Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"25deb416-b87b-49fe-8bb1-05a442a6a0d7","c_author":"Domány András","category":"gazdasag","description":"Budapestnél változatlanul a vitatott 89 milliárd forint szerepel.","shortLead":"Budapestnél változatlanul a vitatott 89 milliárd forint szerepel.","id":"20250211_Hivatalosan-is-kozzetettek-a-telepuleseket-sujto-szolidaritasi-hozzajarulas-osszeget","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/25deb416-b87b-49fe-8bb1-05a442a6a0d7.jpg","index":0,"item":"92dfcd96-2e40-4356-baf8-ad4ce7b9e8e5","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250211_Hivatalosan-is-kozzetettek-a-telepuleseket-sujto-szolidaritasi-hozzajarulas-osszeget","timestamp":"2025. február. 11. 21:03","title":"Hivatalosan is közzétették a településeket sújtó szolidaritási hozzájárulás összegét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ba1929e3-e6d4-4599-9e7e-8716c15e12b8","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Úgy tudja, hogy a helyzet körül kialakuló politikai és potenciálisan jogi vita valamint a 2026-os választások közelsége is szerepet játszott a döntésben. A visszavásárlás lehetőségére pedig azt mondta, hogy túl bonyolultan hangzik.","shortLead":"Úgy tudja, hogy a helyzet körül kialakuló politikai és potenciálisan jogi vita valamint a 2026-os választások közelsége...","id":"20250212_Navracsics-Rakosrendezorol-a-kormany-jogaszai-kozott-is-vita-volt-a-fovaros-elovasarlasi-jogarol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ba1929e3-e6d4-4599-9e7e-8716c15e12b8.jpg","index":0,"item":"071ee2cc-e885-4666-a1d2-44c6cabbf976","keywords":null,"link":"/itthon/20250212_Navracsics-Rakosrendezorol-a-kormany-jogaszai-kozott-is-vita-volt-a-fovaros-elovasarlasi-jogarol","timestamp":"2025. február. 12. 13:20","title":"Navracsics Rákosrendezőről: Nem az arabok táncoltak vissza, a kormány jogászai között is vita volt a főváros elővásárlási jogáról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c06e20da-42e9-4067-8d2a-400d6ea0f2f1","c_author":"HVG Pszichológia 360","category":"360","description":"Közhely, hogy a kutyák és gazdáik hasonlítanak egymásra. De ettől még igaz lehet, mutatta ki a Jenai Egyetem pszichológiai kutatócsoportja.","shortLead":"Közhely, hogy a kutyák és gazdáik hasonlítanak egymásra. De ettől még igaz lehet, mutatta ki a Jenai Egyetem...","id":"20250211_hvg-kutyak-gazdaik-hasonlosag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c06e20da-42e9-4067-8d2a-400d6ea0f2f1.jpg","index":0,"item":"943d9273-8318-4067-8580-79232a42c4d7","keywords":null,"link":"/360/20250211_hvg-kutyak-gazdaik-hasonlosag","timestamp":"2025. február. 11. 16:00","title":"Kiderült, hogyan választanak kutyát az emberek – a hasonlóság meglepő","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"eb098eb6-c00c-42ed-be90-2fd4c6613b87","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A Bahamákon az egyik legmagasabb a cápatámadások aránya a világon, néhány perc fürdőzés után felbukkanhatnak az uszonyosok.","shortLead":"A Bahamákon az egyik legmagasabb a cápatámadások aránya a világon, néhány perc fürdőzés után felbukkanhatnak...","id":"20250211_Amerikai-turistak-Bahamak-Karib-capa-capatamadas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eb098eb6-c00c-42ed-be90-2fd4c6613b87.jpg","index":0,"item":"408dcd3e-3011-4721-b61e-7fbf96f1fe26","keywords":null,"link":"/elet/20250211_Amerikai-turistak-Bahamak-Karib-capa-capatamadas","timestamp":"2025. február. 11. 20:20","title":"Fiatal turistákra támadt egy cápa a Bahamákon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b3436ec1-7a74-4a0f-9ddb-63cba02393a6","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Corvette ZR1 többek közt a McLaren Sennánál és a Porsche GT2 RS-nél is gyorsabb.","shortLead":"A Corvette ZR1 többek közt a McLaren Sennánál és a Porsche GT2 RS-nél is gyorsabb.","id":"20250212_az-1079-loeros-uj-corvette-zr1-porig-alazza-a-rivalisait-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b3436ec1-7a74-4a0f-9ddb-63cba02393a6.jpg","index":0,"item":"5a1a7070-d36e-4f2d-85c4-3b090308aea7","keywords":null,"link":"/cegauto/20250212_az-1079-loeros-uj-corvette-zr1-porig-alazza-a-rivalisait-video","timestamp":"2025. február. 