Botka kamionmentes Szegedet ígért

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
MTI

A kamionforgalom 90 százaléka elkerüli majd Szegedet, miután az év végére elkészül az M43-as autópálya Makóig tartó szakasza is – jelentette be szerdán Botka László polgármester. Bokta kihívója, B. Nagy László fideszes polgármesterjelölt a legfontosabb feladatának Szeged pénzügyi és gazdasági stabilitásának megteremtését tekinti.

A kamionforgalom 90 százaléka elkerüli majd Szegedet, miután az év végére elkészül az M43-as autópálya Makóig tartó szakasza is, a fennmaradó 10 százalék belépését viszont több lépcsőben szabályozza majd a város – jelentette be szerdán Botka László polgármester. A szegedi polgármester elmondása szerint egy három kategóriás rendszer tervezete fogalmazódott meg az érintett szervezetekkel folytatott egyeztetések végén. Az elkészült vitaanyag szerint a 15 tonnás kamionok este hat és reggel hat óra között nem hajthatnak majd be a városba, a nagykörúton belül csak 7,5 tonnás kamionok közlekedhetnek, nagyobbak nem, míg a kiskörúton belülre – beleértve a Belvárosi hidat is - csak 3,5 tonnáig lehet majd behajtani.

A Szegeden átzúduló kamionforgalom csökkentésére, az M43-as volt az egyetlen megoldás, mondta, mivel átadásával nyílt meg a jogszabályi háttere a kivezetésnek. A magyar gyakorlatban azonban ez bonyolult, hiszen két fenntartó van - folytatta, hozzátéve: a sugárutak és a nagykörút állami fenntartású, a többi önkormányzati, ami azt jelenti, hogy új közlekedési rendet akkor lehet bevezetni, ha a Magyar Közút és az önkormányzat összehangolt, egységes közlekedési koncepciót fogad el. Az előkészítésen túl vannak, az elképzelések azonosak - közölte.

A szerdai egyeztetésen az önkormányzat és a Magyar Közút vezetői mellett jelen voltak a fuvarozók részéről a Gazdasági Kamara képviselői is, de együttműködnek a rendőrséggel és mindenkivel, aki a város útrendszerének működtetésében és fenntartásában érdekelt - tette hozzá Botka László. 

Számítások szerint napi 2200 kamion megy át a város útjain. A közút adatai alapján ennek 90 százaléka tranzit, ami az új autópályán kikerül majd a városból. A maradék 10 százalékot szabályozzák majd, mely célforgalomként érkezik a városba, vagy azokra a településekre tart, melyek Szegeden keresztül érhetőek csak el.
A teljes úthálózatra vonatkozóan a terveket a város készíti el, egységes, közös, egy időben bevezetett szabályozás a cél. A hatálybalépés napja az autópálya átadásának másnapja, a tervek szerint 2011. január 1-je. A polgármester elmondta számít konfliktusokra, de minden érintett céggel egyeztetnek majd.

Stabilitást kell teremteni

Az önkormányzat nyolc év alatt 6 milliárdról 25 milliárd forintra növekedett adósságállományát és 12 milliárd forintos költségvetési hiányát kezelni kell ahhoz, hogy bele lehessen kezdeni a munkahelyteremtésbe és a fejlesztésbe - mondta B. Nagy László fideszes polgármesterjelölt, Botka László kihívója, aki szerdán mutatta be programját. A polgármesterjelölt a következő ciklusra háromezer új munkahely teremtését vállalta, hangsúlyozva, hogy ezeknek nem a közszférában, hanem elsősorban a kis- és középvállalatoknál kell létrejönniük. 

A képviselő azt mondta, hogy az elmúlt nyolc évben Szegednek nem volt tervszerű fejlesztési stratégiája, ennek következtében konzerválódtak a városra jellemző aránytalanságok. Eltűntek a termelő, új értéket előállító cégek, a megvalósult beruházások hatékonysága pedig megkérdőjelezhető - tette hozzá. B. Nagy László közölte: új, termelő vállalkozásokat kell Szegedre vinni, ehhez az önkormányzat vezetése részéről alázatra és megfelelő kapcsolatrendszerre van szükség. Szeged sikerének záloga az önkormányzat és az egyetem - a térség két legnagyobb munkáltatója - szoros együttműködése - jelentette ki a honatya. A politikus programjának fontos elemeként említette az egészségügyi ellátás színvonalának javítását, a közlekedés és a közbiztonság erősítését, valamint az aktív, dinamikus és rugalmas önkormányzat kialakítását.

A polgármesterjelölt elmondta, hogy programjának vázát a helyi kutatóműhelyek, közéleti és gazdasági szereplők bevonásával állította össze, a részletek kidolgozásához pedig kikérte a helybéliek véleményét. Ennek érdekében hetvenezer családot kerestek meg levélben, az érkezett válaszokat pedig beépítették a programba.