Szent Péter-bazilikában. ","shortLead":"Az orosz elnök és az izraeli államfő kifejezték részvétüket, de a szertartáson nem vesznek részt a Szent...","id":"20250425_ferenc-pap-putyin-netanjahu-orban-karoly-vilmos-herceg-trump-temetes-roma","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8b2f5c71-ff32-4303-bb63-75d82d58df8b.jpg","index":0,"item":"0bc1c1d9-1cce-4d4c-8845-4071eea0ffa7","keywords":null,"link":"/elet/20250425_ferenc-pap-putyin-netanjahu-orban-karoly-vilmos-herceg-trump-temetes-roma","timestamp":"2025. április. 25. 15:10","title":"Putyin és Netanjahu kihagyják Ferenc pápa temetését","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nem csupán az autópálya-építés, de a kartellezés is drága mulatság. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) által 7 milliárd forintos bírsággal sújtott öt autópálya-építőnek a beruházó is benyújtotta a számlát: 32 milliárdos kártérítést követel. A cégek – vélhetően visszautasító – válaszai a hét közepére érkezhetnek meg. Az állam évekig futhat a pénze után.
Elfogadhatatlannak tartjuk, hogy egy dolog miatt háromszor büntessenek meg – szólt az autópálya-építők kartellezése miatt a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) által öt másik céggel együtt megbírságolt Strabag kommunikációs osztályának szűkszavú reagálása, amikor a hvg.hu azt szerette volna megtudni: a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) 15 nappal ezelőtt postázott, 32 milliárdos kártérítési igényének rájuk eső részét kifizetik-e. A cég, amely az építőipar meghatározó szereplője, a „bírság-kártérítés-kizárás” hármasát kifogásolja. Bár utóbbira, vagyis hogy egy sztrádaépítő céget kizártak volna a további közbeszerzési eljárásokból, még nem volt példa. Az ötökre (Strabag, Betonút, Hídépítő, Debmút, Egút) a GVH által korábban kiszabott 7 milliárd mellé most az állami beruházó is benyújtotta számlát. A szeptember 21-én postázott levélre a hét közepére várja a válaszokat a NIF.
„Nem tartok attól, hogy valamelyik cég hirtelen néhány milliárddal megterheli majd a bankszámlánkat” – mondta Reményik Kálmán, a NIF elnök-vezérigazgatója a határidőre és a cégek fizetési szándékára utalva. Amennyiben nem utalnak a cégek, úgy bírósághoz fordulnak, s a polgári peres eljárás – Reményik várakozásai szerint – hosszú évekig is elhúzódik majd. (Franciaországban egy hasonló ügy már 8 éve zajlik – és még mindig elsőfokon tart.) A Strabag reakciója alapján kétséges a fizetés. Hasonlóan nyilatkozott korábban Kolozsvári Gyula, az Egút vezérigazgatója is. Nem fogalmazott egyértelműen Horváth Gergely, a Betonút vezérigazgatója sem; mint mondta, még egyeztetnek a Hídépítővel, amellyel közös konzorciumban indultak (a konzorciumvezető a Hídépítő volt), s a két céggel szembeni követelés – becslések szerint – 17 milliárd forint körül van. A Hídépítő egyelőre hallgat, de Horváth annyit elmondott, hogy egy hatósági (GVH) döntéssel szemben kevés mozgásterük volt, a polgári peres eljárásban azonban a védelem is kellő teret kaphat majd.
Útépítési túlfizetések
Találgatás tárgya, mennyivel épülhetett volna olcsóbban az utak és sztrádák az elmúlt években. A NIF mellett a Fővárosi Önkormányzat is kártérítést követel. A HVG cikkét elolvashatja itt!
A pénzbírság és kártérítés mellett büntetésként említette a Strabag a közbeszerzésekből történő kizárás lehetőségét. „Erre lehetőségünk lenne, de a GVH-val egyeztetve úgy döntöttünk, hogy ezt nem tesszük, hiszen akkor mi magunk szűkítenénk le a piacot, s korlátoznánk a versenyt, mivel az autópálya-építők 70 százalékáról van szó” – magyarázza Reményik Kálmán. Nem biztos, hogy helyes lenne egy céget öt évre most kizárni a piacról azért, amit évekkel ezelőtt követett el – mondja, hozzátéve, hogy a körülmények és a piac is sokat változott az utóbbi években: ma már nyílt, egyfordulós pályázatok vannak, és élesedett a verseny a résztvevők között, akik inkább "feldobják egymást" a Közbeszerzési Döntőbizottság előtt, semmint egyezkednének.
Akkoriban azonban – Reményi szavaival élve – „igazi gruppen volt”, háromszor pályáztatták meg a feladatot, mindenki ismert mindenkit, mindenki ismerhette a másik által ajánlott árat. Többek között ezzel is védekeztek a cégek a GVH, majd a Fővárosi Bíróság előtt, amikor azt akarták bizonyítani, hogy összebeszélésről szó sem volt. A GVH még 2003-ban indított vizsgálatot egy 2002-es tender ügyében, amikor 59,9 km autópályára 128 milliárd forintért szerződött a Nemzeti Autópálya Rt. (a NIF jogelődje) és az öt cég: az M7-M70-es autóút-autópálya 27 km-ét a Strabag nyerte el 44,8 milliárdért, az M7-es Balatonszárszó-Ordacsehi közötti 20 km-es szakaszát a Hídépítő és a Betonút konzorciuma 65 milliárdért, az M3-as Polgár-Görbeháza közötti 13 km-es szakaszát pedig az Egút és a Debmút konzorciuma 18 milliárdért.