12. 08:41","title":"Az 1079 lóerős új Corvette porig alázza a riválisait – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9b047049-4324-4a62-b732-f4d77d46600a","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Pekingi Egyetem kutatói egérkíséretek segítségével először figyelték meg valós időben, milyen utat tesz meg egy élő szervezetben a mikroműanyag.","shortLead":"A Pekingi Egyetem kutatói egérkíséretek segítségével először figyelték meg valós időben, milyen utat tesz meg egy élő...","id":"20250212_mikromuanyag-egerkiserlet-agy-szennyezodes-verrog","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9b047049-4324-4a62-b732-f4d77d46600a.jpg","index":0,"item":"7a841ce2-9536-48df-8211-c921b26f8106","keywords":null,"link":"/tudomany/20250212_mikromuanyag-egerkiserlet-agy-szennyezodes-verrog","timestamp":"2025. február. 12. 16:03","title":"Az egy dolog, hogy a mikroműanyag bekerül az agyba, de sokkal nagyobb baj az, ahogy ott viselkedik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b5ed737e-df36-42d2-9dbb-d50ca7560055","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A tűzszerészek nem találtak robbanószerkezetet. ","shortLead":"A tűzszerészek nem találtak robbanószerkezetet. ","id":"20250211_tapioszele-altalanos-iskola-bombariado","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b5ed737e-df36-42d2-9dbb-d50ca7560055.jpg","index":0,"item":"1d128bf6-13f2-4803-a239-edfebd6f23f6","keywords":null,"link":"/itthon/20250211_tapioszele-altalanos-iskola-bombariado","timestamp":"2025. február. 11. 10:56","title":"Tápiószelén két iskola is kapott bombafenyegetést hétfőn","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b6496a4a-3efc-466c-beb3-e743a061e8cf","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Ez nem egypárti uralom, de nem is demokrácia.","shortLead":"Ez nem egypárti uralom, de nem is demokrácia.","id":"20250211_Steven-Levitsky-harvardi-professzor-uj-tekintelyelvuseg-USA-Trump","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b6496a4a-3efc-466c-beb3-e743a061e8cf.jpg","index":0,"item":"66e6e384-f27c-47f7-888f-cad1864f73c4","keywords":null,"link":"/360/20250211_Steven-Levitsky-harvardi-professzor-uj-tekintelyelvuseg-USA-Trump","timestamp":"2025. február. 11. 15:53","title":"Steven Levitsky harvardi professzor: Alakul az új tekintélyelvűség Amerikában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Kis létszámú, erős politikai kötődésű szakszervezetek - egyre inkább a francia mintát idézik a magyar érdekképviseletek, derül ki a Political Capital Institute elemzéséből.
HVG
A magyar szakszervezeteket a rendszerváltás óta kifejezetten gyenge érdekérvényesítő képesség és alacsony hitelesség jellemzi. Mindez szorosan összefügg azzal, hogy az államszocialista rendszerben elvesztették érdek-képviseleti funkciójukat és az állampárttal szembeni autonómiájukat, majd a rendszerváltás után is erős politikai kötődéseket alakítottak ki. Az Eurobarometer 2007. őszi kutatása szerint a szakszervezetek Magyarországon a legkevésbé elfogadott közéleti szereplők közé tartoznak: a válaszadók kevesebb mint egynegyede (23 százaléka) bízik bennük. Az Európai Unió tagállamaiban átlagosan ezt jóval meghaladó, 39 százalékos a bizalmi index.
Ennél is beszédesebb adat azonban, hogy az unió tagállamaiban - a 2006. júliusi Eurobarometer-adatok szerint - Magyarországon a negyedik legalacsonyabb, mindössze 18 százalék azon válaszadók aránya, akik a szakszervezethez fordulnának segítségért először, ha a munkahelyen diszkrimináció érné őket. Jelentősen rontják a szakszervezetek hitelességét a gazdálkodásukkal (HVG, 2007. december 8.), illetve a vezetőik személyes anyagi gyarapodásával kapcsolatban időről időre megjelenő negatív sajtóhírek, vélt vagy valós vádak is. Így az alacsony bizalom várhatóan a közeljövőben sem változik, ez pedig beszűkíti a szakszervezetek mozgásterét.
