szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A Főpolgármesteri Kabinet elé kerül hétfőn Kocsis Istvánnak, a BKV Zrt. vezérigazgatójának terjedelmes javaslata 1000 új, korszerű busz idei beszerzéséről, bérléséről, amivel egyébként a cég igazgatósága csak két hét múlva foglalkozik.

A tájékoztatás szerint a kabinet január 12-én már tárgyalt a vezérigazgatónak a BKV átalakításával kapcsolatos elképzeléseiről, s ennek részeként a buszok megújítását célzó ötletéről. A kabinet ekkor úgy foglalt állást, hogy érdemben csak a részletesebb kidolgozás után, várhatóan két hét múlva tárgyal a cég átalakításával és a buszbeszerzésekkel kapcsolatos kérdésekről.

A városvezetés azzal egyetértett, hogy a céget át kell alakítani, abban azonban nem volt egyetértés, hogy minderre a Kocsis István által vázolt elképzelés a legjobb megoldás.

Steiner Pál MSZP frakcióvezető azt nyilatkozta, hogy a vezérigazgató által felvetett 1000 busz beszerzésének ambivalens volt a fogadtatása.

A BKV buszai kezdenek kiöregedni
© Stiller Ákos
Szabadai Viktor (SZDSZ) közölte, hogy a városvezetés elé kerülő újabb, kidolgozottabb előterjesztés összeállításába már bevonják Lakos Imre (SZDSZ) közlekedési tanácsnokot, valamint Ikvai-Szabó Imre (SZDSZ) és Hagyó Miklós (MSZP) főpolgármester-helyettest.

A hétfőn váratlanul a városvezetés elé kerülő előterjesztés összeállításába a három fővárosi vezető egyikét sem vonták be. A főpolgármesteri hivatal közlekedési ügyosztályvezetője, Kerényi László Sándor pénteken arról tájékoztatta Hagyó Miklós kabinetfőnökét, hogy ennek az anyagnak a városvezetés elé terjesztését nem a közlekedési ügyosztály kérte, annak szakemberei csak pénteken találkoztak először az anyaggal, s így hétfőn nem tudnak szakmai véleményt adni róla.

Hagyó Miklós kabinetfőnöke, Antal Kálmán ezt követően jelezte Gyekiczki Andrásnak, a főpolgármester kabinetfőnökének, hogy a hétfői ülés meghívójában előterjesztőként szereplő Hagyó Miklós nevének a törlését kérik, mivel nem ő jegyzi az anyagot.

A Főpolgármesteri Kabinet hétfőn várhatóan csak első olvasatban foglalkozik a témával, s meghatározza, hogy az ügyben milyen egyeztetésekre van még szükség, s azokat kik folytassák le.

A BKV általános és gazdasági vezérigazgató-helyettesei által készített koncepció érdemben egy megoldást, az operatív lízinget, az 1000 busz bérlettel történő beszerzését taglalja. Mindezt háromszor ötévenkénti cserével és egyetlen szállítóval oldanák meg. A mai helyzetet ismertetve megállapítják, hogy az 1399 BKV-busz átlagéletkora több mint 15 év. A legújabb beszerzésű 150 Volvo busz nélkül csaknem 17 évre növekszik az átlagéletkor.

A menetkimaradások száma tavaly több mint 50 százalékkal nőtt 2006-hoz képest, minden negyedik jármű naponta meghibásodik, napi 200-300 üzemzavar jelentkezik. Tavaly több mint 62 ezer, az előző két évben 46 illetve 42 ezer műszaki meghibásodás volt a buszoknál. A buszpark 72 százaléka, 1018 jármű komoly levegőszennyező forrás, a buszok motorja még az Euro-2 normát sem éri el. A BKV-buszok jelenleg évente csaknem 5 ezer tonna káros anyagot bocsátanak ki. Euro-4-es motorral ez évi 1.500, Euro-5-ös motorral pedig 2100 tonnával csökkenhet.

Csak elméleti lehetőségként foglalkozik az anyag a buszok felújításának összességében 20 milliárd forint költségigényű lehetőségével. Ez ugyanis csak négy évre jelentene megoldást, s utána tovább konzerválódna a járművek rossz helyzete. A lehetőség a forráshiány mellett azért is csak elméleti, mivel 1000 busz egy éven belüli felújítására nincs kapacitás - rögzíti az anyag.

Az összességében 60 milliárd forintra becsült lízing-bérlet konstrukció esetén ez év december közepéig leszállítaná a kétfordulós közbeszerzési eljárás nyertese az 1000 buszt. A járművek az ötéves futamidő alatt a szállító tulajdonában maradnak. Az 1000 busz beérkezésével leselejtezhetik az Ikarus 200-as és az Ikarus 405 midibuszok teljes állományát, és 76 buszt a 400-as járműcsaládból. Az új buszok üzembe állításával jövő évtől felmondanák a BKV 110 alvállalkozójával kötött szerződést.

A bérleti konstrukció forrásaként az előterjesztés a jövő évtől megnövelt állami normatív támogatást jelölte meg. Az anyag szerint ennek alapja a közszolgáltatási tevékenységhez tartozó, bevételekkel nem fedezett indokolt költségek meghatározására vonatkozó múlt év májusi, közlekedési minisztériumi tájékoztató szerint számított igény. A bérleti díjat úgy kell megadni az ajánlattevőnek, hogy a bérleti időszak 5. és 10. évében a teljes járműparkot meg kell újítania.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Itthon

Februárban BKV-sztrájk lehet

BKV-sztrájk lehet februárban, miután a HÉV kiszervezésének és a vállalat átalakításának leállítását követelő 11 szakszervezet és a munkáltató között szerdán sem született megegyezés - közölte Gulyás Attila, a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének (VTDSZSZ) elnökhelyettese.

Húsz éve írtuk

A vágy villamosa - BKV-jegyáremelés anno

„Senki ne számítson rá, hogy a február 1-jétől átlagosan közel a duplájára dráguló budapesti tömegközlekedés színvonala javulni fog (...) A fővárosban közlekedők 82 százalékát ma a Budapesti Közlekedési Vállalat szállítja, a vállalat járművein utazók száma pedig egy év alatt körülbelül 1,6 milliárd. (...) A februári áremelés része a támogatások leépítésével fémjelzett gazdaságpolitikának. (...) A főváros tömegközlekedése 1988-ban már 5,3 milliárdos fenntartási juttatásban és 5,2 milliárdos menetdíj-kiegészítésben részesült – az előbbit a Fővárosi Tanács, az utóbbit a költségvetés folyósította. A költségek 15 százalékát – nem egészen 2 milliárd forintot – fizették az utasok. (1989. február 4.)”

MTI Itthon

Sztrájk lehet a BKV-nál, elutasították a követeléseket

Egy lehetséges sztrájk megtartásáról egyeztet a BKV tizenegy szakszervezete, mert a cég vezetősége nem fogadta el az érdekképviseletek követeléseit - közölte Gulyás Attila, a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének (VTDSZSZ) elnökhelyettese.