A GVH egyik legfontosabb bizonyítéka az ügyben azok a jegyzetek voltak, amelyeket egy másik eljárás miatt a Strabagnál előzetes értesítés nélkül tartott helyszíni szemle során foglalt le. Ezek „számszaki és sorrendi adatai minimális eltéréssel egybeesnek a közbeszerzési eljárás eredményével” – állt a Fővárosi Ítélőtábla indoklásában, amellyel jóváhagyta az elsőfokú döntést, miszerint jogos a GVH-bírság, s amelynek alapján a NIF most kártérítést követel. Ennek alapján pedig a jövőben nagyobb esélye van a pályázatot kiíró állami vállalatoknak a kartellből eredő kár megtéríttetésére.
A cégek következetesen azzal védekeztek, hogy ismertek voltak a piaci szereplők, a kapacitásuk, a földrajzi elhelyezkedés, az adottságok, s mindezek alapján nem volt nehéz megközelítőleg meghatározni, hogy az adott szakaszokon melyik cég nyerhet és mennyibe kerülhet a kivitelezés. Emellett kifogásolták a Strabagnál talált feljegyzések felhasználhatóságának jogszerűségét is. (Egy feljegyzéssel kapcsolatban a Strabag úgy védekezett, hogy: „A. J. értelemszerűen az adott pályázati szakaszok eredményhirdetését követően jegyezte fel”(…) „feljegyzései mindig is rendszertelenül, időrendi vagy egyéb logikai sorrend nélkül kerültek papírra”. A GVH azonban életszerűtlennek tartotta, hogy egy vezető építőipari cég igazgatósági tagja így készítené a jegyzeteit.)
A 7 milliárdos bírság nagyságát (Strabag 2,46 milliárd, Betonút 2, 2 milliárd, Hídépítő 1,37 milliárd, Debmút és Egút 496 millió) a GVH többek között azzal indokolta, hogy a tender árai több évre befolyásolhatták a sztárdaépítés költéségét, ráadásul közpénz felhasználását érintette az összejátszás. „Mára nagyon visszanyomtuk az árakat, és az előzetes költségbecslések is sokkal pontosabbak” – magyarázza Reményik. Szerinte 2007-2008-ban sokkal alacsonyabbak lesznek az árak, mint 2009-2010-ben. „A közlekedésfejlesztési operatív program keretében 1500 milliárd forintot költünk majd út- és vasútfejlesztésre, ráadásul komoly autópálya-építési projektek vannak Közép-Európában, kapacitásigénnyel, ez drágítani fogja az építkezést” – mondja a NIF-vezér.
Mennyi és miért? (Oldaltörés)
Kilométerek odaát
Több országban is rendre elhangzik, hogy ott épülnek a világ, de legalábbis Európa legdrágább sztrádái. Egy EU-becslés szerint a régi tagállamokban 2004-ben az átlagos költség 6,8 millió euró volt kilométerenként, az újaknál 9,1 millió. A térségbeli autópályák átlagos építési költsége 3-9 millió euró között mozgott kilométerenként. HVG 2006/03 Kilométerek és milliók
Mennyibe kerül 1 km autópálya? – hangzik fel időről-időre a már-már misztikusnak tűnő kérdés. S a válaszok sem segítenek az átlag autópálya-használónak politikussal, szakemberrel, építővel és építtetővel számolni. „Mennyibe kerül egy aranygyűrű?” – dobta vissza a kérdést Reményik Kálmán, érzékeltetve, hogy összetettebb a probléma. „Mennyi egy kiló paradicsom? Hát attól függ, hogy lecsóba vesszük vagy a szendvics mellé, esetleg még a biohoz is ragaszkodunk” – szól Horváth Gergely még plasztikusabb, a zöldségszezonhoz illeszkedő válasza. Ő azt is hozzáteszi, hogy hazánkban nagyon szigorú előírásoknak kell megfelelni, ráadásul a magyar autópályák igen jó minőségűek. Ahány szakasz, annyi ár – állítják a szakemberek: piaci körülmények, domborzati viszonyok, a nyersanyag közelsége, a piac kapacitások lekötöttsége. „Ugyanazon a nyomvonalon még nem épült kétszer autópálya, így mindenféle számháború értelmezhetetlen” – érvel Reményik. Úgy tűnik, ebben egyetért beruházó és vállalkozó. Lehet, de a kartellezve épített három útszakasz mindenesetre a drágábbak közé tartozik.
Az árakkal kapcsolatban a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium csak megerősíteni tudta Kóka János miniszter korábbi szavait: „az autópálya-építések területén a szigorúbb rendszabályoknak köszönhetően két év alatt 40 százalékos költségcsökkenést sikerült elérni, így egy kilométer autópálya ára a kétmilliárdot közelítő összegről egymilliárd forintra csökkent. Ez a kedvező változás akár többszáz milliárd forintos megtakarítást is jelenthet az adófizetők számára a következő években”. Mindehhez persze az is hozzátartózik, hogy az Állami Számvevőszék (ÁSZ) júniusi jelentésében nehezményezte, hogy 2006-ra vonatkozóan nem talált olyan számításokat, amelyek alapján meg lehetett volna mondani, a szerződésben vállalt ár gazdaságos-e vagy sem. Reményik szerint ma már alapos előzetes becsléseket készítenek, s 2-3 százalék eltéréssel meg tudják határozni az indokolt árat.
A 32 milliárdos kártérítési igény kiszámításába is beavat: a Strabag-feljegyzéseken talált, költségszintet meghatározó 90,3 milliárdos árhoz hozzáadtak egy „értelmezhető” nyereséget, és a kettő különbözete jelenti a NIF, illetve az adófizetők kárát, amelyből arányosan „részesednek” a cégek.
Autópálya-szakasz
Építési időszak
Fajlagos főpályaár (ezer Ft/km)
2007-es áron számolva (a hvg.hu becslése) ezer Ft/km