A szakszervezeti szféra gyengesége a taglétszámban azonban nem nyilvánul meg. A tagok százalékos aránya az összes munkavállalón belül - az úgynevezett szervezettségi mutató - nemzetközi összehasonlításban nem szokatlanul alacsony. Ez persze nem feltétlenül jelent valódi, aktív tagságot, inkább az állampárti idők maradványa. Erre utal az 1990 óta folyamatosan csökkenő arány, illetve az is, hogy a European Social Survey adatai szerint 2006-ban Magyarországon - a többi posztszocialista országhoz hasonlóan - kiemelkedően magas volt a korábbi, mára már kilépett tagok aránya a jelenlegiekhez képest. Az Európai Szakszervezeti Intézet adatai szerint 2006-ban a magyarországi munkavállalók 17 százaléka volt szakszervezeti tag, ami nemzetközi összehasonlításban nem kevés: az erős szakszervezeti hagyományokkal rendelkező Franciaországban ez az arány 8 százalék volt. Bár az arányaiban magas taglétszám fontos fegyvertény, nem feltétlenül jelenti a szakszervezetek nagyobb mozgósító erejét - sőt a kisebb, de elkötelezettebb szakszervezeti tagság bizonyos esetekben hatékonyabb fellépésre is képes lehet, mint azt éppen Franciaország példája mutatja.
Második oldal (Oldaltörés)
HVG
Abban, hogy az utóbbi években nem javult a szakszervezetek megítélése és hitelessége, jelentős szerepe van a politikai függőségüknek is. Tevékenységük természeténél fogva nem lehet politikától és ideológiától független, feltűnő ugyanakkor, hogy a magyar közegben nem alakult ki önálló tematikájuk - vagy azért, mert a pártok kisajátították azokat, vagy azért, mert a szakszervezetek úgy akartak sikereket elérni, hogy az adott ügyet egyik vagy másik párthoz kötötték. A magyar szakszervezeteknek nincs saját cél- és eszközrendszerük, önálló társadalmi-politikai mozgásterük. Jellemző, hogy a legnagyobb szakszervezeti tömörülések vezetői gyakran parlamenti képviselők (voltak) valamelyik párt frakciójában ülve - Palkovics Imrétől Paszternák Lászlóig. A politikai befolyás arra csábíthatja az érdek-képviseleti vezetőket, hogy szervezetüket saját politikai ambícióik szolgálatába állítsák. Ez pedig hosszabb távon inkább gyengíti a szakszervezeteket - azzal együtt is, hogy a politikai pártok ellenzékben hatékony fegyverként használhatják őket a mindenkori kormány destabilizálására. További torzulást okoz, hogy Magyarországon a magánszektorban szinte nem is létezik munkavállalói érdekképviselet, a szakszervezetek tevékenysége jellemzően a közszférára és az állami tulajdonú vállalatokra korlátozódik, így még inkább a politika eszközévé válik.
A szakszervezetek megerősödésének a látszata azért alakulhatott ki, mert az alapvetően kormány- és reformellenes közhangulat felerősítette a tiltakozásokat, és növelte azok jelentőségét. A szakszervezeti megmozdulások aktuális megítélése ugyanis nagyban függ a politikai környezettől, valamint a megfogalmazott követelésektől. Az elmúlt időszak két jelentősebb sztrájkja világosan példázza, hogyan hat a politikai környezet egy-egy megmozdulás elfogadottságára.
Harmadik oldal (Oldaltörés)
A MÁV Cargo privatizációja miatti, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDDSZ) által meghirdetett sztrájk követelései nem találkoztak a polgárok többségének szimpátiájával, a munkabeszüntetés társadalmi támogatottsága alacsony volt. Hiteltelenítette a megmozdulást, hogy a szakszervezet csak partikuláris érdekeit hangoztatva kommunikált, amikor a MÁV dolgozóinak fizetésemelését és a MÁV Cargo privatizációs bevételeiből való részesedést követelt a vasúti társaság minden dolgozójának. Ugyanakkor a VDDSZ maga is csökkentette saját akciója jelentőségét a határozatlan idejűnek meghirdetett sztrájk gyors felfüggesztésével 2008 januárjában és februárjában. Mivel Gaskó István mint a négy vasutas-szakszervezet egyikének vezetője még saját szervezetén belül sem számít teljes mértékben elfogadott vezetőnek, a sztrájkkövetelésekkel helyzetének megerősítéséért is küzdött. A gördülősztrájk legalább annyira szólt Gaskó személyes pozíciójáról, mint az ügyről magáról. A kezdetben rövid, de hatékony munkabeszüntetés sem feltétlenül árulkodott viszont a szakszervezetek általános akcióképességének növekedéséről: a közlekedési szektorban kis szervezettséggel és létszámmal is könnyű teljes, bénító erejű sztrájkot szervezni, hiszen egy-egy kulcsfontosságú munkafolyamat kiiktatása jó eséllyel a teljes szolgáltatás leállásához vezet. Így itt a gyenge szakszervezetek is látványos akciókat szervezhetnek. Ezzel együtt a vasutassztrájk inkább a szervezet gyengeségére és vezetőjének tehetetlenségére mutatott rá.
A BKV-sok által megfogalmazott követelések viszont találkoztak a többség szimpátiájával. A 2008 áprilisában végzett közvélemény-kutatások szerint a budapestiek nagy része egyetértett a sztrájkkövetelésekkel, azok elfogadottságát erősítette az általános, a tervezett járatritkítások és járatmegszüntetések miatti ellenérzés a fővárosi vezetéssel szemben - így, a VDDSZ követeléseivel ellentétben, a BKV-dolgozók követeléseinek egy része találkozott a budapestiek érdekeivel. A BKV sztrájkja azonban nem szabálynak, hanem a körülmények adta kivételnek számít. A legutóbb beharangozott, majd elmaradt sztrájk kapcsán már láthatóvá váltak a szakszervezetek közötti hagyományosan meglevő törésvonalak, hiszen egyes szervezetek (metrósok, ellenőrök és pénztárosok) látványos vitákban jelezték, hogy a határozatlan idejű munkabeszüntetésben már nem kívánnak részt venni, így végül a legharcosabbak is kénytelenek voltak némileg meghátrálni. Az ilyen jellegű viták jelentősen gyengítik az érdekérvényesítő képességet, a BKV-szakszervezetekkel szembeni átmeneti szimpátia pedig várhatóan csak addig tart, ameddig a budapestieknek nem okoz tartós kényelmetlenséget.
A szakszervezetek tényleges megerősödését eredményezheti ugyanakkor, ha a kormányzat bizonytalan és következetlen a törekvéseikkel szemben. Az eseti sikerek ugyanis felbátoríthatják az érdekképviseleteket, és érveket szolgáltathatnak nekik a tiltakozáshoz. Erre példa a Volán-dolgozók sztrájkja a korkedvezményes nyugdíj érdekében 2007 októberében, ami végül elérte célját, bár a kormánytól kikövetelt összeg csak alacsony (mintegy 150 millió forintnyi) központi költségvetési kiadást jelent évente. Korántsem zárható ki, a jövőben a politikailag meggyengült kisebbségi kormány a bársonyos reformok jegyében a társadalmi békét eseti engedményekkel és kompromisszumokkal kívánja megteremteni, engedve az ágazati követeléseknek. A kormány puhasága felerősítheti a szakszervezetek aktivitását és sztrájkéhségét. Ha a kisebbségi kormány az év végéig a helyén marad, ezen követelések a költségvetési viták alatt még inkább felerősödhetnek.
A francia szakszervezeti modellt alacsony taglétszámú, erős politikai kötődésekkel rendelkező, megosztott, ugyanakkor aktív szakszervezetek jellemzik. A közvélemény inkább elutasítóan tekint rájuk, mégis partikuláris (tisztán ágazati) érdekek képviseletében indított, jól irányított és szervezett akcióikkal komoly fennakadásokat, károkat tudnak okozni a közlekedésben és a nemzetgazdaság működésében.
Társadalmi beágyazottságukat tekintve gyengék a francia szakszervezetek, de zsarolási potenciáljukat nézve kifejezetten erősek. Hosszú távon elképzelhető, hogy a magyar szakszervezeti struktúra ebbe az irányba tolódik el. A politikai megosztottság, a szűk érdekek védelme és az alacsony hitelesség ugyanis a magyar szakszervezetekre is jellemző. Noha mozgósító képességük ma még messze elmarad a Franciaországban tapasztalttól, azokban a szektorokban, ahol a szervezetek sztrájkja látványos fennakadást tud okozni (energiaellátás, szállítás, posta, közigazgatás, oktatás, egészségügy), a szervezettség Magyarországon is átlagon felüli. A francia modell felé való eltolódás pedig azzal a veszéllyel jár, hogy ezen - részben vagy egészében - az állam irányítása alá tartozó szektorok szerkezeti-működési átalakításába a kormányzatok nem mernek majd belefogni, félve a politikai következményektől.
A legkisebb névértékű érme megszüntetése időről időre napirendre kerül. A bevonása rendkívül költséges lenne, az alapanyagot pedig csak töredékáron lehetne értékesíteni.